Årsplan
Torvbråten Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Torvbråten Kanvas-barnehage- "Et godt sted å være barn"

Et trygt og godt barnehagemiljø er en forutsetning for barnas trivsel, utvikling og læring. Barnehagen er en viktig arena i barnas liv. Torvbråten Kanvas-barnehage skal være et godt sted å være barn!

Med bakgrunn i dette jobber vi systematisk for å sikre et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø for barna.   

 

Vennskap, lek og tilhørighet – skaper et godt psykososialt barnehagemiljø 

Barn trekker gjerne frem følgende når de skal fortelle hva som er viktig for dem i barnehagen; "Å leke! Sammen med vennene mine."

Å være en del av et felleskap og føle tilhørighet er viktig for alle mennesker- også små mennesker. For oss i Torvbråten Kanvas-barnehage er det viktig at alle barna opplever tilhørighet til barnehagen, til avdelingen, ansatte og barn, og vet at de er en betydningsfull del av felleskapet. Dette gjøres blant annet ved å anerkjenne hvert enkelt barn for den de er og støtte barna i vennskap, samspill og lek med jevnaldrende.  

Å oppleve vennskap er viktig for alle barn. Vennskap er viktig for barns sosiale og emosjonelle utvikling. Gjennom å være i relasjon med andre lærer barn mer om seg selv og det er positivt for utviklingen av egen identitet. Vennskap kan være med på å utvikle sosial kompetanse. Hvem er jeg i møte med andre? hvor går mine og andres grenser? Hvordan er vi sammen?

Men, for barna er det viktigste her og nå; å ha noen å ha det moro sammen med og leke med! 

For å legge til rette for vennskap, felleskap og lek deles barna inn i mindre grupper store deler av barnehagedagen. I mindre grupper legger vi tilrette for at alle barn blir sett og får den støtten de trenger for progresjon i sin sosiale og emosjonelle utvikling. 

Leken er barns foretrukne aktivitet. Vi legger derfor tilrette for at barna får nok tid, rom og støtte til å være sammen i lek.

 

 

Kompetente ansatte

De ansatte skal ha kunnskap om og kjennskap til hva som kreves at dem for å bidra til et godt barnehagemiljø.

Personalet er delaktige, engasjerte og skal ha nok og riktig kompetanse for å observere, vurdere og forstå samspill, lek og relasjoner barna imellom og mellom barna og de ansatte i barnehagen. Gjennom aktiv deltakelse skal personalet sikre at barna i vår barnehage har et trygt og godt barnehagemiljø.Vi setter inn tiltak ved behov. Personalet bruker avdelingsmøter, personalmøter og planleggingsdager til å få ny kunnskap og øke kompetanse for å sikre at alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø.

I tillegg til arbeidet som gjøres i barnehagen har Kanvas-barnehagene i Asker har et felles prosjekt som går over flere år. Prosjektet heter "trygt og godt barnehagemiljø". Her jobber vi systematisk sammen om å gi ansatte kompetanseheving og rom for refleksjon over egen praksis.  

Alle som jobber i barnehagen har en plikt til å melde fra når et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen. Plikten omfatter alle som jobber eller har tjenester i barnehagen, og ikke bare personer som er ansatt. Hensikten med plikten til å melde ifra, er at daglig leder i barnehagen skal få oversikt over hvordan barna har det i barnehagen og dermed kan følge opp enkeltsaker. 

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Lek

Leken gis stor plass i Torvbråten Kanvas-barnehage. Dagen er strukturert for å gi leken god nok tid og for å minimere avbrudd. De ansatte skal støtte barna i å igangsette, strukturere og videreføre leken. Målet er at barna skal komme i "flytsonen", hvor de leker uhemmet, glemmer alt annet og virkelig opplever å være i lek med hele seg. 

Barnehagen legger opp til varierte aktiviter og lek, som både er initiert av barna selv og voksenstyrte. 

Lekemiljøene våre preges av variasjon og endres jevnlig.  Barnas fysiske lekemiljø lages og endres i tråd barnas interesser, alder, utvikling og lekekompetanse. Barnehagen har både tradisjonelle leker, naturmaterialer og udefinert materiale som barna kan leke med. Kombinasjonen av ulike matrialer gir barna mulighet til å aktivt ta del i lekemiljøene ved å bruke fantasi og kreativitet.

