Informasjonshefte
Torvbråten Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Torvbråten Kanvas-barnehage

Barnehagen ligger fint til i skogkanten, på Østskogen i Slemmestad. Vår nærmeste nabo er Torvbråten barneskole.

Vi åpner kl 07.00 og stenger 17.00. 

Barnehagen har fire avdelinger; Gul, Rød, Blå og Natur. Året før barna begynner på skolen går de på Natur, som er en friluftsavdeling. De har garderobeplasser i et eget lite bygg på barnehagens område, samt en grillhytte. Dagene sine tilbringer de på tur og i lek utendørs. 

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Informasjon fra barnehagen og avdeling

Dere vil få tilsendt informasjon fra barnehagen i god tid før oppstart. I tillegg er det alltid mulig å ta kontakt med barnehagen dersom dere har flere spørsmål eller det er informasjon dere ønsker å gi oss. 

Foreldremøte 

I mai vil dere bli invitert på foreldremøte. Her samler vi foreldrene til alle barn som skal starte om høsten. Dere vil få informasjon om barnehagen, om oppstarten og vårt arbeid med tilknytning, hilse på noen av de ansatte samt få mulighet til å stille spørsmål. 

Besøksdager

I juni vil dere og barna deres bli invitert på besøk til barnehagen. Her vil barna få se avdelingen sin, møte en eller flere ansatte og mulighet til å lære barnehagen å kjenne litt før oppstart. Vi oppfordrer også til å bruke vårt uteområde utenom åpningstid slik at barna allerede er kjent der. 

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Den første tiden i barnehagen – Tilknytning i fokus

Alle barn har et grunnleggende behov for å søke trygghet og beskyttelse, helt fra fødselen. Det skjer i relasjonen til omsorgspersonene, og tilknytningen som etableres blir helt avgjørende for barnets utvikling. Tilknytning forklares som en medfødt evne til å søke nærhet til en eller noen få voksne, som sikrer barnet sin egen trygghet og overlevelse (Brandtzæg et al., 2013).

Like grunnleggende som behovet for trygghet og omsorg er behovet for utforsking og mestring (Brandtzæg et al., 2013). Utforskertrangen danner grunnlaget for læring og påvirker dermed barnets utvikling. Trygghet utvikles gjennom alle de små og store dagligdagse gjøremålene, i en relasjon preget av ektefølt omsorg. Det innebærer å være følelsesmessig tilgjengelig og istand til å se og møte barnets følelsesmessige behov. Tilknytning handler om å bygge tillit og nærhet og det krever at man bruker tid (Brandtzæg et al., 2019).

Noen barn trives i barnehagen fra første stund. For andre barn kan det ta tid å bli helt trygg på de ansatte og de andre barna i barnehagen. Derfor må tilknytningsperioden alltid tilpasses det enkelte barnet. Vi vil i samråd med dere legge opp til en tilknytningsperiode som er best mulig for deres barn. 

I forkant av barnehageoppstart tildeler vi hvert enkelt barn én eller flere kontaktpersoner. Dersom vi under tilknytningen eller senere ser at barnet viser en klar preferanse for en annen ansatt enn de tildelte kontaktperson(ene), vil vi etterstrebe å ta hensyn til barnets ønsker og bytte kontaktperson(er). 

Vi anbefaler at alle barn får en rolig start i barnehagen, med kortere dager de første ukene. Små barn blir slitne av å venne seg til alt det nye. 

 

Oppstart i barnehagen

Vi følger Asker kommunes tilvenningsstandard, som er utarbeidet med bakgrunn i tilknytningsteori.
Dere vil få informasjon om oppstartsdato i god tid. For å ivareta alle barn på best mulig måte kan ikke alle starte samtidig, og vi vil fordele oppstartstider. Foreldrene setter av 6 dager til tilvenning. 

  • Første dagen  

Det anbefales en to timers økt denne dagen. Det er viktig å vurdere barnets egne behov når tidspunkt bestemmes, særlig med tanke på mat og søvn. Barnet deltar ikke i fellesmåltid denne første dagen i barnehagen. Barnehagens tilknytningsperson vil være tett på barnet og deg som forelder.  
Som forelder forventer barnehagen at du deltar aktivt og tar fullt ansvar for ditt barn. Din oppgave er å være sammen med barnet hele tiden og bidrar til at barnet får gjøre seg kjent i barnehagen på sitt vis og i sitt tempo. Du kjenner barnet og vet hvilke støtte barnet trenger i de ulike situasjonene. Sitt sammen med barnet på gulvet.  
Dersom du må på toalettet eller forlate avdelingen, må du ta med deg barnet.  

