Barnehagelektor i Ruffen

Andreas er barnehagelektor i Ruffen!

I 2019 opprettet barnehagestiftelsen Kanvas stillingen barnehagelektor. Ett av målene med barnehagelektorstillingen er at kompetansen til barnehagelærere med mastergrad skal brukes så tett på barnas hverdag som mulig, og at de ikke utdanner seg bort fra barna og ut av barnehagen.

Kanvas er en ideell stiftelse og alt overskudd tilbakeføres til å skape gode barnehager. Dette gir oss blant annet mulighet til å ansatte barnehagelærere med mastergrad i lektorstillinger.

Barnehagelektorer i Kanvas inngår i grunnbemanningen. Barnehagelektoren skal være en god rollemodell for barn og ansatte, bidra til barnehagebasert kompetanseutvikling, veilede personalet, gjennomføre vurderingsarbeid, omsette aktuell forskning i praksis og eventuelt samarbeide med akademia når det er aktuelt.

Eksempler på fagområder hvor barnehagelektorene bruker sin spesialiserte kunnskap er gode språkmiljø, kulturelt mangfold, barnehageledelse og oppfølging av barn med særskilte behov. Gjennom samarbeid med universiteter og høyskoler har flere av våre lektorer bidratt til forskningsbasert kompetanseutvikling i barnehagene.

Andreas Dagsvik er lektor i Ruffen Kanvas-barnehage og har jobbet hos oss siden juni 2021. Han har master i tilpasset opplæring fra Nord Universitetet. Andreas jobber med alle barn i barnehagen og er en god dialogpartner for personalet. Bl.a er en del av jobben hans å jobbe med kompetanseutvikling hos våre ansatte i hvordan de kan jobbe godt med oppfølging ev enkeltbarn med og uten behov for ekstra oppfølging. 

Han får brukt den kompetansen han har gjennom masterutdanningen i den daglige kontakten med barna. Han er med å utvikle avdelingene gjennom verktøyet EBBA (en bedre barnehage for alle) og samarbeider gjennom det med avdelingene i å skape gode lekemiljøer for barna på avdelingene og gode rutiner for personalet slik at kvaliteten for barna blir stadig bedre.

Andreas deltar i et masternettverk med de andre lektorene i Stiftelsen Kanvas der de deler erfaringer om stillingen og jobebr for å videreutvikle innholdet i stillingen. Ettersom det å være lektor i barnehagen er en ny stillingstittel så utvikles stillingen i samarbeid med de andre lektorene, Kanvas sin administrasjon og barnehagene.

Andreas er også prosjektmedarbeider i Universitetsbarnehageprosjektet og er dermed med å utvikle innholdet i praksis og undevisning for nye barnehagelærere på Nord Universitetet.