Årsplan
Sandslimarka Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Det skal være gøy å gå barnehagen! Vi skaper trygge rammer som gir rom for nysgjerrighet, kreativitet og nære relasjoner.

Sandslimarka Kanvas-barnehage ligger ved bybanestoppet Sandslimarka i Ytrebygda, omgitt av flotte naturområder. Med natur og kultur som satsningsområder er vi ofte på tur i nærmiljøet, og vårt eget amfi innbyr til sang, musikk og fine samlinger utendørs.

Barnehagen vår har lyse og trivelige lokaler, og i tillegg til lekerom har vi eget barnekjøkken, aktivitetsrom, atelier, miljørom og forskerrom, som alle barnegruppene rullerer på å bruke.

Vi bruker mye tid på matglede her i Sandslimarka Kanvas-barnehage, og vi har vår egen kokk som serverer varmmat fire dager og smørelunsj en dag i uken. Lunsjen hos oss kaller vi middag, og vi sitter gjerne lenge til bords og utveksler smått og stort. Målet er å finne roen rundt bordet og få tid til den gode samtalen, samtidig som vi nyter maten sammen.

Vi som jobber i barnehagen er en engasjert og kompetent gjeng med en god miks av erfaring, alder og kjønn. Alle barna som begynner her får en primærkontakt som er ekstra tett på, og som blir deres kontaktperson i barnehagen. 

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Fra Kanvas-barnehagenes Vedtekter

Kanvas’ pedagogiske plattform beskriver veien Kanvas vil gå for å nå målene i rammeplanen for barnehager. Plattformen beskriver hva barna tilbys i sin barnehagehverdag – menneskesynet og læringssynet som Kanvas legger til grunn for det pedagogiske arbeid. For den enkelte Kanvas-barnehage synliggjøres dette i barnehagens årsplan. For mer informasjon se www.kanvas.no

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Om hvordan vi tilrettelegger virksomheten vår, med fokus på Kanvas’ pedagogiske delmål

De 5 pedagogiske delmålene er hver for seg et ansvarsområde i vår barnehage. I tillegg har vi ytterlige 2 områder. Alle våre 14 pedagoger er fordelt på ledelse av de 7 ansvarsområdene vi har i barnehagen. 

Områdene binder vår egen virksomhet sammen som "ett hus", og samlet utgjør de grunnlaget for vår pedagogiske plattform.

Ansvarsområdene, skal gjøre seg godt synlige året gjennom i vårt barnehagemiljø.

 

Oversikt over våre 7 Ansvarsområder:

  • Fysisk barnehagemiljø
  • Psykososialt barnehagemiljø
  • Inkluderende språkmiljø
  • Barn med særskilte behov
  • Overgang mellom barnehage og skole
  • Kunst Kultur Kreativitet
  • EBBA (En Bedre Barnehagehverdag for Alle) Analyseverktøy for kvalitetsutvikling i norske barnehager

 

Overordnet, har hvert Ansvarsområdene fokus på barns beste og at aktiviteter/planer gjøres praksisnært og tilpasses barnegruppene. Felles for Ansvarsområdene

  • Er å skape god sammenheng og godt samarbeid for barnehagen som pedagogisk virksomhet
  • Er i samsvar med barnehagens profil på NATUR og KULTUR, med hovedvekt på friluftsliv og kunstfaglig prosjektarbeid.
  • Gjelder for hele aldersspennet med barn fra oppstart til de begynner på skolen.  Med unntak av område som omhandler kun de eldste barna; Overgang mellom barnehage og skole
  • Ansvarsområdene er ikke bare ett og ett område – det skal fremme uendelig mange sammenhenger og tverrfaglighet!
  • Hvert Ansvarsområde blir ledet av 2 pedagogiske ledere. Områdene er fordelt ut fra fordypning og interesser, slik kan barnehagen utvikle særlig kompetanse på ulike felt. Og, er med og sikrer at årsplanens satsningsområder, temaperioder osv. ivaretas.
  • Alle ansatte har tilknyttet seg et ansvarsområde, ut fra faglig interesse og kompetanse. For å sikre kontinuitet og felles fokus, har vi organisert det slik at områdene har minst en representant fra hver av storgruppene. Samarbeid på tvers av storgruppene inspirerer, feks. til å kunne videreutvikle noe en brenner for!
  • Gjennom faglig plantid, møter og planleggingsdager deles kompetanse på områdene.
  • Hvert av områdene har utarbeidet årshjul for mål/planer og aktiviteter, som igjen blir detaljert utover i året. Detaljer deles med foreldrene underveis i året, gjennom eks. nyhetsbrev.
  • Under hver temaperiode vil der være opplegg og aktiviteter relatert til hvert av ansvarsområdene.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Sandslimarka Kanvas-barnehage har Psykososialt barnehagemiljø, som ett av våre fokusområder dette barnehageåret.