  • Andre dagen  

Barnehagens tilknytningsperson fortsetter å være tett på barnet. Barnet deltar i et fellesmåltid i barnehagen. Du skifter bleie på barnet, på avdelingens bad, før dere går hjem.  
Også denne dagen deltar du aktivit og har det fulle ansvaret for barnet hele tiden. Fortsett å bekrefte barnets utforskning med smil, nikk og ord. Oversett barnets signaler til tilknytningspersonen.  
Dersom du må på toalettet eller forlate avdelingen, må du ta med deg barnet.  

  • Tredje dagen 

Dersom barnet beveger seg unna den, kan du gjerne bli sittende, og la det utforske på egenhånd sammen med tilknytningspersonen.  
Når barnet trenger deg, vil det finne deg der du var da det forlot deg. Dersom du må på toalettet eller forlate barnehagen, tar du barnet med deg.  
Barnet spiser lunsj og sover i barnehagen. Du steller og legger barnet sammen med tilknytningspersonen som deltar eller observerer. Barnets trygghet gir føringer for dette. Når barnet sover, er du til stede i barnehagen. Viktig å være klar over at sovetiden kan variere mye fra det som er normalt hjemme 
 

  • Fjerde dagen 

Tilknytningspersonen overtar mer ansvar for barnet, men der er likevel i barnehagen hele dagen. Barnet spiser lunsj og sover i barnehagen. Barnet spiser gjerne også 14:30 måltidet i barnehagen.  
Tilknytningspersonen kan gjerne stelle og legge barnet mens du observerer og fungerer som en trygghet for barnet ditt.  
Denne dagen forsøker du å holde deg mer i bakgrunnen når barnet utforsker og leker.  
Du kan godt forlate avdelingen, for eksempel for å hente noe i garderoben eller gå på toalettet. I tilfelle sier du enkelt fra til barnet hva du skal gjøre og at du kommer straks tilbake. Da får barnet øvd seg litt på å være i barnehagen sammen med tilknytningspersonen, uten deg.  
 

  • Femte dagen 

Denne dagen kan du si ha det til barnet før lunsj, dersom barnet er klar for dette. Relasjonen mellom barnet og tilknytningspersonen må være førende. Barnet spiser lunsj uten deg, og tilknytningspersonen legger barnet. Barnehagen vil holde deg oppdatert på hvordan det går med barnet ditt. Du må si klart og tydelig "HA det" til barnet ditt når du går. Du kommer tilbake til barnehagen når barnet våkner. Lengde på søvn kan variere veldig og kan avvike fra det vanlige.  
 

  • Sjette dagen 

Avtal med tilknytningspersonen når det passer best for dere og barnehagen at dere leverer denne dagen. Viktig å sikre at tilknytningspersonen har god plass på fanget og tid til å ta seg godt av ditt barn.  
Det anbefales kortere dagen og de neste to ukene. Det vil gjøre overgangen fra hjem til barnehage smidigere for barnet.  
Personalet vil tilstrebe god dialog med dere og deres barn.  

 

Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer den første tiden, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek.  På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser.Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek det første halve året.  Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilvenningsperiode.  

Personalet jobber i henhold til Trygghetsirkelen. Den synliggjør to grunnleggende behov hos barnet, behovet for tilknytning og utforskning.  Vi er voksne som kan være både en trygg havn og tar imot barnet når det har behov for trøst, kontakt og omsorg, og voksne som er en trygg base som støtter barnet i dets utforskning.   

  • Vi skaper faste rammer i hverdagen gjennom vår dagsrytme og tid til å være sammen.       

  • Vi legger til rette for gode og forutsigbare overgangs situasjoner for barna og jobber med å ha færrest mulig avbrytelser.                

  • Vi deler barna i små grupper for lek og samvær. 

  • Alle barna har en primærkontakt når de begynner i barnehagen.   

  • Voksne som er til stede, tilgjengelige og har en anerkjennende væremåte overfor barna. 

  • Omsorg skal prege alle hverdagssituasjoner i barnehage. 

 

Det er viktig for oss i Torvbråten Kanvas-barnehage at også dere som foreldre skal oppleve oppstarten som trygg og få tillitt til barnehagen. Barnet speiler sine foreldre og usikkerhet blant foreldre ved å forlate barnet sitt, kan overføres til barnet. Det er viktig å ta seg god tid til å snakke om dette på en startsamtale med barnehagelærer. Like viktig blir det å snakke om hvordan foreldre skal levere barnet i barnehagen. Som for eksempel for å unngå å vise usikkerhet, er det best å gå, når man har sagt hadet til barnet en gang. Barnet må lære seg den erfaringen med at foreldrene leverer i barnehagen, og at de kommer tilbake å henter etter en viss tid. 

