Om barnehagen
Papaya Kanvas-barnehage ligger i De nye Grønlandskvartalene i Bydel Gamle Oslo. Dørene åpnet høsten 2007. Barnehagen er i et moderne og funksjonelt bygg, med et uterom som innbyr til allsidig lek og samspill. Vi opptatt av barnas leke- og læringsmiljø. Rommene, både ute og inne, er tydelige for barna og innbyr til lek, læring og fellesskap.
Barnehagen har 2 grupper, gul gruppe med 12 barn i alderen 0-3 og grønn gruppe med 24 barn i alderen 3-6 år. Vi er en engasjert, kompetent og mangfoldig personalgruppe. Den er bestående av barnehagelærere, fagarbeidere og assistenter, kvinner og menn, samt mennesker med ulik bakgrunn og kompetanser.
Barnehagen har et pedagogisk grunnsyn som vektlegger en anerkjennende relasjon mellom barn og personalet som er basert på likeverd. Barnet skal bli sett og hørt for den det er og få møte veiledende og aktive voksne. Vi ser på barnet som en selvstendig person som har sin egen identitet, sine egne følelser og sine egne oppfatinger av verden omkring seg. Vi har fokus på å støtte og fremme enkeltbarns og barnegruppen sosiale ferdigheter kontinuerlig. Vi ønsker å være gode rollemodeller for barna, være et engasjert personale som bidrar til et inkluderende og godt barnehagemiljø.
Papaya Kanvas-barnehage er en barnehage med mange ulike kulturer. Vi ser på mangfoldet som en ressurs i det pedagogiske arbeidet. Ved å synliggjøre og markere høytider og merkedager, ønsker vi at barna skal føle stolthet og tilhørighet til sin kulturelle bakgrunn.
Vi er opptatt av å gi barna gode matvaner, med fokus på matglede! Vi serverer næringsrik og variert mat med frukt eller grønt til alle måltider, i tråd med nasjonale retningslinjer for mat og måltid i barnehagen. På bursdagsfeiringer er barnet i fokus og vi serverer sunn snakcs som for eksempel smoothie.
Barnehagen er sertifisert som Miljøfyrtårn, og vi har fokus på miljø og miljøarbeid gjennom hele året.
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Det er svært viktig at barnet er sammen med en av de foresatte de første dagene i barnehagen slik at det har en trygg base på et nytt sted. Gradvis skal personalet som tar imot barnet i barnehagen bli en trygg base. Vi anbefaler å sette av en uke til oppstarten og at barnet får ha kortere dager i starten, dersom det er mulig.
Nedenfor kan dere se hvordan en oppstartsperiode ser ut i Papaya Kanvas-barnehage.
Dag 1: Kl. 09.30-11.30 Foreldre er sammen med sitt barn hele tiden og har alt ansvar for barnet Bli kjent med hverandre
|
Dag 2: Kl. 09.30-12.00 Foreldre er sammen med sitt barn hele tiden og har alt ansvar for barnet Kontaktperson kan være med å skifte bleie + legge i vogn sammen med foreldre
|
Dag 3: Kl. 09.30-13.00 Foreldre er sammen med sitt barn hele tiden
Kontaktpersonene kan overta noen omsorgsoppgaver og kan skifte bleie og legge i vogn, med foreldrene til stede
Sovner barnet kan foreldrene gå seg en tur og være i nærheten slik at vi ringer når barnet våkner og foreldre kommer |
Dag 4: Kl. 09.30-14.30 Foreldre er i nærheten av sitt barn hele dagen, men kan holde seg mer i bakgrunnen Kontaktpersonene overtar omsorgsoppgaver og skifter bleie og legger i vogn, foreldre er i bakgrunnen. Dialog med foreldrene hva som er best. Sovner barnet kan foreldrene gå seg en tur og være i nærheten slik at vi ringer når barnet våkner og foreldre kommer |
Dag 5: Kl. 09.30-15.00 Foreldre er i nærheten, men kan gå seg en tur fra barnehagen eller sitte på personalrommet dersom det er ok for barnet Ha dialog med foreldrene om hvordan det går og hvordan det er best å gjøre videre gjennom dagen Kontaktpersoner har i utgangspunktet hovedansvaret for barnet
|
I løpet av den første uken: Det vil være oppstartsamtale med nye foreldre i løpet av den første uken. Etter den første uken: Vi anbefaler at barnet har kortere dager i barnehagen i starten Dialog med personalet er viktig for trygghet og informasjon om hvordan barnet har det i barnehagen, og hvordan foreldre opplever denne perioden |
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
For at vi skal kunne legge til rette for en barnehagehverdag som er tilpasset deres barns behov, trenger vi å vite hvem barnet er og hvilke erfaringer barnet har gjort seg så langt i livet. Dere vil få en egen invitasjon til denne samtalen ved barnehagestart.
