Om Kanvas
Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.
Kanvas` ideelle formål
Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Organisasjon og ansatte
Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.
Kvalitet
For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.
Vi ønsker å gjøre hverdagen bedre for barn og foreldre i vår barnehage. Samtidig jobber vi aktivt med å heve kvaliteten og statusen til barnehagesektoren generelt, gjennom kontinuerlig utvikling og utforskning. Vi investerer i vårt personales kompetanse, tilbyr veiledning og arrangerer kurs for å fremme utviklingen av høy kvalitet i vår barnehage.
Om barnehagen
Reddiken Kanvas-barnehage ligger landlig til i Lommedalen. Dette barnehageåret blir vi 100 barn fra 1 til 6 år og minst 25 ansatte. Det særegne barnehagebygget har spennende og fargerike løsninger, og gir varierte lek- og læringsmuligheter. Barnehagen har eget rom for vannlek, soner for rollelek og konstruksjonslek, sanserom, stort amfi, flere små grupperom, kjøkken som er tilrettelagt for barns deltagelse, og en stor utelekeplass. Barna har tilhørighet i team, med sine faste barn og voksne, men har hele barnehagen som lekeområde. Barnehagen har flotte turmuligheter i sin umiddelbare nærhet, noe alle team benytter seg av regelmessig.
Reddiken har et varmt og inkluderende miljø, og vi legger stor vekt på gode relasjoner, både mellom barn og voksne, barna seg i mellom, og de voksne i mellom. Vi har en nær dialog med foreldrene for å skape et best mulig oppvekstmiljø.
Vi er sertifisert Miljøfyrtårn. Det betyr at vi er en barnehage som tar miljøhensyn i alle ledd. Vi har en miljøplan, og vi innlemmer barna i dette arbeidet. Vi ønsker å skape holdninger, kunnskap og handlingsmuligheter som tar vare på miljøet og fører til en bærekraftig utvikling.
Kanvas’ målhierarki
Kanvas’ pedagogiske plattform
Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper, pedagogiske delmål og didaktisk modell.
I Reddiken Kanvas-barnehage legger vi stor vekt på å skape et fellesskap der både barn og voksne er likeverdige. Vi tror på at barn og voksne lærer av hverandre gjennom nære relasjoner og lek.
Vi tror på at hvert individ har unike muligheter til å utvikle seg selv, og vi legger til rette for lek og utforskning som stimulerer barnas nysgjerrighet og læring. Hos oss er respekt en grunnleggende verdi – alle skal føle seg sett, hørt og respektert.
Rammeplanen og barnehageloven setter rammer for vårt arbeid. Disse rammene sikrer at vi skaper et trygt og inkluderende miljø der barna trives og utvikler seg på sine egne premisser.
Kanvas’ menneskesyn
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.
- Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne.
- Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
- Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.
Kanvas’ kjernebegreper
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:
- Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.
Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger. - Lek er barns viktigste aktivitet.
Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk. - Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt.
Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter. - Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere.
Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.
Kanvas’ pedagogiske delmål
Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.
Kanvas’ didaktiske modell
Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.
I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.
Psykososialt barnehagemiljø
«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly
I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Aktivitetsplikten
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:
-
Følg med
-
Meld fra
-
Undersøk
-
Sett inn tiltak
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten.
Om mobbing og krenkelser
Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene.
-
Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020).
-
Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014).
Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen
Når personalet ønsker å snakke med barn jobber vi for å gå bort til barnet, sette oss på huk og opprette øyekontakt før vi begynner på det vi vil si.
Barnehagen jobber etter handlingsplan mot mobbing. Vi jobber for aktiv inkludering, i arbeidet vårt med å forebygge utenforskap. Barn forholder seg til mange mennesker alle timene de er i barnehagen. Dermed kan det være stor forskjell på hva barn må mestre på hjemmebane og i barnehagen. Sammen med barnas hjem, vil barnehagen jobbe for å legge til rette for at barna skal få muligheten til å utvikle gode evner til inkludering og samarbeid for at både de og andre skal ha det godt i barnehagemiljøet.