Ved at personalet er tilstede, støtter og tilbyr et variert utvalg av matieraler sikrer vi at barna kan ha progresjon i leken, og bli kjent med ulike måter å bruke matieraler på.

 

 

Glede for naturen

Vi har beliggenhet i skogkanten, noe som gir oss uendelige muligheter for gode opplevelser i naturen. Vi bruker naturen alle årstider, noe som gir barna varierte erfaringer. Vinteren byr på høy snø, aking og skigåing. Våren byr på snøsmelting, spirende planter og natur som våkner etter vinteren. Om sommeren gir skogen oss skygge, uendelige muligheter til å oppdage spennende insekter og småkryp og etterhvert kommer blåbærene. Høsten gir oss nye endringer i naturen; blader som endrer farge og mulighet for blant annet sopptur. 

Når vi beveger oss i skogen er vi opptatt av å fremme barnas motorikk og mestringsfølelse. Stiene vi går, eller snarveiene, er over stokk og stein i godt og dårlig vær. Barna klatrer i trærne, steiner eller bratte skråninger.

Det å oppdage og utforske naturen ser ulikt ut utifra barnas alder og utvikling. De yngste barna utforsker naturen med nærhet og i tett samspill med de ansatte. 

Etterhvert som barna blir eldre utforsker de mer av skogen og større områder. Turene kan bli litt lengre og terrenget blir stadig bli mer utfordrende. Likevel er det opplevelsene der og da som er fokus for alle aldersgrupper, fremfor å skulle nå et spesielt sted eller mål. 

De eldste barna i Torvbråten Kanvas-barnehage går på avdeling Natur siste året før skolestart. Dette er en friluftsavdeling hvor barna får oppleve flere utfordringer og mestringsopplevelser i naturen. Noe av det som er forbeholdt de eldste barna er spikking, lære å lage bål, sopptur med soppkyndige ansatte, skiturer i løypene bak barnehagen, turer til sjøen og overnatting i lavvo i skogen. 

Barnehagen tilrettelegger barnas lek- og læring i møte med naturen utifra alder og utvikling. 

 

 

Progresjon i barnehagen innebærer at alle barna skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. (Rammeplanen for barnehagen).

I Torvbråten Kanvas-barnehage har vi egen rutine for å systematisk følge med på barns trivsel og utvikling. Rutinen bidrar til at alle barns trivsel og utvikling følges med på, følges opp og tas med inn i planleggingen av det pedagogiske arbeidet i barnegruppen.

 

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

I Torvbråten Kanvas-barnehage har vi flere møteplasser for fagutvikling, samarbeid og pedagogisk planlegging.

Vi har avdelingsmøter, ledermøter, personalmøter og planleggingsdager. Alle disse møtearenaene brukes til å sikre samarbeid, faglig utvikling og planlegging av barnehagens pedagogiske innhold.

 

 

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Samarbeid til barnets beste

I Torvbråten Kanvas-barnehage er vi opptatt av at barnehagen og foresatte skal samarbeide til barnets beste. Dette innebærer tillitt, kommunikasjon og at vi sammen skaper sammenheng i barnets liv. Barnehagen gir foreldrene informasjon om barnets trivsel og utvikling i barnehagen og foresatte gir barnehagen informasjon om hvordan barnet har det hjemme. Da kan vi sammen møte barnet på dets behov. 

 

Oppstart i barnehagen

Grunnlaget for et godt samarbeid skapes når barnet starter i barnehagen for første gang. Om foresatte er trygge, vil dette bidra til trygghet hos barnet. Foresatte skal få tilstrekklig informasjon både før oppstart og underveis. 

Innen to uker etter oppstart gjennomføres "startsamtalen". Dette er en samtale med fokus på at barnehagen skal bli kjent med barnet, barnets familie og barnets liv sålangt. Barnehagen opplever at dette gir oss et svært godt utgangspunkt for videre samarbeid.

