Informasjonshefte
Solsikken Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Solsikken Kanvas-barnehage ligger idyllisk til i Rønninglia i Søndre Slagen på Tolvsrød i Tønsberg, med skogen og sjøen i umiddelbar nærhet. Vi har egen gapahuk i den lille skogen ovenfor barnehagens parkeringsplass som benyttes hele året. Barnehagen har 108 plasser fordelt på 84 barn fra 1-6 år. Barnehagen er delt inn i 5 avdelinger: Fjæra, Lia, Løkka, Grendehuset og Plassen. Navnene er hentet fra områder i nærheten. Vi har en mangfoldig personalgruppe i alder, kjønn, utdanning og erfaring.

Barnehagen ligger flott til med skogen og sjøen i gangavstand. Vi bruker nærmiljøet med de mulighetene det tilbyr aktivt. Vi går til skogen og forsker på naturens endringer og dyreliv, og utfordrer motorikken og koordinasjonen i ulendt terreng, opplever, leker og undrer oss sammen. Vi brenner bål, bader på stranda, aker i akebakken, drar til skøytebanen, tar bussen til byen, går på biblioteket, bruker svømmehall, gymsal osv. Vi er opptatt av at barna skal bli glade i naturen og få gode opplevelser ute til alle årstider. 

  • Åpningstiden: 7.00-16.30
  • Stengt julen 2024: 23.12-31.12
  • Stengt Påske (man, tirs og ons)
  • Sommerstengt uke 28, 29 og 30

 

Kontaktinformasjon:

  • Tlf til barnehagen: 40 40 04 24
  • Mob Daglig leder, Lise Rødby: 94 01 65 66
  • Mob Assisterende Daglig leder, Lill Amundsen (vikariat): 47 47 54 94

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

I mai/juni før barnet starter i barnehagen har vi to besøksdager à 1 time, her blir barna kjent med avdelingen barnet skal starte på, samt noen ansatte og andre barn og foreldre. Vi har også et foreldremøte for nye foreldre i mai/juni. 

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Små barn har et grunnleggende behov for å føle seg trygge og det gjør de når de er sammen med voksne de kjenner og har en nær og positiv relasjon til. Noen barn trives i barnehagen fra første stund. For andre barn kan det ta tid å bli helt trygg på de ansatte og de andre barna i barnehagen. Derfor må tilknytningsperioden alltid tilpasses det enkelte barnet. Vi vil i samråd med dere legge opp til en tilknytningsperiode som er best mulig for deres barn.

I forkant av barnehageoppstart tildeler vi hvert enkelt barn én eller flere kontaktpersoner. Dersom vi under tilknytningen eller senere ser at barnet viser en klar preferanse for en annen ansatt enn de tildelte kontaktperson(ene), vil vi etterstrebe å ta hensyn til barnets ønsker og bytte kontaktperson(er).

Vi anbefaler at alle barn får en rolig start i barnehagen, med kortere dager de første ukene. Små barn blir slitne av å venne seg til alt det nye.

Når barnet ditt starter i barnehagen

Oppstart i barnehagen er en stor begivenhet som planlegges nøye av både oss i barnehagen, og av dere foreldre. Vi i Solsikken Kanvas-barnehage er opptatt av at barna skal bli trygge i nært samarbeid med dere både før oppstart og underveis, slik at vi får en trygg og forutsigbar oppstart. Vårt fokus er å bli kjent med dere og barnet deres, slik at vi kan skape gode rutiner. For at barna skal få en best mulig start i barnehagen er det viktig at foreldre og personalet samarbeider om barnas beste. Før oppstart kommer vi til å sende dere et grenseobjekt, et bilde av en figur, som barnet kan kjenne igjen når det kommer til barnehagen første dagen. Dette kan være med på å lette overgangen fra hjem til barnehage. Et grenseobjekt kan defineres som noe barnet kan kjenne igjen, som finnes på begge arenaene, både hjemme og i barnehagen, og som kan etablere en trygghet for barnet ved oppstart. Dette kan dere se på sammen, snakke om og undre dere sammen om. Når dere da kommer til oppstart i barnehagen, vil vi plassere ut grenseobjektet på avdelingen, og andre steder som barna oppholder seg, slik at vi skaper en sammenheng mellom hjem og barnehage.

Dere bør være sammen med barnet i barnehagen til barnet er blitt godt kjent med minst én av de ansatte. Dette kan variere fra noen dager til flere uker. Følgende plan for tilvenning kan anses som et utgangpunkt som vi tilpasser til ditt barn:

1. dag i barnehagen:
Den første dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er 1 til 2 timer på besøk på formiddagen, sammen med mor eller far. Da kan vi snakke litt sammen, barnet kan begynne å utforske barnehagen og delta i de aktivitetene som han/hun ønsker.

