Om barnehagen
I Rustadporten Kanvas-barnehage er vi spesielt opptatt av gode relasjoner, variert lek og aktivt uteliv. Barna er likeverdige med de voksne i samtale og lek. Trygge, omsorgsfulle voksne er aktivt til stede sammen med barna, støtter dem i leken, og bidrar til å skape vennskap mellom barn. Slik legger vi til rette for at hvert enkelt barn skal få oppleve en god barnehagehverdag.
Barnehagen har naturen som nærmeste nabo, og vi er mye ute. Vi har et variert uteområde med ulendt terreng som stimulerer til motorisk utvikling og allsidige aktiviteter. Vi har egen akebakke og muligheter for skigåing innenfor gjerdet. Vi utnytter mulighetene naturen gir og legger også til rette for aktiviteter som bidrar til kreativitet, felles opplevelser og sosial kompetanse.
Barnehagen er inndelt etter alder; På Solsikka gul og Solsikka grønn går barn mellom 3 og 6 år, på Villblomsten går barn mellom 2 og 3 år, og på Mosetua går barn mellom 1 og 2 år. I barnehagehverdagen deler vi barna inn i mindre grupper. Totalt er vi 63 barn og 17 ansatte. Vi har også egen kjøkkenassistent.
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Tilvenning i vår barnehage:
Målet med tilvenningen er at barna skal oppleve at barnehagen er et trygt og godt sted å være, og å etablere gode relasjoner mellom barnet, foreldrene og barnehagen. Prosessen vil være ulik fra familie til familie, og vi i barnehagen jobber for å tilpasse rutiner og å organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent og knytte seg til personalet og andre barn. I den første tiden sørger vi for tett oppfølging slik at barnet kan oppleve tilhørighet og trygghet til å leke, utforske og lære.
For å sikre dette tilbyr vi:
– Fem dager tilvenning
– Besøksdag i barnehagen før oppstart
– Startsamtale med barnehagelærer i oppstartsperioden
Foreldreaktiv tilvenning er en del av prosjektet "Liten og trygg i barnehagen," som er Trondheim kommunes satsning som har som mål å skape en god tilvenningsmodell for barnehagen. Denne modellen innføres nå i Kanvas-barnehagene.
De første 5 dagene i barnehagen:
Dag 1 og 2 ønsker vi at dere møter opp i barnehagen kl 10:00. En voksen fra avdelingen vil ta dere imot og er barnets kontaktperson den første tiden. De første dagene er det forelderen som tar seg av barnet, med omsorg, lek og stell. Ved å følge tett på barnet og foreldrene vil personalet naturlig bli kjent med barnets vaner og rutiner. Dette er en metode som kalles foreldreaktiv tilvenning. Den første dagen ønsker vi at dere er her i ca. 2-3 timer, så barnet får møte noen av barna og se det fysiske miljøet på avdelingen. Vi serverer lunsj om dere vil spise sammen med oss.
Dag 3 kan barnet prøve å sove i barnehagen og spise med oss under andre måltid klokken 14:00. Personalet overtar flere av omsorgsoppgavene for barnet som for eksempel måltid, stell og legging, mens forelderen er tilstede. Du som forelder fungerer som trygg base og gir signaler til barnet om at det er i trygge hender. Vi tilrettelegger et rom i barnehagen hvor dere kan oppholde dere under sovingen.
Dag 4 tar personalet en tydelig aktiv rolle overfor barnet fra det kommer i barnehagen på morgenen. Foreldrene er tilstede men holder seg mer i bakgrunnen. Det signaliserer til barnet at de skal være mer sammen med personalet i barnehagen, samtidig som foreldrene er tilgjengelig og skaper trygghet. Det er også mulig å prøve å gå ut av rommet dersom man tenker at barnet er klar for det.
Dag 5 tar personalet mye av ansvaret for barnet, og dere kan trekke dere enda tilbake og kanskje forlate rommet oftere dersom det føles bra.
Det er mange nye inntrykk for barnet. Vi anbefaler korte dager (4-6 timer) den første perioden, så langt det lar seg gjøre. Vi legger vekt på at avskjeden skal være kort og presis, for å skape en trygg og god opplevelse for barnet. Vår erfaring er at en tydelig avskjed gir forutsigbarhet for barnet. Dersom barnet er urolig i det mor/far går, ringer vi eller sender sms for å betrygge dere om at barnet deres har det bra.
Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være tilstede og aktive i barnas lek for å bli kjent. Vi fokuserer på å være nær og tilgjengelige, for å skape et trygt og inkluderende miljø for de nye barna.
