Årsplan
Ruffen Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Ruffen Kanvas-barnehage er en 5 avdelings barnehage med en sentral plassering i utkanten av sentrum. Vi ligger nær vann, skog og by og bruker disse områdene mye når vi går på tur.

Vi har barn fra alle skolekretsene i sentrum.

Vi har kort vei til både skog, vann og by og bruker nærområdet vårt aktivt, med mål om å vekke barnas turglede og nysgjerrighet. 

Vårt flotte uteområde er lagt til rette for kreativ lek, med mange møteplasser og lekeapparater som er spesiallaget for barnehagen vår.

Vi har et oppvarmet vognskur som de minste barna sover i om vinteren. Inne har vi god plass med avdelinger tilrettelagt for barnas alder og en egen gymsal.

Personalgruppen i Ruffen Kanvas-barnehage er en trygg og omsorgsfull gjeng med bred kompetanse. Vi har 50 prosent andel barnehagelærere, og en høy andel menn, og alle er vi opptatt av å gi barna gode opplevelser.

Trygghet og omsorg preger alle årene i barnehagen, og vi setter av god tid til å gi de minste en myk barnehagestart.

Samtidig vektlegger vi å gi alle barna nye erfaringer og impulser i trygge omgivelser.

Målet vårt er at barna opplever gleden ved læring gjennom leik og i samspill med andre.

Våre verdier bygger på det gode møtet med mennesker og fag.

Gjennom gode møter i en engasjert hverdag skal barna få være i møte med mennesker og gjøre erfaringer de kan ta med seg videre. Vi har et stort fokus på inkludering og relasjonsbygging.

Vi ønsker ulikhetene velkommen i barnehagen og vi har fokus på likeverdigheten i ulikhetene. Vårt mål er at barna gjennom barns medvirkning og danning blir demokratiske deltakere i samfunnet.

Gjennom gode møter med fag, gitt i Rammeplanen for barnehagen, skal barna få bruke sin iboende nysgjerrighet å oppleve gleden ved læring gjennom leik i samspill med andre.

Leik står sentralt fordi det er i leiken vi danner grunnlaget for læringen. Vi tilpasser fagområdene i Rammeplanen til leiken, og ikke motsatt. Vi jobber for at læringen skal være lystbetont og for å se at i leiken ligger det allerede mye læring.

I små barn bor store muligheter, og ved å gi barna mange erfaringer i ryggsekken, gir vi dem en god start på livet.

Velkommen til Ruffen!

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

  • Vi jobber med  pedagogisk utviklingsarbeid og barnehagen som lærende organisasjon ved hjelp av pedagogisk årshjul (under fagområdene) og power point med fokus på barnehagen og avdelingen som lærende organisasjon
  • Ressursteam- I Ruffen Kanvas-barnehage skal vi legge til rette for trygge, lekende og lærende barn. Dette legger grunnlag for mestring av eget liv og sikrer tidlig innsats som en forebyggende effekt for barna.Vårt mål er at alle barn skal kunne nyttiggjøre seg det allmenpedagogiske tilbudet vi har i barnehagen, noen barn trenger tilrettelegging ut fra de behov og forutsetningene de har for at dette skal kunne skje. Dette kan være sosial-, fysisk-, eller pedagogisk tilrettelegging for å sikre at barnet skal få et likeverdig og inkluderende tilbud i barnehagen.Foreldrene er også viktige deltakere i dette arbeidet og de skal være trygge på at barnehagen tilrettelegger for deres barn og at det skjer i samarbeid med dem. Foreldrene er en viktig ressurs med sitt kjennskap til sine barns forutsetninger og behov
  • Psykososialt barnehagemiljø er en av ansvarsgruppene hvor fokuset er å videreutvikle og sikre barns behov for et trygg og god hverdag i barnehagen
  • Overgang barnehage-skole: vi følger kommunens plan for overgang mellom barnehage og skole. Samtidig har vi i år alle barn født 2017 på samme gruppa. Dette gir gode muligheter for forberedelse til skolestart
  • Verktøyet Snakk med barn skal være en del av det pedagogiske utviklingsarbeidet 
  • Vi jobber kontinuerlig med det fysiske barnehagemiljøet slik at det støtter opp under barnas utvikling, interesser og behov.
  • vi legger vekt på et tett foreldresamarbeid med oppstartssamtale, foreldresamtaler min 2 ganger i løpet av året og min to foreldremøter. Forøvrig blir det samtaler med foreldrene ved behov.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Som voksne har vi et særlig ansvar for måten vi
omgås hverandre på. Barn og unge lærer av det
voksne gjør og sier. Det er vi som gjennom vår
adferd formidler hva som er greit. Derfor må vi
oppføre oss ordentlig mot hverandre. Vi må
snakke om og til hverandre på en måte som vi
ønsker at barna våre skal ta med seg videre
gjennom livet. Da må vi av og til tenke oss godt
om.»
Kong Harald i nyttårstalen 2018