Herunder, kommer vår satsing på å sikre god relasjonskvalitet for alle, også med blikk for foreldresamarbeidet.

Psykososialt barnehagemiljø er et eget ansvarsområde i barnehagen vår. Stikkord som: tilknytning, skape positive og inkluderende lekemiljø, fokus på likestilling og mangfold, forebygging av mobbing, aktive og engasjerte voksne som rollemodeller, skal vise igjen i vårt arbeid dette året – og skal foregå i tett samarbeid med foreldrene.

Lek og vektlegging av gode lekefellesskap, er grunnlaget for en god barnehagehverdag.Vi skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek, både ute og inne. Vi skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek. Stikkord: vennskap, øke lekekompetanse, voksenstøtte, hører til fokusområde dette året.                                                                                              

Voksne skal ta initiativ til lek, aktivt bidra til at alle kommer inn i leken og inspirere til å mangfoldiggjøre leken og lekemulighetene. Vi skal fremholde at det vises respekt for hverandres grenser og utøves et inkluderende fellesskap.                                  

Fokus på barns psykiske helse, skal gå som en rød tråd året gjennom hos oss. 

Vi har gode HMS-rutiner for å igangsette kartlegging og for eventuelt å utarbeide handlingsplaner for barn/barnegrupper slik at vi sikrer alle barna har et godt psykososialt barnehagemiljø. 

Aktivitetsplikten Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Hver høst har vi en gjennomgang med personalet på våre meldingsrutiner. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken og Aktivitetsplan skal utarbeides når det trengs.

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Psykososialt barnehagemiljø og Fysisk barnehagemiljø er våre 2 fokusområder dette barnehageåret. Herunder, beskrives vår satsing på å sikre god relasjonskvalitet for alle, også med blikk for foreldresamarbeidet.

Disse 2 områdene er begge egne ansvarsområder i barnehagen vår. Som gjør at vi holder en kontinuitet i arbeidet med å sikre at både interessen for – og innsatsen på områdene. Og, at vi kobler dette tett opp til foreldresamarbeidet.

Psykososialt barnehagemiljø. Stikkord som: tilknytning, skape positive og inkluderende lekemiljø, fokus på likestilling og mangfold, forebygging av mobbing, aktive og engasjerte voksne som rollemodeller, skal vise igjen i vårt arbeid dette året – og skal foregå i tett samarbeid med foreldrene. Mer om dette finner i kap. om Psykososialt barnehagemiljø

Fokus på Lek. Lek inngår som en hovedfaktor for å ha et godt barnehagemiljø, både Psykososialt og Fysisk. Vektlegging av gode lekefellesskap, er grunnlaget for en god barnehagehverdag. Vi skal både invitere & inspirere til ulike typer lek, som bidrar til fellesskap og vennskap – både inne og ute. Det fysiske barnehagemiljø tar utgangspunkt i barns medvirknin. Vi skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek. Stikkord: vennskap, øke lekekompetanse, voksenstøtte, hører til i fokusområdene dette året.    

Voksenrollen i fokus. Voksne skal ta initiativ til lek, aktivt bidra til at alle kommer inn i leken og inspirere til å mangfoldiggjøre leken og lekemulighetene. Vi skal fremholde at det vises respekt for hverandres grenser og utøves et inkluderende fellesskap. Vi skal øke vår satsing på Friluftsliv og herunder lekeaktiviteter i naturen. For de aller yngste, byr uteområdet i barnehagen på mange spennende turopplevelser å utforske. For de større barna, inkluderer dette også de mange nærområdene til barnehagen. Med ekstra fokus på Uterommets kvaliteter og at vi øker tur- og aktivitetsmuligheter i nærområdene, skal vi mangfoldiggjøre leken og lekemulighetene utendørs for barna, i alle aldersgruppene.

