Årsplan
Piruetten Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Piruetten Kanvas-barnehage åpnet 15. april 2009.
Barnehagen ligger sentralt plassert på Rud i Bærum, og tilhører Gjettum opptakssone. Vi har plass til rundt 70 barn i alderen 0 – 6 år, fordelt på 4 team.

Piruetten Kanvas-barnehage har en faglig engasjert og kompetent personalgruppe som jobber aktivt med å legge til rette for barns lek, utvikling og trivsel.
Personalgruppen er stabil med lite turn-over og et lavt sykefravær. 

Den årlige nasjonale foreldreundersøkelsen forteller oss at barn og foreldre er svært fornøyde med det tilbudet vi yter dem.
Kanvas årlige medarbeiderundersøkelse bekrefter at ansatte opplever barnehagen som et utviklende, trygt og godt arbeidssted, med høy trivsel og engasjement.

Vi har språk som innsatsområde i barnehagen, og jobber målrettet i forhold til temaet forebygging av overgrep. 
Barnehagen er organisert i 2 småbarns-team, og 2 storebarns-team. De yngste har tilhold i barnehagens 1. etasje, mens de eldste i barnehagens 2. etasje.
For å jobbe helhetlig og samlende med hele barnehagen, har vi vært år et felles overordnet tema for hele barnehagen.
Samarbeid på tvers av team er en viktig del av barnehagehverdagen. Barn og ansatte fra ulike team møter hverandre, og barna blir trygg på ansatte. Dette gjør bl.a overgangen fra småbarns- til storebarns-team tryggere for barna.

Les mer om barnehagen på vår hjemmeside (her finner du også snarvei til foreldreundersøkelsen), du finner oss også på Facebook, Piruetten Kanvas-barnehage facebook-side.
 

 

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Tendensen i Piruetten Kanvas-barnehage er at det blir flere yngre barn som får tilbud om plass.
Dette stiller krav til barnehagen og personalet om å tilpasse seg og erverve rett kunnskap om hvilke behov små barn har.
Dette krever i større grad at personalet har fokus på enkeltindividet, og gjør rutinesituasjoner som bleieskift, legging, på- og avkledning, måltider m.m. til gode stunder der omsorg og læring ivaretas.

Vi vet at de yngste barna spesielt trenger:
– ekstra tett oppfølging den første tiden etter å ha startet i barnehagen,
– å høre navnet sitt gjentatte ganger gjennom dagen,
– bli sett og anerkjent,
– fysisk kontakt,
– motivasjon og tilpassede utfordringer,
– trygge rammer,
– rutiner og gjentagelser.

Barnehagen utarbeidet våren 2015 eget informasjonsdokument i forhold til oppstart i barnehagehage.
Dette dokumentet er ment som informasjon til nye foresatte, samt et arbeidsdokument for ansatte.
Dokumentet er å finne på barnehagens hjemmeside, samt blir sendt ut ved tilbud om barnehageplass.​​
Oppstartsdokumentet revideres årlig.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Piruetten Kanvas-barnehages barnesyn tar utgangspunkt i at barnet er kompetent allerede fra fødselen av.
Med dette mener vi at alle barn:
•    er unike og sosiale
•    er nysgjerrige og utforskende
•    er observerende og bruker alle sine sanser i lek og læring
•    lærer gjennom utforsking, herming og gjentakelse
•    har ulike behov, ønsker og meninger og kan uttrykke disse
•    føler og opplever omgivelsene på ulike måter
•    både trenger, og gir kjærlighet og omsorg
•    er i stand til å kommunisere, både med og uten ord

Med utgangspunkt i barnas iboende kompetanse er barnehagens rolle å legge til rette for og stimulere til god utvikling. Dette for at enkeltbarnet skal utvikle sin kompetanse og et positivt selvbilde, og tilegne seg gode sosiale ferdigheter.
Trygghet og nærhet er grunnleggende for en positiv læring, trivsel og utvikling.