Vårt mål er at overgangen fra hjem til barnehage ikke skal oppleves som et brudd, men som en utvidelse av mulighetene for kontakt, sosialisering og skape nye erfaringer. Vi oppfordrer hele tiden foreldre om å ta kontakt dersom noe oppleves utrygt eller ikke er greit. 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Startsamtalen 

Vi tilstreber å ha startsamtale med alle foreldrene i løpet av barnets første to uker i barnehagen. Startsamtalen har dere sammen med pedagogisk leder på avdelingen. Samtalen tar 1,5- 2 timer.

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Klær og utstyr

Det er viktig at barna har klær de kan bevege og utfolde seg i.

Barnet trenger et godt utvalg av klær for å få maksimalt utbytte av barnehagedagen, utvalget må tilpasses årstiden. Er du usikker på påkledning så snakk med oss vi har lang erfaring og gode på å se de ulike barnas behov i forhold til barnets kroppstemperatur og aktivitetsnivå.

Vi er ute i all slags vær. Se på værmeldingen og sjekk at barnet har det hun eller han trenger for å kose seg ute uavhengig av været.

 

Utstyr for de yngste

De yngste barna i barnehagen sover gjerne både en og to ganger når de starter i barnehagen. Alle barna sover i "sovehuset" på baksiden av barnehagen. Her ligger de på liggeunderlag og saueskinn i posene sine. Dersom ditt barn sover i f.eks vogn hjemme og trenger dette som trygghet i barnehagen går det også helt fint- vi tilrettelegger. 

Utstyr for de yngste:

  • sovepose/dyne tilpasset årstid og temperatur
  • en tynn lue til soving når det er kaldt
  • smokk/koseklut/bamse dersom barnet bruker det
  • bleier (vi ønsker ikke up and go i bhg)
  • klær barnet kan bevege og utfolde seg i innendørs
  • klær barnet kan bevege, utfolde seg og holde seg tørr/varm i utendørs

 

Ustyr for alle

Hvilke klær og utstyr barnet trenger er avhengig av sesong og vær. Husk å sjekk gjennom barnets utstyr i overganger mellom sesonger. Klær som passet på våren kan fort være for små på høsten. Vi gir beskjed, men trenger også at dere følger med.

Når det er kaldt i været foretrekkes det "lag på lag", med ull eller tilsvarende innerst, et mellomlag av ull eller fleece og deretter noe vind/vann tett. Husk å fjerne snorer og andre ting som kan være en fare for kvelning.

  • Lette klær om sommeren
  • Caps/solhatt og solbriller i varmen/sola
  • Joggesko eller sandaler 
  • Parkdress om våren/høsten
  • Vinterdress om vinteren
  • Regntøy året rundt
  • Støvler/Cherrox (utifra sesong og vær)
  • Vintersko om vinteren
  • Tynn ull eller tilsvarende som innerste lag
  • Mellomlag av ull eller fleece

Barnehageklær må tåle litt, derfor bør dere velge klær dere ikke er så redde for.

Bruk yttergarderoben til yttertøy/regntøy, støvler/utesko etc. Innergarderoben er det kurver til skiftetøy og noen barn trenger mye av det. Også ullsokker, votter etc.

Når barna blitt litt eldre er det lurt om dere henger frem dagens klær slik at det blir lett for de av barna som klarer mye selv å finne frem, vi jobber mye med selvstendighetstrening i garderoben og da er det en viktig jobb å tilrettelegge og systematisere litt for barna.

 

Utstyr for de eldste på Natur

Når barna starter på natur trenger de ikke annet utstyr enn det alltid har hatt i barnehagen. Men, de kan trenge dobbelt av noe. Snakk med personalet før dere kjøper mer utstyr for å høre om det er nødvendig. 

I og med at barna på natur tilbringer dagene sine ute må de komme ferdig påkledd med klær tilpasset været. 

 

Å kjøpe brukt

Det er veldig fint å kjøpe brukte klær og utstyr til barna. Særlig de yngste barna rekker ikke å slite ut klærne før de blir for små, og det er masse brukstid igjen. Det eneste som er viktig er at klærne er hele, passer i størrelse, at f.eks regntøy fortsatt er vanntett. 