Vår miljøprofil – Barnehagen som Miljøfyrtårnbedrift. Ansvarsområde Det fysiske barnehagemiljø, ivaretar også ansvaret for å løfte frem fokuset for miljøet. Vi har etablert et eget Miljørom, Cirkulæren – som vi har fast ukesturnus på å dele mellom barnegruppene. Her tilrettelegges det for ulike miljøpedagogiske aktiviteter (bl.a gjenbruk/ombruk) Vi har også månedlig Miljøryddedag, en felles dugnadsdag, som fremmer miljøvennlige holdninger og bidrar til konkrete handlinger.                          

Blikk for Foreldresamarbeid. I vårt fokus på å tilrettelegge et godt barnehagemiljø, både psykososialt og fysisk, inngår også foreldresamarbeidet som er hovedfaktor for å optimalisere barnehagemiljøet.  Vi skal bidra til et tett og nært samarbeid, gjennom primærkontakt/ped.leder ansvaret for hvert barns foresatte – og vi skal utvikle gode og gjerne nye møtepunkter for praksisnært samarbeid med foresatte. 

Språk, stikkord som: vektlegge rollelek, språklæring gjennom lek, stimulere barnas fortellerglede, øke språkforståelse og ordforråd, snakke og lytte, "Syngende barnehage!", hører til fokusområdet dette året. Vårt ansvarsområde «Inkluderende Språkmiljø», skal ivareta og sikre kvaliteten på barnas språkmiljø.

Vi har gode HMS-rutiner for å igangsette kartlegging og for eventuelt å utarbeide handlingsplaner for barn/barnegrupper slik at vi sikrer alle barna har et godt psykososialt barnehagemiljø. 

Aktivitetsplikten Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Hver høst tar vi en gjennomgang med personalet på våre meldingsrutiner. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken og Aktivitetsplan skal utarbeides i når det trengs.

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

 

 

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

 

 

 

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

I Sandslimarka bruker vi ulike observasjons- og kartleggingsverktøy, praksisfortellinger og bilder som utgangspunkt for refleksjon og drøfting over egen praksis. Daglige situasjoner (eks. kvalitet rundt måltidet eller garderobesituasjon) kan være tema vi velger å reflektere over i personalgruppen, og se ut fra Didaktisk modell og Mål for læringsarbeidet. Ved å "gå i dybden" også på dagligdagse aktiviteter – kan vi belyse og forbedre vår praksis. Vi har jevnlige refleksjonstema i personalteamene, som fremmer god praksisdeling og felles forståelse for det pedagogiske arbeidet gjennom året.

Denne høsten tar vi i bruk EBBA (En Bedre Barnehagehverdag) som analyseverktøy for å sikre kvalitetsutvikling i barnehagen. EBBA er ett av våre 7 ansvarsområder, som 2 av pedagoger skal kjentgjøre og ta i bruk, i personalgruppen. Mer om EBBA; EBBA – Analyseverktøy for barnehagekvalitet

Vi bruker f.eks foto/film som dokumentasjonsform. Vi vektlegger at også barna får se seg selv og hverandre i gøye aktiviteter de har hatt, eller som andre har deltatt på. Dette gir grunnlag for å reflektere sammen med barna. Hver høst og vår (i forkant av foreldresamtalene) gjennomføres barnesamtaler med de største barna. Barnas innspill og tanker har stor betydning for det som videre skal planlegges.

Vurderingsområder 2024-25: Som grunnlag for vurdering dette barnehageåret, velger vi ut to tema innenfor fokusområde "Psykososialt barnehagemilø" –  God relasjonskvalitet for alle, også med blikk for foreldresamarbeidet.   

Vurderingsområde høsten 2024: Vi har et godt og inkluderende samarbeid med foreldrene – Vi skaper trygge rammer som gir rom for å utveksle meninger, tanker og innspill.

