Informasjonshefte
Skogbrynet Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Vår visjon er: Sammen skaper barn og voksne den gpd barnehage.

Skogbrynet Kanvas-barnehage ligger i et skjermet boligområde med et nærområde som gir gode muligheter til turer både sommer og vinter. Vårt uteområde og nærområde gir god muligheter til fysisk aktiv lek. 

Barnehagen har plass til 69 barn i alderen 10 måneder til 6 år og vi er 15 ansatte. 

Åpningstid: 07:30 – 17:00

Kontaktinformasjon:

E -post adresse: skogbrynet@kanvas.no

Telefon Daglig leder: 40635160/40630334

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Når dere er tildelt barnehageplass ved hovedopptaket vil foreldre/foresatte få invitasjon til et foreldremøte hvor vi forteller om barnehage, tilvenningsperioden og hvor det er muligheten til å stille spørsmål.

Alle nye barn mottar også et velkommen brev fra sin nye avdeling og informasjon om klær og utstyr. Dette sendes til foreldrene via e-post. Besøk i forkant av oppstart avtales med den enkelte familie.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Oppstartsdato vil stort sett stå i tilbudet som sendes via Oslo Kommune. Dato og klokkeslett for oppstart vil også stå i velkommen brevet.

Alle barn som starter ved barnehagen, vil få en kontaktperson som har et særlig ansvar under tilvenningsperioden. Kontaktpersonen vil være den av de ansatte som er mest sammen med barnet i starten og den som har hovedansvaret for at tilknytning og relasjoner dannes.

Det å skulle begynne i barnehagen er en stor overgang og krevende for både barn og foreldre. Barn er forskjellige og vil takle sin nye hverdag på ulik måter. Hvor lang tid tilvenningsperioden vil være varierer fra barn til barn, men vi ønsker at alle setter av minst 5 dager, hvor foreldrene er sammen med barnet hele dagen eller deler av dagen. Foreldrene er den trygge basen for barnet i overgangen mellom hjem og barnehage.  Hvis mulig ønsker vi også at barnet får kortere dager ikke mer en 6 – 7 timer i barnehagen de første ukene etter tilvenningsperioden. Barnehagen forsøker i starten så langt det lar seg gjøre, og følge barnets rytme fra hjemme når det gjelder lek, mat, bleieskift og hvile. 

Dag 1: Dere kommer til avtalt tid og foreldrene er sammen med barnet hele tiden. 2 til 3 timer i barnehagen den første dagen er fint.

Dag 2: Dere kommer til avtalt tid, foreldrene er sammen med barnet på avdeling. Dere kan sammen med kontaktpersonene skifte bleie og delta under måltid. Dere deltar også i lek på den måten som er god for barnet. Dere går hjem når det er tid for hvile.

Dag 3: Dere kommer til avtalt tid, deltar i lek og kan være litt lengre i barnehagen. Sammen med kontaktpersonen skifter dere bleier og legger barnet. Hvis det oppleves som naturlig kan dere prøve å gå litt i fra. Men vis barnet at dere går og vær i nærheten så vi lett får tak i dere.

Dag 4 og dag 5: Gjennomføres som dag 3, men hvis det går greit kan barnet være litt lengre alene på avdelingen.  

Ved behov vil tilvenningsperioden utvides. 

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Klær og utstyr

Barnet vil trenge klær tilpasset årstid og vær. Alt av klær og utstyr må navnes. Inkludert vogner, sko og støvler. 

Klær som dress, regntøy, votter, støvler kan henges opp i grovgarderoben

Skiftetøy som sokker, body, truser, strømpebukser, gensere, bukser legges i kurvene i garderoben. Ha minst 2 til 3 skift liggende i barnehagen.

Vannflaske e.l medbringes, også smukk og kosebamser alt med navn. En ekstra smukk liggende i barnehagen er alltid lurt.

Vogn til å sove i, med regntrekk og innsekts skal også medbringes for de som sover i barnehagen

Bleier, kluter, kremer og salver kjøpes inn felles ved andre behov tar dere med selv. Pris for bleieavtalen er kroner 100,- pr måned. 

Alt vått skiftetøy må tas med hjem hver dag. Også skittent regntøy og dresser. 