«Å være kompetent vil si å inneha kompetanse. Kompetanse kommer av latin competentia, og refererer til «å kunne noe», «å være i stand til», men begrepet brukes gjerne i flere ulike betydninger. I dagligspråket defineres kompetanse gjerne som evnen til å klare en oppgave eller beherske et yrke i møte med komplekse krav, situasjoner og utfordringer.» Definisjon hentet fra Wikipedia.

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

I Piruetten Kanvas-barnehage driver vi et kontinuerlig evalueringsarbeid. Dette arbeidet har til hensikt at vi til en hver tid utvikler og forbedrer våre arbeidsmetoder slik at barna får et best mulig tilbud og læringsmiljø.
Evalueringsarbeidet skjer både skriftlig og muntlig. Dette arbeidet finner sted i den daglige dialog og refleksjon blant de ansatte og barna, i samlingsstunder, på teammøter, personalmøter og planleggingsdager.

Piruetten Kanvas-barnehage bruker også mykid.no, fotomontasjer, dagsrapporter, og månedsbrev for å synliggjøre dette arbeidet for foreldre. Piruettens årsplan blir regelmessig evaluert og tilpasset med utgangspunkt i det interne evalueringsarbeidet som skjer i barnehagen, resultater og tilbakemeldinger fra brukerundersøkelser, samarbeidet som til en hver tid skjer mellom barnehagen og SU og Bærum kommunes føringer. 

All aktivitet i barnehagen skjer i sammenheng, og handler alltid om barns læring, utvikling og vekst og trivsel. Personalet dokumentere prosesser slik at barn i ettertid kan se hva de gjorde, og hvordan de gjorde det, hva slags relasjon de hadde til de andre i prosjektet, lekekamaerater/venner og de prosessene som ligger bak barnets læring.

Pedagogisk dokumentasjon handler om å synliggjøre barnehagens praksis, hva barna sier, gjør og tenker, og hva du som voksen sier, gjør og tenker sammen med barna. Dette er synliggjøring av de pedagogiske prosessene. Barnehagelærerne har et overordnet ansvar for at dokumentasjonen blir ivaretatt.I Piruetten Kanvas-barnehage dokumenterer vi ved å synliggjøre Rammeplanens fagområder gjennom planverk og vurderinger og hvordan vi arbeider i forhold til disse, samle dokumentasjon på barnas utvikling i egen perm og mapper, reflektere og evaluere praksis og den enkelte ansattes yrkesutøvelse.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Barnehageåret 2024-2025 er årstema: Natur og nærmiljø.
Her vil teamene i barnehagen ha litt ulik tilnærming alt etter barnas alder, modenhet og interesser.
Grunntanken og målsettingen for temaet er at barna skal bli kjent i nærmiljøet, bli nysgjerringe og observante i forhold til naturen og årstidene, samt få et ansvarlig forhold og foråelse til hvordan vi skal ta vare på naturen og miljøet.

I Piruetten Kanvas-barnehage tar vi utgangspunkt i barnets alder-, modenhetsnivå og interesser når vi planlegger læring og utvikling.
Vi legger en hensiktsmessig progresjonsplan (fokusplan) for det enkelte barn basert på Rammeplanens mål for innhold og læring.​

Vi ser på barnets tid i barnehagen som et progresjon- og utviklingsløp fra barnet starter som toddler og frem mot skolestart.

I tillegg til årstemaet for barnehagen har vi valgt å legge ekstra fokus på bøkene om Karsten og Petra.
Hvorfor velger vi denne bokserien om Karsten og Petra i barnehagen kommende barnehageår? 
Jo fordi, historiene handler om to førskolebarn, hvordan det er å gå i barnehage, og hvordan det er å ha en bestevenn. 

Karsten og Petra er bestevenner. Og det er kosedyrene deres også.
Sammen opplever de mye morsomt og rart som De to bestevennene gjør ting som barna kjenner seg igjen i, en typisk barnehagehverdag. Noen fortellinger handler også om mestring. Alle barn lærer og opplever jo mye nytt i denne perioden i livet. Karsten og Petra går på skiskole for å lære å gå på ski, de lærer seg å sykle, Petra spiller fotball, og begge vil veldig gjerne lære å svømme.
Noen ganger havner vi på sykehus, og vi må alle besøke tannlegen. Det må også Karsten og Petra, noe som er litt skremmende første gang.
Disse temaene og mange andre som barna opplever i sin egen hverdag gjør at vi ønsker at barna i Piruetten Kanvas-barnehage skal få ta del i disse historiene.