Vurderingsområde våren 2025: Vi inspirerer og utveksler kulturmangfoldet som foreldrene, barna og personalet representerer, og gjør barnehagen til en åpen og inkluderende arena.

De årlige bruker- og medarbeiderundersøkelsene inngår også som en del av vårt vurderingsarbeid

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Den daglige foreldrekontakten er viktig!

Den daglige kontakten mellom foreldre og personalet veldig viktig. Et godt samarbeid er avhengig av at både personalet og foreldre viser åpenhet og samarbeidsvilje. Vi setter alltid pris på om foreldrene tar seg tid til å være litt i barnehagen om morgenen eller ettermiddagen.  Alle foreldre kan når som helst når de føler behov for det, be om en samtale. Barnehagen tar også initiativ til samtaler ved behov. Telefonen kan være grei å bruke hvis det er noe en ønsker å ta opp uten at barnet er til stede.

Informasjonsportalen My Kid.

I tillegg til den daglige kontakten når barn bringes og hentes i barnehagen, bruker barnehagen kommunikasjonsportalen MyKid.no for å kommunisere med foreldre og foresatte. Du logger deg inn med ditt mobilnummer, og legger selv inn kontaktinformasjon. My Kid blir gjort tilgjengelig for foreldre ved barnehagestart.

Foreldresamtaler

Vi tilbyr foreldresamtaler to ganger i året, høst og vår og ellers når som helst ved behov. Alle nye foreldre har en startsamtale med barnehagelærer i tilvenningstiden.

Foreldremøter

Vi gjennomfører et felles foreldremøte om høsten

I tillegg har vi tre ulike foreldremøter hver vår; et for de nye foreldrene (mai/juni før de begynner), et foreldremøte for de barna som skal over på storebarns-siden (mai/juni), og et felles møte for førskolebarnas foreldre (mai/juni) med plan for det kommende årets førskolebarn/ "Ørner"                                           

Foreldrefora FAU og SU

  • Samarbeidsutvalget – SU.  Foreldre og ansattes representanter velges hver høst. Det holdes minst 4 møter i løpet av barnehageåret. SU skal bl.a vedta barnehagens årsplan og fastsette planleggingsdager.

  • Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU). Representanter velges av foreldrerådet.

 

Tradisjonsarrangementer gjennom året – der foreldre inviteres

Hver høst i september, inviterer hver Storgruppe til det første foreldrearrangement – en ettermiddagssamling for barn/foreldre/personell på Storgruppen. Vi kaller tradisjonsarrangementet "Høstsuppe". Hovedtema på høsten er fellesskap og tilhørighet. Barna, foreldrene og personalet i vår barnehage består av mange ulike kulturer, som naturlig nok inkluderer mange ulike matforbehold, og noen typer allergier. "Høstsuppen" består av høstens gode grønnsaker, med ingredisenser til et fellesmåltid som alle kan spise (uten kjøtt/pølser).

Lucia 13.desember, er et årlig felles ute-arrangement som foreldrene inviteres til. De eldste barna går luciatog og det serveres lussekatter (barnas bakst!)

I juni er det Sommerfest, felles for alle barna/foreldre/ personell – det største tradisjonsarrangementet i året! – En utendørs feststund, med opptreden/sang/grillmat. Sommerfesten inkluderer også et eget "sidearrangement" med avskjedsmarkering for "Ørnene"

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

ØRNENE 2024/2025

Vi har et eget ansvarsområde som sikrer et godt pedagogisk arbeid og plan for overgangen fra barnehage til skole. I Sandslimarka Kanvas-barnehage kaller vi skolestarterne for Ørner. Det er utarbeidet en egen plan for Ørnene med aktiviteter de har sammen. Dette deler vi med foreldrene i eget informasjonsmøte om våren, før sisteåret i barnehagen skal begynne. 

Overordnet mål for Ørnene: Barna skal få en trygg og god overgang, og glede seg til å begynne på skolen.

Dette barnehageåret har vi 34 barn som skal begynne på skolen høsten 2025! På egne aktiviteter, er barna fordelt med fast personell, i Utegruppe og i egen Ørnegruppe.

