Om barnehagen
Stinaløkka Kanvas-barnehage er en 4 avdelingsbarnehage, med to småbarnsavdelinger og to storebarnsavdelinger. Lykkeliten og Tommeliten er to småbarnsavdelinger med 10 barn i alderen 0-3 år og 3 ansatte. Bukkene Bruse er en mellomavdeling med 19 barn i alderen 3-4 år og 4 ansatte og Reveenka er en storebarnsavdeling med barn i alderen 3-6 år og 4 ansatte.
Barnehagen ligger i naturskjønne omgivelser på Dikemark med badevann, skog og mark tett på oss. Det er rikt med tursteder i nærmiljøet, som vi bruker aktivt. Vi har egen robåt som brukes aktivt om sommeren, og egen lavo som benyttes av alle aldersgrupper hele året. De spennende skogsområdene gir mulighet for å utforske stier, og vi har Dikemarksvannet med Jentebadet og Dif-stranden hvor barna i alle aldre får bade og leke på sommeren. Her er det også et yrende dyreliv hvor vi kommer nært på både ender, gjess og svaner.
Vår åpningstid er fra 07.00 -17.00.
Vi har stengt i ukene 28, 29 og 30, og jul og påske. I tillegg til 5 planleggingsdager i løpet av året.
Barnehagen serverer varm lunsj to dager i uken hvor maten leveres fra Barn til Bords AS. Ellers har vi havregrøt en dag i uken og brødmåltid to dager. Foreldre tar med frokost og vi serverer frukt til mellommåltid kl.14.30.
For spørsmål og henvendelser, ta kontakt med daglig leder Astri Sødal på telefon 40 10 49 54 eller stinalokka@kanvas.no.
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Fra barnet har fått barnehageplass, så starter egentlig tilvenningen. Vi oppfordrer til besøk av barnehagen både i barnehagen åpningstid, men også i helger eller på ettermiddagen for at stedet skal bli mer kjent for barnet.
Vi har besøksuke for alle nye barn i uke 24, hvor tilvenningen egentlig starter. Her kan foreldre komme i kontakt med hverandre, foreldre blir mer kjent med oss, barna blir litt kjent med oss og barna i mellom før oppstarten på høsten. Dette har vi prøvd ut i 3 år og sitter igjen med utelukkende positive erfaringer.
I forkant av barnehageoppstart tildeler vi hvert enkelt barn én eller flere kontaktpersoner. Dersom vi under tilknytningen eller senere ser at barnet viser en klar preferanse for en annen ansatt enn de tildelte kontaktperson(ene), vil vi etterstrebe å ta hensyn til barnets ønsker og bytte kontaktperson(er).
Les gjennom fanen "klær og utstyr" i forkant av barnehagestarten.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Vi følger Asker kommune sin nye standard for tilvenning, hvor en av våre ansatte var med å utforme den nye standarden. Små barn har et grunnleggende behov for å føle seg trygge og det gjør de når de er sammen med voksne de kjenner og har en nær og positiv relasjon til. Noen barn trives i barnehagen fra første stund. For andre barn kan det ta tid å bli helt trygg på de ansatte og de andre barna i barnehagen. Derfor må tilknytningsperioden alltid tilpasses det enkelte barnet. Vi vil i samråd med dere legge opp til en tilknytningsperiode som er best mulig for deres barn.
Flere tilvenningsdager og foreldre som er lenger til stede i barnehagen er det nye i vår standard og dette vet vi av forskning og erfaring fører til tryggere barn.
Fem dagers tilvenning gir barnet bedre mulighet til å bli trygg på sin tilknytningsperson i barnehagen. Mer tid medfører også at foreldrene kan være mer delaktig i barnehagehverdagen de første dagene. Foreldrene får et bedre innblikk i hvordan vi har det i barnehagen. De deltar på sangsamlinger, spiser flere måltider sammen med oss og får mulighet til å leke med sitt eget og de andre barna på avdelingen og blir bedre kjent med andre foreldre i sitt nærmiljø.