Vennskap, lek, trygghet, inkludering og toleranse er fundamentet i bokserien, som også er kjerneverdier vi prøver å ivareta og legge tilrette for i barnehagen.
At vi velger å jobbe med en bokserie på tvers av team, samler hele barnehagen om noe felles, og forsterker barnas tilhørighet til hele barnehagen.
 

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

Barnehagens innsatsområde.

Gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst skal barnehagen bidra til at barna
•lytter, observerer og gir respons i gjensidig samhandling med barn og voksne
• videreutvikler sin begrepsforståelse og bruker et variert ordforråd
•bruker sitt språk for å uttrykke følelser, ønsker og erfaringer, til å løse konflikter og å skape positive relasjoner i lek og annet samvær
•får et positivt forhold til tekst og bilde som kilde til estetiske opplevelser og kunnskaper, samtaler, og som inspirasjon til fabulering og nyskaping
•lytter til lyder og rytme i språket og blir fortrolige med symboler som tallsiffer og bokstaver
•blir kjent med bøker, sanger, bilder, media m.m.

Dette gjør vi ved at personalet i møte med barna:
• Prioritere samtaler og tilstedeværelse med barna
• Være bevisste voksne i kommunikasjon med barna
• Lese bøker for barna i samlinger og ellers gjennom dagen
• Oppfordre barna til selv og bla i bøker
• Bruke biblioteket på Rykkinn, eventuelt Sandvika
• Bruke rim, regler, muntlige fortellinger, eventyr, sang osv
• Bevisstgjøring i forhold til bruk av kroppsspråk
• Spille spill som utvider begrepsapparatet
• Bidra til at ordforrådet utvikles (begrepsapparat) – f.eks. gjennom bøker, bilder, høytlesning, sang, rim, regler m.m
• Følge opp barnas initiativ i forhold til interesse for bokstaver og tall
• Etterstrebe at alle er trygge i samlingssituasjoner slik at det ikke føles utrygt å ta ordet og delta
• Utnytte hverdags- og rutine situasjoner til tilegning av ord og begreper
• Ha perioder med frilek (selvvalgt lek) hver dag- kommunikasjon mellom barna er en forutsetning for lek barn- barn
• Bevisstgjøring av koblingen mellom ord og følelser
• Følger barnets interesse – ordsette det barnet uttrykker verbalt og nonverbalt
• Fortolke og utvid det barnet formidler – gjennom ordsetting og bekreftelse på det barnet formidler
• Forklare ord som barnet ikke kjenner på forhånd – ordsetting og gjentakelse for at barnet skal bli kjent med nye begreper
• Relatere samtale/dialog til noe barnet kjenner – f.eks familie, nære relasjoner, konkreter etc.
• Benytte barnets språklige kompetanse – bruke de begreper som barnet allerede har kjennskap til
• Stiller åpne spørsmål – med hensikt å få barnet til å bruke verbalt språk aktivt
• Tålmodighet – la barnet få nok tid til å svare
• Ikke korrigere barnets feiler i språk direkte – men gjenta ord riktig
• Lek med språk når det er mulig – i lek, spisesituasjon, samlinger, en til en, på tur etc.
• Språkgrupper på tvers av huset for de barna som trenger det
• Aldersgrupper på tvers av team for barna i 2. etasje
• Observere og følge opp barn med språklige utfordringer

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

Gjennom arbeid med kropp, bevegelse og helse skal barnehagen bidra til at barna
• får en positiv selvoppfatning gjennom kroppslig mestring
• skaffer seg gode erfaringer med varierte og allsidige bevegelser og utfordringer
• videreutvikler sin kroppsbeherskelse, grovmotorikk og finmotorikk, rytme og motoriske følsomhet
• får gode erfaringer med friluftsliv og uteliv til ulike årstider
• utvikler glede ved å bruke naturen til utforskning og kroppslige utfordringer og får en forståelse av hvordan en bruker og samtidig tar vare på miljøet og naturen
• utvikler forståelse og respekt for egen og andres kropp og for at alle er forskjellige
• får kunnskap om menneskekroppen og forståelse for betydningen av gode vaner og sunt kosthold.