Utegruppe

De eldste barna er fløyvis delt i egen utelivsgruppe m/ fast personell, 2 dager ene uken(mandag/tirsdag), 1 dag neste uke(torsdag)…osv. Fløyvis, er Sørfløyen med Sirocco/Monsun 17 barn, og Nordfløyen med El Nino/Mistral har 17 barn. Hver gruppe er bemannet med 1 pedagog, 1 fagarbeider og 1 assistent. Utegruppen jobber med barnehagens temaperioder særskilt tilpasset utelivsaktiviteter. På langdager ute har de mat med seg, ellers er de tilbake i barnehagen til middag. De dagene det er Utegruppe, bruker de forskerrommet "Eureka" som base.

På turene etableres det kjente steder for lek og naturstudier i skogen. Utegruppens faste base utendørs er "Kråkeslottet", et fint skogholt i nærheten av Equinor. Ørnene bruker også forskerrommet «Eureka!» flittig. Her skal forskerutstyr prøves og utforskes med, vi eksperimenter, og gjør for- og etterarbeid fra turene. 

Hovedfokuset for Utegruppen er tid og rom for å leke, styrke sin selvstendighet og sosiale kompetanse.

Ørnegruppen inne: bruker mye tid til å reflektere sammen! Det vil foregå aktiviteter hvor sosial kompetanse fremmes, og barna tilegner seg kunnskap gjennom lek og relasjoner!

Vi tar opp temaer som for eksempel vennskap, holdninger og verdier, kropp og grenser. Dette gjør vi hovedsakelig gjennom lek, men også høytlesning, reflekterende samtaler, spill, sang, rim & regler, ulike ellinger, vitser og gåter. Her får Ørnene øvd seg i å lytte til hverandre, sette ord på egne tanker, meninger og følelser – og de får erfaring med å ta ordet i gruppen og gi & ta imot fellesbeskjeder.

Barna skal være delaktige i planlegging og evaluering og skal medvirke i å utarbeide mål og velge arbeidsmetode. 

Gjennom barnehageåret vil vi ta for oss det metodiske opplegget «snakk med barn». Det tar for seg forebygging av vold og overgrep og at vi skal lære barna å sette grense for sin egen kropp. Vi kommer til å vise de noen filmsnutter fra NRK som heter «Kroppen min eier jeg» Her kommer til å snakke om hva gode og vonde hemmeligheter er og lovlige og ulovlige berøringer. 

 

Kor Arti’

Én gang i uken er det kor. Det synges og øves på nye sanger, til hovedmålet: å oppleve fellesskap gjennom sangglede! Av og til får vi dele gleden av opptreden, eks. under barnehagens sommerfest, hvor Ørnene har avslutning, synger koret for alle oppmøtte.

 

 

Vi legger til rette for at "Ørnene" skal få god trening i:

  • Å være i et lekefyllt fellesskap med jevnaldrende, – få utfordringer og gjøre seg erfaringer som styrker selvfølelsen.
  • Begrepstrening – Lære gjennom "å gjøre"; undersøke, eksperimentere og samarbeide, i tett samarbeid med de voksne
  • Å delta i allsidige utendørsaktiviteter, og bruke nærområdet utenfor barnehagen til lekende læring!
  • Å kunne stå for egne meninger, men også ha respekt for andres.
  • Å bli selvstendig i av- og påkledning, og klare seg selv på toalettet.
  • Å se nytten av og oppleve gleden ved å medvirke i planlegging og gjennomføring.

 

Sandslimarka Kanvas-barnehage har barn fra mange ulike skolekretser og derfor ikke tilknyttet én bestemt nærmiljø skole. I tilfeller det er behov for det, blir det likevel gjennomført overgangssamtaler mellom barnehage og skole. Med foreldres tillatelse, kan TRAS-skjema ("TRAS – Observasjon av språk i daglig samspill".) følge barnet over i skolen, for å gi skolen nyttig informasjon om barnets utvikling. I enkelte tilfeller deltar vi i informasjonsmøter som skolene inviterer til, dette gjøres i samarbeid med foreldrene.