 

Grunnpilarer for arbeidet med psykososialt arbeidsmiljø:

Vennskap
Å være venner er å møtes i et forhold hvor den enkelte opplever seg som
godtatt og verdsett for akkurat den han eller hun er.
Mange barn gir uttrykk for at det beste med barnehagen er å få møte
vennene sine.
Forskning viser at barns evne til å etablere vennskap i stor grad
henger
sammen med den sosiale kompetansen deres.

Lek
Lek er det viktigste arenaen for å etablere vennskap.
Barnehagen skal ha et inkluderende miljø der alle barna kan delta i lek og
erfare glede i lek.
Ansatte skal veilede barna hvis leken medfører uheldige
samspillsmønstre.
Utestenging fra lek er det man oftest ser som mobbing i barnehagen.

Sosiale ferdigheter
Fem delområder i sosial kompetanse:
1)selvfølelse
2)empati
3)prososial atferd
4)selvkontroll
5)selvhevdelse
Trivselsveileder,
Udir 2018

Fellesskap
Balansegangen mellom "jeg" og "vi", individet og fellesskapet.
Barn trenger tilhørighet og et fellesskap. Da må man øve seg på å gi og ta i
sosiale samspill.
Tilhørighet til en gruppe gir trygghet og nærhet.
Fra Rammeplan for barnehager og Kanvas mål for læringsarbeid

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

I Ruffen Kanvas-barnehage har vi valgt å dele inn personalet i Ansvarsgrupper. Gjennom disse gruppene kan alle ansatte-grupper bidra inn med sin kunnskap om tema på likefot og de får større rom for utvikling og refleksjon enn om vi arbeider som en stor gruppe. Dette gir større mulighet for å bidra og for læring til hver enkelt ansatt, både i de enkelte gruppene og gjennom deling av kunnskap og erfaringer med resten av de ansatte. Dette vil øke fokuset på fag, innhold og pedagogikk som vil komme barna til gode gjennom bedre tilrettelegging for hvert enkelt barns behov for utvikling innefor fokusområdene. Fokusområdene er valgt på bakgrunn av hva som vektes i den nye Rammeplanen for barnehagen, Kanvas og Ruffen sine 3 års mål og verdier.

 

Bærekraftig utvikling

Vi opplever en økende grad av sløsing og forsøpling, både i nærmiljøet og globalt og dette er ett aktuelt tema i media og i forskningsmiljøet.

Vi ønsker å bevisstgjøre både barna og ansatte på problemet med forsøpling og overforbruk og hva det har å si for barna når de blir en del av besteforeldregenerasjonen hvis vi ikke gjør endringer på dette. 

Rammeplanen (USDIR) sier at: "Barna skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Bærekraftig utvikling omfatter natur, økonomi og sosiale forhold og er en forutsetning for å ta vare på livet på jorden slik vi kjenner. Barnehagen har derfor en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftig samfunn".

