Om barnehagen
Reddiken Kanvas-barnehage ligger landlig til i Lommedalen. Dette barnehageåret blir vi 100 barn fra 1 til 6 år og minst 25 ansatte. Det særegne barnehagebygget har spennende og fargerike løsninger, og gir varierte lek- og læringsmuligheter. Barnehagen har eget rom for vannlek, soner for rollelek og konstruksjonslek, sanserom, stort amfi, flere små grupperom, kjøkken som er tilrettelagt for barns deltagelse, og en stor utelekeplass. Barna har tilhørighet i team, med sine faste barn og voksne, men har hele barnehagen som lekeområde. Barnehagen har flotte turmuligheter i sin umiddelbare nærhet, noe alle team benytter seg av regelmessig.
Reddiken har et varmt og inkluderende miljø, og vi legger stor vekt på gode relasjoner, både mellom barn og voksne, barna seg i mellom, og de voksne i mellom. Vi har en nær dialog med foreldrene for å skape et best mulig oppvekstmiljø.
Vi er sertifisert Miljøfyrtårn. Det betyr at vi er en barnehage som tar miljøhensyn i alle ledd. Vi har en miljøplan, og vi innlemmer barna i dette arbeidet. Vi ønsker å skape holdninger, kunnskap og handlingsmuligheter som tar vare på miljøet og fører til en bærekraftig utvikling.
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Praktisk info
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
I samarbeid med SU er det besluttet at Reddiken Kanvas-barnehage inntil videre holder stengt mellom jul og nyttår. I 2024 vil dette gjelde 27. desember og 30. desember.
Barnehagen holder sommerstengt hvert år i ukene: 28, 29 og 30.
Viktig informasjon om feriepåmelding:
I samarbeid med SU har barnehagen kommet frem til en måte som gjør at ferieavvikling for personalet taes ut på tidspunkt der vi ikke er fulle barnegrupper. Mål: Sikre best mulig bemanning for barna gjennom hele året. Dette betyr at foreldrene har en frist for å melde barna sine til KOMMER eller FERIE i skolens ferier. Dette gjøres i Mykid.
Høstferien (uke 40) – innen 7. september.
Vinterferien (uke 8) – innen 18.januar.
Påskeferien (uke 16) – innen 25. mars.
Sommerferien (uke 28,29 og 30) – innen 2.mai.
For å få en best mulig løsning på uttak av ferie personal, oppfordrer vi de som har mulighet til å ta ut ferie utover dette til å ta ut ferie i uke 27.
Det er viktig at dere registrerer KOMMER innen fristen, dersom barnet skal være i barnehagen i disse feriene. Ved mindre enn 5 barn påmeldt stenger barnehagen.
Takk for hjelpen til å sikre en god forutsigbar bemanning for barna.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sikkerhet/HMS
Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor, og barnehagen har rutiner for å følge opp dette både gjennom daglige HMS-rutiner og HMS-sjekk av uteområde 2 ganger om dagen. På jevnlige møter med vernegruppen gjennomgås avvik, og barnehagens rutiner justeres på bakgrunn av ny kunnskap. Påminnelser og informasjon sendes ut i forkant av nye årstider og oppdaterte HMS rutiner kommuniseres. Personalet må ta førstehjelpskurs minst 2. hvert år, og vi har HMS som tema på flere av personalmøtene og planleggingsdagene i løpet av året. Der gjennomgår vi blant annet risikovurdering av forskjellige senarioer som kan oppstå og generell opplæring. Vi har minst 2 brannøvelser i året med barna.
Som forelder kan du bidra i sikkerheten ved å:
- Følge gjeldene regler på teamet for bruk av seler i vogn.
- La barna bruke buff eller hals i stedet for skjerf.
- Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.
- Lag en knute på håndtaket på bag som sendes med barna dersom det er stor nok løkke til et barnehode, eller ta den med hjem når klær er lagt på plass.
- Medisiner gis ALLTID direkte til voksen på teamet, og oppbevares aldri på plassen til barnet.
- Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra.
- Ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
OBS: i samarbeid med SU har barnehagen utformet egne regler for barn med øyekatar, for å forhindre epidemier. Ved lett øyekatar velger foreldrene selv om de ønsker å behandle med saltvann eller øyedråper (antibiotika) før barnet leveres. Ved svært rennende/pussende øyne må barnet behandles med øyedråper (antibiotika) før det kan leveres i barnehagen. Hvis foreldrene ikke ønsker å bruke dette på barnet, må barnet holdes hjemme til øyekataren er lett/ikke stor fare for smitte til andre.
Ved utbrudd av særlig smittsomme sykdommer kommuniseres og følges gjeldene regler fra smittevernoverlegen i kommunen.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
I barnehageåret 2024/2025 vil vi gjennomføre en prøveordning med 2 foreldremøter på høsten. Se aktivitetskalender i informasjonsheftet eller kalender i MyKid for datoer. Det første møtet vil foregå felles for hele huset, med en plenumsdel og en teamdel. Det andre møtet vil kun gjennomføres på teamnivå.
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
I Reddiken består Samarbeidsutvalget av 3 foreldrerepresentanter og 3 ansatterepresentanter. Utvalget har 2-3 møter per år.
Dugnad
Hver vår gjennomføres det foreldredugnad i Reddiken, en ettermiddag fra 17:30-19:00. Følg med på aktivitetskalenderen i informasjonsheftet eller kalender i MyKid for dato når våren nærmer seg. Dette har vi god erfaring med som en hyggelig ettermiddag, med påfølgende lykkelige barn som opplever et skikkelig piff i uteområdet. Barnehagen lager en liste med oppgaver vi ønsker hjelp til, som distribueres på MyKid i forkant. Hvis du ikke har anledning til å bidra denne kvelden så tenk igjennom om det er noe annet du kan bidra med for å gi et lite løft i ute eller inne-området. Det blir et utrolig flott sluttresultat når vi er så mange som hjelper til.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Foreldremøte kl: 18-19
Juleferie
Planleggingsdag
Påskeferie
Planleggingsdag