Bringe og hente

Barnehagen er åpen fra klokken 07.00 til 17.00

Overganger

Å levere og hente barnet er en viktig hendelse i løpet av dagen, barnet trenger oppmerksomhet i overgangs situasjoner, de trenger hjelp til å gå fra hjemmet til barnehage og også den andre veien. Vi har mobilfrie garderober, her skal barnet få din fulle oppmerksomhet. Dersom dere kommer tidlig om morgenen så er det ofte stille og rolig og personalet som er på jobb kan møte dere ute i garderoben. Etterhevert vil det komme flere barn og den ansatte trengs inne på avdelingen. Følg da barnet inn til den voksne og ta avskjeden inne på avdelingen.

De fleste turer/grupper ol begynner kl 0930, før det kan det være godt for barnet å ha fått lekt litt og være sammen med de andre i forberedelsene til aktiviteten. De fleste barn bruker tid for å koble seg på sine venner og bli endel av gruppa. Dersom dere kommer kl 0930 så er det greit om barnet er ferdig påkledd til tur på utedagene.

Når dere henter barnet om ettermiddagen vil personalet alltid tilstrebe å møte dere og fortelle litt om dagen til barnet. Dersom mange blir hentet samtidig kan det være utfordrende å få snakket mye med alle foreldre, da vil de viktigste beskjedene prioriteres. 

Når andre skal hente barnet

Når andre enn foreldre skal hente barnet er det viktig at dere gir oss beskjed. Da kan vi forberede barnet. Personalet har ikke lov til å sende barnet hjem med andre dersom dere ikke har informert i forkant. Dere kan gi beskjed på Mykid, sms/tlf eller muntlig ved levering.

Dersom barnet har fri eller er syk

Dersom dere skal være hjemme eller er syke en dag så ønsker vi beskjed på MyKid så tidlig som mulig og før kl 0900. Dette hjelper oss til å fordele personalressursene riktig i forhold til antall barn. 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Mattilbud i Torvbråten Kanvas-barnehage

Barna spiser tre måltider i barnehagen hver dag;

  • Frokost: Dere har med matpakker. Vi ønsker sunn mat som gir barnet energi til lek, utforskning og læring. Begrens mengden ting/valg i matboksen, det er vanskelig for et lite barn å gjøre alle valgene. Dersom avdelingen har et spesielt tidsrom det spises frokost vil dette informeres om.

 

  • Lunsj kl 11: Dagens lunsj står i kalenderen på Mykid. Vi serverer brødmat med pålegg to ganger i uken. En dag i uken spiser vi havregrøt og en av dagene serverer vi et varmt middagsmåltid. Dette måltidet lages med hjelp av barna på Blå avdeling. Hver fredag starter vi dagen med å sette rundstykke deig. Barna er med å rulle det ut og etterhvert blir det nystekte rundstykker som vi koser oss med til lunsj. 
  • Ettermiddagsmat, ca kl 14.00: Vi serverer knekkebrød/brødskive med pålegg og frukt/grønt.

 

Vi serverer melk til lunsj og vann til ettermiddagsmåltidet.

Under måltidene har vi fokus på samspill, omsorg og språk. Vi oppfordrer til å sende til hverandre, ordsette det man ønsker å få tilsendt og småprate og sosialisere rundt bordet.Alle skal få tid til å spise og kose seg og sitte ved bordet til de er ferdige.

 

Allergi og mathensyn

Dersom ditt barn har allergier eller andre mathensyn må dette registreres i helseerklæringen på Mykid. Da vil vi tilpasse slik at barnet får et matilbud i tråd med sine behov.

Noen ganger har barn så alvorlig allergi at alle barn må unngå å ha med spesielle matvarer på matpakka. Dette vil dere isåfall få informasjon om.

Tur

I Torvbråten Kanvas-barnehage er barna ofte på tur flere ganger i uken.

Vi bruker nærområdet vårt som tilbyr lysløype om vinteren så da er det ski på bena og vår, sommer og høst er det en spennende og variert skog med masse å utforske.

Barna i Torvbråten Kanvas-barnehage blir glad i å være ute i all slags vær.

Vi har også egnet bålplass på uteområdet samt en grillhytte hvor det hender at vi både inntar våre måltid eller bare koser oss.

Hvor ofte hver avdeling er på tur og om det er egne turdager varierer. Dette vil dere få beskjed om fra avdeling. 

Bursdagsfeiring

Bursdagsfeiring i barnehagen

I barnehagen feirer vi alle barns bursdag. Vi henger opp flagg utenfor avdelingen, henger opp barnets bilde på burdagsplaktat på døra samt ballonger på plassen. I løpet av dagen har vi bursdagssamling; hvor vi synger for barnet og gir mye positiv oppmerksomhet.

