Om Kanvas
Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.
Kanvas` ideelle formål
Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Organisasjon og ansatte
Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.
Kvalitet
For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.
Om barnehagen
Skovheim Kanvas-barnehage ligger flott plassert på Nordstrand og består av fire avdelinger: to småbarnsavdelinger (1-3 år) og to avdelinger med store barn (3-6 år). Vår åpningstid er fra kl. 07.30-16.45.
Vårt team består av 16 ansatte med variert alder, utdanning og bakgrunn. Sammen jobber vi for å skape et godt og utviklende arbeidsmiljø hvor alle ansatte kan bruke og utvikle sin spesialkompetanse i arbeidet med barna.
Vi legger stor vekt på tilstedeværelse i lek, der vi utforsker, undrer oss og har det gøy sammen med barna. Vi verdsetter de gode møtene mellom store og små mennesker i hverdagen og streber etter kvalitet i disse situasjonene.
Skovheim Kanvas-barnehage skal være en lærende organisasjon med fokus på samarbeid, refleksjon, evaluering og utvikling. Vi er opptatt av nærmiljøet og utforsker området rundt barnehagen. I tillegg har vi et godt samarbeid med Skovheim Allsenter, hvor vi hver tredje uke har sangsamling på allsenteret med beboere og besøkende. Hver måned blir en storebarnsavdeling invitert til lunsj, hvor barna synger, spiser og har en hyggelig stund med de som bruker allsenteret.
Turer:
Storebarnsavdelinger (3-6 år) har en fast turdag i uka som tilpasses gruppens alder og sammensetning. Turene vektlegger felles opplevelser, samhold, humor, relasjoner og vennskap.
Småbarnsavdelinger (1-3 år) går på turer etterhvert som barna blir trygge i barnehagen. Høsten og tidlig vinter fokuserer vi på å bli kjent med barnehagen og skape trygghet i en ny hverdag. Utover vinteren og frem til sommeren øker vi antallet turer, og etter hvert innfører vi en fast turdag i uken.
Førskolegruppe:
Førskolegruppen har et tilpasset opplegg med fokus på økt fellesskapsfølelse. Positive opplevelser i et felleskap gir barna felles leketemaer som kan bidra til tettere vennskap og lek på tvers av avdelingene. Ved å stimulere barnas lærelyst og utvikle ferdigheter i sosial kompetanse, legger vi til rette for en god overgang til skolen.
Kanvas’ målhierarki
Kanvas’ pedagogiske plattform
Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper, pedagogiske delmål og didaktisk modell.
Kanvas’ menneskesyn
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.
- Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne.
- Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
- Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.
Kanvas’ kjernebegreper
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:
- Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.
Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger. - Lek er barns viktigste aktivitet.
Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk. - Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt.
Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter. - Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere.
Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.
Kanvas’ pedagogiske delmål
Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.
Kanvas’ didaktiske modell
Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.
I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.
Psykososialt barnehagemiljø
«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly
I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Aktivitetsplikten
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:
-
Følg med
-
Meld fra
-
Undersøk
-
Sett inn tiltak
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten.
Om mobbing og krenkelser
Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene.
-
Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020).
-
Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014).
Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen
Psykososialt Barnehagemiljø og Vennskap
For å forebygge mobbing, fokuserer vi sterkt på å fremme vennskap og sosial kompetanse. Vår tilnærming innebærer kontinuerlig arbeid med å styrke barnas evne til å knytte vennskapsbånd, lytte, vise empati og respektere hverandre for den de er. Å bygge et inkluderende fellesskap der barna blir kjent med seg selv og andre, er essensielt for å fremme trivsel og trygghet i barnehagen.
For å sikre et godt psykososialt barnehagemiljø jobber vi blant annet slik:
- Avdelingene bruker relasjonsbarometer for å kartlegge relasjoner og være bevisst egen relasjon til de ulike barna. Ut ifra kartleggingen lages en handlingsplan som skal sikre gode relasjoner for alle barn.
- Vi bruker observasjon, barnesamtaler og samtaler med foreldre for å fange opp de som står i fare for å havne utenfor barnegruppen.
- Vi har daglig dialog med foresatte og hverandre om barnas trivsel.
- Vi legger til rette fro relasjonsbygging ved lekegrupper og aldersinndelte grupper innad på avdeling og på tvers.
- Vi er opptatt av at hele personalgruppen skal bli kjent med alle barna og har et godt samarbeid på tvers av hele huset.
Hvert år har vi et systematisk fokus på temaet vennskap for å utvikle et sunt psykososialt miljø. Vi skaper arenaer der barna får mulighet til å utvikle og styrke relasjoner gjennom lek og samarbeid. Personalet er aktive pådrivere i å tilrettelegge for positive interaksjoner og relasjoner mellom barna gjennom hele barnehagedagen. Dette innebærer blant annet å legge til rette for lek, støtte barna i leken og delta aktivt for å styrke samholdet.
