Informasjonshefte
Rudshøgda Kanvas-naturbarnehage

Om barnehagen

Rudshøgda Kanvas-naturbarnehage ligger på Mortensrud i bydel Søndre Nordstrand. Vi er en barnehage med plasser for barn fra 0 til 6 år. Hos oss starter jakten på det gode liv med lek og læring ute i skogen. Småtroll elsker utfordringer, og i marka finnes store opplevelser bak hver stein og stubbe. For de aller yngste betyr dette å utforske uteområdet og naturen fra deres perspektiv, gå i ulendt terreng. Vi er opptatte av å gi barne gode erfaringer med å være i naturen for at de skal oppleve en uteglede. Barna får erfaringer med å være ute i "all slags" vær gjennom de ulike årstidene. 

Barnehagen har ei mangfoldig personalgruppe med spennende variasjoner i alder, kjønn, erfaring og kulturell bakgrunn. 

Selv om vi tilbringer mye av hverdagen ute, benytter vi også areal inne. Barnehageåret 2024/2025 skal vi ved bruk av EBBA jobbe med det fysiske lekemiljøet ute og inne. 

Barnehagens uteområde har, grillhytte, gapahuker, utegrill, sandkasse, kafé og ulike motoriske apparater. De minste barna sover ute i gapahukene eller i hengekøyer.Vi er en barnehage som legger vekt på å lage maten fra bunnen av sammen med barna. Barnehagen serverer to varme måltider i uka, enten tilbredt i barnehagen eller på tur. I det daglige har vi fokus på et sunt og næringsrikt kosthold.

Til bursdager serverer vi frukt eller grønt, men aller mest Rudshøgdas smoothie is som er barnas favoritt!

Visjon

Barna i Rudshøgda Kanvas-naturbarnehage skal få utvikle seg motorisk, sosialt og språklig med naturen som læringsarena.

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Dere må være sammen med barnet i barnehagen til barnet er blitt godt kjent med minst én av de ansatte. Dette kan variere fra noen dager til flere uker. Følgende plan for tilvenning kan anses som et utgangpunkt som vi tilpasser til ditt barn:

1. dag i barnehagen:
Den første dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er et par timer på besøk på formiddagen, sammen med mor eller far. Da kan vi snakke litt sammen, barnet kan begynne å utforske barnehagen og delta i de aktivitetene som han/hun ønsker.

2. dag i barnehagen:
Den andre dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er på besøk et par timer på formiddagen, men denne dagen kan mor eller far forsøke å la barnet være litt alene hvis barnet er klar for det. Det er stor forskjell på barn, og det er viktig at det gjøres en vurdering utfra det enkelte barn. Erfaringen vår er at tilknytningen går best når vi går forsiktig frem.

3. dag i barnehagen:
Hvis det gikk greit å la barnet være litt alene dagen før, anbefaler vi den tredje dagen at mor eller far er litt i barnehagen sammen med barnet, før han/hun sier «ha det» og går. Tanken vår er at vi denne dagen skal forsøke å få barnet til å leke og sove i barnehagen, i 2-3 timer. Dersom barnet blir urolig før mor eller far kommer tilbake, ringer vi og ber en av dere om å komme og hente barnet ganske raskt. Det er viktig at en av de foresatte er tilgjengelige og i nærheten av barnehagen slik at barnet kan hentes raskt hvis det er behov for det. Dersom vi opplever at barnet ikke er komfortabel med å være alene i barnehagen, vil vi diskutere med dere hvordan vi skal gå frem med videre tilknytning.

4. dag i barnehagen:
For de barna som var komfortable med å leke og sove dagen før, pleier det den fjerde dagen å gå greit å være uten foreldrene i 4-5 timer.

5. dag i barnehagen:
Den femte dagen utvider vi dagen ennå litt til og foreslår at barnet er alene opptil 6 timer.

De første ukene etter at små barn har begynt å være alene i barnehagen, synes å være særlig krevende for dem. I denne perioden vil vi ha fokus på rolige og forutsigbare aktiviteter der det å bli kjent vektlegges. Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser. Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek den første tiden.

Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilknytningsperiode. Hvis dere har spørsmål rundt tilvenning, er det bare å spørre. Vi er opptatte av å gjøre tilvenningen så god som mulig for dere, og barnet deres. I forkant av tilvenningsperioden sendes det ut nærmere informasjon om tilvenning, samt at dere inviteres til startsamtale med barnehagelærer. For at barnet skal kunne bli kjent med barnehagens omgivelser, og at dere som foreldre skal kunne bli kjent med ansatte inviteres det til besøksdager i juni for barn som starter på høsten. 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Det settes av 1 time til startsamtalen. Vi forsøker alltid å sette opp startsamtale i forkant av tilvennnig, der vi ser det er mulig. Samtalen er mellom foreldre og barnehagelærer. 

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Mange lurer på hva som bør finnes av klær og utstyr i barnehagen. Her kommer en oversikt:

I den ytterste garderoben:

  • Regntøy – alltid. Det hender at det til og med er mest gunstig om vinteren. Siden vi er mye ute er det viktig at barnet har to sett med regntøy. Da har barna et ekstra sett å bytte til når de blir våt en regnværsdag. Det kan være lurt at den ene regnbuksa er i en størrelse større, slik at den kan brukes over vinterdress på dager med våt snø. Vi anbefaler et sett med Barnevaderen til bruk ute i barnehagen.
  • Gummistøvler om sommeren/vanntette sko om vinteren. ( NB: Cherrox egner seg kun mellom ca. +5 til – 5 grader, blir ellers for varmt eller kaldt. De er også ofte veldig glatte). Vi anbefaler Dock boot  helårsstøvler, som er en varm og myk  allværsstøvel i Neopren, eventuelt  Viking Extreme  som er en cherrox som tåler temperatur helt ned til -20.
  • Parkdress eller foret vinterdress, alt etter årstid.
  • Skotøy skal stå i ytterrste garderoben.

 

I den innerste garderoben:

  • Ekstra skift: bukse, genser, t-skjorte, truse, sokker og stillongs.
  • Ullsokker – også om sommeren. Greit å ha i gummistøvlene. Pass på å kjøpe ullsokker med minimum 65 % ull.
  • Jakke mot vind evt. en genser er grei om sommeren.
  • Ullundertøy (eller superundertøy) om høsten/vinteren/våren.
  • Ullgenser og ullbukse eventuelt fleece.
  • Merk alle klærne! Sjansen for å finne igjen klærne er mye større hvis det er merket. Merkelapper til klær fås kjøpt hos blant annet  Navnelapper
  • TIPS: Legg et ark med merkelapper i barnas skap i garderoben, slik at dere lett kan merke klær dere evntuelt har glemt å merke.
  • Sjekk strikker under bena på parkdresser og regnbukser. Sy i nye dersom de er ødelagte.
  • Bruk ikke skjerf på barna, halser og halsluer er mye bedre. Vi klatrer en del i trær og fjell, og det kan være farlig å bli hengende fast i skjerfet.

 

Dette må ligge i sekkene hver dag:

  • Matboks
  • Vannflaske – fylt med rent vann
  • Bleier (2 stk) til de barna som bruker det (legges i en pose i lokket på sekken).
  • Smokk til de som bruker det, legges i lokket på sekken.
  • Ekstra votter og sokker, slik at barna kan skifte dersom de blir kalde eller våte. Det er en fordel at sokker og votter ligger i en plastpose i sekken.
  • En pakke snytepapir, for eksempel Kleenex eller Lambi. Toalettpapir gir såre og røde neser.

 

Vi er opptatt av miljøet og ønsker å redusere bruken av plast. Vi anbefaler derfor matbokser,og drikkeflasker i rustfritt stål eller i miljøvennlig plast. 

Alle barna har en miljøpose hver som henger på plassen til å frakte skittent tøy hjem fra barnehagen. Det er viktig at posen kommer tilbake neste dag, slik at vi slipper å bruke plastposer. Når barnet slutter i barnehagen ønsker vi at posen henges igjen slik at den kan gjenbrukes til nye barn.

