Tilknytningsarbeid i Våkleivbrotet

Tilknytningsarbeidet i Våkleivbrotet

Tilknytning i Våkleivbrotet

Dette skrivet presenterer hvordan vi arbeider med tilknytning når de yngste barna begynner hos oss. Skrivet tar for seg hvordan vi i Våkleivbrotet arbeider for at barn og familie skal oppleve en god overgang fra det første året, hjemme med barnet, og til livet som medlem i en gruppe i barnehagen.

Tilknytning som begrep

Vi velger å benytte begrepet tilknytning fremfor tilvenning. Tilknytning viser til de gjensidige relasjonene som bygges og pleies, med mål om å oppnå et trygt og varig tillitsforhold. Ved å benytte tilknytning som begrep fokuserer vi på at det er flere parter som må tilvenne seg en ny hverdag. Vi i personalet skal møte nye barn og foresatte med en holdning om at vi også skal tilknytte oss, bli kjent og tone oss inn på de som er kommet til barnehagen og skal bli en del av den. Barnas medvirkning står sterkt i denne perioden, slik den gjør gjennom alle årene barnet skal gå i Våkleivbrotet.

Foreldreaktiv tilknytning – tid og tilstedeværelse

Vi er alle forskjellige. Vi lar derfor barna være med å styre hvordan tilknytningsperioden blir. Derfor blir også tilknytningsperioden forskjellig for hvert barn og dets familie.

Som et utgangspunkt ønsker vi at dere setter av minst 5 dager til å være til stede i foreldreaktiv tilknytning. Da ønsker vi at dere er her så lenge dere og barnet er komfortabelt med det. At foreldre vier mye tid i barnehagen sammen med barna har vist seg å gi god effekt på barns evne til å knytte seg til barnehagen, de andre barna og personalet. Etter hvert og i dialog med personalet kan foreldre trekke seg litt mer unna i kortere perioder.

I løpet av disse dagene ønsker vi at dere er til stede og viser tillit til personalet og det fysiske miljøet barna befinner seg i. Barn er vare for foreldrene sitt kroppsspråk. At dere viser aksept, tillit og trygghet i relasjonen med oss smitter over på barna og styrker barnas tro på at vi er gode omsorgsgivere.

Når barnet etter hvert skal ha dager uten foreldre til stede, håper vi at dere har anledning til å gi barnet korte dager.

Kommunikasjon og startsamtale

Dere kjenner barnet best og derfor blir god kommunikasjon spesielt viktig i denne første fasen. Målet er at det så raskt som mulig etableres en trygg og tillitsbasert relasjon mellom personal og foreldre. Dette krever åpenhet og ærlighet. Dere kommer til å ha mye med oss å gjøre de neste årene, og barnet ditt har det best dersom kommunikasjonen og relasjonen er god.

Vi setter av tid til en startsamtale. Helst før barnet begynner. Slik kan vi være til stede med barnet så mye som mulig i starten.

Kontaktperson

Dere får en kontaktperson i personalet. Det er ikke gitt at det er denne personen barnet knytter seg. Vi er opptatt av at barnet styrer hvem det knytter seg til først. Vi ønsker jo alle å knytte oss til de relasjonene vi trives best i. Vi etterstreber å møte barnas ønsker på dette.

Foreldremøte, besøksdager og grenseobjekter.

Tilknytningsperioden begynner egentlig før barnet har fått tildelt plass. Vi inviterer alle foreldre som skal begynne om høsten til foreldremøte på våren. Slik får dere et inntrykk av våre arbeidsmetoder, innhold og mål.

En av arbeidsmetodene er grenseobjekter. Dette er objekter med mål om å skape en kobling mellom hjemmet og barnehagen. Og som virker samlende og felles for barnegruppen. Barnehagen velger et objekt som blir felles for alle. Barna har også gjerne med seg et overgangsobjekter. Disse objektene er av mer personlig art. Det kan være et kosedyr eller en smokk.

I ukene etter foreldremøtet vil det holdes besøksdager. Foreldre og barnet kan da oppholder seg en time på den avdelingen barnet skal begynne på. Rommet/avdeling vil være lik på våren som på høsten. Slik vil barnet bli kjent med sine nye omgivelser før det begynner. Det vil være personal til stede.

Tilknytning som varig prosjekt

Tilknytning må vedlikeholdes. Det er ikke noe som begrenser seg i tid. Gjennom hele barnehagetiden må vi arbeide for at barnet opplever å bli sett, hørt og forstått for den de er og det de opplever.

I Våkleivbrotet skal alle barna oppleve at de blir anerkjent for den de er, omfavnet og utfordret basert på egne forutsetninger.

 

Velkommen til oss!