Om barnehagen
Formålet med dette skrivet er å tidligs mulig leggge premissene for et godt samarbeid mellom barnehage og hjem. Vi er stadig på jakt etter å forbedre oss. Dersom dere har noen spørsmål eller innspill til informasjon som burde stått i dette skrivet er det bare til å ta kontakt med daglig leder.
Foresatte og personalet har fra starten av en felles interesse: "den beste hverdagen og utviklingen for barnet, der barnet skal oppleve vennskap, omsorg, allsidig læring, utvikling og sosialt samspill". I dette arbeidet er foreldrene vår viktigste samarbeidspartner og vi søker derfor et godt og nært samarbeid preget av gjensidig respekt, åpenhet og tillit.
Vi forventer at foreldrene deltar aktivt i barnets liv i barnehagen og holder oss orientert om hva som skjer. Den uformelle, daglige kontakten er viktig. Det er viktig at vi får anledning til å dele informasjon som er viktig for ditt barns trivsel.
Våkleivbrotet Kanvas-barnehage er organisert med formål om å skape stabilitet og forutsigbarhet for barna. Ett-åringene, kaller vi for Maurene. De oppholder seg på egen avdeling på den siden av barnehagebygget kaller Bjørnehiet. Her finner vi også Gresshoppene (2-åringene). Disse to avdelingene har et tett samarbeid og tilbringer mye tid sammen. Barna gjennom store deler av dagen gå fritt mellom avdelingen. Slik blir barna gradvis trygge på omgivelsene. Basert på barnegruppen er avdelingene ulikt innredet.
På den andre fløyen oppholde 3-5-åringene seg. Denne siden av bygget heter vi Dragehulen. Det året barnet blir 3-år begynner abrnet på Dragehulen etter sommeren. De starter som Skrukketroll, når de er 4-år blir de Tusenbein og siste året er de Flaggermus.
Vår visjon er at alle barn bli anerkjent, omfavnet og utfordret
Vi ser på barn som aktive, handlende mennesker som gjennom erfaringer og samspill med andre bidrar til egen og andres læring.
Personalet støtter og utfordrer barnet gjennom varierte opplevelser, tilrettelegging og tilstedeværelse i lek, aktiviteter og en anerkjennende væremåte.
I Våkleivbrotet vektlegger vi medvirkning, mestringsopplevelser, sosial kompetanse, vennskap og lek som de viktigste komponentene for en god barndom.
Vi har sterkt fokus på barns medvirkning. Dette skjer gjennom lek, rutinesituasjoner, organisering av gruppene, i aktiviteter og i prosjekter.
Åpningstidene våre er 7.30 – 16.30.
Daglig leder kan nås på 40630379. Barnehagens hovednummer er 40630371
Mail: Vaakleivbrotet@kanvas.no
Vi er også på Instagram og Facebook– her gir vi korte innblikk i barnehageverdenen vår.
Vi ser frem til å bli kjent med dere
Velkommen til Våkleivbrotet Kanvas-barnehage!
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
I Våkleivbrotet velger vi å benytte begrepet tilknytning fremfor tilvenning. Tilknytning viser til de gjensidige relasjonene som bygges og pleies, med mål om å oppnå et trygt og varig tillitsforhold. Ved å benytte tilknytning som begrep fokuserer vi på at det er flere parter som må tilvenne seg en ny hverdag. Vi i personalet skal møte nye barn og foresatte med en holdning om at vi også skal tilknytte oss, bli kjent og tone oss inn på de som er kommet til barnehagen og skal bli en del av den. Barnas medvirkning står sterkt i denne perioden, slik den gjør gjennom alle årene barnet skal gå i Våkleivbrotet.
Foreldreaktiv tilknytning – tid og tilstedeværelse
Vi er alle forskjellige. Vi lar derfor barna være med å styre hvordan tilknytningsperioden blir. Derfor blir også tilknytningsperioden forskjellig for hvert barn og dets familie.
Som et utgangspunkt ønsker vi at dere setter av minst 5 dager til å være til stede i foreldreaktiv tilknytning. Da ønsker vi at dere er her så lenge dere og barnet er komfortabelt med det. At foreldre vier mye tid i barnehagen sammen med barna har vist seg å gi god effekt på barns evne til å knytte seg til barnehagen, de andre barna og personalet. Etter hvert og i dialog med personalet kan foreldre trekke seg litt mer unna i kortere perioder.