Første dagen
Det anbefales en to timers økt denne dagen. Det er viktig å vurdere barnets egne behov når tidspunkt bestemmes, særlig med tanke på mat og søvn. Barnet deltar ikke i fellesmåltid denne første dagen i barnehagen. Barnehagens tilknytningsperson vil være tett på barnet og deg som forelder.
Som forelder forventer barnehagen at du deltar aktivt og tar fullt ansvar for ditt barn. Din oppgave er å være sammen med barnet hele tiden og bidrar til at barnet får gjøre seg kjent i barnehagen på sitt vis og i sitt tempo. Du kjenner barnet og vet hvilke støtte barnet trenger i de ulike situasjoenene. Sitt sammen med barnet på gulvet.
Dersom du må på toalettet eller forlate avdelingen, må du ta med deg barnet.
Andre dagen
Barnehagens tilknytningsperson fortsetter å være tett på barnet. Barnet deltar i et fellesmåltid i barnehagen. Du skifter bleie på barnet, på avdelingens bad, før dere går hjem.
Også denne dagen deltar du aktivit og har det fulle ansvaret for barnet hele tiden. Fortsett å bekrefte barnets utforskning med smil, nikk og ord. Oversett barnets signaler til tilknytningspersonen.
Dersom du må på toalettet eller forlate avdelingen, må du ta med deg barnet.
Tredje dagen
Dersom barnet beveger seg unna deg, kan du gjerne bli sittende, og la det utforske på egenhånd sammen med tilknytningspersonen.
Når barnet trenger deg, vil det finne deg der du var da det forlot deg. Dersom du må på toalettet eller forlate barnehagen, tar du barnet med deg.
Barnet spiser lunsj og sover i barnehagen. Du steller og legger barnet sammen med tilknytningspersonen som deltar eller observerer. Barnets trygghet gir føringer for dette. Når barnet sover, er du til stede i barnehagen. Viktig å være klar over at sovetiden kan variere mye fra det som er normalt hjemme
Fjerde dagen
Tilknytningspersonen overtar mer ansvar for barnet, men der er likevel i barnehagen hele dagen. Barnet spiser lunsj og sover i barnehagen. Barnet spiser gjerne også 14:30 måltidet i barnehagen.
Tilknytningspersonen kan gjerne stelle og legge barnet mens du observerer og fungerer som en trygghet for barnet ditt.
Denne dagen forsøker du å holde deg mer i bakgrunnen når barnet utforsker og leker.
Du kan godt forlate avdelingen, for eksempel for å hente noe i garderoben eller gå på toalettet. I tilfelle sier du enkelt fra til barnet hva du skal gjøre og at du kommer straks tilbake. Da får barnet øvd seg litt på å være i barnehagen sammen med tilknytningspersonen, uten deg.
Femte dagen
Denne dagen kan du si ha det til barnet før lunsj, dersom barnet er klar for dette. Relasjonen mellom barnet og tilknytningspersonen må være førende. Barnet spiser lunsj uten deg, og tilknytningspersonen legger barnet. Barnehagen vil holde deg oppdatert på hvordan det går med barnet ditt. Du må si klart og tydelig "HA det" til barnet ditt når du går. Du kommer tilbake til barnehagen når barnet våkner. Lengde på søvn kan variere veldig og kan avvike fra det vanlige.
Sjette dagen – den første dagen barnet skal leveres på morgenen og være i barnehagen uten foreldre
Avtal med tilknytningspersonen når det passer best for dere og barnehagen at dere leverer denne dagen. Viktig å sikre at tilknytningspersonen har god plass på fanget og tid til å ta seg godt av ditt barn.
Det anbefales kortere dagen og de neste to ukene. Det vil gjøre overgangen fra hjem til barnehage smidigere for barnet.
Personalet vil tilstrebe god dialog med dere og deres barn.
Det er viktig for oss i Stinaløkka Kanvas-barnehage at foreldrene føler seg like trygge etter tilvenningsdagene som barnet. Barnet speiler sine foreldre og usikkerhet blant foreldre ved å forlate barnet sitt, kan overføres til barnet. Det er viktig å ta seg god tid til å snakke om dette på en startsamtale med barnehagelærer. Like viktig blir det å snakke om hvordan foreldre skal levere barnet i barnehagen. Som for eksempel for å unngå å vise usikkerhet, er det best å gå, når man har sagt hadet til barnet en gang. Barnet må lære seg den erfaringen med at foreldrene leverer i barnehagen, og at de kommer tilbake å henter etter en viss tid.