 

Foreldresamtaler

I tillegg til startsamtalen tilbys alle foresatte minimum 2 foreldresamtaler hvert år, en på våren og en på høsten. I disse samtalene er barnets trivsel og utvikling i fokus. Det er alltid rom for å be om flere samtaler med barnehagen ved behov. I tillegg vil det før skolestart være en samtale med fokus på overgang til skolen. 

 

Foreldremøter

Barnehagen inviterer til to ordinære foreldremøter per år, ett på høsten og ett på våren. Foreldremøtene kan være temabasert eller gjelde informasjon om barnehagen, avdeling og barnegruppen.

I tillegg inviterer vi nye foreldre til møte om oppstart og tilknytning våren før de starter i barnehagen. Siste året i barnehagen vil det avholdes foreldremøte om overgangen til skole.

 

Daglig samarbeid

Den daglige kommunikasjonen ved henting og levering er av stor betydning. Foreldre skal da få litt informasjon om dagen og har samtidig mulighet til å informere barnehagen ved behov. 

I tillegg til den fysiske kontakten bruker avdelingene "dagen i dag" noen ganger i uken, hvor foreldrene får et innblikk i hva barnet og barnegruppen har gjort, vært opptatt av og opplevd sammen. Foreldre får også bilder i Mykid hvor de kan se aktiviteter og lek barnet har deltatt i. Dette gir foreldrene et godt utgangspunkt for å samtale med barna om deres hverdag i barnehagen, som igjen kan bidra til sammenheng for barnet.

 

Månedsbrev på Mykid

Hver måned sender hver avdeling ut et eget månedsbrev. Her står det beskrevet hva avdelingen har gjort foregående måned, hvordan de har gjort det og hvorfor. Barnehagen ønsker at alle foresatte leser dette og holder seg oppdatert på barnehagens innhold. 

 

Brukerundersøkelse

En gang per år sendes brukerundersøkelse ut til foreldrene. I foreldreundersøkelsen får foreldre og foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Barnehagen evaluerer resulatet og det brukes i videre utvikling av barnehagens tilbud. 

 

Samarbeidsutvalget 

Samarbeidsutvalget, forkortet til SU, er et et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ. SU består av to foreldrerepresentanter, to ansattrepresentanter. Daglig leder er med som møteleder og referent. 

I SU tas det opp saker som er viktig for barnehagen og foreldrene. 

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

Et godt samarbeid med nærskolen

Vi er naboen til Torvbråten barneskole, som er skolen de fleste av barna hos oss skal begynne på. Barnehagen har hatt et godt samarbeid med skolen i mange år.

Det siste året i barnehagen har vi mye kontakt med skolen. 

 

Ulike fellesaktiviteter som gjennomføres for at barnet skal opparbeide trygghet i forhold til overgangen: 
 

  • Foreldremøte på høsten i barnets siste barnehageår. Tema er overgangen til skolen, barnehagen fokus siste året samt en forventingsavklaring.  

  • Vi låner skolens gymsal 1 gang i uken.  

  • Barnehagen leker på skolens område slik at barna får anledning til å bli kjent. 

  • Vi avtaler overgangsobjekt sammen med skolen og andre barnehager i nærområdet. Dette er gjerne en lek og et spill. På denne måten møter barna noe kjent, som alle kan, ved skolestart. 

  • Flere ganger det siste halvåret før skolestart er vi sammen med 4.klasse på skolen. Vi går tur, spiller spill og leker sammen. Dette er elevene som blir barnas faddere ved skolestart. 

  • Vi tar initiativ til turer og lek sammen med skolestartere fra andre barnehager i området, slik at barna kjenner til hverandre før de blir klassekamerater. 

  • Overgangsskjema fylles ut av barnehagen i samarbeid med foreldrene. 

  • Barnehagen deltar i overgangs samtaler på skolen før skolestart. 

  • Skolen inviterer barn og foreldre til besøksdag og bli kjent klubb. 

 

Når barna i Torvbråten Kanvas-barnehage begynner på skolen ønsker vi at ryggsekken er full av; gode opplevelser med felleskap, vennskap, mestring, god lek og ikke minst troen på seg selv!