2. dag i barnehagen:
Den andre dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er på besøk et par timer på formiddagen, men denne dagen kan mor eller far forsøke å la barnet være litt alene hvis barnet er klar for det. Det er stor forskjell på barn, og det er viktig at det gjøres en vurdering utfra det enkelte barn. Erfaringen vår er at tilknytningen går best når vi går forsiktig frem.

3. dag i barnehagen:
Hvis det gikk greit å la barnet være litt alene dagen før, anbefaler vi den tredje dagen at mor eller far er litt i barnehagen sammen med barnet, før han/hun sier «ha det» og går. Tanken vår er at vi denne dagen skal forsøke å få barnet til å leke og sove i barnehagen, i 2-3 timer. Dersom barnet blir urolig før mor eller far kommer tilbake, ringer vi og ber en av dere om å komme og hente barnet ganske raskt. Det er viktig at en av de foresatte er tilgjengelige og i nærheten av barnehagen slik at barnet kan hentes raskt hvis det er behov for det. Dersom vi opplever at barnet ikke er komfortabel med å være alene i barnehagen, vil vi diskutere med dere hvordan vi skal gå frem med videre tilknytning.

4. dag i barnehagen:
For de barna som var komfortable med å leke og sove dagen før, pleier det den fjerde dagen å gå greit å være uten foreldrene i 4-5 timer.

5. dag i barnehagen:
Den femte dagen utvider vi dagen enda litt til og foreslår at barnet er alene opptil 6 timer.

De første ukene etter at små barn har begynt å være alene i barnehagen, synes å være særlig krevende for dem. I denne perioden vil vi ha fokus på rolige og forutsigbare aktiviteter der det å bli kjent vektlegges. Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser. Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek det første halve året.

Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilknytningsperiode.

Når hverdagen starter er det ved levering viktig å si tydelig ifra til barnet når du går, ikke snik deg ut. Dette er viktig for at barna skal føle tillit og trygghet. Det er lurt å bruke kort tid på levering, det er lettere for barnet ditt og forholde seg til. Vi oppfordrer dere til å ringe eller sende SMS dersom dere lurer på hvordan det går. Vi vil også ringe eller sende en SMS hvis vi føler det er behov eller om dere ønsker det. Lurer dere på noe mer rundt tilvenningen, ta kontakt med avdelingen.

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Denne samtalen blir gjennomført så raskt det lar seg gjøre ved oppstart i barnehagen.

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Klær:

Klær er avgjørende i forhold til barns trivsel i ulike aktiviteter, både ute og inne. Det må til enhver tid ligge ekstratøy i barnehagen, slik at barnet kan skifte når det trengs. Vi er ute i all slags vær, og det er viktig at tøyet er hensiktsmessig i forhold til årstider. Sjekk hylla til barnet jevnlig, og vi gir beskjed om det er noe barnet trenger.

En god huskeregel: en pose tøy hjem = en pose med tøy tilbake.

HUSK: Merk tøy og annet utstyr!

 

Utstyr:

Dere må ha med vogn dersom barnet sover i barnehagen. Den kan stå i barnehagen dersom dere ønsker det. I tillegg til vogn trenger dere regntrekk, insektsnett, seler og vognpose/teppe etter været. Barna sover ute. Det er deres ansvar å sjekke utstyret for sikker bruk. Dere signerer et skjema når dere starter opp.

Dere tar selv med bleier og smokk om barnet bruker dette. For ekstra trygghet for de som har behov for det, kan dere ta med en bamse eller lignende.

En hovedregel er at private leker ikke tas med i barnehagen. Vi ønsker at barna skal stille likt med hensyn til leker og materiell i barnehagen. Slik unngår vi forsøk på å «kjøpe» seg vennskap, samt tap av leker.

Bringe og hente

Barnehagen åpner kl 7.00. For de som ønsker å spise frokost i barnehagen er dette mellom 7.00-8.30. Ellers legger vi opp til lek og ulike aktiviteter. Når dere leverer er det fint om dere gir informasjon som kan være viktig for barnets dag.

På ettermiddagen gir vi litt informasjon om barnas dag. Det er viktig å ikke snakke over hodene på barna om det er spesielle ting som må tas opp, de får med seg det som blir sagt. Ved spesielle hendelser tar vi det per telefon eller setter opp møter. Gi beskjed dersom det er noe dere ønsker å ta opp via et møte eller ta kontakt på telefon.