Vårt mål er at overgangen fra hjem til barnehage ikke skal oppleves som et brudd, men som en utvidelse av mulighetene for kontakt, sosialisering og skape nye erfaringer. Vi oppfordrer hele tiden foreldre om å ta kontakt dersom noe oppleves utryggt eller ikke er greit.
Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer den første tiden, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandr epå barnas premisser.Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek det første halve året. Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilvenningsperiode.
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Startssamtalen er viktig for oss og en samtale vi bruker god på. Vi ønsker at begge foreldre er med, og samtalen avtales mellom foreldre og pedagogisk leder og utføres i løpet av tilvenningsuken. Enten i barnets sovetid eller at foreldre får barnevakt, og utføres på ettermiddagen. Barnet bør ikke være med under samtalen.
Praktisk info
Klær og utstyr
Utstyrsliste Stinaløkka Kanvas barnehage
Når det er regnvær trenger barna:
- Regnjakke med hette/regnbukse med hel strikk under
- Gummistøvler
- Regnvotter
Når det er regnvær på høst/vår trenger barna:
- Hals og lue, eller lue med hals
- Ullbukse og ullgenser (eller fleece)
- Regnvotter med fôr –
- Ullundertøy (bukse og genser)
- Regnjakke og regnbukse, eller dress som er vanntett – gjerne gummi bak på ermer og bein
- Ullsokker i gummistøvler eller cherrox
- Gummistøvler eller cherrox
Når det er kuldegrader trenger barna:
- Ullbukse og ullgenser (eller fleece)
- Ullundertøy (bukse og genser)
- Hals og lue – eller lue med hals. En lue til utetid og en tørr lue til soving for de yngste.
- Varme votter – helst to par
- Vinterdress
- Varme vintersko eller foret Goretex-støvler
På våren og høsten trenger barna:
- Parkdress
- Regntøy
- Gummistøvler/goretex sko
- Tynn lue
- Tynn hals/buff
- Ull eller fleecebukse og genser
- Vanter/votter (helst ull)
Sommerstid trenger barna:
- Solhatt/caps
- Solkrem
- Solbriller
- Lette sommersko/sandaler
- Badetøy og håndkle
- Shorts
- T-skjorte
- Tynn jakke
- Redningsvest (kun hvis man har det fra før)
Annet utstyr, tilpasset barnets alder og behov
- Vogn til å sove i (med seler som er tilpasset barnet)
- Voksipose/dyne/teppe
- Evt smokk/koseklut/kosedyr
- Bleier (ikke up and go)
- Vannflaske til å ha på avdelingen
- Skiftetøy til til å ha liggende på plassen
(bukser, ullsokker, sokker, strømpebukse, t-skjorter, bodyer, gensere – flere sett)
Navnelapper til å ha liggende på plassen
Foreldrene har ansvar for å følge opp, tilpasse klær til ulike årstider og sørge for orden på barnets plass.
Klær og utstyr skal merkes med navn før barnehagestart evt ha ekstra merkelapper på plassen sånn at vi kan merke det som er nytt/glemt😊
Bringe og hente
Vi har åpent fra 07.00-17.00. Det vil si at alle skal være ute av barnehagen, sånn at ansatte låser døren kl.17.00.
I Stinaløkka skal foreldre og barn oppleve at de er velkomne.Alle barn skal møtes med ett smil og ett «hei». En av personalet tar imot barn og foreldre i garderoben. Nødvendig informasjon om barnet utveksles i dette møtet. Av og til kan det være at personalet ikke kan møte barna i garderoben. Da oppfordres foreldrene til å ta med barna inn på avdelingen.
Frokosten i barnehagen er fra kl.08-08.30, og vi ønsker at levering i barnehagen enten skjer før eller etter frokosten, ikke midt i. Dette er fordi vi ønsker å kunne sitte sammen med barna under måltidet og fordi det for enkelte barn kan være vanskelig å bli levert i en setting der "alle ser på deg". Hvis barnet leveres etter kl.08.30, må det ha spist frokost hjemme.
