Årsplan
Sjøparken Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Sjøparken Kanvas-barnehage ligger idyllisk til på Sjøparken i Stavern, tett inntil et stort friområde med skog og sandstrand – et eldorado for både små og store. I tillegg har vi et funksjonelt bygg som er tilrettelagt for barns nysgjerrighet og skapertrang. 

Vi har plass til 66 barn i alderen 0-6 år.

I barnehagen opplever barna en trygg, strukturert og engasjert hverdag med kompetente, tydelige og nære voksne. Personalgruppen består av en engasjert gjeng kvinner og menn, med lang erfaring og høy kompetanse. 50 prosent av de ansatte er barnehagelærere.  

Hos oss skal alle oppleve å bli sett, forstått, respektert og få den hjelp og støtte de har behov for. Vi legger stor vekt på utvikling av sosial og emosjonell kompetanse. Vi anser dette som avgjørende for trivsel og utvikling, og en forutsetning for god lek og læring.  

Personalet legger vekt på høy kvalitet på samspill og relasjoner, det fysiske miljøet og barnehagens pedagogiske innhold.  

Matglede er sentralt i barnehagehverdagen, og med et eget kjøkken i barnehøyde kan barna være med å tilberede dagens måltid fra de er små. Erfaringen vår er at flere tør å smake på mat de selv har laget.  

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

For barnehageåret 2024-2025, vil Sjøparken Kanvas-barnehage ha hovedfokus på delmålet "Fysisk barnehagemiljø".

Gjennom arbeid på personalmøter og planleggingsdager, har personalgruppen etablert en felles forståelse rundt hva dette innebærer for oss.

Det fysiske miljøet i barnehagen handler i stor grad om utforming av rom og lekemiljøer, og vi anser det som en forutsetning for å kunne etablere gode lekemiljøer, at vi parallelt jobber med barnehagens psykososiale barnehagemiljø. 

For å sikre kvalitet, progresjon og økt kompetanse innenfor disse områdene, benytter vi faglitteratur og aktuelle artikler i våre møter.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

I Sjøparken Kanvas-barnehage er vi opptatt av å ta sikre at barna har et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø. 

  • Vi bruker blant annet personalmøter til å gjøre oss kjent med aktivitetsplikten, samt hva det innebærer å sikre at barna er i et trygt og godt psykosoialt miljø hos oss.
  • Kanvas har utarbeidet en handlingsplan med klare tiltak og prosedyrer der det er nødvendig, for å sikre systematikk i dette arbeidet.
  • Vi har også fokus på livsmestring og gode lekemiljøer i det daglige, med mål om at dette bidrar til å gi barna et trygt og godt psykososialt barnehagemiljø.

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

For barnehageåret 2024-2025, vil Sjøparken Kanvas-barnehage ha hovedfokus på delmålet "Fysisk barnehagemiljø".

Gjennom arbeid på personalmøter og planleggingsdager, har personalgruppen etablert en felles forståelse rundt hva dette innebærer for oss.

Det fysiske miljøet i barnehagen handler i stor grad om utforming av rom og lekemiljøer, og vi anser det som en forutsetning for å kunne etablere gode lekemiljøer, at vi parallelt jobber med barnehagens psykososiale barnehagemiljø. 

For å sikre kvalitet, progresjon og økt kompetanse innenfor disse områdene, benytter vi faglitteratur og aktuelle artikler i våre møter.

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

I Sjøparken Kanvas-barnehage skal alle barn få god språkstimulering gjennom hele barnehagedagen. Videre skal alle barn få delta i ulike aktiviteter som fremmer kommunikasjon og en helhetlig språkutvikling. Barnets språk og begrepsforståelse er avgjørende for å kunne delta i sosiale relasjoner, lek, konfliktløsing og læring. Hos oss jobber vi derfor aktivt med å være språklige forbilder ved å bidra til et godt språkmiljø og legge til rette for god språkutvikling for alle barn. Barnehagen skal jobbe for at alle barn får varierte og positive erfaringer med å bruke språket. Vi er opptatt av språklig mangfold, som omhandler blant annet dialekter, flerspråklighet og alternativ- og supplerende kommunikasjon.  

