Årsplan
Rønningen Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Rønningen skal ta del i Kanvas sine utviklingsprogrammer. Ansatte skal delta på introduksjonsprogram for nyansatte, lederutvikling for pedagogiske lederer og strategigrupper for å nå Kanvas sine delmål. Daglig leder skal delta på regionsamlinger og ledersamlinger. Kunnskap og informasjon fra disse samlingene skal deles med personalet i Rønningen gjennom personalmøter og planleggingsdager. Rønningen har i barnehageåret 2024-2025 barnehagelektor. Lektor skal være med i nettverk med andre lektorer i Kanvas. Lektor i Rønningen skal sammen med daglig leder bidra med det faglige arbeidet ut til alle avdelinger, og være en ekstra støtte for pedagogiske ledere. 

 

Om barnehagen

 

 

Rønningen Kanvas barnehage har fin beliggenhet, innerst i en blindvei på Ullerntoppen. Her har vi frisk luft, flott utsikt og skogen som nærmeste nabo, både innenfor og utenfor gjerdet. Vårt store uteområde, og nærheten til naturen, gir barna gode muligheter til variert lek hele året. Utelek og aktivitet skal gjenspeilses i våre pedagogiske planer. Vi har et fast tursted som heter "Ekorn-skogen"  bak barnehagen. Månefjellet, Trylleskogen og Superklubben bruker skogen mye. I barnehageåret 2024-2025 skal 2-årklubben på Tussedalen og Tommeliten også bli bedre kjent i skogen.

Personalgruppen skal legge tilrette for at barna utvikler seg i gode og trygge omgivelser. Vi skal gi varierte lekemuligheter både ute og inne. Vi har spesielt fokus på trygg tilknytning og gode relasjoner mellom barn-voksne og barn-barn. Vi har jevnlig aldersinndelte grupper, der vi sørger for aktiviteter tilpasset barnas alder og utviklingsnivå.

Rønningen barnehage består av 4 avdelinger, med barn i alder 1-3 år og 2-6 år. Vi samarbeider på tvers av avdelingene, både gjennom pedagogiske planer og praktiske oppgaver.

Vi som jobber i Rønningen er en personalgruppe som består av barnehagelærere, fagarbeidere, assistenter og daglig leder. Vi utfyller hverandre godt med tanke på kjønn, alder, erfaring, og kulturell bakgrunn.

Vårt mål er:

En trygg og god hverdag, fylt med lek og felles opplevelser. Felleskap og inkludering er viktige verdier, og noe jobber aktivt med hver dag.

I Rønningen skal vi være aktive voksne som er der barna er. Voksne som er tilgjeneglige og omsorgsfulle, er viktig for at barna skal få en god barnehagehverdag. Vår praksis  handler om å ta barneperspektivet og se hva barnet trenger. Samtidig trenger barn trygge rammer og tydelige grenser. Personalet skal legge til rette for lek, både i felleskap og små grupper. Barnehagen jobber aktivt med nærvær, slik at vi kan oppfylle målet om trygghet for alle barn, og en forutsigbar arbeidshverdag for alle ansatte.

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

I barnehageåret 2024-2025 skal Rønningen øke sin kompetanse omkring arbeid med fysiske barnehagemiljø. Fysisk barnehagemiljø handler både om hvordan vi innreder og tilrettelegger for lek i barnehagen, og om hvordan personalet handler, og hva slags praksis vi skal ha. Vår praksis skal utfordres gjennom kritisk tenkning, og mot til å stille spørsmål. Fysisk barnehagemiljø handler også om personalets kunnskap, endringsvilje og ønske om å dele erfaringer om hvordan vi jobber. Hvordan vi innreder rommet og avdelingen, handler mye om vårt syn på barn. Vi ønsker at leken skal få stor plass i rommet, og ar materiell skal være tilgjengelig for barna.

 Rønningen skal være en lærende organisasjon, som skal strekke seg litt lengre. Målet skal alltid være å drive en barnehage til barnets beste. Til dette arbeidet trenger vi ansatte som fortsatt vil lære, og som vil dele sin kunnskap med andre kollegaer. 

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Vi vektlegger tilvenning og tilknytning stor verdi. Når du kommer som "ny" til Rønningen, skal du bli møtt av ansatte som ser barnet og hva det trenger. Vi skal være bevisste på egne holdninger i møte med barn. Det er ansattes ansvar å skape gode relasjoner i møte med barn, og sørge for inkludering og gode samspillssituasjoner med alle barn.

Barn kommer fra ulike familier og har ulike erfaringer når de møter barnehagen. For barnehagen er det viktig å bli godt kjent med familien, og skape gode relasjoner til barnets nærmeste omsorgsgivere. Gjennom daglig kontakt med foreldre, skal vi utveksle informasjon om barnet, som sørger for gode overgangsituasjoner og god dialog som har betydning for barnet. Både barn og foreldre skal alltid bli møtt med respekt og forståelse for sine ønsker og behov. Barnehagen skal jobbe bevist med begrepene medvirkning og anserkjennelse, og få en felles forståelse for disse begrepene i møte med barn, foreldre og kollegaer.

