Årsplan
Trollstua Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Trollstua Kanvas-barnehage er en koselig avdelingsbarnehage som ligger i rolige omgivelser inne på området til Oslo universitetssykehus, avdeling Ullevål. Barnehagen har fire avdelinger med plass til ca.50 barn i alderen 10 mnd til 6 år. Barna er fordelt på to småbarnsavdelinger, en avdeling for de mellomste barna og en storebarnsavdeling. Avdelingene heter: Tyttebær, Blåbær, Kongle og Ekorn.

Barn av ansatte ved OUS, barn fra nærmiljøet rundt Ullevål og barn bosatt i bydel St. Hanshaugen, får plass hos oss.

Personalgruppa er engasjerte, dyktige og stabile. Vi har 50 % barnehagelærere, barne- og ungdomsarbeider og assistenter i personalgruppa.

Trollstua tar imot barnehagelærerstudenter fra Oslo Met. Vi har to barnehagelærere som er praksislærere og som hver tar imot 1. og 2.klasse studenter. Ved å ta imot studenter forplikter hele barnehagen seg til å legge til rette for og jobbe mot at hele barnehagen er en praksisbarnehage som vi kan være stolte av. 

Vår kjøkkenassistent Tania lager varm lunsj til barna fire dager i uken og vi feirer bursdager med smoothie eller frukt og fokus på bursdagsbarnet. Det er i hovedsak en fiskedag, en kjøttdag, en suppedag og en grøtdag i uka. Mye godt og hjemmelaget!

Trollstua Kanvas-barnehage har fellesrom, et innholdsrikt formingsrom og et trafikkrolig uterom. Vi har brannvernuke, miljøvernuke og klubb for førskolebarna. Vi skal fremme barnas lek, læring og trivsel ved å styrke det fysiske barnehagemiljøet med utgangspunkt i barns medvirkning, og fremme fellesskap og vennskap hos barna. Vi har også fokus på mat og matglede der måltidene skal være en viktig læringsarena der barn erfarer matglede og fine måltider.

Barnehagen bruker MyKid.no som kommunikasjonsportal. Et supplement til de daglige samtalene mellom foreldre og ansatte.

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Trollstua har iår bestemt at de skal ha fokus på Kanvas sine pedagogiske delmål som omhandler å fremme barnas lek, læring og trivsel ved å styrke det fysiske barnehagemiljøet.

Stikkord der er barns medvirkning, fellesskap og vennskap, skaperglede og utforskertrang og miljøvennlige holdninger og handlinger.

Det andre delmålet er at måltidene skal være en viktig læringsarena der barn erfarer matglede.

Disse delmålene har vi valgt å kalle for BRØD og SIRKUS

For oss er det viktig at den temabaserte læringen er såpass vid at den gir rom for improviasjon og barns innspill. Samtidig skal vi holde fokuset på målene slik at vi til enhver tid kan knytte temaene opp mot målene. Men det er viktig at barnas innspill blir fulgt, samtidig som barna skal få utforske og utvide sin lek

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Barnehagen jobber med dette ved at hver avdeling har jevnlige refleksjonsmøter. Der diskuterer vi relasjoner og dynamikk i barnegruppa, det enkelte barn og sosiale klima. Ca to ganger i året utfører vi "kontaktbarometer" som er et verktøy å bruke for å påse at alle barn blir ivaretatt på avdelingen. I tillegg drøfter vi ulike problemstillinger knyttet opp mot temaet på planleggingsdager og i ledermøter.

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

  • Barnehagen legger tilrette for faste måltider og verdien av å samles til disse. Det serveres varm lunsj fire dager i uken, tilberedt av assistent med spesielt ansvar for kjøkkenet. Barna får frukt og grønnsaker hver dag. Vi har fokus på sunne alternativ ved bursdagsfeiringer, som f.eks smoothie eller fruktfat.
     
  • I løpet av 3-års perioden skal barnehagen utvikle en plan for et bedre miljørettet arbeid.
     
  • Personalet er bevisst på å legge til rette for et variert læringsmiljø både inne og ute. Barnehagen har fellesrom til fysisk utfoldelse og kreativitet. Uteområdet er stort og variert. 