Dette gjør vi ved at personalet i møte med barna:
• Har utelek hver dag, vi har et variert uteområde og et spennende nærområde
• Sang og danseleker
• Oppfordre til og legge til rette for at barna er aktivt deltagende i forhold til fysisk aktivitet
• Tilby aktiviteter som stimulerer både fin- og grov motorikken
• Servere variert mat, frukt og grønt – ha fokus på å redusere sukkerinntak
• Oppfordre til å kle på seg selv
• Håndvask før måltid og etter toalettbesøk
• Benytte oss områdene rundt barnehagen og de aktivitetstilbud som finnes, eks. BIP-hallen, skiløypene på jordet ved Plantasjen mm.
• Aktiv bruk av natur og nærmiljø
• Aktiviteter som stimulerer sansene
• Barna kan ha med ski på vinteren

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

Gjennom arbeid med kunst, kultur og kreativitet skal barnehagen bidra til at barna
• utvikler sin følsomhet til å lytte, iaktta og uttrykke seg gjennom allsidige møter med og refleksjon over kultur, kunst og estetikk
• styrker sin kulturelle identitet og sine personlige uttrykk
• tar i bruk fantasi, kreativ tenkning og skaperglede
• utvikler sin evne til å bearbeide og kommunisere sine inntrykk og gi varierte uttrykk gjennom skapende virksomhet
• utvikler elementær kunnskap om virkemidler, teknikk og form, for å
• kunne uttrykke seg estetisk i visuelt språk, musikk, sang, dans og drama • opplever at kunst, kultur og estetikk bidrar til nærhet og forståelse.

Dette gjør vi ved at personalet i møte med barna:
• Formingsaktiviteter hvor vi utforsker forskjellige materialer og teknikker
• Bruke ulike virkemidler som drama, bøker og bilder for å fremme skapergleden
• Fokusere på prosessene og ikke på ferdige formingsproduktet
• Turer med kunst- og inspirasjonsopplevelser
• Kulturformidling i forhold til høytider
• Stimulere og legge til rette for bruk av fantasi, kreativitet og skaperglede
• Sørge for at barna har god tilgang til bøker, utkledningsutstyr, formingsmaterialer mm

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna
• erfarer at grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til undring og tenkning, samtaler og fortellinger
• tilegner seg samfunnets grunnleggende normer og verdier
• utvikler toleranse og interesse for hverandre og respekt for hverandres bakgrunn, uansett kulturell og religiøs eller livssynsmessig tilhørighet
• får innsikt i grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon og deres plass i kulturen
• får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner og tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er representert i barnegruppen
• blir kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur og samfunn.

Dette gjør vi ved at personalet i møte med barna:
• Formidle de kristne grunnverdiene som medmenneskelighet, nestekjærlighet, tilgivelse, menneskeverd, ansvar for fellesskapet, ærlighet og rettferdighet
• La samfunnets grunnleggende verdier og normer være en naturlig del av hverdagen
• Oppfordre til respekt og toleranse for annerledeshet
• Skape interesse for andre kulturer og levesett
• Formidle at alle er likeverdige
• Undre oss sammen med barna i forhold til grunnleggende spørsmål
• Gi barna kjennskap til kristne høytider og tradisjoner
• Møte barnas spørsmål med alvor og respekt
• Veilede barna i konflikter

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna
• utvikler tillit til egen deltakelse i og påvirkning av fellesskapet
• erfarer at alle mennesker, uansett alder og forutsetninger, inngår i og bidrar til barnehagens fellesskap
• blir kjent med og deltar i samfunnet gjennom opplevelser og erfaringer i nærmiljøet

• opplever at det tas like mye hensyn til gutter og jenter
• blir kjent med noen historiske endringer i lokalmiljø og samfunn
• utvikler forståelse for ulike tradisjoner og levesett
• blir kjent med at samene er Norges urbefolkning og får kjennskap til samiske fortellinger, sagn og andre deler av samisk kultur og hverdagsliv.