 

Bringe og hente

Barnehagens åpningstid er 07:30 – 17:00. Det forventes at alle kommer til  barnehagen for henting slik at man rekker å kle på barnet, finne tingene innenfor åpningstiden.  Drikkeflasker og matboks tas med hjem hver dag. 

Det kan være travlet ved hentetiden så det er ikke alltid at dere kan forvente mye informasjonsutveksling når barnet hentes. Vår viktigste oppgave er å ivareta barna som ikke er hentet ennå. Om morgen ved levering kan vi ha noe bedre tid. Men hvis det har skjedd noe spesielt ringer vi eller dere kan ringe oss. 

Ved sykdom eller fridager legges dette inn i MyKid. 

Dere kommer og går som dere ønsker selv. Ved turer, spesielle aktiviteter gir vi beskjed via kalender MyKid hvis barnet bør komme tidligere enn vanlig i barnehagen. 

 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barnehagen gjennomfører 3 – 4 måltider i løpet av en dag. Måltidene er viktige samlingspunkt for barn og voksne i løpet av dagen. Måltidene gir rom for gode samtaler, historier, høytlesning, sang, rim og regler som gir godt grunnlag for spåkutvikling. Vi øver fin motorikk, vi venter på tur, vi øver oss på å smake på alt, vi setter av god tid og oppøver matglede. 

De barna som kommer tidlig spiser som regel medbrakt frokost, melk eller vann servere barnehagen.

Til lunsj serveres 2 – 3 varme måltid i løpet av uken, disse kjøpes via Catering. Til lunsj de andre dagene serveres, brød, pålegg, frukt og grønnsaker. Noen dager serveres korn og Biola. Meny for dagen kan leses i kalender MyKid. Vann serveres. 

På ettermiddagen spises matpakke, melk og vann serveres.

I løpet av dagen serveres også et fruktmåltid ved småbarnsgruppene gjerne ved 15.30 – 16.00, da er det godt og viktig med en rolig stund. Hos de største serveres det ofte frukt og grønt til samlingen om morgen.  Vi forsøker å bruke sesongens frukt og grønt. 

Grunnet nøtteallergi ved huset kan ikke pålegg eller annet som inneholder nøtter tas med. 

 

Tur

Tur skal være en trygg, hyggelig og god opplevelse for både liten og stor. 

Turer gjennomføres tilpasset barnets alder og utvikling. I starten er det ofte langt nok med en tur rett utenfor barnehagens gjerde. En tur til maurtua rett bak barnehagen kan ofte være langt nok. Nærmiljøet tilbyr også mange gode turmuligheter. 

Etterhvert er det tur som regel en gang pr. uke. Tilpasset alder, vær og føreforhold. Vi gir beskjed om noe ektra skal medbringes. 

Vi drar som regle på tur i mindre grupper, særlig hvis vi skal ut i kollektiv trafikken eller gå lang. Vi har faste turrutiner hvor sikkerhet, trafikkregler alltid skal ivaretas. 

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen er stengt 3 uker hver sommer uke 28, 29,30. Barnehagen er også stengt julaften, nyttårsaften og onsdag før skjærtorsdag. 

Barnehagen gjennomfører redusert åpningstid i uke 27, romjul og påskeuken. Hvis mulig stenger barnehagen dagene i romjulen.

Påmelding til jul og påske skjer via MyKid. Også hvilken ferie uker barnet skal ha utover somerstengt. Frist for dette varsles via MyKid. 

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor, og har derfor noen retningslinjer:

For hva som må unngås av klær og utstyr i barnehagen for å ikke utsette barn for kveldningsfare:

  • Bruk buff eller hals i steden for skjerf
  • Unngå plagg med fastsydd hette. det meste av parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barn blir hengende fast i noe.
  • Unngå drikkeflasker med snorer til å henge fast halsen
  • Fjerne snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kveldningsfare.
  • ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben.
  • Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra. 

For soving/hvile

  • Vognvakt er alltid sammen med barna under soving og har faste rutiner for sjekk av vogner

Lek ute

  • Alltid nok ansatte ute som fordeler seg og deltar i lek og aktivitet hele uteområdet. 
  • Utesjekk gjennomføres hver dag
  • Tellerutiner følges opp

Lek inne

  • Ansatte deltar i lek og aktivitet der hvor barna er.
  • tellerutiner følges opp.