Gjennom forebyggingsarbeid mot mobbing, setter vi også fokus på å heve kvaliteten i møte mellom voksne og barn, der voksne alltid er den ansvarlige i relasjonen. Vi har utviklet vårt eget hjelpeverktøy “kimmvob” som har vokst til en bunke kort der vi i stikkordsform har samlet essensen av verdier vi legger til grunn for våre møter med barn.
Barnehagens fokusområder
Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:
Psykososialt barnehagemiljø:
For de minste barna (1-2 år) er vårt hovedfokus på å etablere trygge og nære relasjoner mellom barna og personalet. I denne alderen er barn avhengige av trygghet og forutsigbarhet for å kunne utforske omgivelsene sine. Vi legger vekt på å støtte barnas lek ved å tilby enkle og trygge leker som fremmer sensorisk og motorisk utvikling. Gjennom å delta i barnas lek, veileder vi dem i å samhandle med hverandre, noe som legger grunnlaget for tidlige vennskap. Vårt mål er å skape en opplevelse av fellesskap ved å inkludere barna i små gruppesamlinger, hvor de kan oppleve felles aktiviteter som sang og rim. Vi er også oppmerksomme på aktivitetsplikten og sørger for at alle barna blir sett og inkludert, selv de som er mer tilbakeholdne. Vi undersøker systematisk barnas trivsel ved å observere deres atferd og emosjonelle uttrykk, og ha jevnlig dialog med foreldrene for å få innsikt i barnas utvikling og velvære.
For de mellomste barna (3-4 år) skifter fokus mot å støtte deres økende sosiale ferdigheter og evne til å danne mer komplekse vennskap. I denne alderen er barn mer aktive i sin lek og har en sterkere interesse for samspill med jevnaldrende. Vi tilrettelegger for variert lek som fremmer samarbeid, rollelek og kreativitet. Gjennom veiledning hjelper vi barna med å løse konflikter og forstå andres perspektiver, noe som styrker deres vennskapsbånd. Vi arbeider aktivt med å bygge opplevelsen av fellesskap ved å inkludere barna i større gruppesamlinger og prosjekter som krever samarbeid og felles innsats. Aktivitetsplikten er fortsatt sentral, og vi tilpasser aktiviteter for å sikre at alle barn kan delta på sine premisser. Vi undersøker deres trivsel ved å ha regelmessige samtaler med barna om deres opplevelser og følelser, samt observasjoner av deres lek og interaksjoner.
For de eldste barna (5-6 år) er forberedelsen til skolestart en viktig del av vårt arbeid. Disse barna er i stand til å delta i mer komplekse leke- og læringsaktiviteter, og vi fokuserer på å støtte deres selvstendighet og samarbeidsevner. Vi tilbyr utfordrende og stimulerende leker som fremmer problemløsing, kreativ tenkning og samarbeid. Vennskapene blir dypere, og vi veileder barna i å opprettholde positive relasjoner, håndtere konflikter konstruktivt og støtte hverandre. Opplevelsen av fellesskap styrkes gjennom deltakelse i felles prosjekter, skoleforberedende aktiviteter og feiringer som markerer overgangen til skolen. Aktivitetsplikten innebærer at vi er spesielt oppmerksomme på å inkludere alle barn i skoleforberedende aktiviteter og støtte dem i overgangen. Vi undersøker systematisk deres trivsel ved å bruke både samtaler og mer formelle vurderinger, slik at vi kan identifisere og adressere eventuelle utfordringer før skolestart.
Fysisk barnehagemiljø:
Vår felles periodeplan for arbeidet med det fysiske barnehagemiljøet gjennom året, skal sikre en dynamisk utvikling som tilpasses barnas stadig voksende behov og interesser. Planen legger vekt på barns medvirkning og inviterer til lek som fremmer fellesskap og vennskap. Den oppmuntrer til skaperglede, undring og utforskertrang, samtidig som den skaper gode oppvekstvilkår og motvirker utenforskap. I tillegg bidrar planen til å utvikle miljøvennlige holdninger og handlinger blant barna.
