Om barnehagen
Om Tingeliten
Tingeliten Kanvas-barnehage ligger sentralt på Skøyen, 10 minutters gange fra Skøyen stasjon.
Barnehagen er delt inn i to avdelinger; en småbarnsavdeling (Diesel, 1-2 år) og en storebarnsavdeling (Blyfri, 3-6 år). Navnene på avdelingene stammer fra da Tingeliten ble startet og drevet av oljeselskapet ESSO i 1994, og ble beholdt som en del av historien til barnehagen da den ideelle stiftelsen Kanvas tok over driften i 2017. Det er fire ansatte på hver avdeling, hvorav to pedagogiske ledere og to assistenter. På småbarnsavdelingen Diesel er det plass til 12 barn, og på storebarnsavdelingen Blyfri er det plass til 24.
Målsetting
Tingeliten har ekstra høyt fokus på å ha et godt psykososialt barnehagemiljø, og har satt oss et målbart, ambisiøst og realistisk mål: Vi skal støtte barns lek, vennskap og opplevelse av å være en del av fellesskapet.
Åpningstid
Vi holder åpent fra 07.30-17.00. Det er viktig å hente innen 16.45 slik at de ansatte rekker å gjøre nødvendig stenging av barnehagen.
Kontaktinfo
Daglig Leder:
Anders Holm Ingelsrud
Tlf 94 07 08 07
anders@kanvas.no
Storebarnsavdelingen Blyfri:
Tlf 94 07 08 09
tingeliten.blyfri@kanvas.no
Småbarnsavdelingen Diesel:
Tlf 94 07 08 10
tingeliten.diesel@kanvas.no
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Vi deler tilvenningen i tre faser, og har fem dagers foreldreaktiv tilvenning. Bare en forelder skal være med på tilvenningen.
Fase 1: Før oppstart
Vi tilbyr fem besøksdager (1 time per dag) i forkant av oppstart slik at barna deres kan bli kjent med avdelingen og ansatte på avdelingen.
I juni har vi et foreldremøte for alle nye foreldre i barnehagen med barn som begynner på høsten.
Sett dere inn i hva barnet trenger av klær og utstyr, og ikke minst marker alt med navn og telefonnummer.
Fase 2: Foreldreaktiv tilvenning
Dag 1 og 2 (9.30-12)
- Foreldrene er sammen med sitt barn hele tiden og har alt ansvar for barnet
- Kontaktpersonene er sammen med barn og foreldre
Dag 3 (9.30-12)
- Foreldrene er fortsatt sammen med sitt barn hele tiden
- Dersom det er greit for barnet, tar kontaktpersonen over noen omsorgsoppgaver med barnet, med foreldrene til stede
Dag 4 (9.30-14)
- Foreldrene er i nærheten av sitt barn hele dagen, men kan holde seg mer i bakgrunnen
- Foreldrene kan gå fra avdelingen når barnet sover
- Kontaktpersonene tar mer ansvar for barnet gjennom dagen
Dag 5 (9.30-14)
- Foreldrene er tilstede i barnehagen, men holder seg mer i bakgrunnen
- Hvis det er ok for barnet kan foreldrene forlate avdelingen en liten stund på ettermiddagen
- Kontaktpersonen tar i utgangspunktet hovedansvaret for barnet
Fase 3 – Første tiden uten foreldre tilstede
I den første tiden uten foreldre tilstede har vi fast og rolig dagsrytme, gjerne med faste smågrupper. Vi minimerer møter og prøver å informere dere foreldre om de forskjellige vaktene til kontaktpersonen. De ansatte er sensitive og griper øyeblikk med mulighet til god kontakt med ulike barn der og da.
Vi anbefaler korte dager den første perioden, med rolig samvær hjemme på ettermiddagen, gode faste kveldsrutiner og nok søvn.
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Startsamtalen gjennomføres i løpet av den uken med en av de pedagogiske lederne. Møtet varer ca. 1 time og avvikles som regel mens barnet sover.
Praktisk info
Klær og utstyr
Uteklær:
- Ett sett Regntøy
- Alltid. Det hender at det til og med er mest gunstig om vinteren. Det kan være lurt at den ene regnbuksa er i en størrelse større, slik at den kan brukes over vinterdress på dager med våt snø.