 

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

I Rønningen er vi opptatt av barns lek og grovmotoriske utvikling. Vi er heldige som har en utelekeplass som gir barn disse utfordingene. Hos oss skal barna få klatre, løpe, hoppe, sykle og gå i ulendt terreng. De skal få besøke skogen og andre lekeplasser, og de skal øve på å gå på tur-rekke, med egen sekk. 

Vi vil gi barn utfordringer etter alder og modenhet. For å få til dette, deler vi barna inn i mindre lekegrupper og klubber, der de gis ekstra utfordinger og lek. Slik vil barna alltid kunne strekke seg, og mestre nye ferdigheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Våre tiltak for å skape et trygt psykososialt barnehagemiljø: 

  • Vi arbeider kontinuerlig med barns utviklig av sosiale kompetanse.
  • Vi har faste lekegrupper, der barna delses inn i små grupper og gis tettere oppfølging og veiledning fra voksne.
  • Ansatte skal være gode rollemodeller
  • Vi skal bruke EBBA for kartelgging av kvalitet i samspill mellom barn-voksen
  • Kompetente pedagoger og erfarne ansatte skal observerere barns lek og samspill hver dag.
  • Pedagogisk leder skal, i samarbeid med daglig leder observere, undersøke og lage tiltaksplaner for barn, og grupper- dersom vi oppdager at barn ikke har det trygt og godt.
  • På avdelings- og pedagog-møter skal vi dele erfaring og kunnskap fra egen praksis. 
  • Vi bruker praksisfortellinger.
  • Vi informerer og samarbeider med foreldre.

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

I 2024-2025 skal Rønningens fokusområder være:

  • Fysisk barnehagemiljø
  • Psykosialt barnehagemiljø
  • Lek og inkludering
  • Felles opplevelser på tur
  • Litteratur

Vi skal delta i kompetanseutvikling knyttet til fysisk barnehagemiljø. Kompetansemodulene er utviklet av Kanvas kompetanse, og skal sikre progresjon og kontunietet i arbeidet. Daglig leder og ressurspersoner skal sørge for gjennomføring og dokumentasjon av arbeidet underveis.

Vi skal arbeide aktivt med fysisk barnehagemiljø gjennom teoretiske oppgaver, og praktiske gjennomføringer på avdeling. Fysisk barnehagemiljø skal være et gjennomgangstema på alle personal og barnehagelærermøter. 

 

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

Gjennom arbeidet med fysisk barnehagemiljø, skal Rønningen på en praktisk og teoretisk måte få erfare å være en lærende organisajon. 

Vi skal:

  • Definere hvor vi er?
  • Utføre og utforske egen praskis, teste ut, og prøve oss frem på avdeling og i miljøet.
  • Evaluere arbeidet underveis
  • Sørge for ny drift der alle ansatte kjenner til viktigheten av et godt og tillrette lagt fysisk barnehagemiljø, der leken får tid og plass.

 

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Rønningen velger SU (samarbeidsutvalg) på høstens foreldremøte. Det velges en foreldrerepresentant fra hver avdeling, samt to faste representanter fra ansattgruppen. En ansatt velges fra småbarn, og en fra storebarn. I tillegg stiller vara og daglig leder ved SU møter. Daglig leder har ansvar for å kalle inn til SU møter. SU må melde inn saker på vegne av foreldre. 

Vi legger vekt på et tett og nært samarbeid i det daglige, ved levering og henting. 

I løpet av året arrangerer barnehagen dugnad, Lucia, 17.mai, og sommerfest. Dette er sosiale møteplasser for foreldre og barn. 

Barnehagen arrangerer ett foreldremøte på høsten. I løpet av året skal foreldre få tilbud om to foreldresamtaler. En på høsten og en på våren. Alle nye foreldre skal få tilbud om en lengre oppstartsamtale når barnet begynner i barnehagen. Det skal benyttes egne oppstarts- og samtale skjema. 

 

 

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

I Rønningen har førskolegruppen egen Super-klubb. Superlubben møtes hver onsdag, på tvers av avdelingene. Det er barnehagelektor og pedagogsik leder som har ansvar for innhold og gjennomføring av førskoleaktiviteter. De har egne turer, og aktiviteter som skal gi forberedelse på hva skole kan være. De spiller spill, øver på regel-lek, på selvstendighet og hvordan man kan være en god venn. Mot våren besøker skolebarna den skolen de skal begynne på. I samarbeid med foreldre gjennomføres en egen samtale som handler om overgangen mellom barnehage og skole.