 

Bursdagsfeiring og rutiner for utdeling av bursdagskort

Vi oppfordrer til å tenke inkludering ved bursdagsfeiringer. Dette er en stor begivenhet for mange barn, og det snakkes gjerne om i barnehagen både i forkant og i etterkant av feiringen.

Bruk anledningen til å skape samhold, styrke vennskap og felleskap.

Dersom dere ikke har anledning til å invitere hele avdelingen vil vi oppfordre til å dele gruppen på en måte som er forståelig for barna. Eksempler på dette kan være; alle jenetene/guttene eller alle født samme år.

Om man har mulighet vil vi likevel oppfordre til å invitere hele avdelingen. Kanskje dere kan slå dere sammen med andre som har bursdag rundt samme tid eller ha feiringen utendørs?

 

Dersom bursdagskort skal deles ut i barnehagen må enten hele avdelingen/kullene eller alle guttene/jentene være invitert. Kortene gis til en ansatt som sammen med bursdagsbarnet henger det opp på riktige plasser.

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen er stengt 3 uker i juli hvert år. Hvilke uker dette er vil informeres om i god tid.

Barnehagen har redusert åpningstid jul og påske. Dersom det er svært få barn som kommer vil vi vurdere å holde stengt.

Hvert barnehageår har vi fem planleggingsdager, da er barnehagen stengt.

Dere vil få informajson fortløpende om frister for å registere om barnet kommer eller ikke i de ulike feriene.

 

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Barn som går i barnehage blir utsatt for ulik type smitte. Smitte av ulike virus sprer seg der mange mennesker er samlet, slik som i en barnehage. Smittespredning i barnehager skjer gjennom direkte eller indirekte kontaktsmitte og gjennom luft- og dråpesmitte. En viss smittespredning er uunngåelig pga. barns atferd, men barnehagen har rutiner for å redusere forekomsten.

I samarbeid med dere foreldre gjør vi det vi kan for å redusere sykdom og smitte. I barnehagen har vi renhold og hygiene rutiner, og dere foreldre bidrar ved å holde syke barn hjemme.

Dersom det er flere tilfeller av sykdom på en avdeling eller i barnehagen som helhet vil dere få informasjon.    

 

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Informasjon om vikar

Barnehagen tilstreber å gi dere informajson om fravær og eventuelle vikarer. Dette gjøres på Mykid, enten på Post-it eller i nyhetsbrev.

Noen ganger velger vi å flytte fast personal mellom avdelinger og sette vikaren et annet sted enn avdelingen som har fravær. Dette er fordi noen barnegrupper er mer sårbare for endringer, som f.eks de yngste barna.

Opplæring og veiledning av vikarer

Alle vikarer får opplæring og informajson om viktige HMS-rutiner og annet første dag hos oss. I tillegg har vi laget et veiledningsprogram for vikarer som er hos oss over tid. Her veiledes de i blant annet sin rolle i møte med barn og arbeidet i barnehagen.

 

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Rett til redusert betaling

Noen foreldre og familier kan i tillegg ha rett til redusert betaling for barnehageplassen.

Les mer og søk her: Du kan ha rett til lavere pris i barnehage og SFO | Asker kommune

Kostpenger

I tillegg til betaling for barnehageplassen betaler dere kostpenger. I Torvbråten Kanvas-barnehage er dette 350,- kr i mnd, som dekker lunsj og ettermiddagsmåltid for barnet hver dag. 

 

Barnehagehverdagen

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Det er satt av tid til foreldreråd på høstens foreldremøter. Foreldrerådet kan her ta opp eventuelle saker og avholde valg til Samarbeidsutvalget.

I samarbeidsutvalget sitter to valgte foreldrerepresentanter samt to representanter fra de ansatte, i tilegg deltar daglig leder som sekretær og eiers representant.

Samarbeidsutvalget har ca 4 møter pr barnehageår.

 

Dugnad

Barnehagen arrangerer dugnad en gang per barnehageår, ofte i mai. 

Her gjør vi ulike oppgaver og samles til en hyggelig og sosial ettermiddag.

De som har anledning deltar sammen med noen av de ansatte i barnehagen. 

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

6. des 2024

Nissefest for barna

13. des 2024

Lucia

23. des 2024 – 1. jan 2025

Juleferie

31. jan 2025

Planleggingsdag

6. feb 2025

Vi markerer samenes nasjonaldag

21. feb 2025

Karneval

5-6. mai 2025

Planleggingsdager