Barnehagen stenger kl 16.30.

Andre ting å huske på ved levering/henting:

· Gi beskjed når dere kommer, eller når barnet blir hentet dersom vi ikke ser dere.

· Viktig å lukke porten godt etter dere.

· Benytt barnehagens parkeringsplass

· Vær vennlig å ikke la bilen stå på tomgang når du er her.

· Hold orden i barnas hyller, tømmes/ryddes hver fredag.

· Barnas tegninger og «skrotsaker» kan være betydningsfulle for dem. Dette er saker som kan være en innfallsvinkel til å snakke med barnet ditt.

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barn spiser mange av sine måltider i barnehagen og disse måltidene er derfor av stor betydning for barns utvikling og helse. I Kanvas-barnehagene settes det av god tid til måltidene for å gi barna god tid til å spise seg mette, og for å gi dem en god måltidsopplevelse. Måltidet i Kanvas er en viktig læringsarena hvor barn og ansatte samtaler om ulike tema, og hvor barns deltagelse og nysgjerrighet står sentralt. Når barn spiser sammen med voksne som er gode rollemodeller, vil det kunne bidra positivt til barnas spisevaner – som å kjenne etter om man er mer sulten, og å smake på nye matvarer. Spisevaner etableres ofte tidlig i livet og har en tendens til å vedvare. Tilrettelegging for sunne spisevaner og et variert kosthold i barnehagen bidrar til å dekke barnas behov for næringsstoffer, samtidig som det bidrar til å legge et godt grunnlag for god helse.

Med dette som utgangspunkt har Kanvas-barnehagene følgende overordnede retningslinjer for måltidene:

  • Det skal tilbys et sunt og variert kosthold til barn og ansatte
  • Maten skal «fargelegges» med grønnsaker, frukt og bær
  • Kaker, kjeks og liknende, samt søte drikker, bør unngås

· Kostpenger er kr 380,-. Dette dekker lunsj kl 11.00 og frukt/knekkebrød kl 14.00, samt melk (Ved gult og rødt nivå i smittevern har alle med matpakker og betaler ikke matpenger).

· De som ønsker å spise frokost i barnehagen må ta med matpakke, det er fra 7.00-8.30 (På gult og rødt nivå i smittevern oppfordrer vi til å spise frokost hjemme).

 

Tur

Vi er ofte på kortere eller lengre turer. Vi har et fantastisk nærmiljø, både sjø og skog i umiddelbar nærhet. Vi er opptatt av sikkerhet, alle barna har på vester, med barnehagens navn og telefonnummer, utenfor barnehagens område. Barna lærer om trafikksikkerhet på ulike nivå utfra alder for å bli trygge i trafikken.

Bursdagsfeiring

Vi vil at fokuset skal være på bursdagsbarnet og har derfor valgt at det ikke skal tas med kaker eller lignende til bursdager. Dette er også et kostholdsmessig valg da det er mange barn og bursdager i løpet av barnehageåret.

· Vi feirer jubilanten med bursdagssamling og krone

· Private bursdagsinvitasjoner sendes ut privat. Vi kan formidle telefon/adresseliste.

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

I Solsikken er alle 4 ukene med ferie bestemt og vedtatt i SU:

  • Stengt julen 2024: 23.12-31.12 (3 dager)
  • Stengt Påske (man og tirs= 2 dager)
  • Sommerstengt uke 28, 29 og 30 (15 dager)

Av erfaring er det alltid noen av barna som har ferie utenom disse dagene, det er da viktig å legge inn om man har ferie/kommer utenom de dagene som er fastsatt, spesielt i uke 41, uke 8, uke 27 og uke 31. 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor, vi benytter oss av risikovurderingsskjema for forskjellige situasjoner som kan oppstå slik at vi er i forkant og kan våre prosedyrer for at ulykker ikke skal skje. Dersom ulykken er ute har vi også gode prosedyrer som følges. Vi har også noen retningslinjer for hva som må unngås av klær og utstyr i barnehagen for å ikke utsette barn for kvelningsfare:

· Bruk buff eller hals i stedet for skjerf.

· Påse at parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barna blir hengende fast i noe.

· Unngå drikkeflasker med snorer til å henge rundt halsen.

· Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.

· Ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben.

· Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra.

