Informasjonshefte
Trollstua Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Trollstua Kanvas-barnehage er en koselig avdelingsbarnehage som ligger i rolige omgivelser inne på området til Oslo universitetssykehus, avdeling Ullevål. Barnehagen har fire avdelinger med plass til ca.50 barn i alderen 10 mnd til 6 år. Barna er fordelt på to småbarnsavdelinger, en avdeling for de mellomste barna og en storebarnsavdeling. Avdelingene heter: Tyttebær, Blåbær, Kongle og Ekorn.

Barn av ansatte ved OUS, barn i nærmiljøet rundt Ullevål og barn bosatt i bydel St. Hanshaugen, får plass hos oss.

Åpningstiden er fra 06.45 – 16.30

Kontakt barnehagen:

Trollstua Kanvas-barnehage 
Telefon: 40462649
E-post: trollstua@kanvas.no

Kirkeveien 166, bygg 64
0450 Oslo
 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Små barn har et grunnleggende behov for å føle seg trygge og det gjør de når de er sammen med voksne de kjenner og har en nær og positiv relasjon til. Noen barn trives i barnehagen fra første stund. For andre barn kan det ta tid å bli helt trygg på de ansatte og de andre barna i barnehagen. Derfor må tilknytningsperioden alltid tilpasses det enkelte barnet. Vi vil i samråd med dere legge opp til en tilknytningsperiode som er best mulig for deres barn.

I forkant av barnehageoppstart tildeler vi hvert enkelt barn én eller flere kontaktpersoner. Dersom vi under tilknytningen eller senere ser at barnet viser en klar preferanse for en annen ansatt enn de tildelte kontaktperson(ene), vil vi etterstrebe å ta hensyn til barnets ønsker og bytte kontaktperson(er).

Vi anbefaler at alle barn får en rolig start i barnehagen, med kortere dager de første ukene. Små barn blir slitne av å venne seg til alt det nye.

Plan for tilvenning kan se slik ut, men her har vi dialog underveis:

Dere bør være sammen med barnet i barnehagen til barnet er blitt godt kjent med minst én av de ansatte. Dette kan variere fra noen dager til flere uker. Følgende plan for tilvenning kan anses som et utgangpunkt som vi tilpasser til ditt barn:

1. dag i barnehagen:
Den første dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er et par timer på besøk på formiddagen, sammen med mor eller far. Da kan vi snakke litt sammen, barnet kan begynne å utforske barnehagen og delta i de aktivitetene som han/hun ønsker.

2. dag i barnehagen:
Den andre dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er på besøk et par timer på formiddagen, men denne dagen kan mor eller far forsøke å la barnet være litt alene hvis barnet er klar for det. Det er stor forskjell på barn, og det er viktig at det gjøres en vurdering utfra det enkelte barn. Erfaringen vår er at tilknytningen går best når vi går forsiktig frem.

3. dag i barnehagen:
Hvis det gikk greit å la barnet være litt alene dagen før, anbefaler vi den tredje dagen at mor eller far er litt i barnehagen sammen med barnet, før han/hun sier «ha det» og går. Tanken vår er at vi denne dagen skal forsøke å få barnet til å leke og sove i barnehagen, i 2-3 timer. Dersom barnet blir urolig før mor eller far kommer tilbake, ringer vi og ber en av dere om å komme og hente barnet ganske raskt. Det er viktig at en av de foresatte er tilgjengelige og i nærheten av barnehagen slik at barnet kan hentes raskt hvis det er behov for det. Dersom vi opplever at barnet ikke er komfortabel med å være alene i barnehagen, vil vi diskutere med dere hvordan vi skal gå frem med videre tilknytning.

4. dag i barnehagen:
For de barna som var komfortable med å leke og sove dagen før, pleier det den fjerde dagen å gå greit å være uten foreldrene i 4-5 timer.

5. dag i barnehagen:
Den femte dagen utvider vi dagen ennå litt til og foreslår at barnet er alene opptil 6 timer.

De første ukene etter at små barn har begynt å være alene i barnehagen, synes å være særlig krevende for dem. I denne perioden vil vi ha fokus på rolige og forutsigbare aktiviteter der det å bli kjent vektlegges. Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser. Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek det første halve året.

Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilknytningsperiode.

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Klær og utstyr

Vår og sommer:

Solkrem, vannflaske og noe som beskytter hodet, er viktig på de varmeste sommermånedene.

  • Smør barnet ditt med solkrem om morgenen.
  • Gi personalet mulighet til å følge opp barnet ditt med solhatt og solbriller utover dagen.
  • Ta med vannflasken hjem for grundig vask. Bytt flasketuter som er tygget i stykker (hygienetiltak).

Vinter og kulde:

Alle avdelinger er som regel ute hver dag. Det tas hensyn til vær og vind i forhold til hva barna har glede av. Ved følt temperatur under -10 grader holdes de yngste barna inne. Temperaturen på soveverandaen avgjør om barna sover inne eller ute når det er kaldt. 

Her er en link til tips for påkledning om vinteren. Plansjen er oversatt til flere språk.

Bringe og hente

Barnehagens åpningstid er 6.45 – 16.30. 

Barna skal ha et pedagogisk tilbud innenfor hele barnehagens åpningstid.Vi ber likevel foresatte om å hente i slik tid at man rekker å være ute og barnehagen kan låses 16.30.