 

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

For å forebygge for smitte oppfordre vi alle til en god håndvask når dere kommer til barnehagen og når dere går. Gjelder for både barn, foreldre og ansatte. 

 

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Ved bruk av vikar informeres foreldre om dette. Vikarer settes ikke inn i yttervakter før det har gått minst 2 måneder og er ikke alene med barna eks under bleieksift før barna er trygge på vikar eller nyansatt.

 

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Dagsrytmen vil være ulik i fra avdeling til avdeling tilpasset barnas alder og utvikling. Og tidene er heller ikke fastlåste.

Nedenfor finner dere ca tider.

Tusenbeinet og Marihøna 

07:30 : Barnehage åpner

07:30 – 09:00: Lek og aktivitet

07:30 – 08:30: Frokost (noen ganger til 9:00 også)

09:00 – 10:30(11:00): utelek, eventuelt turer. 

10:30 : Bleiskift og håndvask 

10:30 – 11.00 (11.30) Lunsj 

11.00 – 13:30(14:00) : Soving 

13:30: Bleieskift 

13.30 – 14:00 ( 14.30) Ettermiddagsmat.

14:00 – 17:00: Lek ute eller inne

15:30: Frukt og vann

17:00: Barnehagen stenger 

 

Bikuben og Maurtua 

07:30: Barnehagen åpner

07:30 – 08:30 (9:00) : lek og aktivitet, frokost 

09:00 – 09:30: Fruktstund, samling om hva vi skal gjøre i dag

09:30 – 11:00 : Lek, aktivitet, turer og prosjekter.

11:00 – 11:15: Håndvask, toalett og garderobesamling

11.15 – 12:00 : Lunsj 

12:00 – 14:00 : Utetid

14:00 – 14:15: Ryddetid, avkledning, håndvask 

14:15 -14:45: Ettermiddagsmat

15:00 – 17:00: Lek og aktivitet ute eller inne.

17:00: Barnehagen stenger

 

 

 

Bemanning

Barnehagens åpningstid er 07:30 – 17:00.

De ansatte jobber 7:30 time pr dag inkludert 30 minutter pause

Vi prøver så lang det lar seg gjøre og tilasse vaktene til når det er flest barn tilstede. 

Alle avdelingene har en tidligvakt som starter enten klokken 07:15 eller 07:30

Mellomvaktene våre varierer mellom kl:08:00 – 15:30, kl: 08:30 – 16:00, kl: 09:00 – 16:30

Alle avdelingene har en senvakt som jobber 09:30 – 17:00

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldresamtaler tilbys to ganger pr. barnehageår, en gang høst og en gang vår.

Skolestartsamtale gjennomføres i april/mai.

Foreldremøter gjennomføres en gang år, i september 

Møte for helt nye foreldre gjennomføres i mai hvert år

 

 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Det velges nye representanter til SU på foreldremøtene i september.

 

Dugnad

Gjennomføres i mai hvert år

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

6. des 2024

Nissefest for barn og ansatte

12. des 2024

Lucia samling for førskolebarna med foreldre kl. 17.00 – 18.00, utendørs

13. des 2024

Lucia dagen

23. des 2024

Planleggingsdag

27. des 2024

Barnehagen stengt

30. des 2024

Barnehagen stengt

31. jan 2025

Planleggingsdag

6. feb 2025

Samefolkets dag

28. feb 2025

Karneval for barn og ansatte

10. apr 2025

Påskefrokost for barn, foreldre og ansatte kl. 08.00 – 10.00

5. mai 2025

Dugnad

30. mai 2025

Planleggingsdag

4. jun 2025

Sommerfest for førskolebarna kl. 17.00 – 18.30

7-25. jul 2025

Sommersteng uke 28,29,30

5. sep 2025

Planleggingsdag

8. sep 2025

Planleggingsdag

18. sep 2025

Høstsamling for barn, foreldre og ansatte klokken 16.00 – 17.30

23. des 2025

Planleggingsdag