- Parkdress eller foret vinterdress, alt etter årstid. (Sjekk strikker under bena på parkdresser og regnbukser. Sy i nye dersom de er ødelagte.)
- Ett par Gummistøvler om sommeren
- Ett par vanntette varme sko om vinteren. ( NB: Cherrox egner seg kun mellom ca. +5 til – 5 grader, blir ellers for varmt eller kaldt. De er også ofte veldig glatte).
- Skotøy skal stå i skohyllen nederst på garderobeplassen.
- 2 stk luer
- 2 par votter
- 2 stk hals (Ikke skjerf, halser og halsluer er mye bedre)
Inneklær
- 2 par bukser
- 2 stk gensere
- 2 stk t-skjorter
- 2 par sokker
- 2 par ullsokker (også om sommeren. Greit å ha i gummistøvlene. Pass på å kjøpe ullsokker med minimum 65 % ull.)
- 2 par stillongs
- 3 stk truser
- 2 sett ullundertøy/superundertøy (Vinter)
- 1 sett ullgenser og ullbukse (Evt. Fleece)
- Jakke mot vind er fin på kalde sommerdager.
- 2 stk rene smokker (Hvis barnet bruker dette)
- 1 par tøfler
Viktig å huske
- Merk alle klærne og skotøy! Sjansen for å finne igjen klærne er mye større hvis det er merket.
- Komfortable og praktiske klær! Barna er i bevegelse hele dagen og trenger klær som er gode å bevege seg i, og som det ikke er farlig å søle med.
TIPS: Legg et ark med merkelapper i barnas hylle i garderoben, slik at dere lett kan merke klær dere eventuelt har glemt å merke.
Ekstra utstyr Diesel
- 1 matpakke med mat hver dag (2 matpakker på torsdager)
- Bleier
- Sinksalve
- Drikkeflaske med kaldt vann som tas med hjem og vaskes hver dag
- Sovevogn
- Teppe til soving
- Sovepose til å ha i sovevogn, tilpasset årstid
- Regntrekk til sovevogn
- Myggnetting til sovevogn
- Solkrem
Ekstra utstyr Blyfri
- 1 matpakke med mat hver dag (2 matpakker på torsdager)
- Tursekk med festereimer på brystet slik at de sitter godt på barnets rygg
- Drikkeflaske med kaldt vann som tas med hjem og vaskes hver dag
- Solkrem
- Bleier for de som bruker det
- Sovevogn for de som skal sove i løpet av dagen
- Sovepose tilpasset årstid
- Regntrekk
- Myggnetting
Vi ønsker ikke at barna har med egne leker i barnehagen, med mindre det er et overgangsobjekt (f.eks. en smokk eller kosedyr).
Vi gjør oppmerksom på at det er dere foreldres ansvar å holde garderobene ryddig. Klær skal ligge i kurvene og sko skal plasseres på skohyllene i yttergarderoben. Plassen til barnet skal være ryddig etter dere henter om ettermiddagen. Få med barnet på å rydde. Ta med skittent klær og utstyr hjem for vasking og fyll opp neste dag. Sjekk minst en gang i uken hva barnet har av klær. Blir det for mye klær blir det fort rotete og vanskelig for barnet å holde orden.
Bringe og hente
Bringe:
Når barnet blir levert på morgenen møter en av personale barnet og foresatte i gangen/garderoben/ute. Beregne god tid om morgenen slik at man kan få sagt ha det på en god måte. Noen morgener er vanskeligere enn andre og barnet kan være fortvila og gråte når de blir levert. Som forelder er det da viktig å forholde seg rolig og balansert til barnet, si et tydelig “ha det bra, du blir hentet etterpå” for så å gå. Som foreldre er det vanskelig å forlate barnet sitt i fortvilelsen, men å bli værende lenge eller komme tilbake for å trøste etter at man har dratt, kan gjøre situasjonen tøffere og forvirrende for barnet. Personalet er veiledende og tilstede for barnet. Vår erfaring tilsier at barnet roer seg fort etter at foreldre har dratt. Etter en tøff levering vil dere alltid få en oppdatering på melding om hvordan det går med barnet.