De som triller barnevogn til barnehagen, har vognen stående under tak utenfor inngangsdørene våre. Vi oppfordrer til å ikke ha 'mat' liggende i vognene. Skjærene finner raskt ut av dette, spiser opp 'maten' og forsøpler samtidig området for oss.

På forhånd – takk for hjelpen 🙂

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barnehagen legger til rette for 3 måltider hver dag: frokost kl 08, lunsj mellom 11-12 og ettermiddagsmat ca 14-14.30.

Til frokost og ettermiddagsmat spiser barna mat fra egen matboks. Barnehagen serverer melk, frukt og grønnsaker.

Det tilberedes varm lunsj 4 dager i uken for alle barna. De andre dagene består lunsjen av brød og pålegg.

Barnehagen har en assistent som har et spesielt ansvar for kjøkkenet 50 % av arbeidsuken.

Bursdagsbarna er selv med å tilberede et festmåltid bestående av fruktsmoothie, smoothieis eller frisk frukt som alle på barnets avdeling kan kose seg med.

Tur

Noen triller en tur av og til. Andre legger ut på langtur flere ganger hver måned. Da ferdes man med både buss og t-bane for å nå turmål som Maridalen, Huk eller sirkusforestilling på Tøyen.

Avdelingene tilpasser turene etter barnegruppenes forutsetninger og behov. En tur har alltid et pedagogisk formål.

Personalet har gode rutiner og sikkerhetsfokus.

Følg med på avdelingens månedskalender. Der informerer avdelingene om turene de drar på.

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Trollstua har sommerstengt i 2 uker i løpet av juli. Det informeres i god til hvilke uker dette gjelder.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Viktige områder hvor foreldrene kan hjelpe oss med å ivareta våre barns sikkerhet i barnehagetiden:

  • Vær nøye med å lukke portene etter dere, både på vei inn og ut av barnehagen.
  • Ikke oppmuntre barn til å klatre over gjerdet. 
  • Si ifra til personalet når du leverer og henter.
  • Bruk klær med trykknapper i hettene.
  • Fjern snorer fra barnas klær og fra f.eks. drikkeflasker.
  • Sett barnehagesekken i øverste kurv/kasse.
  • Vi tillater ikke medbrakte hoppetau, strikker eller andre snorer.

Personalet har opplæring og gode rutiner med tanke på å alltid tenke på barns sikkerhet.

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

I Trollstua ønsker vi at barn og foreldre vasker hendene når de kommer i barnehagen om morgenen. Håndvask er den mest effektive rutinen vi kan ha for å begrense smitte fra hjem til barnehage og v.v. Gjør gjerne det samme i motsatt ende av dagen også!

Vi har også lagt til rette for muligheten til å desinfisere hendene ved ankomst til barnehagen.

Vi ønsker at foresatte gir beskjed om barn er hjemme pga sykdom. Dette kan gjøres i MyKid eller på telefon til avdelingen. 

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Avdelingene bruker MyKid aktivt og deler både måned og ukeplaner, nyhetsbrev, note it-lapper (huskelapper) og beskrivelser i etterkant av enkelte dager og aktiviteter. Se vedlegg sist i dette heftet.

Daglig leder bruker også MyKid til å spre informasjon til foreldregruppen, samt samle inn informasjon om barnas ferieavvikling.

Vi ber også foreldre være påpasselig med å 'huke av' for å akseptere diverse tillatelser. Disse finner man til venstre under fanen 'kontakinfo'.

I feltet 'Annen info' må man gjerne notere om barnet f.eks. har allergier eller intoleranse vi må ta hensyn til i barnehagen.

For oss er det viktig å presisere at MyKid ikke skal erstatte den daglige, muntlige kommunikasjonen mellom dere foreldre og de ansatte i barnehagen. Det er viktig for barnet at omsorgspersonene til enhver tid er informert om ting som kan ha betydning for barnets trivsel i løpet av barnehagehverdagen eller på ettermiddagen/kvelden sammen med foreldrene.

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Vi innkaller til foreldremøte i september/oktober hvert år. Her deles generell informasjon fra ledelsen og lokalt på hver avdeling.

Vi inviterer også til alternativt foreldremøte med ekstern foreleser, på vårparten ca hvert annet år.

Barnehagen inviterer også til arrangementer i barnehagen, som f.eks påske-hygge  og luciafrokost, hvor samvær og relasjonene mellom familiene og barnehagen får anledning til å videreutvikles.

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Hver høst velges det en SU-representant blant foreldrene på hver avdeling. Representanten velges for 1 barnehageår.

Daglig leder kaller inn og leder SU-møtene. SU-representantene kan også be om møter ved behov.

Møtene avholdes i barnehagens åpningstid slik at barnepass ikke skal være et hinder for å kunne delta.

Når du takker ja til en barnehageplass, er du automatisk medlem av barnehagens foreldreråd.

Dugnad

Hver vår arrangerer barnehagen en dugnad hvor foreldrene får bidra med å rydde, koste, rake og gjøre i stand uteområdet til sommersesongen. Det er et fint arrangement for å bli kjent med andre foreldre og bidra til barnas trivsel i barnehagen.

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul