Overgangen fra barnehage til skole

Hvordan arbeider vi i Våkleivbrotet med overgangen fra barnehage til skole?

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritid.

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

De eldste barna i Våkleivbrotet er organisert i en egen gruppe som heter Flaggermusene. Disse tilbringer mye tid sammen og har vært i gruppe sammen siden de startet hos oss. Dette gir et godt grunnlag for å utvikle vennskap, og for å trene på å etablere og holde på vennskap. Rammene vi har gjør det mulig å arbeide med barnas sosiale kompetanse over tid. For å oppnå dette legger vi opp til mye lek. Dette er barnas egen arbeidsmetode for å forstå sine omgivelser. I lek kan de teste ut egne teorier om relasjoner, evne å vente på tur og sette egne ønsker og behov på vent. Vi er opptatt av at barna skal få tid og mulighet til å utvikle tekniker for å håndtere konflikter og uenigheter på en god måte. Dette forutsetter at vi setter av tid til lek, har et inspirerende fysisk lekemiljø og tilstedeværende voksne som kan bistå og veilede.

I starten av barnehageåret får barna komme med forslag og ideer for gjøremål og hvilke forventinger de har til sitt siste år i barnehagen. Mot slutten av barnehageåret er barna med på evalueringsarbeidet. Slik får de være med på å påvirke innholdet i egen hverdag. Det holdes også individuelle samtaler med alle barn hvor trivsel og ønsker er tema.

I tråd med barnets modning gis flaggermus-barna mer ansvar og tillit. I oppstarten av deres siste barnehageår er barna selv med på å utvikle regler for hvordan de ønsker å være med hverandre. Dette følges av en høytidelig innvielses-seremoni som Flaggermus. Dette er med på å styrke deres opplevelse av tilhørighet og fellesskap. Samtidig gir det barna mulighet for medvirkning på egen hverdag.

Vi arbeider målrettet med at barna skal mestre å være selvstendige i de fleste hverdagsaktiviteter selv. Dette kan dreie seg om å gå på toalettet, kle på seg, smøre mat, holde orden på egne ting, be om hjelp av venner og hjelpe å andre. Som et ledd i dette har barna egen tursekk, med drikke og mat, når de går på tur.

Vi er opptatt av at barna som forlater Våkleivbrotet skal ha tro på seg selv og sine evner, samtidig som de evner å se andre og vise empati. Vi har mange aktiviteter gjennom året som har som et av sine mål å bidra til at barna opplever mestring. Et av disse aktivitetene er prosjektarbeidet på våren. Her har vi en tradisjon for at barna sette opp en forestilling for foreldrene og resten av barnehagebarna. Barna bidrar på sin måte og målet er at barna medvirker, gjør erfaringer med samarbeid, opplever felleskap, tilhørighet og ikke minst mestring. Erfaringer med å møte motstand er også aktuelt her. At de ikke alltid får det som de selv ønsker, men erfare at dette går greit også. I alle prosjekter som gjennomføres i Våkleivbrotet er det prosessen som har hovedrollen. Annet innhold for å arbeide med mestring er turer og aktiv bevisstgjøring av barnets progresjon og utvikling.

Flaggermusene har egne tradisjoner, spesielt når det går mot slutten av deres tid i barnehagen. En av tradisjonene er nevnte innvielses-seremoni. Andre tradisjoner er middag i barnehagen, avslutningsseremoni og forestilling for foreldre. Vi er bevisst at antallet tradisjoner ikke skal komme i konflikt med barnas mulighet til medvirkning og behov for utvikling av sosial kompetanse gjennom lek. Basert på barnegruppens behov vurderer vi hvert år graden av tradisjonene sin betydning opp mot målene vi setter oss.

Fjellsdalen skole er vår nærmeste skole og SFO. Vi har også et godt samarbeid med Bønes og andre skoler ved behov. Vi følger Bergen kommune sin plan for samarbeid mellom barnehage og skole. Viktig for oss er det å formidle til skolene hvordan barnet best kan ivaretas når det begynner på skolen. Vi besøker skolen og setter av tid til å snakke og vise barna om sin kommende hverdag. Hva er et friminutt? Hvordan ser toalettene ut? Er rektor streng? Barna har mange spørsmål om sin nye hverdag. Vi forsøker å utforske barnas nysgjerrighet sammen med dem i samarbeid med skolen. Hver vår kommer 4. klasse-elever fra Fjellsdalen på besøk til barnehagen og formidler fra skole hverdagen. Vi er også på besøk på skolen og SFO. Her får se klasserommene, hvordan toalettene fungerer og at rektor er snill.

Vi arbeide med alle fagområdene i rammeplanen igjennom hele tiden barnet går i barnehagen, men siste året har vi et særlig fokus på «antall, rom og form» og «kommunikasjon, språk og tekst». Vi leser mye bøker for barna og spiller spill. Dette bidrar til utvikling og interesse for språk og tall.

Vi er opptatt av at i barnehagen leken råde. Alvoret kommet tidsnok. Forskning viser at barn som trives i skolen lykkes bedre med fagene. Vennskap og trygghet følger av evne til å fungere i det sosiale. Sosial kompetanse som et grunnlag for en god start på skolen er derfor vårt øverste mål og arbeidsmetoden vi benytter er lek!