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Progresjonstenking for fagområdet gir en pekepinn på hvordan barnehagen systematisk har fokus på barns utvikling ghennom arbeidet med fagområdet. Glede, lek og humor preger læringen som foregår i barnehagen.

1-2 åringene

  • Gode bøker
  • Peke og benevne – gjenstander og handlinger
  • Peke og benevne – det man ser og det man gjør
  • Sanger m/bevegelser
  • Rim og rytme
  • Fra handling til ord –
  • og fra ord til handling

2-4 åringene

  • Gode bøker
  • Lese sammen
  • Følge korte historier og fortellinger
  • Tulleord og fabuleringer
  • Bli kjent med ordbilder
  • Følge skriveretningen (eks v/pusling)
  • Voksne bruker rikt/variert språk

4-6 åringene

  • Voksne bruker rikt/variert språk
  • Gode bøker
  • Historier og eventyr
  • Følge en historie over tid
  • Fantasi og spenning
  • Vitser, gåter
  • Humor
  • Fortelle selv
  • Følge med når andre forteller (‘oppmerksomhetskikkert’)
  • Kjenne sitt eget skrevne navn 
  • Kjenne noen bokstavlyder

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Progresjonstenking for fagområdet gir en pekepinn på hvordan barnehagen systematisk har fokus på barns utvikling ghennom arbeidet med fagområdet. Glede, lek og humor preger læringen som foregår i barnehagen.

1-2 åringene

  • Fra hånd til skje
  • Fra drikketut til drikkekant
  • Fra brødbiter til stykker
  • Fra trille til å gå selv
  • Fokus på fin- og grovmotorisk aktivitet inne og ute

2-4 åringene

  • Hoppe, rulle, klatre, springe, balansere, stupe kråke, danse
  • Holde blyant, tegne hodefoting,
  • legge puslespill, bygge og perle
  • Øve på å smøre egen brødskive

4-6 åringene

  • Legge til rette for variert motorisk aktivitet – fra ballek til balanse, fra klatre til hoppe
  • Finmotorisk øvelser (f.eks holde blyant, klippe, perle på brett og tråd, puslespill, kaste terning og flytte brikker)
  • Økt puls i min. 60 minutter
  • Ha samtaler/filosofere om hjernen og andre organer
  • Lære om egen kropp og egne og andres grenser

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Progresjonstenking for fagområdet gir en pekepinn på hvordan barnehagen systematisk har fokus på barns utvikling ghennom arbeidet med fagområdet. Glede, lek og humor preger læringen som foregår i barnehagen.

1-2 åringene

  • Stimulere taktile sanser
  • Få kjennskap til kulturelle fortellinger med bruk av bøker og konkreter
  • Høre og bevege seg til musikk

2-4 åringene

  • Få kjennskap til kulturelle fortellinger med bruk av bøker og historier
  • Kjenne noen farger (navn og assosiasjoner)
  • Erfaring med noen form.aktiviteter

4-6 åringene

  • cProsjektbasert fokus på en fortelling innenfor norsk barnekultur
  • Bli kjent med andre kulturers uttrykk
  • Kjenne mange farger
  • Leke tradisjonelle og nyere barneleker

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Progresjonstenking for fagområdet gir en pekepinn på hvordan barnehagen systematisk har fokus på barns utvikling ghennom arbeidet med fagområdet. Glede, lek og humor preger læringen som foregår i barnehagen.

1-2 åringene

  • Bli veiledet til gode avgjørelser i sosiale relasjoner
  • Gi og ta
  • Vente på tur
  • Oppleve gode møteplasser

2-4 åringene

  • Kjenne igjen følelser
  • Vise omsorg
  • Stille spørsmål og få mulighet til å undre seg sammen med andre

4-6 åringene

  • Fokus på sosial kompetanse – å være en god venn, beholde et vennskap over tid, stå opp for verdier man tror på – også under press
  • Ha samtaler/filosofere rundt hva som kan være rett og galt
  • Kjenne noen navn/begrep i ulike religioner

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Progresjonstenking for fagområdet gir en pekepinn på hvordan barnehagen systematisk har fokus på barns utvikling ghennom arbeidet med fagområdet. Glede, lek og humor preger læringen som foregår i barnehagen.