Siden vi er mye på turer er det viktig at barna har ordentlige sekker. Sekkene ha festereimer på brystet slik at de sitter godt på barnas rygger. Vi anbefaler Bergans Lilletind 12 liters sekk eller Bergans Ruffen 12 liters sekk. Disse er solide, har god plass til mat og drikke og har 2 festereimer. Sekken sitter skikkelig på ryggen og er behagelig for små barn, og holder helt til barnet begynner på skolen. Merk sekken med navn og heng gjerne på en nøkkelring, refleks eller sløyfe, – det er mange barn som har like sekker.

Barna som sover trenger en varm og god sovepose de kan sove ute i. Spør om tips om du lurer på noe. 

Vi gjør oppmerksom på at det er dere foreldres ansvar å holde plassene til barna ryddig. Klær skal ligge i hylla og ikke på benkene og gulvet. Sko og støvler skal stå i yttergangen. Rydd plassene til barna når dere henter på ettermiddagen. Sjekk minst en gang i uken hva barnet har på plassen sin av klær. Blir det for mye har det lett for å bli rotete og vanskelig for barnet og holde orden på plassen sin.

Bringe og hente

Barna leveres ute eller inne på morgenen Vi starter ofte ute, og de dagene vi starter ute må barna leveres ferdig påkledd for å være ute. Det varierer mest i vinterhalvåret for når vi er ute eller inne, de resterende tidene på året starter vi ute. De barna som ønsker spise frokost når de leveres får muligheten til det sammen med noen av de ansatte. Dersom barna allerede har spist frokost hjemme er det flere ansatte på uteområdet som er klare for aktiviteter, lek og moro. 

I barnehagen har vi kjernetid. Dette er tiden vi bruker til å gå på tur eller holde på med planlagte aktiviteter. Denne tiden er fra 09.30 –14.30.  Dersom barnet kommer senere eller skal hentes tidligere, avtaler dere dette med personalet, slik at dere kan levere eller hente på turområdet. 

Vi ønsker at dere leverer barna innen kl. 09.30, slik at alle er klare til turer og aktiviteter som starter kl. 09.30. Barna må leveres ferdig påkledd til lek og tur etter værforhold. Dersom dere har behov for å kle på barna før avskjed er det det viktig at dere beregner tid til dette ved levering, slik at alle er klare til tur senest 09.30. Har du spørsmål, bare spør personalet.

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barnehagen serverer et måltid hver dag, endten lunsj eller "14 måltidet".

Alle har med seg en matpakke hjemmefra hver dag. Dersom barnet ønker spise frokost i barnehagen må de ha med en frokstmatpakke i tillegg.

Vi serverer varm mat to dager i uka.

På tirsdager og torsdager serverer vi varmmat i skogen eller på grillen i barnehagen. 
De dagene vi ikke har varmmat serverer vi knekkebrød eller brød med pålegg. Vi oppfordrer barna til å smake på ny mat, barn trenger gjerne å smake mange ganger før de kan si at de liker maten. 

Kanvas har innarbeidet et kostholdsstrategi i sine barnehager. Som et ledd i kostholdsstategien har vi i Rudshøgda Kanvas-naturbarnehage valgt å begrense inntak av sukker og usunn mat i barnehagen. Bursdager feires uten søtsaker, med gode alternativer som barna kan velge selv fra en bursdagsmeny.

Kostholdsstrategien gjelder også for foresatte og personalet på alle arrangementer og møter i barnehagen. Vi skal være gode forbilder for barna. 

Når det gjelder matpakkene til barna ber vi om at den ikke inneholder loff, boller, vafler, søt yoghurt, syltetøy, sjokoladepålegg og eventuelt annet søtt pålegg, søt frokostblanding, juice og  saft.  Barna blir ikke mette av loff, boller og vafler. Vi ønsker at barna har med grovt brød med skorper og sunt pålegg. Vi ber om at dere respekterer at det ikke skal være nøtter i matpakken. Små barn kan sette nøtter i halsen. Vi har pr. i dag ingen barn med kjent nøttealregi, så mat som inneholder spor av nøtter er greit. Skulle vi få barn med kjent nøtteallergi vil dere infomeres om dette. 