· Vær oppmerksom når du kjører inn og ut av parkeringsplassen, rygg inn når du parkerer. Du har mer oversikt da. Bruk parkeringsplassen til barnehagen. Det er ikke greit å parkere ved øvre port. Her blir det fort uoversiktlig. Vi har ingen barn å miste.

· Lukk alltid porter etter deg.

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Særlige hensyn kan innføres i forbindelse med store smitteutbrudd, i henhold til myndighetenes retningslinjer.

Ved sykdom må barnet være hjemme, både for å hvile, eller for ikke å smitte andre i barnehagen. Barna må ha en 1 symptomfri dag hjemme ved feber og 2 ved diarè og oppkast før de kan komme tilbake i barnehagen. Dette er for å hindre smitte til andre barn og ansatte. Se link til retningslinjer over.

Etter sykdom kan det være krevende for barna å komme tilbake i barnehagen. Tempoet og antall mennesker barnet skal forholde seg til er svært ulikt hjemme. Det er derfor viktig at vi kan ha en åpen dialog med mulighet for å ringe, dersom vi ser at barnet ikke mestrer hverdagen.

Barnehagen ønsker melding om barnet er sykt, bruk gjerne MyKid eller ring oss.

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Kostpenger kommer i tillegg, og er nå kr 380,- pr mnd. 

 

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Åpningstiden er 07.00-16.30.

07.00-08.30: Froskost med bedbrakt matpakke for de som ønsker å spise frokost i barnehage

11.00-11.30: Lunsj

14.00-14.30: Frukt/knekkebrød

Barn som skal sove i barnehagen sover gjerne mellom 12-14, er det behov for å sove flere ganger legger vi tilrette for det. Vi har god dialog med foreldre rundt soving. Ellers er det lek og prosjektarbeid gjennom dagen for både små og store. Vi bruker nærområde mye og går gjerne på tur fra 9.30, gi beskjed om dere kommer senere i barnehagen slik at det lages avtaler dersom avdelingen ikke er i barnehagen når dere kommer. 

 

Bemanning

Personalet går i et vaktsystem, det er kun en fra hver avdeling ved opstart kl 7.00, det samme gjelder også på slutten av dagen, mellomvakter starter alt fra 7.30 til 8.30, og senvakter starter på jobb kl 9.00. 

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Vi forventer at dere laster ned MyKid og benytter den aktivt. Her legger vi inn beskjeder, bilder, månedsbrev, "dagen i dag" med mer. Dere må selv oppdatere ved endringer ved soving, medisinering, flytting etc. Det er kun fakturamottaker som først får tilgang, denne må da legge til den andre forelderen for at begge skal få tilgang i MyKid. 

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Foreldresamarbeid

I tråd med Kanvas sine normer, kommuniserer vi åpent, konstruktivt og effektivt. Barnehagen bidrar til en optimal kommunikasjonsform. Vi tar alle henvendelser på alvor og gir raske tilbakemeldinger. Vi har som mål å bli best på kundebehandling. I dette legger vi at vi vil jobbe for at dere foreldre er trygge på at barna deres har et godt barnehagetilbud. Den daglige dialogen, og samarbeidet mellom hjem og barnehage skal bygges på tillit og trygghet. Vi skal ha en god tone, og sørge for at dere føler dere velkomne og ivaretatt hos oss.

På høstens foreldremøte vil det være et foreldreråd, hvor det velges SU-representanter. SU består av to foreldrerepresentanter, to personalrepresentanter, samt daglig leder og assisterende daglig leder.  Vi har ca 2 SU møter i løpet av barnehageåret, og ved eventuelt behov. Daglig leder eller assisterende daglig leder i barnehagen er sekretær i SU.

Dugnad

FAU arrangerer frivillig dugnad vår og høst

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

13. des 2024

Luciamarkering, kun for barna

17. des 2024

Nissefest, kun for barna

23. des 2024

Ferie

27. des 2024

Ferie

30. des 2024

Ferie

2. jan 2025

Planleggingsdag

3. jan 2025

Planleggingsdag

8. apr 2025

Vilt og vakkert, vi kler oss ut, leker mm (Barnehagen har alt av utstyr)

14. apr 2025

Ferie

15. apr 2025

Ferie

16. mai 2025

Vi markerer Norges nasjonaldag (17.mai)

26. mai 2025

Besøksdag nye barn med oppstart høst 2025

28. mai 2025

Besøksdag nye barn med oppstart høst 2025

30. mai 2025

Planleggingsdag

5. jun 2025

Foreldremøte for nye foreldre kl 17-18.30

10. jun 2025

Sommerfest med barn og foreldre

13. jun 2025

Barnas sommerfestival