Overganger internt i barnehagen, fra Mosetua til Villblomsten, og fra Villblomsten til Solsikka gul og grønn:
Forutsigbarhet og trygghet er viktig for en god tilvenning og noen barn trenger en lengre tilvenning enn andre. Rustadporten Kanvas-barnehage er en liten barnehage der barn og voksne kjenner hverandre. Barna er derfor godt forberedt til overgangen ved å bytte avdeling.
Barna som skal over fra Mosetua til Villblomsten, besøker jevnlig avdelingen på våren sammen med en voksen fra Mosetua. I starten leker barna på avdelingen for å bli kjent og trygge. Etter hvert kan besøkene utvides hvis de ønsker. Fra våren av har personalet et ekstra fokus på å bli kjent med barna vi skal være med fra august.
Det samme gjelder for de som skal forlate Villblomsten. De får gå på besøk, og etter hvert kan 2-åringene være med på lunsj, organiserte aktiviteter, turer og frilek på Solsikka hvis de vil. Alt skal skje på barnas premisser og i deres tempo. De store barna får oppgaver å hjelpe de nye barna, med hvordan hverdagslivet er på ny avdeling.
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Startsamtalen gjennomføres med barnehagelærer på avdelingen. Denne samtalen er en viktig del av samarbeidet med barnets hjem. For at vi i barnehagen skal kunne legge til rette for en barnehagehverdag som er tilpasset deres barns behov trenger vi å vite hvem barnet er og hvilke erfaringer barnet har gjort seg så langt i livet. I startsamtalen kommer vi til å spørre om samspill og rutiner i familien, og eventuelle utfordringer dere har i hverdagen, for å få bedre kjennskap til deres barn og familiesituasjon. Dette spør vi om fordi det er viktig for barnehagen å vite om forhold i hjemmet som kan påvirke barnets utvikling, og som krever ekstra oppfølging av oss og/eller andre faginstanser. Vi gjør oppmerksom på at det er helt frivillig å svare på disse spørsmålene, det er opp til dere hvor mye informasjon dere ønsker å dele med barnehagen.
Praktisk info
Klær og utstyr
Godt utstyr kan være alfa og omega for barns trivsel ute. Barna er ute minst en gang om dagen og gjerne over lengre perioder. Personalet på de ulike avdelingene har god erfaring med hva som trengs til de ulike årstidene. Det dyreste utstyret trenger heller ikke være det beste. Det viktigste er at barna beveger seg godt i tøyet og at det holder dem tørre og varme.
Vi har erfart at merket tøy som regel alltid finner tilbake til sin eier om det skulle forsvinne!
Ekstra skift: det bør være 2 sett med skiftetøy i kurven til barnets plass.
Her er en oversiktsliste med alt av skiftetøy barnet skal ha ut i fra årstiden:
Bringe og hente
I barnehagehverdagen er den daglige kommunikasjonen med foreldrene svært viktig for oss. Det vil si utvekslingen av informasjon og kommunikasjonen ved bringing og henting av barn. Vi ønsker oss en åpen dialog med alle foreldre og at dere skal få god informasjon om hverdagen til deres barn. I hente-situasjonen kan dere forvente å få en tilbakemelding om hvordan deres barn har hatt det i løpet av dagen og hva vi har gjort.
I barnehagen kan det også forekomme hektiske ettermiddager og da er det ikke alltid vi rekker å prate med alle foreldre. Vi prøver da så godt vi kan å gi de aller viktigste beskjedene og at vi følger opp i dagene etterpå. Vi skriver også en generell dagsrapport på MyKid hvor man kan få et innblikk i dagens aktiviteter.
Når det gjelder sensitiv informasjon om barnet eller kommunikasjonen mellom foreldre og ansatte, tas dette opp i egne fora. Det er gjerne en samtale mellom foresatte og personalet hvor andre barn og voksne ikke er tilstede.
Barnas kjernetid i barnehagen er fra 9.30 til 14.00. I dette tidsrommet foregår det ofte tilrettelagte aktiviteter, matlaging eller tur her i barnehagen. Det er derfor viktig at barna er her i dette tidsrommet for å få best mulig utbytte av barnehagens tilbud. Om dere blir forsinket, ved bringing eller henting, skal barnets avdeling få beskjed via telefon. Barnehagen er åpen frem til kl 16.30, men personalet bruker tiden fra 16.15 til å rydde og gjøre klar avdelingen. Om man ønsker en tilbakemelding om barnets dag, anbefales det å hente i forkant av dette.