Vi bruker Mykid som informasjonsportal. Her registerer vi barnet når det blir levert og når det hentes. Her registerer dere foreldre hvis barnet er sykt eller har fri, dere legger inn beskjed hvis barnet blir levert seinere en morgen eller annen informasjon som er viktig for oss å vite. F.eks – Trude skal til tannlegen og blir levert ca. 11 i dag.
Personalet skal i størst mulig grad være tilgjengelige når barna blir hentet, selv om dette kan være vanskelig når mange blir hentet samtidig. Personalet skal gi en kort informasjon om barnets hverdag hver dag det blir hentet. Det blir også lagt ut informasjon om dagen på mykid under fanen "dagen i dag"
Viktig at foreldre sier klart i fra til barnet når de går, for å unngå usikkerhet og uforutsigbarhet. Når foreldre henter er det viktig at barn kan få "avslutte" sin aktivitet, men at foreldre er tydelig på at nå går vi hjem.
Hvis barnet har blitt våt eller skittent i løpet av dagen, legges klær i en hvit pose som foreldre tar med hjem å vasker. Ikke ta med klær eller sko i barnehagen som ikke tåler å bli skittent.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
Barn spiser mange av sine måltider i barnehagen og disse måltidene er derfor av stor betydning for barns utvikling og helse. I Kanvas-barnehagene settes det av god tid til måltidene for å gi barna god tid til å spise seg mette, og for å gi dem en god måltidsopplevelse. Måltidet i Kanvas er en viktig læringsarena hvor barn og ansatte samtaler om ulike tema, og hvor barns deltagelse og nysgjerrighet står sentralt. Når barn spiser sammen med voksne som er gode rollemodeller, vil det kunne bidra positivt til barnas spisevaner – som å kjenne etter om man er mer sulten, og å smake på nye matvarer. Spisevaner etableres ofte tidlig i livet og har en tendens til å vedvare. Tilrettelegging for sunne spisevaner og et variert kosthold i barnehagen bidrar til å dekke barnas behov for næringsstoffer, samtidig som det bidrar til å legge et godt grunnlag for god helse.
Med dette som utgangspunkt har Stinaløkka Kanvas-barnehage følgende overordnede retningslinjer for måltidene:
- Det skal tilbys et sunt og variert kosthold til barn og ansatte
- Maten skal «fargelegges» med grønnsaker, frukt og bær
- Kaker, kjeks og liknende, samt søte drikker, skal unngås
Barna har med seg egen mat til frokost og spiser resten av denne til 14.30 måltid, i tillegg til frukt og grønnsaker som serveres av barnehagen. Barnehagen serverer lunsjen.
Vi benytter oss av "Barn til Bords", cateringfirma, som leverer varm lunsj på mandag og fredag. Her fokuseres det på bruk av råvarer, grønnsaker og de tester ut nye smaker og retter til barna. Barnehagen lager havregrøt til lunsj en dag i uken. Dette for å variere lunsjmåltidet mellom varmmat, brødmåltid og grøt.
Det er lov å ikke like mat, men barnas smaksløker er i stadig endring, så vi oppfordrer sterkt at barna skal smake på all mat. De må også spise opp det de har av mat, f.eks skorper, før de får en ny brødskive.
Vi er ingen "sukkerfri" barnehage, men har fokus på sunt kosthold i det daglige. Ved bursdager har barn mulighet til å ha med seg f.eks. is eller kake men vi oppfordrer til å tenke sunnere alternativ. F.eks smoothie eller fruktspyd.
Matboksen ønsker vi skal være næringsrik, med mat som metter over tid. Men ikke ha i for mye mat, det gjør at det virker overveldende for barnet å skulle spise så mye, som resulterer i at de nesten ikke spiser noe. Husk at man også spiser med øynene, så varier innholdet med farger i form av frukt og grønnsaker.