Hos oss:

*Bruker vi bøker aktivt hver dag, hvor vi tilrettelegger for barnas alder og modningsnivå. 

*Tar personalet initiativ og oppmuntrer til samtaler, lek med språk, undring, fantasi og filosofering. 

*Støtter vi oppunder ulike kommunikasjonsmåter som bilder, stemme, lyd, talt språk, mimikk, tegnstøtte, symboler, skrift og gester. 

*Bruker vi det språklige mangfoldet som en berikelse for fellesskapet. 

*Møter barn bokstaver, ulike tekster, bilder, rim og regler på veggene som er med på å inspirere til samtale. 

*Bruker vi lesegrupper som en del av språkstimulerende arbeid. 

*Er barns medvirkning sentral i valg av bøker.

*Legger vi til rette for et fysisk lesemiljø hvor vi skaper gode lesestunder sammen. 

*Skal alle barn bli badet i språk. Dette gjelder i alle hverdagssituasjoner og overganger. 

*Synger barn og voksne sanger sammen. Sangene er ulike sjangere, og tilpasset barnegruppas alder, modningsgrad og interesse. 

*Bruker vi digitale verktøy som kan være en kilde til lek, kommunikasjon og innhentning av kunnskap. 

*Jobber vi bevisst med begynnende nettvett og digital dømmekraft. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

I Sjøparken Kanvas-barnehage:  

* Bruker vi det metodiske verktøyet "snakk med barn" Dette er et metodisk verktøy for barns seksuelle helse og forebygging av vold og overgrep. Verktøyet er delt opp i 1-2 år, 3-4 år og 5-6 år 

* Skal barna få gode begreper om alle kroppsdeler.

* Skal barna få støtte til å sette grenser for egen kropp. 

* Skal barna få lære hva voksne ikke har lov til å gjøre med barn.

* Deltar barna i tilberedning av måltider, dekker border og rydder opp etter seg selv. 

* Får barna oppleve ulike smaker, og får undre seg over matens opprinnelse. 

* Får barna erfaring med at råvarer blir til mat. 

* Får barna erfaring med ulike mattradisjoner. 

* Får barna smøre maten sin selv, og får veiledning av voksne ved behov. 

* Legger personalet til rette for et variert og næringsrikt kosthold. 

* Legger personalet til rette for at måltidet blir en sosial arena der barna opplever fellesskap.  

* Veileder personalet og oppmuntrer barna til å kle av og på seg selv. 

* Legges det til rette for fysisk lek inne og ute. 

* Har vi aktive voksne som legger til rette for ulike regelleker og ballspill. 

* Har barnehagens uteareal trær og klatrestativ barna kan klatre i.

* Går hvert team på tur hver uke, her får barna utfolde seg i variert terreng. 

* Legges det til rette for finmotorisk aktivitet som for eksempel tegne, pusle, klippe, male og forme. 

* Har vi temadager etter årstid ( eks skidager og sykkeldager).

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

 I Sjøparken Kanvas-barnehage:  

* Er gjenbruksmateriale og naturmateriale tilgjengelig slik at barna kan uttrykke seg ut fra sin fantasi og kreativitet. 

* Skal barna bli introdusert for ulike formingsmateriell og ulike redskaper. 

* Bidrar barna med skapende virksomhet til påskeutstillingen i Stavern. 

* Legger personalet til rette for drama og dans i hverdagen. 

* Deltar barna i små og store samlingsstunder, der sang, musikk og lek er viktig innhold. 

* Presenteres barna for ulike musikksjangere. 

* Bruker vi også uteområdet, og naturen til ulike formingsaktiviteter. 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Gjennom samtaler og ulike fortellinger ønsker barnehagen å bidra til at barn tar del i og løfter frem grunnleggende spørsmål i hverdagen. Tid og ro til undring og felles refleksjon er viktig for å fange barns tanker og behov. Toleranse og respekt er viktige kjerneverdier som skal prege samspillet mellom barn-voksne, barn-barn og voksen-voksen. Barnehagen har ansvar for å gi barna kjennskap til kristne høytider og tradisjoner, samt ulike tradisjoner knyttet til andre religioner og livssyn som til enhver tid er en del av barnehagen. 