For å ytterligere styrke det psykososiale miljøet, arbeider vi også med forebygging av overgrep. Ansatte får regelmessig opplæring for å håndtere spørsmål og signaler fra barna på en trygg og konstruktiv måte. Gjennom vårt arbeid ønsker vi å utvikle barnas bevissthet om egne og andres grenser.
Barnehagens fokusområder
Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:
- Psykososialt barnehagemiljø
- Bærekraft og miljø
Psykososialt barnehagemiljø
I barnehageåret 2024/2025 vil vi fokusere på å styrke det psykososiale miljøet gjennom vektlegging av vennskap og relasjoner. Vi vil arbeide med temaene kroppen, følelser og eventyr. Barna skal få muligheten til å bli kjent med egen kropp og utvikle bevissthet om egne og andres grenser. Gjennom dette arbeidet får barna mulighet til å sanse, oppleve, leke, lære og skape med kroppen.
Som det står i Rammeplanen 2017: «Barna skal bli trygge på egen kropp, få en positiv oppfatning av seg selv og bli kjent med egne følelser. Barna skal sette grenser for egen kropp og respektere andres grenser.» Vi ønsker at barna skal bli kjent med de ulike følelsene de kan ha. Ved hjelp av karakterene Kanin og Piggsvin vil vi jobbe med disse temaene. Gjennom arbeidet med kropp og grenser ønsker vi også å skape forståelse for gode og dårlige hemmeligheter.
I år har vi valgt "Kardemomme by" som vårt eventyr. Dette eventyret skal vi arbeide med over en lengre periode, som kulminerer i et karneval i februar 2025. Ved å jobbe med samme eventyr over tid, får barna en dypere relasjon til karakterene og en bedre forståelse for de temaene vi arbeider med.
Mål: Å bruke Thorbjørn Egners "Kardemomme by" som en integrert del av vårt arbeid for å fremme et positivt psykososialt miljø i barnehagen. Historien vil hjelpe barna med å utvikle sosiale ferdigheter, empati, samarbeid og rettferdighetssans.
Gjennom eventyr blir barna introdusert for ulike karakterer, verdener og situasjoner som stimulerer deres nysgjerrighet og evne til å tenke abstrakt. Dette gjør vi gjennom varierte aktiviteter som eventyrstunder, kreative prosjekter inspirert av Kardemomme by, rollespill, refleksjon og samtaler, samt bruk av bilder og videoer.
Vi ønsker å stimulere barnas fantasi, språkutvikling og kreative tenkning, samtidig som vi legger til rette for en engasjerende og lærerik opplevelse.
Bærekraft og miljø
I barnehagen jobber vi aktivt med bærekraft og miljø som en del av våre kjerneverdier. Gjennom året vil vi engasjere både barn og voksne i spennende aktiviteter som fremmer forståelse og ansvar for miljøet.
En av de nye aktivitetene vi introduserer er miljøplanken. Barna vil grave ned en planke sammen med ulike gjenstander og til våren graver vi dem opp igjen for å se hva som har skjedd med dem. Dette vil gi barna innsikt i nedbrytning av materialer over tid og hvordan vi tar vare på naturen. Som en del av dette tar vi alltid med oss søppelposer og hansker når vi er på tur slik at vi kan plukke opp søppel vi finner. Dette lærer barna å ta ansvar for miljøet og viktigheten av å holde naturen ren.
Vi vil fortsette med å besøke Skovheim Allsenter hvor vi spiser lunsj og har sangstunder med de eldre. Dette er en fin måte å bygge relasjoner på tvers av generasjoner, samtidig som vi lærer om samfunnsansvar og fellesskap.
En annen spennende aktivitet er vår nye strømfrie dag. Denne dagen bruker vi minimalt med strøm, og barna får gå på refleksjakt med lommelykter. Dette gir en bevisstgjøring om energiforbruk og oppmuntrer til kreativitet i møte med miljøutfordringer.
Gjennom disse aktivitetene ønsker vi å øke barnas miljøbevissthet, gi dem praktiske ferdigheter, bygge relasjoner på tvers av generasjoner og oppmuntre til kreativitet og innovasjon. Vi ser frem til et år fylt med meningsfulle læringsopplevelser som setter bærekraft og miljø i fokus. Sammen skaper vi en bedre fremtid for våre barn.
Rammeplanens fagområder
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
Kunst, kultur og kreativitet
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
Etikk, religion og filosofi
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.
Nærmiljø og samfunn
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Antall, rom og form
Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.