Vi har fokus på de grunnleggende holdningene til miljøet rundt oss, både i liten og stor skala. Vi sorterer søpla f.eks, og vi har et eget søppelpoliti blant barna, som med jevne mellomrom går gjennom det vi har kastet og ser om det er på rett plass. Det deles ut røde, gule og grønne kort alt etter resultat og de gir gode råd om forbedring.

Vi praktiserer også dette når vi er ute på tur; trenger vi bil eller buss eller kan vi gå dit vi skal?  VI sparer miljøet hvis vi går samtidig som det gir en helsegevinst. Vi har også fokus på at vi ikke forsøpler naturen når vi er på tur. Det skal ikke vises at vi har vært der så all søppel blir med tilbake til barnehagen.

Det er i perioder mye gjenglemte klær i barnehagen. Et par ganger i året blir dette samlet sammen og vi går med det til Fretex. Da viser vi barna at ting som ikke brukes lengre, kan gå til gjenbruk andre steder.

 

 

Språk 

I Ruffen Kanvas-barnehage arbeider vi bevisst med barns språkutvikling og et godt språkmiljø.

Musikk, rim og regler

For oss betyr et godt språkmiljø at vi har en god dialog mellom ansatte og barn der voksne er bevisst sin rolle i samspillet. Dette innebærer oppmerksomme voksne som tar seg tid til å legge vekt på riktig tempo og tydelighet når de bruker ord og begrep.

Vi bruker også konkreter og symboler for å gi forståelse. Dette gjør vi med dagtavler, i samlinger og i hverdagen forøvrig.

Vi legger vekt på å la barna komme til orde i rutinesituasjoner som måltid, påkledning, leik og stelelsituasjoner og vi bruker barnas innspill som utgangspunkt for felles undring, samtaler og aktivitet.

Ved å vise interesse for det barna forteller, stille spørsmål og være oppmerksomme, anerkjenner vi barna og oppmuntrer dem til å bruke språket i hverdagen.

På Ruffen leser vi mye bøker, synger og bruker rim i samling og i frileik.

Vi samler nå gamle og nye eventyr, sanger, rim og regler fra nærmiljø og internasjonalt. Dette skal være en inspirasjon og ressurs for alle på Ruffen og en mulighet til å hente fram de språklige tradisjonene vi har.

 

psykososialt barnehagemiljø

Med et godt samarbeid mellom ansatte i barnehagen og foreldre, kan vi sammen sikre at alle barna opplever en trygg og god barnehagehverdag.

I barnehagen har vi en aktivitetsplikt hvis vi ser barn som ikke har det så bra. Vi har plikt til å følge med, medle fra, undersøke og sette inn tiltak.

Det å skape et godt å trygt psykososialt miljø for barnehagebarn krever en innsats  fra både barnehageansatte og foreldre.

Vi skal:

Følge med

Melde fra

Undersøke

Sette inn tiltak

 

 

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Hva gjør vi/ hvordan legger vi til rette for dette?

Hvordan sikrer vi/ ser vi progresjon?

 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

stort uteområde med fokus på bevegelse og fusisk aktivitet.

Ulendt terreng, bakker, trær, busker, lekeapparat

 

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

I Ruffen Kanvas-barnehage bruker vi leken som utgangspunkt for å gi barna gode møter med fagområdene i Rammeplanen.

Det er fagområdene som skal tilpasse seg leken og ikke leken som skal tilpasse seg faget. Dermed får vi ivaretatt leken som en egen verdi med all den læring det naturlig ligger i den.

Hver avdeling bruker årshjulet under for å jobbe med pedagogikk på sin avdeling. På avdelingsmøtene tar personalet pedagogisk valg ut fra det de har observert at barna har engasjert seg i  siden sist. De må også velge hvilke fagområder de skal jobbe med og hvolke mål innefor det valgta fagområdet de skal jobbe mot. Hvis de f.eks holder på med båter som tema pga barnas interesser for båter, kan de velge å tilnærme seg tema med fagområdet antall, rom og form i en periode, for så å jobbe med fagområdet kunst, kultur og kreativitet en annen periode. I løpet av året skal alle avdelinger ha vært innom alle fagområder. Avdelingene knytter også tema opp mot mål for læringsarbeidet og satsingsområdene.