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

Gjennom arbeid med natur, miljø og teknologi skal barnehagen bidra til at barna
• opplever naturen og undring over naturens mangfoldighet
• opplever glede ved å ferdes i naturen og får grunnleggende innsikt i natur, miljøvern og samspillet i naturen
• får erfaringer med og kunnskaper om dyr og vekster og deres gjensidige avhengighet og betydning for matproduksjon
• lærer å iaktta, undre seg, eksperimentere, systematisere, beskrive og samtale om fenomener i den fysiske verdenen
• erfarer hvordan teknikk kan brukes i leken og hverdagslivet.

Dette gjør vi ved at personalet i møte med barna:
• Gi barna gode naturopplevelser både i og utenfor barnehagen
• Bruke nærmiljøet på turdagene våre
• Være ute i all slags vær
• Gjøre oppmerksom på skiftet i årstidene og knytte disse opp temaer og prosjekter i barnehagen
• Gi positive erfaringer slik at naturen oppleves som inspirasjonskilde og et sted for rekreasjon
• Formidle samspillet mellom mennesket og naturen
• Underer oss over naturens fenomener og variasjoner sammen med barna
• Formidle grunnleggende innsikt om miljøvern – tar med oss søppel fra tur, kaster ikke søppel i naturen, kildesorterer etc.

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

Gjennom arbeid med antall, rom og form skal barnehagen bidra til at barna
• opplever glede over å utforske og leke med tall og former
• tilegner seg gode og anvendbare matematiske begreper
• erfarer, utforsker og leker med form og mønster
• erfarer ulike typer størrelser, former og mål gjennom å sortere og sammenligne
• erfarer plassering og orientering og på den måten utvikler sine evner til lokalisering.

Dette gjør vi ved at personalet i møte med barna:
• La barna oppleve glede over utforskning og lek med tall og former
• Bruke samlingene til å telle hvor mange vi er etc.
• Snakke om dato, måneder og årstider i samling
• Utvikle matematisk kompetanse i hverdagslige situasjoner – telle, sammenligne, sortere, finne like og ulike, mønster etc.
• Spille spill som tar for seg antall, rom og form
• Være lyttende og oppmerksomme i forhold til barnas eget initiativ når det gjelder matematikk
• Være bevisste i forhold til eget bruk av begreper

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

Kompetanse handler om å kunne møte ulike krav, situasjoner og utfordringer. Personalets faglige og personlige kompetanse er avgjørende for å skape en god læringsarena for omsorg, lek og læring.

I Piruetten Kanvas-barnehage skjer dette først og fremst i barnehagens daglig virksomhet, men også noe i regi av ulike kurs.

For å leggetilrette for den enkelte ansattes utvikling og kompetanseheving gjør vi følgende:

  • profesjonell og godt innarbeid tilbakemeldingskultur – barnehagens samspillsregeler
  • daglig kollegaveiledning
  • planlagt kollegaveiledning
  • teamutvikling
  • kompetansekartlegging og utviklingssamtaler årlig
  • interne kurs
  • eksterne kurs, herunder også kurskatalog fra Bærum kommune
  • mulighet for hospitering i annen barnehage
  • faglige barnehagelærermøter uklig
  • faglige personalmøter 4-8 stk. pr. år
  • fem planleggingsdager pr. år
  • organisert veiledning for nyutdannede barnehagelærere

I tillegg har Kanvas sin egen kompetanseplan for alle ansatte. Kanvas kompetanse tilbyr veiledning av nyutdannede barnehagelærere og en rekke kurs for å gi alle ansatte økt kompetanse til å implementere Kanvas’ langsiktige mål.