Praktisk info
Klær og utstyr
Før barnet starter i barnehagen vil dere få en utstyrsliste over hva som er nødvendig for barnet å ha av utstyr. Klær og skotøy etter vær og sesong er viktig, i tillegg til å ha nok skiftetøy i barnets kurv i garderoben. Det er foresattes ansvar å påse av deres barn har klær, skotøy og utstyr som er nødvendig til enhver tid. Det er også foresattes ansvar at alt av klær og utstyr merkes med barnets navn. Ved å merke barnets eiendeler blir det lettere å holde god orden.
Bringe og hente
Levering: Når dere leverer om morgenen går dere inn i barnehagen med deres barn. Matpakke legger dere i kjøleskapet. Personalet tar dere i mot inne på avdelingen. Dersom barnet skal spise frokost i barnehagen er det anledning for det frem til kl 08.30, da må ekstra mat medbringes.
Henting: Barnehagen stenger kl 17.00. Vi anbefaler at dere henter senest 16.45 slik at dere kan få informasjon om dagen. Dere må gi beskjed til barnehagen om noen andre enn foresatte skal hente.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
Barnehagen tilbyr et variret kosthold i tråd med Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltid i barnehagen. Vi serverer et måltid i barnehagen hver dag. Hver uke har vi brødmåltid, suppe og varm lunsj hver fredag. Alle barn har med seg en matpakke hver dag. Skal barnet deres spise frokost i barnehagen, tar dere med nok mat til frokost og matpakke til senere på dagen.
Tørstedrikk i barnehagen er vann, melk tilbys til måltid.
For å være ernæringsmessig fullverdige, bør måltidene inneholde mat fra alle de følgende tre gruppene:
1.Grovt brød, grove kornprodukter, poteter, ris, pasta o.l.
2. Grønnsaker og frukt eller bær
3. Fisk, annen sjømat, kjøtt, ost, egg, erter, bønner, linser o.l.
(Kilde:Helsedirektoratet)
Vi anbefaler matpakker som er varierte og næringsrike. Se eksempel ovenfor om hvordan det er lurt å sette sammen en næringsrik matpakke.
Barnehagen er opptatt av å gi barna gode matvaner gjennom et sunt og variert kosthold. Vi serverer næringsrik og variert mat med frukt eller grønnsaker til alle måltider.
Måltidene er en pedagogisk arena ved at:
- Vi er gode rollemodeller for barna
- Vi er aktive og tar ansvar for å skape gode samtaler og inkludere alle barna rundt matbordet
- Vi legger til rette slik at barna erfarer og opplever matglede
Tur
Barnehagen har faste turdager for sine grupper. Vi ligger sentralt til og har kort vei til mange flotte og spennende turdestinasjoner.
På turdager i barnehagen er det viktig at ditt barn har med seg:
– Egen sekk som er god å bære på ryggen
– Matpakke og drikke som ligger klar i sekken
– Sitteunderlag
– Evt ekstra klær etter vær
– Bleie om barnet bruker det
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Barnehagen holder 3 uker sommerstengt i juli hvert år.
Det er redusert åpningstid i uken før og etter sommerstengt, i tillegg til jul og påske.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Barnehagen har hygienerutiner som vi følger opp daglig. Vi er tett på hverandre og deler på leker og arealer. Hygienerutine og håndvask er viktig for å begrense smitte. Det er viktig å vaske hender når dere kommer til barnehagen, rett og slett lurt for å holde oss friskere lengere.
Ved sykdomsutbrudd (for eksempel vannkopper) informeres alle foresatte om dette, slik at dere kan følge ekstra med på deres barn. Barnehagen tar kontakt med foresatte dersom deres barn blir sykt i løpet av dagen, og barnet må hentes.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Dagsrytmen
Dagsrytmen og ukerytmen ligger i kalender for gruppene på MyKid som er vår kommunikasjonsportal. I kalenderen og MyKid vil det være mer informasjon om aktiviteter, innhold og det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Nedenfor kan dere se barnehagens ukerytme.