I løpet av disse dagene ønsker vi at dere er til stede og viser tillit til personalet og det fysiske miljøet barna befinner seg i. Barn er vare for foreldrene sitt kroppsspråk. At dere viser aksept, tillit og trygghet i relasjonen med oss smitter over på barna og styrker barnas tro på at vi er gode omsorgsgivere.
Når barnet etter hvert skal ha dager uten foreldre til stede, håper vi at dere har anledning til å gi barnet korte dager.
Kommunikasjon og startsamtale
Dere kjenner barnet best og derfor blir god kommunikasjon spesielt viktig i denne første fasen. Målet er at det så raskt som mulig etableres en trygg og tillitsbasert relasjon mellom personal og foreldre. Dette krever åpenhet og ærlighet. Dere kommer til å ha mye med oss å gjøre de neste årene, og barnet ditt har det best dersom kommunikasjonen og relasjonen er god.
Vi setter av tid til en startsamtale. Helst før barnet begynner. Slik kan vi være til stede med barnet så mye som mulig i starten.
Kontaktperson
Dere får en kontaktperson i personalet. Det er ikke gitt at det er denne personen barnet knytter seg. Vi er opptatt av at barnet styrer hvem det knytter seg til først. Vi ønsker jo alle å knytte oss til de relasjonene vi trives best i. Vi etterstreber å møte barnas ønsker på dette.
Foreldremøte, besøksdager og grenseobjekter.
Tilknytningsperioden begynner egentlig før barnet har fått tildelt plass. Vi inviterer alle foreldre som skal begynne om høsten til foreldremøte på våren. Slik får dere et inntrykk av våre arbeidsmetoder, innhold og mål.
En av arbeidsmetodene er grenseobjekter. Dette er objekter med mål om å skape en kobling mellom hjemmet og barnehagen. Og som virker samlende og felles for barnegruppen. Barnehagen velger et objekt som blir felles for alle. Barna har også gjerne med seg et overgangsobjekter. Disse objektene er av mer personlig art. Det kan være et kosedyr eller en smokk.
I ukene etter foreldremøtet vil det holdes besøksdager. Foreldre og barnet kan da oppholder seg en time på den avdelingen barnet skal begynne på. Rommet/avdeling vil være lik på våren som på høsten. Slik vil barnet bli kjent med sine nye omgivelser før det begynner. Det vil være personal til stede.
Tilknytning som varig prosjekt
Tilknytning må vedlikeholdes. Det er ikke noe som begrenser seg i tid. Gjennom hele barnehagetiden må vi arbeide for at barnet opplever å bli sett, hørt og forstått for den de er og det de opplever.
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Praktisk info
Klær og utstyr
Klær:
Det må være klær tilgjengelig tilpasset årstiden. Klærne bør være slik at barnet har mulighet til å øve på påkledning selv.
Klær som alltid bør være tilgjengelig: 3 par sokker (3 par), 3 bodyer (dersom bleiebarn), 3 truser, 2-3 strømpebukse/stilongs, 2 bukser, 1-2 gensre, regntøy, vanntette sko, støvler og tynn parkdress.
Klær spesifikt til vinteren: Tykke sokker, vintersko med grep, to par votter/hansker (ikke i bomull) lue, hals (ikke skjerf), tynn ull genser, mellomtykk ull/fleece genser og tykk ull bukse og genser. (Vi anbefaler ull-lag fremfor tykk utedress).
Klær til sommeren: t-skjorte, shorts, caps, solkrem og lette joggesko.
Regntøy, støvler og dresser må gjerne henge i barnehagen over helgen, men bør kontrolleres av dere jevnlig. Foreldre har ansvar for at barnas utstyr er helt, passelig størrelse og er rent. Noen gangner gjennom året vil vi be dere om å ta med klærne hjem.
Det er viktig at dere sjekker at det til enhver tid er nok ekstratøy i barnas kurver.
Alle plagg må merkes. Merkede klær dukker som regel opp igjen.
Alle barna har en garderobeplass og knagger og kurv i yttergarderoben. I garderoben er det plass til skift av inneklær. Sko og ytterklær skal være i yttergarderoben. Det er foreldres ansvar å holde barnets plass ryddig.
Soving og bleier:
De yngste barna sover i soveskuret. Dere har med egen vogn, vognposer/skinn/tepper/seler/regntrekk og har ansvar for å holde dette rent. Det er foreldres ansvar å påse at seler, hjul og bremser fungerer. Sjekk må kvitteres for hver mandag. Vognene skal plasseres med håndtakene vendt ut i tilfellet brann.
Dere tar med egne bleier til barnet.