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Familien og barnehagen har ulike funksjoner ovenfor barnet. Samarbeid mellom barnehagen/personalet og foreldre er derfor viktig  for å fremme en gjensidig forståelse for barnets behov, og således legge til rette for et individuelt tilpasset tilbud.

Piruettens mål for foreldresamarbeidet:

  • En tydelig toveis forventningsavklaring ved oppstart i barnehagen
  • Gi foreldrene trygghet på at barnet har det trygt og godt i barnehagen
  • Ha en god og åpen kommunikasjon med foreldrene i de daglige møter
  • Gi foreldre fritt innsyn i de verktøy og planverk vi bruker vedr. planegging og vurdering rundt barnet; kompetanseplaner, TRAS-observasjoner, forledresamtale, overføringsskjemaer m.m 
  • Foreldreveiledning
  • Tilgjengeliggjøre planer og informasjonsskriv til foreldrene via mykid.no
  • Gi foreldrene innflytelse på eget barns barnehagetid, samt mulighet for god innsikt i barnets barnehagehverdag
  • Gi foreldregruppen innsikt og innflytelse på barnehagevirksomheten (eks. foreldremøter, Samarbeidsutvalg SU mm.)
  • Ulike sammenkoster for å fremme tilhørighet og samarbeid
     

For å sikre samarbeidet med barnas hjem, skal en hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg.
Foreldrerådet består av foreldrene/de foresatte til alle barna og skal fremme deres fellesinteresser, samt bidra til at samarbeidet mellom barnehagen og foreldregruppen
skaper et godt barnehagemiljø.(Barnehageloven § 4. Foreldreråd og samarbeidsutvalg)
Samarbeidsutvalget (SU) i Piruetten møtes jevnlig – normalt 2-3 møter pr. år. Saker meldes til SU-leder eller daglig leder.
​SU består av 2 foreldrerepresentanter og 2 ansatte representanter. I tillegg er Daglig leder med i SU som ”sekretær/referatskriver/eiers representant.

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

I Piruetten Kanvas-barnehage jobber vi mot at femåringene skal bli best mulig forberedt og rustet til skolestart.
Dette gjør vi/øver vi på ved å:
• ha fokus på at de er barnehagens eldste barna og kulturformidlerne
• egne grupper og førskolegruppe
• ta imot kollektive beskjeder
• sosial kompetanse – etablere vennskap, avlese kroppsspråk, konfliktløsning, antimobbing, kroppsforståelse – kan gå på kompromiss, sosiale samspilsregler, kan vente på tur,
​   empati og omsorg for dyr og mennesker, samarbeidsevner, tilsidesette eget behov, hevde egne behov, kjennskap til egne grenser
• førmatematiske begreper
• kjennskap til tall og bokstaver – kunne skrive eget navn
• brannvern
• trafikk og trafikkopplæring
• konsentrasjon
• lytte til tekst, lage tekst og huske ting – refleksjon , å være undrende og stille spørgsmål, godt ordforråd og språkforståelse
• tørre stå frem i grupper, bli mer selvsikre i slike typer utfordringer – ha egne meninger å kunne argumentere for dem (si fra og til), utvikle positiv selvtillit/selvfølelse
• toleranse  overfor ulikheter

Vi følger vi Bærum kommune sine føringer for overgangen mellom barnehage og skole. Her har barnehagen, foreldre og skolen forskjellige ansvarsområder.
Les Bærum kommunes plan for Helhetlig opplæringsløp her.

Barnehagen har ansvar for følgende:

August/september    
Foreldremøte i barnehagen
Tema: Informasjon om overgangsrutiner og hvordan barnehagen forbereder barna til skolestart
Ansvar: Daglig leder i barnehagen

Før 15. mai    
Siste foreldresamtale i barnehagen (avslutningssamtale)
Tema: Evaluere barnehagetiden, forberede barna til skolestart og fylle ut overføringsskjema.
Ansvar: Barnehagelærer i barnehagen

Før 15. Mai    
Overføringsskjemaene sendes pr
post fra barnehagen til barneskolen    
Ansvar: Daglig leder / barnehagelærer i barnehagen