1-2 åringene

  • Fra egen avdeling til hele huset
  • Fra lekeplass til turer med buss/trikk
  • Fra trilleturer til å gå selv
  • Bli kjent med turregler (holde hånd, gå samlet/i rekke, gul vest)
  • Bli kjent med det som er og ting som skjer i nærmiljøet

2-4 åringene

  • Regelmessig turer utenfor barnehagen
  • Bli kjent med turregler (holde hånd, gå samlet/i rekke, gul vest)
  • Bli kjent med det som er og ting som skjer i nærmiljøet

4-6 åringene

Besøke off.områder og kulturelle stasjoner i Oslo:

  • Skog og mark
  • Teater
  • Kino
  • Utstillinger

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Progresjonstenking for fagområdet gir en pekepinn på hvordan barnehagen systematisk har fokus på barns utvikling ghennom arbeidet med fagområdet. Glede, lek og humor preger læringen som foregår i barnehagen.

1-2 åringene

  • Se og studere 
  • Få utforske og oppleve enkle fysiske lover (bygge opp/rive ned,  is som smelter, hva som flyr og hva som flyter)

2-4 åringene

  • Få svar på alle 'hvorfor' og 'hvordan'

4-6 åringene. 

  • Kjenne noen geometriske former
  • Prosjekt rundt naturfaglig tema
  • Bli kjent med årstider
  • Enkle fysiske eksperiment
  • Noe kjennskap til IKT (produsere)

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Progresjonstenking for fagområdet gir en pekepinn på hvordan barnehagen systematisk har fokus på barns utvikling ghennom arbeidet med fagområdet. Glede, lek og humor preger læringen som foregår i barnehagen.

1-2 åringene

  • En – to – tre! Like ofte som 'klar ferdig gå'!
  • Bilder og konkreter som kan telles sammen
  • Bevege seg selv eller gjenstand over og under, bak, igjennom og foran

2-4 åringene

  • Telleregler
  • Rytme, rim og regler
  • Bygge og beskrive

4-6 åringene

  • Ha kjennskap til tall
  • Ha kjennskap til enkle regneoppgaver
  • Tilegne seg enkle matematiske og realfaglige begreper

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

Vi i Trollstua Kanvas-barnehage er opptatt av utvikling. Vår kompetanseutvikling skjer gjennom felles planleggingsdager, personalmøter, refleksjonsmøter og gjennom deltagelse på kurs og konferanser. Men den skjer også i stor grad i praksis, i møte med barna, foreldre og hverandre. 

Barnehagen og avdelingene avholder ukentlige og månedlige møter, hvor det legges til rette for refleksjon over egen praksis, veiledning og videreføring av et godt, pedagogisk arbeid. Evalueringene tar utgangspunkt i Kanvas' didaktiske modell og mål for læringsarbeidet i Kanvas, for å sikre barns medvirkning, likeverdighet og relasjonskvalitet i arbeidet som gjøres hver dag.

Gjennom barnehageåret stiller avdelingene ut pågående prosjekt eller resultater av prosjekter. I tillegg deler personalet bilder og annen informasjon på MyKid rundt daglige aktiviteter og spesielle prosjekt. Alt for at barn, foreldre og personale skal kunne reflektere og undre seg sammen over det man opplever i barnehagen, hvilke mål for læringsarbeidet man berører og hva aktiviteten videre kan føre til av nye, givende prosesser.

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Vi ønsker at foreldre har mulighet til å se hvordan vi arbeider og at barna skal kjenne på en samhørighet mellom barnehagen og det enkelte barns familie. God, toveis dialog og samarbeidsvilje er de viktigste nøklene for et godt samarbeid til det beste for barna.

I faser med tilvenning for nye barn, er det hensiktsmessig at det er de nye barnas foreldre som tilbringer tid på avdelingen. Alle foreldre er forøvrig velkommen til å være sammen med oss.