Tur
Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor og har derfor retningslinjer for bl.a telling av barn, bruk av båt, badebasseng, bruk av kniv, turer i skog og mark m.m. Men, vi lar ikke dette være til hinder for utfoldelse, nysgjerrighet og opplevelser. Vi har ikke regler for reglenes skyld. Barn skal få utforskre, utfordre seg og ha en engasjert hverdag.
Stinaløkka ligger i naturskjønne omgivelser med skog og vann i nærheten.
Vi har fokus på friluftsliv og alle barn får minimum en tur hver uke. Vi deler barna inn i turgrupper ut ifra alder, modning, vennskap og behov.
Vi har egen robåt, lavo, strand i nærheten og bruker områdene i nærmiljøet (Kjekstadmarka, Verkensvannet, Småvannsbu, Lien osv)
Vi deler barna inn i turgrupper basert på alder, motorikk og modning.
Barna bærer egen sekk på tur fra siste året på småbarn til skolestart. Det er viktig at sekken har festereimer, så den sitter godt på barnets rygg, da de også leker og er i aktivitet på vei til turmålet. Vi jobber med at barna skal holde orden på hvor de legger sekken, finne frem drikkeflaske selv, legge votter i sekken når de ikke er i bruk etc.
På turdager går vi fra barnehagen senest kl.10. Følg med på Mykid kalenderen om ditt barn har turdag og kom i god tid før turen starter. Vi tar også ofte spontane turer, f.eks busstur til bibiliotek i Asker eller Heggedal eller skogsturer, så vær gode på å gi beskjed via Mykid hvis dere leverer barnet seinere en dag. Med seinere så mener vi etter kl.9.30.
Bursdagsfeiring
Vi er ingen "sukkerfri" barnehage, men har fokus på sunt kosthold i det daglige. Ved bursdager har barn mulighet til å ha med seg f.eks. is eller kake, men vi oppfordrer til å tenke sunnere alternativ. F.eks smoothie eller fruktspyd. Det er ikke lov å ta med godteri eller potetgull.
Ved bursdager så er det barnet som skal være i fokus fra det kommer. Vi henger opp flagg og plakat, og har bursdagssamling med sang og barnet får krone som det selv har vært med å påvirke (farge på papp og hva barnet har lyst til å ha på krona si).
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Vi har sommerstengt i uke 28, 29 og 30, samt jul og påske.
Uken etter sommerstengt, uke 31, har vi redusert åpningstid fra 08.00-16.00.
I ukene før og etter sommerstengt, har vi samarbeid på huset, men med fokus på at det alltid er en kjent ansatt fra hver avdeling på jobb.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sikkerhet/HMS
Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor og har derfor retningslinjer for bl.a telling av barn, bruk av båt, badebasseng, bruk av kniv, turer i skog og mark m.m. Men, vi lar ikke dette være til hinder for utfoldelse, nysgjerrighet og opplevelser. Vi har ikke regler for reglenes skyld. Barn skal få utforskre, utfordre seg og ha en engasjert hverdag.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Det er viktig å huske at det er mer anstrengende for et barn å være i barnehagen hvis det ikke er i form, enn å være hjemme. Dersom barnet er syk, registreres det som "syk" på MyKid.
Barnet kan tilbake i barnehagen når det er symptomfri og allmenntilstanden er god.
Vi har lav terskel for å ringe foreldre og ønsker et godt samarbeid med foreldre hvor barnets beste er i fokus.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Vi har retningslinjer om at vikarer ikke går yttervakter (faste vikarer som har vært hos oss over tid, kan gjøre det når den har blitt godt nok kjent med barna, foreldre og barnehagehverdagen). Vi lar ikke nye vikarer skifte bleier eller følge barn på do, med hensyn til barnets sensitivitet.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Dagsrytmen
Småbarn og storebarn har noe ulik dagsrytme, ut fra barnas primærbehov og alder.
I Stinaløkka Kanvas-barnehage har vi tett samarbeid mellom avdelingene, og spesielt godt samarbeid småbarn i mellom og storebarn seg i mellom.
En typisk dag på småbarn kan se slik ut (men vi er ikke "låst" på klokkeslett, så dette er bare ca. tidspunkt):
07.00-08.00 – Ofte et fellesskap og samarbeid med frilek for barna
08.00 – Spiser frokost på hver sin avdeling
08.30-09.30 – frilek inne, med evt. språkgrupper, lekegruppe, bordaktiviteter eller formingsaktivitet.
