Om barnehagen
Svanholmen Kanvas barnehage ligger sentralt på Forus. Barnehagen har seks avdelinger. Tre avdelinger for de yngste barna på 0-2 år, og tre for de større barna der inndelingen på avdelingene er 2-4 år, 3-4 år og 4-6 år.
Åpningstidene er 7.30-16.30
Svanholmen har et varmt og inkluderende miljø, og vi legger stor vekt på gode relasjoner, både mellom barn og voksen, barna seg imellom, og de voksne imellom. Vi har en nær dialog med foreldrene for å skape et best mulig oppvekstmiljø.
Gjennom flere år har Svanholmen vært praksisbarnehage for barnehagelærerstudenter fra UiS. Studentene gjør at vi holder oss faglig oppdater og får større bevissthet rundt egen kultur og praksis.
Svanholmen har et stabilt personal med et aldersspenn på 28-73 år. I personalgruppen har vi fire menn og 17 kvinner, derav ca 50 % er barnehagelærere og ca 25 % fagarbeidere.
I Svanholmen får alle barn servert tre måltider om dagen. Vi har en egen kjøkkenassistent som lager varm lunsj fem ganger i uken. Menyen vår inneholder variert mat i tråd med Helsedirektoratets kostholdsråd. Måltidet er for oss en sosial arena der det tilrettelegges for gode samtaler hvor alle barn blir inkludert.
Vi har en stor flott lekeplass som består av både busker og trær, ulendt terreng og varierte lekeapparater. Her er det gode muligheter for allsidig lek og aktivitet. Barnehagen har et eget rom spesielt egnet for fysisk aktivitet.
For de yngste barna har barnehagen to uisolerte soverom. Her sover barna i sine egne private vogner.
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Før oppstart i barnehagen vil foresatte motta et velkomst brev fra barnets avdelingen. I brevet informeres det om oppstart og avdelingen barnet skal begynne på.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
For å kunne sørge for en best mulig start i barnehagen har vi en tilvenningsperiode. Tilvenningsperioden tar tid og brukes på at barn, foreldre og personalet skal bli godt kjent. Vi ønsker at foreldre setter av 5 dager til denne perioden. Barna skal få en trygg base på et nytt sted.
Hvert barn har en kontaktperson som vi kaller tilknytningsperson. Tilknytningspersonen har hovedansvar for å bli kjent med barn og foreldre de første ukene. Resten av personalet på barnets avdeling har også ansvar, men tilknytningspersonen har hovedansvar den første tiden for å knytte relasjoner og hjelpe barnet å bli trygg. Tilvenningsperioden kan oppleves kort og hektisk. Det er mange nye inntrykk som skal bearbeides og barnet kan få en reaksjon etter oppstart. Tilknytningspersonen vil bekrefte barnets følelser og trøste barnet. Det kan være lurt å legge opp til rolige ettermiddager hjemme uten aktiviteter i oppstartsfasen.
Det er stor variasjon blant barn hvor lang tid barnet bruker på tilvenningen og vi vil legge best mulig til rette for hvert enkelt barn.
Basert på forskning og erfaring har vi i Svanholmen Kanvas barnehage en foreldreaktiv tilvenningsmodell for de yngste barn 0-2 år. I en foreldreaktiv tilvenning har foreldrene ansvar for barnet og er tilstede med barnet som en trygg base. Dette gjør at barnet de første dagene kun bruker kreftene sine på å utforske det nye og det blir lettere å knytte relasjon til tilknytningspersonen i slutten av tilvenningsperioden. Den foresatte har ansvar for sitt barn og er den trygge basen for barnet. I tilvenningsperioden sitter foreldrene på gulvet med barnet i leken, skifter bleie, sitter ved bordet under måltid og deltar aktivt i barnehagehverdagen. Etter de første dagene prøver foreldrene å gå litt ifra i samråd med tilknytningsperson. For noen vil det være aktuelt å ha oppstart i gruppe på 2-3 barn. Tanken bak dette er at barna kan knytte bånd seg imellom og at foreldrene blir bedre kjent med hverandre. Det informeres om organiseringen av tilvenningsperioden i god tid før oppstart.
Les mer om tilvenningen i Svanholmen- Tilvenningsbrosjyre Svanholmen Kanvas barnehage.pdf
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Praktisk info
Klær og utstyr
Alle barn som sover i barnehagen tar med seg egen voge og tilbehør.
Informasjon om hva barnet trenger av klær informere personalet ved oppstart.
Bringe og hente
Barnehagen åpner kl. 7.30 og stenger kl 16.30. Det serveres frokost frem til 8.30
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
I Svanholmen servers tre måltider om dagen, frokost, varm lunjs og ettermiddagsmat. Vi har en egen kjøkkenassistent som lager varmmåltid fem ganger i uken med utgangspunkt i en seksukers meny. Maten som serverers er i tråd med Helsedirektoratets kostråd.
Måltidet er for oss en sosial arena der det tilrettlegges for gode samtaler hvor alle barn blir inkludert.
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Dagsrytmen
Dagsrytmene varier noe mellom de ulike avdelingene. Dette av hensyn til barna på den enkelte avdeling. En grovskisse av dagsrytme ser omtrent slik ut.
7.30 Frokost
8.30 Lek og aktivitet
9.30 Temasamling/vokseninitierte aktiviteter
10.00 Utelek
11.00 Lunsj
12.00 Soving
13.00 Frilek inne
14.00 Ettermiddagsmat
14.30 Frilek inne/ute
16.30 Barnehagen stenger
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Planleggingsdag
Julestengt
Planleggingsdag
Planleggingsdag
Planleggingsdag