 

Tur

3-6 årsgruppene er i utgangspunktet på tur tre-fire  dager i uka. 1- 3 åringene har friluftsaktiviteter på barnehagens uteområde eller like utenfor gjerdet i Skilpaddeparken, eller andre nærliggende turområder. For 1-3 åringene tilpasses turene og friluftsaktiviteter ut fra modenhet, mestring og behov. Mer detaljer rundt tur vil visesi avdelingens planer.

Vi går på tur kl. 09.30 så det er viktig at barna er ferdig påkledde og klare til å dra på tur. Dersom dere må levere etter 09.30, ringer dere avdelingen og avtaler levering på turområdet.

Bursdagsfeiring

Rutiner for utdeling av bursdagsinvitasjoner i barnehagen

  1. Alle barn som er født samme år inviteres (eventuelt hele gruppa).
  2. Foreldrene dobbeltsjekker med en ansatt på gruppa at alle barna er invitert.
  3. Dersom man ikke ønsker å invitere alle må innbydelsene sendes i posten eller leveres privat til de enkelte.

 

Barnehagen kan lånes gratis til barnebursdager. 

 

I barnehagen feires bursdagen til barnet med bursdagsamling og smhootie-is. 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen holder sommerstengt i tre uker i juli hvert år. ( uke 28, uke 29 og uke 30). 

Barnehageåret 2024/2025 holdes barnehagen stengt 27.12 og 30.12. (dagene mellom jul og nyttår). 

I den stille uke ( Påsken) har vi redusert åpningstid fra 08.30-16.00 mandag og tirsdag, onsdag før skjærtorsdag er alle Kanvas-barnehager stengt ( jf. vedtektene). 

Vi ønsker påmelding til ferier slik at vi kan planlegge bemanning. Vi ønsker å planlegge slik at ansatte kan avvikle ferie og avspasering når det er færre barn, og ikke når det er fulle barnegrupper. Det er derfor vi ønsker påmedling i forkant. Barneahgen sender ut påmelding. Hvis du vet at barnet skal ha ferie noen dager, legg det gjerne inn så fort du vet. 

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor, og har derfor noen retningslinjer for hva som må unngås av klær, utstyr og mat i barnehagen for å ikke utsette barn for kvelningsfare eller allergiske reaksjoner som kan føre til kvelning:

  • Bruk buff eller hals i stedet for skjerf.
  • Unngå hettegensere eller andre plagg med fastsydd hette. Det meste av parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barna blir hengende fast i noe.
  • Ikke send med barna drikkeflasker med snorer til å henge rundt halsen.
  • Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.
  • Sykkelhjelmer som medbringes til barnehagen skal legges i kurven øverst på plassen til barna. 
  • Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra. Vi har hoppetau og strikk i barnehagen som brukes under oppsyn fra voksne.
  • Leker skal ikke være med i barnehagen, spesielt med tanke på små deler som kan sette seg fast i øre, nese eller hals. Dette kan være lego, perler, kinderegg-leker, leppepomader med liten kork og lignende som lett kan snikes med i sekken. Barna kan ta med bøker som de ønsker skal leses felles.
  • Ikke knyt sammen snorene på barnas sekker. Knyt heller en knute nederste på hver snor (se bilde under vedlegg).
  • Barna skal ikke ha nøtter eller pålegg med nøtter (f. eks peanøttsmør) i matboksene av hensyn til barn og voksne med nøtteallergi.

 

Vi har også rutiner for å unngå at barn utsettes for forgiftning ved at barn får i seg medikamenter, snus og tobakk:

  • Foresatte skal ikke sette vesker eller sekker på gulvet i garderoben ved levering eller henting, så lenge dere ikke har fullstendig oppsyn. 
  • Legg vesker og sekker øverst i barnas hyller dersom dere må forlate dette ved levering/henting.

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Barnehagen har strenge regler når det gjeler sykdom og smittevern. Om barnet har oppkast eller diare, skal barnet ha 48 symptomfrie timer hjemme før det kan komme i barnehagen.

For å forebygge smitte er det viktig med god hygiene. Vi ber derfor om at alle foresatte vasker hendene, samt barnas hender hver morgen når dere kommer i barnehagen, og hver ettermiddag før dere drar hjem fra barnehagen. Dette for å unngå å dra med smitte hjemmefra til barnehagen, og fra barnehagen og hjem. 