Gul gruppe:
Tid |
Mandag |
Tirsdag |
Onsdag |
Torsdag |
Fredag |
7.30 |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
9.30
|
Grupper
|
Verksted |
Grupper
|
Utetid/tur, starter ute fra kl. 08.30 |
Utetid
|
10.45
|
Samling |
Samling |
Samling
|
Samling |
Samling |
11.00
|
Brød/Knekkebrød Frukt/grønt
|
Brød/knekkebrød Frukt/grønt
|
Suppe
|
Brød/knekkebrød Frukt/grønt |
Varm lunsj
|
12.00
|
Sove/Hvilestund |
Sove/Hvilestund |
Sove/Hvilestund |
Sove/Hvilestund |
Sove/Hvilestund |
14.00 |
Matpakke Frukt/grønt |
Matpakke Frukt/grønt |
Matpakke Frukt/grønt |
Matpakke
|
Matpakke
|
14.45 |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
-> 17.00 |
Inne- eller uteaktiviteter fram til barnehagen stenger Minner om at foreldrene bør være i barnehagen innen kl. 16.45 ved henting av barna. |
Grønn gruppe:
Tid |
Mandag |
Tirsdag |
Onsdag |
Torsdag |
Fredag |
7.30 |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
Frokost Lek |
9.30 |
Utetid |
Turdag for turgruppe 1. Starter dagen ute fra kl. 08.30. Verksted for resten av gruppen
|
Turdag for turgruppe 2. Starter dagen ute fra kl. 08.30. Verksted for resten av gruppen
|
Tøyen skole ss (kulturkarusell) + tur. Avreise kl. 09.30. Verksted for resten av gruppen |
Grupper |
10.45 |
Samling
|
Samling |
Samling |
Samling |
Samling |
11.00 |
Matpakke Frukt/grønt
|
Matpakke Frukt/grønt |
Suppe
|
Brød/knekkebrød Frukt/grønt |
Varm lunsj Frukt/grønt |
12.00 |
Hvilestund Lek
|
Hvilestund Lek |
Hvilestund Lek
|
Hvilestund Lek
|
Hvilestund Lek
|
14.00 |
Brød/Knekkebrød Frukt/grønt
|
Brød/Knekkebrød Frukt/grønt |
Matpakke Frukt/grønt |
Matpakke Frukt/grønt |
Matpakke Frukt/grønt |
14.45 |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
Ute/inne lek |
-> 17.00 |
Inne- eller uteaktiviteter fram til barnehagen stenger Minner om at foreldrene bør være i barnehagen innen kl. 16.45 ved henting av barna. |
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Barnehagen bruker MyKid aktivt. På MyKid vil dere som foresatte til enhver tid vite hvor dere kan finne viktig informasjon fra barnehagen. På MyKid vil det bli lagt ut ukentlige aktiviteter og ture i kalenderenr, og vi legger inn bilder slik at dere kan få et innblikk i livet i barnehagen. Gruppene legger ut nyhetsbrev hver måned. Dere vil også finne referat fra foreldremøter og møter i barnehagens samarbeidsutvalg på MyKid.
Barnehagen forventer at foresatte følger med på MyKid. Viktig og relevant informasjon legges ut der, og dere som foresatte har selv ansvar for å gå inn og lese/se, slik at dere får med dere relevant informasjon og kan følge med på det pedagogiske innholdet i barnehagen. Det er viktig at dere selv oppdaterer kontaktinformasjon under din profil, slik at vi kan nå dere per telefon og mail. Ved ferie/fravær/fri/sykdom hos deres barn, registrerer dere dette enkelt inn i MyKid. Før ferier som jul, påske og sommer, registrerer dere på MyKid når deres barn kommer og har ferie innen gitte frister.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Barnehagen har foreldremøte hver høst og vår. Foreldremøtene er en arena for et godt samarbeid mellom hjem og barnehage. Vi veksler mellom temakvelder med interne/eksterne bidragsytere, og foreldremøter med fokus på barnehagens innhold.
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
I vår barnehage velges det to foreldrerepresentanter fra foreldregruppen hver høst. Samarbeidsutvalget har møte minimum en gang per semester, og etter behov.
Dugnad
Barnehagen har dugnad 1-2 ganger i året. Dugnad er en frivillig aktivitet av foresatte. Samtidig er det både en sosial arena for å møte andre foreldre til barn i barnehagen, og for å bidra til et godt barnehagemiljø.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.