I starten av året, for de yngste barna (1-2 år), skaper vi et trygt og stimulerende miljø som fokuserer på sanseopplevelser og grovmotorisk utvikling. Møblene er myke og barnevennlige, med tepper, puter og lavthengende leker. Vi ser og lytter til barnas reaksjoner på forskjellige materialer og aktiviteter, og tilpasser oss etter deres respons. Dette inviterer til lek som skaper fellesskap og vennskap ved å ha felles lekeområder hvor barna kan samhandle. Miljøet er designet for å fremme skaperglede og undring ved å introdusere nye sanseopplevelser jevnlig. Vi legger også vekt på miljøvennlige praksiser ved å bruke naturlige materialer og lære barna enkle miljøvennlige handlinger som å sortere leker og rydde opp etter seg.
Når barna blir litt eldre (3-4 år), tilpasses miljøet for å støtte deres økende uavhengighet og mer komplekse lekeformer. Vi innfører flere konstruksjonsleker, puslespill og materialer som oppmuntrer til rollelek. Barnas medvirkning blir viktigere, og de får være med på å bestemme hvordan lekeområdene skal utformes og hvilke leker som skal være tilgjengelige. Dette fremmer lek som bygger fellesskap og vennskap gjennom gruppeleker og samarbeidsprosjekter. For å fremme skaperglede og utforskertrang, introduseres materialer som vekker nysgjerrighet og eksperimentering, som enkle vitenskapseksperimenter og kunstprosjekter. Miljøet skal også være inkluderende og bidra til å motvirke utenforskap ved å sørge for at alle barn har tilgang til lekematerialer og kan delta i aktiviteter. Miljøvennlige holdninger styrkes ved å engasjere barna i resirkuleringsprosjekter og lære dem om naturen gjennom hagearbeid og naturopplevelser.
Når barna nærmer seg slutten av barnehagealderen (5-6 år), tilpasses miljøet for å forberede dem på større selvstendighet og mer samhandling med andre. Vi skaper områder som inspirerer til å utforske, oppmuntrer til nysgjerrighet og bygger opp selvtillit. Barnas medvirkning er viktig fortsatt, og de får være med på å planlegge og gjennomføre aktiviteter sammen med andre barn. Dette fremmer fellesskap og vennskap gjennom samarbeid i små grupper og felles prosjekter. Vi tilbyr forskjellige aktiviteter som stimulerer kreativitet og nysgjerrighet, inkludert tilgang til materialer for bygging, eksperimentering og kreativt arbeid. For å sikre en positiv utvikling og unngå at noen føler seg utenfor, tilpasses aktivitetene slik at alle barn kan være med ut fra sine egne interesser og ferdigheter. Vi lærer også barna om miljøvern gjennom prosjekter som handler om resirkulering, naturvern og bærekraftig atferd, som for eksempel gjennom arbeid med miljøplanken.
Rammeplanens fagområder
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
Kunst, kultur og kreativitet
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
Etikk, religion og filosofi
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.
Nærmiljø og samfunn
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
Antall, rom og form
Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.
Film om barnehagen som lærende organisasjon
Vi bruker observasjons- og analyseverktøyet EBBA regelmessig, for å vurdere kvaliteten vi leverer i hverdagen, og vi bruker innsikten til å kontinuerlig forbedre tilbudet til barna.
I vår barnehage verdsetter vi systematisk veiledning for alle ansatte, inkludert barnehagelærere og fagarbeidere. Veiledning er en avgjørende del av vår tilnærming, hvor våre ansatte får regelmessig støtte og refleksjon for å forbedre sin pedagogiske praksis. Gjennom veiledningsgruppene oppmuntrer vi til erfaringsdeling og utforskning av nye tilnærminger. Som en lærende organisasjon er vi forpliktet til kontinuerlig refleksjon over vår praksis. Vi søker stadig å forbedre oss og tilpasse våre tilnærminger for å møte barnas individuelle behov på best mulig måte.
Vår dokumentasjon av barnas opplevelser, prosjekter og utvikling spiller en sentral rolle i vår praksis. Denne dokumentasjonen er ikke bare et verktøy for intern refleksjon, men også en måte å kommunisere med dere som foreldre. Gjennom dokumentasjonen får dere innsikt i hva barna opplever og lærer i barnehagen, og dere blir en viktig del av vår felles innsats for å støtte deres utvikling. Vi legger stor vekt på foreldremedvirkning og verdsetter deres perspektiver og tilbakemeldinger. Å opprettholde åpne og tillitsfulle samhandlingsprosesser med dere er avgjørende for å skape et trygt og støttende miljø for alle barna våre. Deres engasjement bidrar til å berike vår praksis og styrker samarbeidet om barnas utvikling og læring.