Bringe og hente
Dere er alltid velkommen inn på avdelingene ved henting og levering.
Vi forsøker etter beste evne å møte alle barn og foreldre om morgenen. Slik får vi anledning til å ønske barnet velkommen og utveksle informasjon om barnet med dere.
Ved enkelte situasjoner vil vi måtte vurdere å bli hvor vi er for å ivareta leken eller aktivitetene. Da er det kjekt at du kommer inn.
Det er viktig at du ikke forlater barnehagen med barnet før du har gitt beskjed til personalet på basen. Dersom en viktig beskjed ikke ble gitt ved levering kan denne sendes via MyKid.
Vi skal ikke snakke om sensitive temaer ovenfor barnet. Barnet skal være en deltakende aktør i samspillet ved bringing og henting. Be om å få snakke med oss alene om så.
Av og til kan barn synes det er vanskelig å bytte mellom hjem og barnehagen. Det kan være flere grunnner for dette. Snakk med personalet om hvordan vi kan håndtere dette sammen.
Det samme gjelder også ved henting. Av og til vil barnet bli til tross for at barnehagedagen er over. Sett av god tid ved henting.
Dersom det er andre enn foreldrene som skal hente barnet må dette opplyses om på MyKid.
På fredager ber vi dere se over tøyer og evt. ta med hjem for vasking ved behov. De som har barn som sover i barnevogn må ta denne med hjem på fredagene og gå over at den er sikker for soving.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
Frokost varer frem til kl ca. 09:00. Dersom barnet skal spise frokost i barnehagen tar dere med matpakke selv. Barna får tilbud om melk eller vann til alle måltid.
Lunsj serveres ca klokken 11:30. Dett serveres minst ett varmt måltid i uken. I tillegg serves det havregrynsgrøt, fiske pålegg og nystekte rundstykker ukentlig. Det serveres bær, frukt eller grønt til alle måltider.
Klokken 1430/15:00 er det fruktsamling. Alle tar med en frukt til fruktsamlingen. Vi oppfordrer dere til å være kreative i valg av frukt eller grønnsaker slik at barna får erfare ulike smaker.
Måltidet skal være en sosial arena, vi trener også på språk og finmotorikk. Vi er opptatt av matglede og ønsker å skape gode rammer rundt måltidet. Vi oppfordrer barna til å være selvstendige i forhold til alder og modning. Vi trener på å be om hjelp og å få sendt smør, pålegg og drikke på en godmåte. Det kan være krevende å vente på tur, dette trener vi også på under måltidet.
Tur
Vi har flotte turområder rundt barnehagen og bruker nærmiljøet mye til dette formålet.
Alle barnegruppene har hver sin tur dag i uken. Med unntak av de yngste barna. For dem er tilknytning til nye omgivelser og uteområdet i barnehagen hovedfokus.
Vi drar på turer til biblioteket, Langeskogen, Struse-farmen og skogholt i næmiljøet
De eldste barna får melding om å ta med sekk, niste og drikke på MyKid i forkant av enkelte større turer.
For at vi skal kunne benytte kollektiv transport må dette godkjennes i MyKid.
De fleste turer har avreise rundt 9:30. Det er viktig at du melder i fra i god tid dersom du vet at dere blir forsinket med levering på turdag. Da finner vi en løsning.
Bursdagsfeiring
Vi markerer barnets bursdag i barnehagen med mindre annet er avtalt. Vi henger opp flagg, lager krone og holder samling med barnet i fokus. Vi ønsker ikke at det tas med kake eller lignende.
Dersom bursdagen skal feires hjemme med venner fra barneahgen oppfordrer vi til å invitere alle i en naturlig inndelt gruppe, f.eks. etter kjønn eller alder, eller begge deler. Bursdager er et viktig samtaleemne og det viktig at alle opplever at de er inkludert. Invitasjoner kommer lett på avveie i barnehagen og det oppfordres til å dele disse ut på andre måter. Adresseliste ligger på MyKid.
Leie av barnehagen…
For et beskjedent vederlag er det mulig å leie barnehagen for private arrangementer feks. bursdagsfeiringer. Kontakt daglig leder.
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Planleggingsdagene opplyses om på barnehagens hjemmeside senest ved starten av barnehageåret. I tillegg til i dette skrivet. På planleggingsdagene er barnehagen stengt.
Vi er stengt tre uker i løpet av fellesferien. Ukene opplyses om ett år i forveien og godkjennes av samarbeidsutvalget. 2025 er barnehagen stengt uke 28, 29 og 30.