Hos oss:

* Inkluderer personalet sosiale ferdigheter som en viktig del av alle aktiviteter i barnehagen. 

* Benytter personalet seg av Kanvas´ Verdispill sammen med barn og på personalmøter. 

* Bruker personalet ulikt pedagogisk materiell som fremmer sosial kompetanse, som for eksempel "være sammen" og "grønne tanker, glade barn", ulike bøker og konkrete bilder.  

* Oppfordres barna til å ta initiativ til å hjelpe, løse konflikter, lytter til hverandre, dele og vise omsorg. 

* Tar barn del i juleforberedelser og påskeforberedelser. 

* Barnehagen markerer vintersolverv 22.12 med lysfrokost med barn, søsken og foreldre. 

* Jobber vi med likestilling, likeverd og mangfold. 

* Undrer vi oss, og filosoferer sammen. 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

En viktig del av barnehagens arbeid retter seg mot barns utvikling av tillit til egen deltakelse i og påvirkning av fellesskapet. Gjennom ulike aktiviteter legger barnehagen til rette for at barna blir kjent med og deltar i opplevelser og erfaringer med nærmiljøet. 

Hos oss:

* Er personalet bevisst på sin væremåte og tilrettelegger for barns medvirkning i hverdagen. 

* Bidrar turer i nærområdet, tilpasset barnas alder og modningsnivå til at barn får kjennskap og erfaring med å ferdes i trafikken. 

* Deltar barnehagen på ulike opplevelser i nærområdet. For eksempel besøke biblioteket, besøke andre barnehager/skoler i nærområdet, besøke nærbutikken og delta på påskeutstilling i Stavern. 

* Følger vi med på byggeprosessen til Sjøparken, og endringene som skjer i nærmiljøet vårt. 

* Har vi i samarbeid med Forut, som kjemper mot fattigdom og for en rettferdig verden. Forut barneaksjon er et pedagogsik opplegg for barnehager, der barn lærer om barn i andre land. 

* Markerer vi Samefolkets dag. I forkant av denne dagen har vi ekstra fokus på samisk tradisjon, og hvordan samer lever i dag. 

* Lager barn og personal egne kostymer til karneval. På den måten kan vi være med å bidra mot foreldrene kjøpepress, og vi unngår de tradisjonelle kjønnsrollene som ofte dukker opp på et karneval. 

*Markerer vi Pride i juni. I rammeplan for barnehager står det blant annet at barnehagen skal motvirke alle former for diskriminering og fremme nestekjærlighet. Å få elske den man vil handler om relasjoner, familie, tillit og mest av alt- kjærlighet. Vårt fokus i denne uken vil være i tråd med Kanvas sitt verdigrunnlag som er likeverd, mangfold og toleranse.  

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Naturen og nærområdet rundt barnehagen gir rom for et mangfold av opplevelser og aktiviteter til alle årstider og i all slags vær. Små og store strender, sjøen og skogen er kilder til et mangfold av opplevelser og gir inspirasjon til estetiske uttrykk. Aktivitet og læring i uterommet gjør at mange sanser mobiliseres samtidig, og en kan si at barnet på mange måter knytter seg til læringssituasjonen i større grad enn ved en teoretisk tilnærming. Dette gir et godt grunnlag for indre motivert læring. Med naturens variasjon blir det mulighet for at barna selv kan tilpasse aktivitetene, slik at alle får oppleve utfordringer og mestringsfølelse. 

Hos oss:

* Tilrettelegger personalet for varierte turer i nærmiljøet tilpasset barnas alder. 

* Er utelek et viktig element i barnehagens hverdag.

* Får barna ta del i og erfare forandringer i naturen.