Vi har spritdispensere utenfor alle garderober og på lekeskuret. Såpedispensere er tilgjengelig på alle bad i barnehagen, og skulle dere være usikre på hvor ting finnes, er det jo bare å spørre et barn eller en voksen.

Når vi ansatte opplever at barnets allmenstilstand ikke er bra, ringer vi foresatte og ber om at barnet blir hentet. Vi måler ikke feber for å vurdere om barnet er friskt eller sykt. 

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

07.30: Barnehagen åpner

09.30: Turer og aktiviteter

11.00: Lunsj

11.30: soving / aktiviteter 

14.00 : Brød/knekkebrødmåltid 

14.30: utelek på barnehagens uteområde/eventuelt inne 

17.00: barnehagen stenger 

 

Bemanning

De ansatter jobber ut fra ett vaktsystem. Alle ansatte jobber 7,5 timer hver dag. Ut fra gruppas behov justerer vi vakter ut fra når vi ser at det kommer flest barn. Det kan derfor være færre ansatte på f.eks. morningen, hvis vi ser at behovet er mye større på ettermidagen. Dette kan justeres gjennom barnehageåret og ut fra hve behovet er. 

Vi er ulike grupper, men samarbeider også som en enhet. 

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

I Rudshøgda Kanvas-naturbarnehage bruker vi en kommunikasjonsportal som heter MyKid (https://mykid.no/). MyKid er en kommunikasjonsportal som tilbyr mulighet for daglig kommunikasjon mellom barnehage og hjem på flere digitale flater (PC, Nettbrett/iPad og mobil). 

Vi bruker MyKid til:

  • Dagen i dag
  • Nyhetsbrev med informasjon fra barnehagen, MyKid eller Kanvas
  • Planer
  • Evauleringer
  • Pedagogisk dokumentasjon 
  • Referater 
  • Bilder og film
  • Ukeslutter/månedsrapporter

 

Vi forventer at dere foresatte bruker MyKid til:

  • Registrerer om barnet kommer eller har fri, slik at vi kan kunne tilrettelegge dagene til det beste for barn. Vi oppfordrer til å registrere KOMMER så langt frem i tid som mulig
  • Registrerer sykdom, ferie og fridager for barnet
  • Følger med på og lese nyhetsbrev som legges ut
  • At dere logger på MyKid daglig for å holde dere oppdatert på barnas liv i barnehagen

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldremøter avholdes 1-2 ganger i året. Det settes opp ett ordinært foreldremøte på høsten (september). På våren setter vi opp etter behov. På dette møte har vi ofte en ekstern møteholder innenfor ett tema. 

 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Samarbeidsutvalget (SU) i Rudshøgda Kanvas-naturbarnehage består av to foreldrerepresentanter, og to representanter fra de ansatte (en barnehagelærer og en assistent). Vi har to til tre møter i året. Samarbeidsutvalget arrangerer dugnad for de foresatte, samt sommeravslutning for barn og foresatte. Daglig leder i barnehagen fungerer som utvalgets sekretær. 

Foresatte i samarbeidsutvalget må signere taushetserklæring. 

Dugnad

Dugnad arrangeres to ganger i året. En på tidlig høst, og en på våren. For barnehageåret 2024/2025 er det satt opp følgende datoer: 26.08.2024 og 23.04.2025. Dugnadene arrangeres fra 16.30-18.30, og barna kan fint være med. 

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

download (mykid.no) 

Årshjul

11. des 2024

Julefrokost for barn og foreldre ute i barnehagen 08.00-09.30

27-30. des 2024

Julestengt

2. jan 2025

Planleggingsdag for personalet – barnehagen er stengt

6. feb 2025

Samefolkets dag

9. apr 2025

Påskefrokost ute i barnehagen 08.00-09.30

14-15. apr 2025

Redusert åpningstid i forbindelse med påske. Åpningstid 08.30-16.00

16. apr 2025

Onsdag før skjærtorsdag – barnehagen er stengt

23. apr 2025

Vårdugnad for foresatte 16.30-18.30

27-28. mai 2025

Overnatting i Østmarka for Villmarksgruppa

30. mai 2025

Planleggingsdag for personalet – barnehagen er stengt

7-27. jul 2025

Sommerstengt