Vi anbefaler dere å gjøre dere kjent med Rammeplan for barnehagen og lokal Rammeplan:

Rameplan for barnehagen:

https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

 

 

I Ruffen Kanvas-barnehage

  • begynner hver temaperiode med planlegging og avsluttes med evaluering. Vi setter klare mål for periodene jmfr Rammeplanens innhold og fagområder.
  • evaluerer vi tema og arbeidsmåte på avdelingsmøte hver 14.dag. Vi arbeider med en bevegelig praksis som endres på bakgrunn av observasjoner. refleksjoner og evalueringer.  Vi har fokus på barnas mestringsfølelse samtifig som de skal ha noe å strekke seg etter.
  • ser vi på hva barna har vært interessert i de siste 14 dagene. Dette danner grunnlaget for videre arbeid og tema. Vi fokuserer på å gi barna nye opplevelser samtidig som de skal få muligheten til å fordype seg i det de er opptatt av.
  • bruker vi Kanvas didaktiske modell som vurderings og dokumentasjonsverktøy.
  • bruker vi Rammeplanen for barnehagen som grunnlag for pedagogisk arbeid med dokumentasjon.
  • bruker vi pedagogiske dokumentasjonen  som skal vise barnas utvikling og barnehagen som læringsarena. Den er et refleksjonsverktøy både for barn og deres læring og for barnehagepersonalets videre tilrettelegging av læringsmiljøet.
  • evaluerer vi pedagogikken på avdelingene i fellesskap med Daglig leder hvert halvår.
  • dokumenterer vi kontinuerlig hvilke satsingsområder, fagområder og mål for læringsarbeidet vi har jobbet med og hvordan

 

Progresjon: 

For å sikre progresjon og utvikling i arbeidet dokumenteres arbeidet i  avdelingens power point kalt pedagogisk utviklingsarbeid. Dette dokumenterer arbeidet og det pedagogiske utviklingsarbeidet som gjøres på avdelingene og danner grunnlaget for videre arbeid.

For å dokumentere hvert enkelt barns utvikling har vi en progresjonsplan for utvikling som følger barnet gjennom året. I denne fører vi inn mål fra foreldresamtaler, observasjoner og behov for ekstra oppfølging hvis det er aktuelt.

I Ruffen deltar vi i Kanvas sitt felles forløp om fysisk barnehagemiljø for å sikre god utvikling av det fysiske barnehagemiljøet ut fra barnas utvikling, alder og forutsetninger. Tilgjengelige leker,materialer, bøker, verktøy og utstyr skal bidra til barnas pogresjon og utvikling. 

 

Vi bruker analyseverktøyet EBBA (En bedre barnehage for alle) for å vurdere kvaliteten på barnas vilkår for omsorg, lek, læring danning. Verltøyet gir muligheter til å følge utviklingen over tid slik at progresjon ivaretas gjennom at utviklingsarbeidet gjøres systematisk.

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Om høsten i første foreldremøte velges to foreldrerepresentanter til Samarbeidsutvalget og det velges  samtidig foreldrerådsleder.

Samarbeidsutvalget for 2025/2026 består av:

Foreldrerådsrepresentant  Astrid Lovise Gjemble   tlf 90535672  mail astridlovise91@gmail.com

Foreldrerådsrepresentant  Ingunn Granås Kne  tlf 92450691 mail inngunnelisabeth11@hotmail.com

Vara foreldrerådsrepresentant  Heidi Holm Nilsen tlf 47870517     mail heidi-anett.nilsen@live.no

Vara foreldrerådsrepresentant Emilie Cassandra Amundsen Laugen tlf 47134202 mail emilielaug1@gmail.com

Ansatterepresentanter Tine Lian                Tlf nr    48248580        Vara Ronja Edvardsen tlf97614692

Ansatterepresentanter  Elin Hjulstad           Tlf nr 99308566          Vara Anne johansen Tlf 46826490

Representant sykehuset Levanger Hege Moen Kne           

Representanter  fra foreldreutvalget sitter i samarbeidsutvalger der vi tar opp ting som opptar foreldrene og som drift og innhold i barnehagen.