*Har vi bevisste voksne som tilegner seg en grunnleggende kunnskap om artsbestemmelser og fenomener i naturen sammen med barna, ved å studere det vi ser, og ved å søke kunnskap. 

*Vi har et fokus på bærekraft. Vi i barnehagen har et ansvar for å gi barn holdninger, verdier og vaner som gjør godt for barna selv, for alt levende som barna deler planeten med, og for miljøet som vi alle lever i.  

* Får barna ta del i og erfare at ulike værtyper gjør at vi må ha ulik bekledning. 

* Bidrar bilder og andre former for dokumentasjon til at barna kan tilegne seg kunnskap og reflektere over egne erfaringer. Her er barna selv med i hele prosessen: Både med å ta bilder selv, velge ut, og skrive ut bildene. 

* Er det tilrettelagt for søppelsortering hvor barna lærer fra tidlig alder, hva som skal kastes hvor. 

* Har vi "rusken-periode" på våren hvor vi luker, raker, koster o.l ute på lekeområdet.

* Plukker vi med oss søppel på tur, og snakker med barna om hvorfor det er viktig. 

* Bruker vi gjenbruksmateriale i lek og aktivitet.

* Får barna tilbud om å snekre og spikke.  

*Barnehagen er i likhet med de andre Kanvas barnehagene miljøfyrtårnkvalifisert. Dette plikter oss til å jobbe med en mengde miljøsparende tiltak, både administrativt og pedagogisk. 

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Gjennom lek og mulighet til å forfølge sin nysgjerrighet får barna erfaringer med og kjennskap til former, mønster, størrelser, mål og tall. Personalet benytter benevnelser og begreper i sitt daglige samspill med barna, og oppmuntrer til at barn tester ut sine hypoteser i et stimulerende miljø. 

Hos oss:

* Deltar barna i alle prosesser knyttet til matlaging, og presenteres for ulike målformer, antall og begreper. 

* Legger personalet til rette for ulike former for konstruksjonslek. 

* Tilbyr vi brettspill og andre spillformer etter alder og modenhet for å gi barna erfaring med telling, terning, tallmengde, former og størrelser. 

* Får barna tilgang til lekemateriale og gjenbruksmateriale som lar seg sortere.

* Legger personalet til rette for at barn kan jakte på eller delta i aktiviteter der tall, former, størrelser og begreper benyttes.

* Bruker personalet praktiske situasjoner sammen med barna som dekking av bord, matlaging o.l til å jobbe med tallmengde og sortering. 

* Jobber personalet med ulike tema, litteratur, sanger eller leker der dette fagområdet innehar en viktig rolle. 

* Bruker personalet bevisst førmatematiske begreper. 

* Bruker personalet skogen og stranda til å bevisst jobbe med realfag. 

*  Bruker vi digitale verktøy for å jobbe med realfag sammen med barna.  

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 
  • kommunikasjon via MyKid
  • dugnader
  • årsplanen er godkjent av SU

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

I Sjøparken Kanvas-barnehage:

* De eldste barna har egen klubb og samles minst 1 dag i uken. Fellesskap, lek og aktivitet er viktig innhold.

* Siste halvdel av barnehageåret fokuseres det på overgangen mellom barnehage og skole og barnegruppa drar på besøk til de ulike skoler og SFO.

* Barnehagen oppretter tidlig kontakt med enkeltskoler dersom det er behov for tilrettelegging ut over faste planer.

* Ved vårens foreldresamtaler er overgangen fra barnehage til skole et eget tema.

* Skolen inviterer barn og foreldre til besøksdag i juni for å informere om oppstart i august.

* Felles sommerfest med høytidelig avslutning for skolestarterne.

* Gjensynsfest i september / oktober der 1. klassinger inviteres tilbake til barnehagen.

Mål for siste år i barnehagen:

  • Å se seg selv som en del av samfunnet.
  • Sosial og emosjonell kompetanse.
  • Å mestre å ta imot og utføre en oppgave.
  • Fordype seg i et tema og dermed oppøve konsentrasjon.