Film om barnehagen som lærende organisasjon
Vi bruker Kanvas' didaktiske modell som grunnlag for vurdering og refleksjon. Gjennom praksisfortellinger, bilder og ulike observasjoner reflekterer og drøfter vi egen praksis. Disse refleksjonene foregår på avdelingsmøter, personalmøter og i refleksjonsgrupper, noe som sikrer en kontinuerlig utvikling og forbedring av vår pedagogiske praksis.
For å vurdere kvaliteten i barnehagen og sette mål for videre utvikling, benytter vi observasjons- og analyseverktøyet EBBA (En Bedre Barnehage for Alle). Dette verktøyet gir oss verdifull innsikt og konkrete tilbakemeldinger som bidrar til å heve kvaliteten i vårt arbeid.
Med de større barna gjennomfører vi også barnesamtaler for å sikre at deres perspektiver og meninger blir hørt og tatt hensyn til. Dette gir oss en bedre forståelse av deres behov og ønsker, og gjør at vi kan tilpasse vår tilnærming for å støtte deres utvikling på best mulig måte.
Gjennom disse tiltakene arbeider vi målrettet for å være en barnehage som lærer og utvikler seg i takt med barna, og som skaper et trygt og stimulerende læringsmiljø for alle.
Samarbeid med barnas hjem
Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.
Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen.
Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene
For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:
- startssamtale i tilvenningsperioden
- overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
- foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
- foreldreråd
- samarbeidsutvalget (SU)
- foreldremøter
- årlig brukerundersøkelse
- daglig dialog
- foreldrearrangementer
Samarbeid mellom barnehagen og hjemmet er avgjørende for oss, og ikke minst for barna. Når vi jobber tett sammen med foreldrene, kan vi skape en trygg, forutsigbar og utviklende hverdag for barna. Et godt samarbeid mellom foreldre og barnehage bidrar til å styrke barnas sosiale, emosjonelle og kognitive utvikling. Foreldrenes innspill og engasjement hjelper oss å tilpasse og forbedre tilbudet vårt, noe som igjen skaper et rikere læringsmiljø for barna. Gjennom løpende dialog ønsker vi å knytte hjem og barnehage sammen, til det beste for barnet.
De daglige møtene i hente- og bringesituasjoner er noen av de viktigste arenaene for samarbeid mellom barnehagen og foreldre. Her kan vi utveksle informasjon som bidrar til å gjøre barnets dag så god som mulig. Andre viktige møtepunkter er foreldremøter og foreldresamtaler, hvor foreldre spiller en aktiv rolle i barnehagens arbeid. I løpet av barnehageåret inviterer vi også til arrangementer som juleverksted, påskefrokost og sommerfest, hvor foreldre kan delta og være med på å skape gode opplevelser for barna. Årlig gjennomfører vi en foreldreundersøkelse, hvor resultatene brukes som grunnlag for refleksjon, evaluering og videre utvikling. For daglig kommunikasjon bruker vi den digitale plattformen MyKid.
Vi ønsker å etablere et tett og godt samarbeid mellom hjem og barnehage, som gir barna en helhetlig, trygg og støttende oppvekst.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.
Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.
I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.
For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.
I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.
Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.
Overgang til skole
Vi samarbeider med skolene om grenseobjekter. Overgangsobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen og AKS. Et felles tema for alle barnehager og skoler i bydelen er "Sprell i jungelen." Overgangsobjektene kan variere noe fra år til år, men alle i bydelen bruker det samme. I år er dette bamsen Villy og blant annet sangen «skolerap». Dette gir barna felles erfaringer og noe gjenkjennelig når nye relasjoner skal etableres på skolen. Overgangsobjektene er ment å gjøre skolestarten lettere for barna.
Vi har et sterkt fokus på utvikling av sosiale relasjoner og lekeferdigheter. Vi tilrettelegger for barns medvirkning ved at de får være med å forme mål og aktiviteter for sitt siste år i barnehagen. Skolen er gode på å lære bort tall og bokstaver, mens vi legger vekt på lek, vennskap og sosial kompetanse. Skolen er også opptatt av det sosiale og selvstendighet for at barna skal kunne beherske en skolehverdag og tilegne seg kunnskap.
Mål for det siste året i Skovheim Kanvas-barnehage:
- Gi alle barn en best mulig overgang til skolen.
- Barna skal selv få være med å forme det siste året i barnehagen.
- Barna skal få tid og rom til å utvikle vennskap og gode relasjoner.
- Barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
- Barna skal bli forberedt på skolehverdagen ved å bli kjent med ulike skolebegreper.
Metoder i det siste året i vår barnehage:
- Forventningsavklaring med barn og foreldre i starten av barnehageåret.
- Lek.
- Barnesamtaler.