Om det er andre enn barnets foresatte som skal hente barnet, skal barnehagen ha beskjed. Vi ønsker ingen uvedkommende i barnehagen. Dersom de foresatte har glemt å gi beskjed om at feks tante Frida skal hente barnet, vil vi nekte tante Frida å ta med seg barnet før vi har fått bekreftelse fra de foresatte at det stemmer.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
I vår barnehage tilbyr vi et sunt kosthold med gode råvarer. Vi ønsker å gi barna ulike smaksopplevelser gjennom en variert meny. Vi har to faste måltider med servering av mat. Hvert måltid bruker vi god tid på, minimum 30 minutter til å spise, slik at barna får i seg tilstrekkelig med mat. Måltidene består av grovt brød, grove kornprodukter, fisk, kjøtt, pasta, poteter, grønnsaker og frukt. Vi har maks tre timer mellom hvert måltid. Vi har en egen kjøkkenassistent som tilbereder sunne måltider til oss. Vi legger til rette for at de barna som ikke har spist frokost hjemme innen kl.08.30 kan spise frokost i barnehagen.
Ved bursdagfeiringer serverer vi som regel youghurt med bær eller en deilig smoothie.
Gjennom måltidene ønsker vi å stimulere sansene ved å fokusere på smak, lukt, farge, konsistens og form.
Tur
I vår barnehage har vi minst én fast turdag i uken, men vi kan også gå på spontane turer utenom dette.
Høsten er preget av nye sammensetninger av barn på avdelingene, og derfor er det normalt med kortere turer i barnehagens nærområde, slik at barna blir trygge på de nye barnegruppene, de ansatte og nærområdet før vi begir oss ut på lengre turer. Vi har mange fine turområder i nærheten; mange muligheter for å komme oss ut i skog og mark. Rett ved barnehagen ligger det en skog vi ofte drar på tur til. Barna våre får et nært forhold til denne skogen, og her er det rom for undring, utforskning, gode samtaler, motoriske utfordinger og mye mer.
Sikkerhet på tur
- Det skal være nok voksne i forhold til antall barn.
- Ved turer til vann skal minst én av de voksne ha godkjent livredningskurs om livredning i vann.
- Vi har gode rutiner på å telle antall barn både før, under og etter turen.
- Før vi forlater barnehagen skal alle barn og voksne ha på seg turvester med barnehagens navn og telefonnummer til avdelingen.
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Sommer
Barnehagen har stengt tre uker sammenhengende i juli. I 2025 vil barnehagen holde stengt i uke 28, 29 og 30.
Påske og romjulsdagene
Kanvas-barnehager holder stengt jul- og nyttårsaften, samt onsdag før skjærtorsdag.
I påskedagene og romjulen har vi redusert åpningstid fra kl.08:00 til 15:30, med påmelding, fordi en del av bemanningen avvikler ferie.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sikkerhet/HMS
Barnas sikkerhet er svært viktig for oss. Vi har noen retningslinger i forhold til klær og utstyr slik at vi unngår kvelningsfare:
- Bruk hals fremfor skjerf.
- Fjern alt av snorer og lignende på jakker og gensere som kan henge seg fast.
- Bruk genser/jakke/dress uten hetter eller med avtagbare hetter.
- Smykker skal ikke være med i barnehagen, dette gjelder også vesker.
- Hoppetau og strikk skal ikke være med i barnehagen. Vi har hoppetau og strikk her i barnehagen som kun brukes under oppsyn av personalet.
- Sykkelhjelmer skal være utilgjengelig for barna i garderoben.
- Vi har egne sykler i barnehagen og ønsker derfor ikke at barna tar med sine private sykler.
- Leker skal ikke være med i barnehagen, spesielt med tanke på små deler som kan sette seg fast i øre, nese eller hals. Dette kan være lego, kinderegg-leker, leppepomader med liten kork, små-biler osv. som lett snikes med i sekken. Det er lov å ha med kosedyr og bøker.
- På grunn av allergier og hensyn til barn som er redd for hunder, tillater vi ingen hunder inn i barnehagen.
Om det er andre enn barnets foresatte som skal hente barnet, skal barnehagen ha beskjed. Vi ønsker ingen uvedkommende i barnehagen.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Barnehagen som instutisjon har strenge regler når det gjeler sykdom og smittevern. Om barnet har oppkast eller diare, skal barnet ha 48 symptomfrie timer hjemme før det kan komme i barnehagen. Vi har fokus på god håndhygiene og ber alle foreldre og barn om å vaske hender før de kommer inn på avdelingen hver morgen. Personalet gjennomfører HMS rutiner som desinfisering av utsatte områder i barnehagen.
Foreldrene kontaktes om barnet får feber eller lignende. Personalet vurderer barnets allmentilstand og om det er gunstig at barnet er i barnehagen.