09.30-11.10 – Utelek eller turdag.
11.00 – Rydding, stell og skift, med påfølgende samlingsstund.
11.30-12.00 – Lunsj, hvor barna fordeles på to bord. Mer fokus på samtaler og selvstendighet for de eldste.
12.15-14.15 – Soving/hviling/lek
14.30 – frukt og et lite mellommåltid
15.00-17.00 – Inne eller utelek, litt avhengig av årstid og barnas ønsker. Men vi er mer ute på ettermiddagen i sommerhalvåret enn vinterhalvåret.
En typisk dag på storebarn kan se slik ut:
07.00-08.00 – Ofte et fellesskap og samarbeid med frilek for barna
08.00 – Spiser frokost på hver sin avdeling. Ønsker ikke levering av barn under frokost.
08.30-11.10 – Aktivitet inne på vinterhalvåret, utelek eller turdag.
11.00 – Rydding, håndvask og toalettbesøk, med påfølgende samlingsstund.
11.30-12.00 – Lunsj, hvor barna fordeles på to eller 3 bord. Fokus på samtaler og selvstendighet.
12.15-14.15 –
14.30 – frukt og et lite mellommåltid
15.00-17.00 – Inne eller utelek, litt avhengig av årstid og barnas ønsker. Men vi er mer ute på ettermiddagen i sommerhalvåret enn vinterhalvåret.
Bemanning
Begge småbarnsavdelingene har 3 ansatte per avdeling, mens storebarnsavdelingene har 4 ansatte per avdeling.
I Stinaløkka har vi et trevaktssystem;
Tidligvakt fra 07.00-14.30
Mellomvakt fra 08.30-16.00
Seinvakt fra 09.30-17.00
Storebarn forsterker avdelingen med en fjerde ansatt, som jobber ut fra avdelingens behov og når vi har flest barn. Enten fra 08.00-15.30 eller fra 09.00-16.30. Dette varierer.
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
MyKid tilbyr smarte og enkle funksjoner for fremmøteregistrering, sovelister, bleielister, ferie og fravær, aktiviteter med påmelding, telling av barn, tillatelser og beskjeder knyttet til det enkelte barnet og mye mer.
Vi bruker MyKid aktivit for å nå ut med informasjon til foreldre. Hver måned legges det ut en detaljert ukes- og månedsplan, som etter hver måned blir evaluert. Evalueringen sendes ut som et "nyhetsbrev" i tillegg til informasjon til neste måned.
Referater fra foreldremøter og informasjon fra daglig leder legges også ut under "nyhetsbrev".
Foreldre må registrere ferie innen gitt tidsfrist for at barnehagen skal få avviklet ferie for ansatte, når det er færrest barn i barnehagen og for å kvalitetesikre driften.
For at foreldre skal få god informasjon til enhver tid og kunne følge opp barnet sitt, har vi en klar forventning til at alle foreldre bruker MyKid aktivt.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Vi har foreldresamtaler på høsten og våren, i tillegg til oppfølgingssamtaler gjennom barnehagåret. En foreldresamtale varer normalt sett i 45 minutter, men dette varierer ut fra samtalens innhold. Samtalen gjennomføres med pedagogisk leder på avdelingen.
I tillegg til vårt faste foreldremøte på høsten, så har vi også foreldremøte for nye foreldre på våren før oppstart.
Vi benytter eksterne forelesere når det dukker opp et aktuelt tema enten i barnehagen eller fra forespørsel fra foreldre.
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
Nytt SU blir valgt hvert år på foreldremøte i oppstart (høst) og fra høsten 2024 ønsker vi 3 foreldre som utgjør SU, sammen med to ansatte fra oss.
Dugnad
Vi har dugnad for foreldre og ansatte i mai (før 17.mai) hvert år. Se årshjul for dato i 2025. Informasjon og påmelding sendes ut av daglig leder i forkant.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Planleggingsdag
Julestengt
Planleggingsdag
Planleggingsdag
Påskestengt
Planleggingsdag