Samarbeidsutvalget konstitueres i overgangen sept/ okt

Samarbeidsutvalget godkjenner årsplanen for barnehagen innen 1.11.24

 

 

Møtepunkter:

I Ruffen er det møter i samarbeidsutvalget etter behov men minimum en gang på høsten og to ganger på våren.

Barnehagen arrangerer foreldrefrokost  der foreldre og barn tar med seg matpakken og spiser sammen med andre foreldre og barn på gymsalen.

Datoer for foreldrefrokost:

17.9.24       

12.11.24

19.2.25

Julekaffe 17.12.24

Foreldremøter 12.9.24 og  8.4.25

Sommerfest 17.6.25

Foreldreutvalget arrangerer treff gjennom året. Datoer komme ri mykid.

Ev foreldrekaffe på avdelingen

                                

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

SKOLESTARTERNE

Vi følger prosedyrer for overgang barnehage-skole i Levanger kommune.

På Ruffen har vi et skoleforberedende opplegg for skolestarterne basert på læring gjennom lek, utforskning, temabasert arbeid, relasjoner og opplevelser. Dette tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. Barnehagen har en skoleforberedende plan for overgang til skole og samarbeider så godt vi kan med alle skoler vi sender barn til. I samarbeid med foreldrene fyller vi blant annet ut et skjema som sendes skolen på våren.

 

Skoleforberedende arbeid

I år vil vi tilpasse prosjektarbeid, leikmiljø og aktiviteter opp mot 5/6-åringen. Dette har vi muligheten til når vi samler skolestarterne på en avdeling. I prosjekt skal vi tilby barna viktige erfaringer, læring og opplevelser som de vil vokse på. Vi skal også legge til rette for undring og utforskning. I år vil blant annet naturvitenskap, yrkesgrupper og mat være tema. Vi setter av en dag i uka til tur både i nærmiljø og lengre unna. Vi vil også gå flere turer alt etter hva som foregår i nærmiljøet og hva vi jobber med av prosjekt.  Vi informerer fortløpende underveis i Mykid om prosjekter, turer og ellers fra hverdagen i barnehagen.

Utover høsten vil vi å komme i gang med gym på gymsalen på sykehuset. Der øver vi på å være selvstendig i garderoben, i dusjen, lytte til beskjeder og delta i felles grovmotoriske aktiviteter i gymsalen. Turen til og fra gym, er arena for å lære seg å opptre ordentlig i trafikken.

 

Hvorfor og hvordan jobbe med skolestarterne?  

Vi ønsker at det skal være stor stas å være eldst i barnehagen. De eldste i barnehagen skal ha andre utfordringer, andre prosjekter og være mer selvstendige. Det skal være spennende å være skolestarter. Sammen skal vi oppleve, lære og glede oss til skolestart. Vi skal jobbe for å skape relasjoner, vennskap. Her er det viktigste at barna er trygge og erfarer hvor godt det er å ha venner og nære relasjoner. Med slike erfaringer og en trygghet vil overgangen til skolen med mange nye mennesker gå bra.

Vi legger mye vekt på fellesskapsfølelse, respekt for hverandre, sosialt samspill. I løpet av det siste året i barnehagen skal barna oppleve glede og mestring i hverdagen. Vi mener disse egenskapene må ligge i bunn for å kunne mestre skolehverdagen, men også hverdagen i barnehagen. Vi ønsker at barna skal oppleve medvirkning i egen hverdag og kommer til å la barnas innspill være med å bestemme mye av innholdet gjennom året.