Om barnet er sykt skal fravær registreres på MyKid.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Vi har også klare retningslinjer i forhold til medisinering av barn. Om medisiner ikke er forordnet av lege, skal ikke personalet håndtere medisinering av barnet. Dette gjelder også paracet eller andre smertestillende/febernedsettene medisiner. Barn som har behov for, eller har fått, paracet eller andre smertestillende/febernedsettene medisiner skal ikke leveres i barnehagen.
Vi har egne skjema for medisinhåndtering som foreldre og personal fyller ut sammen om barnet har fått medisiner på resept som må tas i barnehagetiden.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Dagsrytmen
RUTINER
Rutiner er en stor og viktig del av hverdagen.Ved gode rutiner kan vi skape trygge rammer og forutsigbarhet. Så den første tiden i barnehagen bruker vi mye tid på at barna skal bli kjent med rutinene, de andre barna og de voksne på avdelingen.
Overordnet dagsplan på småbarna:
07:00 Barnehagen åpner
07:30-09.30 Frokost, frilek, organiserte aktiviteter
09:30 Vi går ut
11:00 Formiddagsmat
11:30 Soving/hviling
12:00-14:00 Oppvåkning
14:15 Ettermiddagsmåltid
14:30 Frilek, organisert lek ute/inne
16:00 Rydde med barna
16:15 Rolige aktivitet og avslutte dagen
16:30 Barnehagen stenger
Overordnet dagsplan på storbarna:
07:00 Barnehagen åpner
07:00 Frokost, frilek, organiserte aktiviteter
09:30 Rydding
09:45 Samling
10:00 Organiserte aktiviteter, frilek, ute eller inne
11:30 Formiddagsmat
12:00 Utelek
14:15 Ettermiddagsmåltid
14:30 Frilek, organisert lek ute/inne
16:00 Rydde med barna
16:15 Rolige aktivitet og avslutte dagen
16:30 Barnehagen stenger
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Kommunikasjon mellom foresatte og barnehagen foregår på flere arenaer. I tillegg til den daglige kommunikasjonen når barn bringes og hentes i barnehagen, samt foreldresamtaler og foreldremøter, bruker barnehagen kommunikasjonsportalen MyKid.no for å kommunisere med foreldre og foresatte. Dersom det skjer endringer i barnets familieforhold, livssituasjon og helse, er foresatte pliktige til å melde fra til barnehagen. Merk at sensitive personopplysninger ikke skal deles på MyKid. Dette må foregå gjennom andre kommunikasjonsformer; muntlig, papir eller på kryptert epost.
I vår barnehage bruker vi Mykid til blant annet:
- Mailer med diverse informasjon
- Dagsrapporter
- Referater fra SU, foreldremøter m.m.
- Nyhetsbrev med informasjon fra Kanvas, Mykid og barnehagen
- Pedagogisk dokumentasjon i forbindelse med prosesser i planarbeid m.m.
- Dokumentasjon i form av bilder, fra turer, aktiviteter, lek og samspill
Hos oss forventer vi at:
- Foreldrene registrerer alt fravær og ferier på Mykid for å kunne tilrettelegge hverdagen best mulig.
- Foreldrene logger på Mykid minst to ganger i uka for å holde seg oppdatert om ukens aktiviteter og barnehagens virksomhet.
- Turer
- Fellessamlinger
- Møter og arrangementer
- Bursdager m.m.
- Gir oss tilbakemelding om det er noe som savnes av informasjon på MyKid
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
"Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivarteta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling." (Barnehageloven §1, 1. ledd)
Som forelder eller foresatt har man ansvaret for barnets oppdragelse. Barnehagen skal være en komplimenterende del av barnets hverdag og oppdragelse.
"For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg." (Barnehageloven §4)
Her i Rustadporten Kanvas-barnehage velger vi representanter til samarbeidsutvalget på foreldremøtene.
Foreldrene har mulighet til å medvirke i barnas hverdag gjennom innspill til pedagogiske planer, foreldresamtaler, foreldremøter, su ol.
Foreldrerådet (FAU) blir valgt på første foreldremøte på høsten. Her i Rustadporten inviterer FAU blant annet til dugnad, Halloween markering, vinteraktivitetsdag og 17-mai feiring.
Dugnad
FAU inviterer til dugnad to ganger pr år. En gang på høsten og en gang på våren. Her gjør vi litt forskjellig, både inne og ute.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Påskefrokost
Stengt før Skjærtorsdag
Planleggingsdag
FAU arrangerer dugnad
17.mai arrangement i barnehagen
Planleggingsdag
Sommerfest med avslutningsseremoni for Sommerfuglene
Sommerstengt