Blir barnet levert sent (etter 09.30) ønsker vi beskjed om dette enten via MyKid, eller på melding.
Hente:
Beregne god tid på å hente og vend all oppmerksomhet til barnet. Dette er dagens viktigste møte! Som forelder er man den viktigste personen i barnets liv.
Barnehagen skal ha beskjed hvis noen andre enn foresatte skal hente barnet i barnehagen.
Det forventes at foreldre eller andre som henter og leverer barna respekterer åpningstidene til barnehagen. Vi har ikke anledning til å ta i mot barna før 07.30, og de som henter må komme senest 16.45 slik at personalet får tid til å rydde/låse og gjøre i stand barnehagen til neste dag. Alle skal være ute av barnehagen 17.00.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
Vi serverer sunn og næringsrik mat 4 ganger i uken. Maten vi serverer er i tråd med kostholdsrådene til helsedirektoratet. Det er mye grønnsaker og fisk, og kjøtt en gang iblant. Tre av måltidene lager vi selv sammen med barna, og det siste får vi levert fra matibox.net. Barna må ha med seg en matpakke hver dag til ettermiddagsmåltidet, og to matpakker på torsdager.
Surdeigsbrød
Det ene måltidet vi lager selv sammen med barna er grovt surdeigsbrød som hever over natta, med variert pålegg og frukt/grønnsaker. Barna får lukte og smake på surdeigskulturen og lære om melkesyrebakteriene som hjelper brødene å bli luftige og gode. Det er mye god undring rundt at det finns gode og dårlige bakterier.
Barna lager varmmat
De to andre måltidene vi lager selv sammen med barna er varmmatmåltider. Barna får bruke skarp kniv og skrellere til å kutte opp og skrelle grønnsaker, med nøye veiledning fra ansatte. De er med på prosessen fra råvare til ferdig mat. Det blir selvfølgelig smaksprøver underveis, hvor barna får mulighet til å snakke om smakene de kjenner. Da er det også mye lettere å smake på nye smaker.
Måltidet
Under måltidene spiser barna fra porselen med bestikk av stål. Barna bruker både kniv, gaffel og skje, og må rydde opp etter seg selv før de får gå av. Ingen presses til å spise eller smake på mat de ikke vil smake på. Måltidet i seg selv er preget av rolig og god stemning, deltakelse, samtaler og felleskapsfølelse hos barna.
Tur
Torsdager er turdag for hele barnehagen. Det er mange fine tursteder i nærområdet og vi har muligheten til å bruke kollektivtilbudet, og turene er alltid tilpasset barnegruppene. Vi har fokus på turopplevelsen, og gode opplevelser finnes også rett utenfor porten.
Hvorvidt vi går på tur eller ikke denne dagen er avhengig av flere faktorer. Vi er nødt til å være fullt bemannet med ansatte som kan våre sikkerhetsrutiner når vi går på tur. Vi tar også risikovurderinger av hver tur vi går på og henger dette synlig i yttergarderoben. Er det for eksempel veldig glatt generelt i Oslo, blir vi i barnehagen.
Bursdagsfeiring
Bursdager er en veldig spesiell dag for bursdagsbarnet og betyr veldig mye. Vi ønsker at fokuset skal være på barnet som har bursdag når de kommer i barnehagen, derfor vil vi ikke at dere tar med kaker eller annen mat. Da blir fokuset mer på hva barnet har med seg til å spise, enn at barnet fyller år. I barnehagen feirer vi med krone, frukt og en samlingsstund bare for barnet i løpet av dagen.
Vi skal gi barna den samme feiringen uavhengig av hvor og hvordan man bor og har derfor ikke anledning til å være med på bursdager i hjemmet til barnet i løpet av åpningstiden. Ønsker dere å invitere barn fra barnehagen til en bursdagsfeiring i hjemmet må dette skje etter barnehagen eller i helgen. Ha et reflektert syn på hvilke barn man inviterer slik at man ikke ekskluderer barn, og gjerne rådfør deg med de ansatte på avdelingen til barnet. Vi har full forståelse for at man ikke kan invitere en hel avdeling, men det er viktig at det er en konsekvent måte å invitere på, f.eks. samme alderskull. Dere bør også ha en samtale med bursdagsbarnet om hvorfor noen barn blir invitert og andre ikke, og bli enige om hvordan man snakker om invitasjoner. Bursdagsinvitasjoner blir ofte brukt for å ekskludere andre barn.