Gjennom samhandling og refleksjon over dagens praksis dannes grunnlaget for forbedret praksis. Vi tilrettelegger for samhandlingsprosesser i veiledningsgrupper, på personalmøter og planleggingsdager.
Samarbeid med barnas hjem
Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.
Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen.
Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene
For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:
- startssamtale i tilvenningsperioden
- overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
- foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
- foreldreråd
- samarbeidsutvalget (SU)
- foreldremøter
- årlig brukerundersøkelse
- daglig dialog
- foreldrearrangementer
Foresatte er barnehagens viktigste samarbeidspartnere! Samarbeidet er viktig for kvaliteten i barnehagehverdagen. Når foresatte og personalet kjenner hverandre godt og er trygge på hverandre, kan vi sammen skape en helhet og sammenheng i barnets hverdag.
Hvert år arrangerer barnehagen foreldremøter, startsamtaler for alle nye barn, foreldresamtaler, i tillegg til ekstra møter ved behov. Vi har tett samarbeid med kommunale veiledningsorgan der vi søker råd for å kunne tilby barna en best mulig tilpasset barnehagehverdag.
Samarbeidsutvaget (SU) gjennomfører 2-3 møter i året. SU står også for regien av flere fellesarrangement gjennom året; vinterdag for hele familien, fanebæring for barna i 17.mai-toget, Camp Reddiken, sommerfest, samt fagkvelder for foreldre og ansatte.
Teamene arrangerer foreldrekaffe, inne på huset, på uteområdet eller i skogen.
Som et ledd i arbeidet med å skape trygghet i overganger har barnehagen valgt seg noen overgangsobjekter. Overgangsobjektene vi har valgt oss er:
1. Spillet: Villkatten (om spillet)
2. Leken: "Hvem er under teppet" (NB: Spol 1:36 ut i filmen) og "Hauk og due".
3. Sang; "Navnesangen"
Foreldre oppfordres til å la barna erfare overgangsobjektene hjemme. I barnehagen vil vi jobbe med overgangsobjektene i forkant og etterkant av overganger. Det er trygt for barn å kjenne igjen en sang, en bok eller en lek de har erfaring med. Dette er igjen med på å skape et inkluderende lekemiljø i barnehagen. Overgangsobjektene gir barna muligheten til å oppleve noe gjenkjennbart i hverdagen, enten det er hjemmefra eller fra tidligere team i barnehagen.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.
Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.
I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.
For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.
I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.
Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.
Mål for siste år i vår barnehage:
Det siste året i Reddiken er barna "ugler" i et eget team med førskolebarn, noe som gir mange muligheter og et stort fellesskap. Målet er å gi 5-åringene våre utfordringer som fører til økt grad av sosial kompetanse/inkludering, selvstendighet og skolefaglig nysgjerrighet, det siste året i barnehagen.
Vi ønsker at uglene skal være trygge på seg selv og i omgivelsene sine.
Metoder for siste år i vår barnehage:
Vi øver på å være gode medmennesker for hverandre og spille på hverandres styrker ved å hjelpe hverandre, inkludere hverandre og vise empati. Det kan være gjennom for eksempel fellesleker hvor mange kan bli med, vise vilje til hjelpe hverandre, sette ord på barnas mestring og styrker samt å gi tid og mulighet til å utvikle selvstendighet.
Vi har høytlesning av bøker som skaper interesse og inspirerer til lek. Vi er bevisste på å ha bøker tilgengelig som kan skape undring og gode samtaler, samt at de er aktuelle for barna.
Når det nærmer seg skolestart intensiverer vi arbeidet med å forberede barna til overgang til skolen ved å ha bevisste voksne som retter barnas oppmerksomhet mot skolen og skolebarn. Vi avtaler møter på skolens område til leke-samvær med andre barn som skal starte i førsteklasse på Lommedalen skole. Vi LEKER skole – ikke for å terpe på tall og bokstaver, men for å bli kjent med skolens rutiner og sjargong.