Når barnet har ferie må dette registreres som ferie i MyKid av dere. Dette må gjøres to uker i forkant av ferien slik at vi kan planlegge for fraværet. For å kunne planlegge for personalets ferie om sommeren ber vi informasjon om ferieavvikling for sommerukene tidligere. Egen melding blir sendt ut angående dette.
Første uke etter eller uken før sommerstengt har vi reduserte åpningstider, 8.00-16.00. Dette opplyses om god tid i forveien.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Før skolestart ber vi om samtykke til å utveksle informasjon med skolen. Dette gir oss anledning til å kommunisere med skolen og SFO om hvordan få til en best mulig overgang for ditt barnet.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sikkerhet/HMS
Vi har daglige og ukentlige kontroller av inne- og uterommet. Vi har årlige risikovurderinger av lek, inne og ute, og på tur. Vi har også egne rutiner for disse områdene basert på risikovurderingene. Vi riskovurderer alle nye og eventuelt midlertidige installasjoner.
Personalet utfører jevnlig førstehjelpskurs og vi har alltid personal med livredningskurs når vi er på tur ved vann. Vi har brannøvelse flere ganger årlig.
Vær aktsome ved ankomst til barnehagen ved bil. Det kan til tider være uoversiktlig langs veien og ved innganspartiet. Det er ikke ønskelig at foreldre parkerer foran porten.
Porten til barnehagen må alltid lukkes.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
I perioder kan vi oppleve mye sykdom i barnegruppen. Det er alltid viktig at du forholder deg til 48 timers-regelen ved oppkast og diare, og at barnet har vært feberfri i 24-timer før det kommer tilbake i barnehagen. Dette av hensyn til andre barn, barnet selv og personalets helse.
Dersom barnet blir sykt i barnehagen vil dere få beskjed
Når kan barnet kommer til barnehagen etter sykdom…?
Barnets allmenntilstand vil kunne tilsi at barnet skal være hjemme. Vurdering av barnets allmenntilstand baserer seg på skjønn. Tempoet og omgivelsene i barnehagen er annerledes enn hjemme. Barn som oppleves som friske hjemme, kan oppleve det som krevende å være i barnehagen. Det kan derfor være gunstig å gi barnet en ekstra dag hjemme for å komme seg. Dersom dere er i tvil om barnets allmenntilstand kan dere ta kontakt med oss, slik at vi kan ta en felles vurdering. Barnet skal være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og alltid være feberfri. Vedlagt ligger et sammendrag av smittevern i barnehage
Vi oppfordrer alle barn og foresatte til å vaske hender når dere kommer til barnehagen. Det kan være en god investering i egen helse. Håndsprit er tilgjengelig på alle bad, på veggen rett innenfor døren og i yttergarderoben. Utesko skal tas av yttergarderoben.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Foruten de daglige møtene ved henting og levering – benytter vi MyKid som kommunikasjonsportal. MyKid kan lastes ned som app. På MyKid vil dere finne nyttig informasjon, planer, kalender, aktiviteter, prosjekter, dokumentasjoner, nyhetsbrev, møtereferater fra samarbeidsutvalget, samtykker og tillatelser. Her registreres også barnets oppholdstid og sovetid i barnehagen.
Jevnlig legger vi ut bilder fra hva barnet ditt og barnets gruppe har gjort på. Via Mykid sender man meldinger og legger inn dersom barnet kommer senere, er syk eller har fri. Dette er nødvendig for oss å vite tidlig slik at vi får en oversikt over dagen, og kan planlegge deretter. Det er viktig at MyKid brukes aktivt og vi anbefaler alle å ha på varsler.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Vi holder et foreldremøte om høst og foreldremøter for nye foreldre om våren.
På møtene presenterer vi våre tanker rundt pedagogiske prosesser og tilrettelegger for diskusjoner og refleksjoner rundt aktuelle temaer.
Det vil holdes et eget møte for foreldre med barn som begynner på skolen.
Samarbeidsutvalget kan arrangere et temaforeldremøte på våren.
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
Samarbeidsutvalget har to-tre møter i løpet av et år. Disse foregår fra kl. 15.00.-16.15. Utvalget består av tre foreldrerepresentanter, en vara-foreldrerepresentant, tre personalrepresentanter og en vara-personalrepresentant. Daglig leder er sekretær.
Valg foregå på høstens foreldremøte.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Planleggingsdag
Planleggingsdag
Planleggingsdag
Barnehagen sommerstengt