 

Foreldremøter:

Vi innkaller til foreldremøte i september/oktober hvert år. Her deles generell informasjon fra ledelsen og lokalt på hver avdeling.

Det velges foreldrerepresentanter til Su hvert år.

Vi inviterer også til alternativt foreldremøte med ekstern foreleser, på vårparten ca hvert annet år.

 

Samarbeidsutvalget: 

Årsplan fastsettes hver høst.

Su kalles forøvrig inn til møte v årsskifte og på våren. Felles saker for hele barnehagen og planlegging av sommerfest er på agendaen.

Su-møtene foregår i barnehagens åpningstid, ca 15.30-16.30.

 

Foreldresamtaler:

Barnehagelærer og foreldre blir enige om tid for en oppstartsamtale i løpet av første uken barnet er i barnehagen.

Barnehagelærer innkaller til foreldresamtale i løpet av vinteren.

Det tilbys også en foreldresamtale i vår-halvåret.

Foreldre til barn som skal slutte eller bytte avdeling, tilbys en samtale når dette er aktuelt.

Foreldre til barn som skal begynne på skolen, tilbys en samtale i god tid før skolestart.

 

Andre arrangement i barnehagens åpningstid:

Barn og personale har tradisjon for å invitere til ulike arrangement i barnehagens åpningstid. Slike arrangement står oppført under merke- og planleggingsdager og i månedsplanen på MyKid.

 

Dugnad: 

Vi arrangerer som regel en dugnad på våren. Da ber vi foreldre hjelpe oss å ruske opp på barnehagens uteområde.

 

Besøksdag for nye barn og foreldre:

Vi inviterer til en besøksdag for barn og foreldre som har takket ja til plass hos oss i hovedopptaket og som skal begynne i barnehagen i august/september. Se merke- og planleggingsdager. 

 

Smittevern:

Noen smittevernstilpassninger må vi gjøre i forbindelse med samarbeidet med hjemmene. Vi må gjøre tilpassninger fra arrangement til arrangement, i forhold til det til enhver til aktuelle smittevernsnivå/regler. 

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

De eldste barna er samlet på avdeling Ekorn. Dette gjør at førskolebarna får en større og mer naturlig mulighet til å være sammen i lek og læring hele dagen, hver dag. En dag i uken møtes også førskolebarna i en egen klubb som vi kaller for Trollklubben. I klubben er det fokus på å legge til rette for positive opplevelser og mestringsfølelse i aktiviteter som kan knyttes opp til skolen. Det blir planlagt pedagogiske aktiviteter tilpasset alder som vekker nysgjerrighet og som har i mål å gi barna tro på egne evner. Vi synger sanger, blir kjent og utforsker med former, rom og farger og jobber med tall og bokstaver der det viser seg i naturlige hverdagssituasjoner. Tilbake på avdelingen har vi også et generelt fokus på en selvstendighetsprosess i forhold til påkledning, toalettbesøk, hygiene og orden. Vi lærer også å ta vare på hverandre og det rundt oss som en del av en bærekraftig verden. Særlig jobber vi med at barna skal lære å kjenne egen kropp og grenser og ta hensyn til andres. Vi legger vekt på at barna skal lære å bli selvstendige og trygge på seg selv i alle situasjoner.

Å ha et godt språk er viktig for mestring i hverdagen. Barna øver seg på å sette ord på egne følelser og tanker i samspill med hverandre, i lek og konflikter. Vi veileder og oppmuntrer til god problemløsning og kommunikasjon. 

 Vi tilbyr svømming på høsten for de eldste barna på Ekorn.I tillegg prøver vi å besøke en av nærskolene før skolestart, slik at barna kan bli kjent med omgivelsene og se hva som kan vente dem. 

Mot sommeren har vi et langtidsprosjekt som barna skaper sammen. Det som kommer ut av dette prosjektet vises frem for foreldre før sommerferien. Opplegget og arrangementene utover hele året gir førskolebarna et fellesskap og fokus på at det er spennende å være eldst i barnehagen og at skolestart nærmer seg.