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Tingeliten har stengt i uke 28, 29 og 30 hvert år.
Før hver skoleferie (høstferie, juleferie, vinterferie, påskeferie og sommerferie) sender vi ut en forespørsel om å markere i MyKid om man kommer eller ikke. På denne måten kan vi planlegge ferie for ansatte og eventuelt slå sammen avdelingene.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sikkerhet/HMS
Vi tar barnas sikkerhet på alvor og har derfor noen retningslinjer for hva som må unngås av klær og utstyr i barnehagen for å ikke utsette barn for kvelningsfare:
- Bruk buff eller hals i stedet for skjerf.
- Unngå hettegensere eller andre plagg med fastsydd hette. Det meste av parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barna blir hengende fast i noe.
- Unngå drikkeflasker med snorer til å henge rundt halsen.
- Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.
- Ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben.
- Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra.
Sovevogner
- Foresatte har ansvar for at private sovevogner som blir brukt i barnehagen er i god stand. Sjekk vognen jevnlig og reparer/erstatt utstyr som er ødelagt.
- Barnehagen har klare sikkerhetsrutiner rundt soving i barnehagen, og barna er alltid under oppsyn. Ta kontakt hvis dere lurer på noe.
Porter
- Porter skal alltid stenges når man går inn og ut av barnehagen. Dette gjelder uten unntak.
- Det er bare de voksne som skal åpne portene, ikke la barna åpne porten.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Ved fravær av ansatte sender vi melding til alle berørte familier gjennom MyKid, med informasjon om vi setter inn vikar eller ikke, og hvilket tidspunkt vikaren jobber.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Dagsrytmen
Småbarnsavdeligen Diesel
07.30-09.30: Lek ute nesten uansett vær
09.30-10.30: Lek inne/Bleieskift og nødvendig stell
10.30-10.45: Samlingsstund
10.45-11.30: Måltid
11.30-13.30: Soving/Hviling i vogn ute
13.30-14.30: Oppvåkning/Lek inne/Bleieskift og nødvendig stell
14.30-15.00: Måltid
15.00-16.45: Lek inne/ute
Storebarnsavdelingen Blyfri
07.30-09.30: Lek inne eller ute avhengig av vær
09.30-09.45: Samlingsstund
09.45-10.45: Lekegrupper/aldersgrupper/språkgrupper
10.45-11.30: Måltid
11.30-13.30: Lek ute
13.30-14.00: Hvilestund
14.00-14.30: Måltid
14.30-16.45: Lek inne/ute i grupper
Bemanning
Tidligvakt: 07.30-15.00
Mellomtidligvakt: 08.15-15.45
Mellomsenvakt: 09.00-16.30
Senvakt: 09.30-17.00
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Barnehagen benytter seg av MyKid aktivt gjennom deling av bilder, rapporter, planer, oppmøteregistrering, registrering av fravær og ferie og oversikt over viktige datoer. Det er mulig å gi beskjeder som omhandler barnet (f.eks. hvis noen andre enn foreldre skal hente) gjennom appen, og vi ønsker at foreldre skal benytte seg av dette i tillegg til muntlige beskjeder. Vi sier også ifra om manglende klær, bleier og utsyr gjennom MyKid, som man da vil få som melding. I tillegg kan man finne artikler med forskjellige temaer, blant annet hygiene og sikkerhet.
Vi forventer at foreldrene holder seg oppdatert på hva som legges ut på appen.
Viktige beskjeder som gjelder hele barnehagen blir sendt ut på mail.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
Dugnad
Vi gjennomfører en dugnad i året før 17. mai, slik at barnehagen er klar for sommeren.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Karneval
Påskefrokost
Påskestengt
17. Mai-markering
Planleggingsdag
Sommerfest
Sommerstengt