Konflikthåndtering i barnehagen
I Rektorhaugen Kanvas-barnehage anerkjennes barnas opplevelser og synspunkter gjennom hele barnehagedagen. – Jeg opplever at barna føler seg forstått og da synker antall konflikter, sier barnehagelærer Hilde Kjersti Asphjell.
– Det handler om hvordan vi ser barna og foreldrene. Vi møter dem med tid og respekt, sier Hilde Kjersti Asphjell. Hun er barnehagelærer i Rektorhaugen Kanvas-barnehage, som ligger på Tåsen i Oslo. Asphjell har jobbet i barnehagen i mer enn ti år, og har fordypet seg i den pedagogiske metoden PLS, som står for positive læringsspiraler. Den handler om å anerkjenne at barnets opplevelse av en situasjon er like mye verdt som den voksnes. Barn og voksne settes i en likeverdig posisjon der alle får lik anledning til å uttrykke seg.
Anerkjenner barnas følelser
– Etter gjennomført kurs fikk jeg en aha-opplevelse da jeg selv skulle øve meg på å stå i konfliktsituasjoner med barna her i barnehagen. Det er en del ting vi tror vi gjør, som vi kanskje ikke gjør så mye som vi tror. Spesielt når det gjelder å anerkjenne barnas følelser gjennom hele barnehagedagen. Nå gjør vi det vi kan for å forstå hva barnet vil, samtidig som vi viser at vi prøver å forstå, forteller Hilde Kjersti Asphjell.
Hun trekker spesielt frem overgangssituasjonene i løpet av barnehagedagen. Da kan det ofte oppstå små og store konflikter, slik som ved legging av de yngste barna, rundt måltider eller når barnegruppa skal gå fra en aktivitet til en annen. – Ikke alle har lyst til å sove, og noen har sterkere vilje enn andre.
Jeg hadde et barn som sjelden syntes det var greit å legge seg, og ofte endte det i tårer da jeg sa at hun måtte sove. Da jeg la om strategien og heller sa at jeg skjønte godt at hun ikke ville legge seg, hun hadde det jo så gøy i sandkassa, reiste hun seg opp og gikk rett bort til vogna. Hun trengte rett og slett bare at jeg så hva hun var opptatt av. Det var et enkelt og tydelig tegn på at det å vise forståelse er viktig. Da tenkte jeg «herlighet er det så lett». Og i mange tilfeller er det det, sier Asphjell.
Lekens egenverdi
Alle de ansatte i Rektorhaugen Kanvas-barnehage har fått innføring i PLS-metoden, og det har vært tema på planleggingsdager og personalmøter. Nå setter de av mer tid i løpet av dagen til å se barna og hva de egentlig vil. – Det har endret væremåten til oss voksne. Barna har høyere tiltro til at vi hjelper dem, når de vet at de også får mulighet til å fortelle sin opplevelse av situasjonen. Jeg har også lagt merke til at de har blitt bedre til å lytte til hverandre og se den andres perspektiv i konflikter, sier Asphjell, og legger til at de ansatte har blitt flinkere til å se hverandre og å utveksle erfaringer, tips og løsninger.
– Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Det dreier seg om å stå litt i konflikten og finne ut hva som fungerer og ikke fungerer, sier hun.
Kollega og barnehagelærer Mona Therese Heidenberg har erfart det samme, og synes det som regel er lett å forstå barnas frustrasjon i konflikter som oppstår. – Som voksne har vi god kontroll på tid. Vi vet når vi må komme oss av gårde på tur, og har oversikt over logistikken. Den oversikten har ikke barna. De er til stede her og nå og når vi avbryterordi det passer oss å spise, eller å skifte bleie, så gjelder det å bruke noen ekstra minutter, vise at du ser barna og forstår. Det er jo ikke alltid vi selv heller er klare for å slå av favorittserien midt i det mest spennende. Vi skal ha respekt for at leken barna holder på med har en egenverdi. Når de ser at vi bryr oss får vi en god relasjon, og vi unngår de vanskeligste konfliktene, sier Heidenberg.
Veileder foreldre
Ved siden av å ha fokus på å møte barna med tid og forståelse, har de i Rektorhaugen Kanvas-barnehage også et eget veiledningstilbud rettet mot foreldre. – Jeg opplever at mange foreldre har lyst til å ta tak i ting når det «brenner», enten de har hatt en røff morgen, sliter med å få til gode leggerutiner hjemme eller ønsker å snakke om barnets samspill med andre barn i barnehagen. Da er det fint å kunne tilby en samtale der vi setter oss ned og fokuserer på den store eller lille utfordringen de opplever, sier Mona Therese Heidenberg, som har videreutdannet seg innen foreldreveiledning. Hun opplever at foreldre er takknemlige for at hun setter av tid til en prat.
– Først og fremst lytter vi til det foreldrene har på hjertet. Mange har behov for å få lov til å blåse ut. Og så trenger de å høre at deres barn er normalt, og ikke det eneste i verden som biter eller som er vanskelig å legge. Kanskje har de googlet mye og først og fremst trenger trygge råd og veiledning om hva de bør gjøre videre, sier hun, og legger til at det slettes ikke må være så alvorlig for å avtale en prat.
– Mange ganger kan mindre ting i hverdagen føles uoverkommelig når man står midt oppi det. Ikke alle er komfortable med å prate om utfordringer i døråpningen ved levering eller henting, og jeg er heller ikke så glad i å diskutere når barnet er til stede. Da er det mye bedre å sette av tid i fred og ro, sier Mona Therese Heidenberg.