Om barnehagen
Lindebergstua Kanvas-barnehage har plass til 64 barn fordelt på fire avdelinger. Vi har per i dag en 1-2 års avdeling, en 2-3 års avdeling og to 3-6 års avdelinger. Vi er en barnehage med seks barnehagelærere, tre barne- og ungdomsarbeidere, fire assistenter og en daglig leder. Vi har fokus på barnehagen som lærende organisasjon og hvordan ansatte skaper forutsetninger for barns psykososiale læringsmiljø, språkutvikling, lek og læring. Vi har språk, relasjoner og helsefremmende aktiviteter som fokusområder i barnehageåret 2024/2025.
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Tilvenningen for store og små barn er ofte ulik, da eldre barn gjerne har gått i barnehage før.
I grove trekk ser planen for barn under tre år slik ut:
Dag 1 og 2, oppmøte kl. 10.00 – 12.00:
De to første dagene tar foreldrene alt ansvar for eget barn. Personalet holder seg i nærheten av barn og foreldre og griper muligheter som oppstår for å etablere kontakt med barnet i alle typer situasjoner.
Dag 3, oppmøte klokken 10.00- 14.00:
Personalet forsøke å overta en eller flere rutiner med barnet, som måltid, stell eller legging med barna, med foreldrene i rommet. På den måten blir foreldrene en trygg base for barnet og kan være i beredskap for barnet ved behov.
Dag 4, oppmøte kl. 10.00 – 15.00
Personalet er mer aktive overfor barna umiddelbart etter at de kommer om morgenen, for eksempel ved å følge barnas lek, utforskning og kontakt med hverandre.
Dag 5, oppmøte kl. 10.00- 15.00
Personalet gjennomføre alle rutiner med barna. Foreldrene kan være noe lenger borte fra avdelingen, men ikke hele dagen.
For barn over tre år ser planen for tilvenning slik ut:
Dag 1, oppmøte klokken 10.00- 12.00.
Vi snakker litt sammen, barnet kan begynne å utforske barnehagen og delta i de aktivitetene som han/hun ønsker.
Dag 2, oppmøte klokken 10.00- 12.00.
Vi fortsetter der vi slapp dagen før. Foresatte går fra barnet i ca 30 minutter, hvis barnet er klar for det.
Dag 3, oppmøte klokken 10.00- 14.00.
Foresatte er litt i barnehagen sammen med barnet, før dere sier «ha det» og går. Tanken er at barnet denne dagen skal få leke alene i barnehagen. Dersom barnet blir urolig før dere kommer tilbake, ringer vi og ber dere om å komme og hente barnet ganske raskt.
Vår erfaring er at det er bra å ha faste «ha det» -rutiner. Det blir forutsigbart og kjent for barnet. For de yngste barna er det å ha overgangsobjekter som sutt, kos eller teppe fint.
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Praktisk info
Klær og utstyr
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Mange lurer på hva som bør finnes av klær og utstyr i barnehagen. Her er våre anbefalinger:
I den ytterste garderoben:
- Regntøy- hele året. På vinteren kan det være lurt at regnbuksa er i en størrelse større en barna vanligvis bruker, slik at vi kan få den over vinterdressen.
- Gummistøvler/ vanntette sko- hele året. Cherrox egner seg kun mellom +5 til -5 grader, ellers blir de for varme eller kalde. De er ofte også veldig glatte.
- Parkdress eller foret vinterdress, alt etter årstid.
I den innerste garderoben:
- Ekstra skift: bukse, genser, t- skjorte, truse, sokker og stillongs.
- Ullsokker- også om sommeren da det er fint å ha i gummistøvler. Pass på å kjøpe ullsommer med minst 60% ull.
- Jakke mot vind.
- Ull/superundertøy om høsten, vinteren og våren.
- Ullgenser og ullbukse evt fleece om høsten, vinteren og våren.
Husk:
- Å merke alle klærne med navn. Merkelapper kan blant annet fås kjøpt på blant annet navnlapper.no.
- Å sjekke strikk under bena på dresser og regnbukser. Sy i nye dersom de er ødelagt.
Bringe og hente
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Barnehagen har ingen egen parkering. De som kommer kjørende til barnehagen kan benytte borettslaget sin gjesteparkering mellom kl. 07.00-09.00 og 15.00 -17.00. Vi ber om at ingen parkerer på fortauet utenfor barnehagen ved levering og henting. Vi oppfordrer også alle som kan gå eller sykle til barnehagen om å gjøre dette.
I bringe- og hentesituasjonene får vi i barnehagen daglig kontakt og et godt samarbeid med dere foreldre. Dette samarbeidet er vi forpliktet til å opprettholde gjennom Rammeplan for barnehager og Barnehageloven. I disse situasjonene snakker vi om hva barna har opplevd, hva de er opptatt av og gir spesifikk informasjon om barna. Vi ønsker derfor at det er dere foreldre som bringer- og-henter barna. Hvis dere ikke har mulighet til å hente selv må vi få beskjed om hvem som henter. Hvis vi ikke har fått beskjed vil vi ringe dere for å avklare om de som kommer skal hente. Har barna omsorgspersoner som ofte bringer- og henter må dere notere navn og telefonnummer til disse i Mykid. Det er viktig at de som bringer/henter er modne nok til å:
- Ta ansvar for barna i situasjonene. Det betyr å gi tydelig beskjed om at barna er levert/hentet til personalet, kle på barnet etter været, skape trygge rammer og gi omsorg for barna.
- Kan få barna trygt hjem, og lukke porten.
- Kan gi og videre bringe beskjeder.
Hvis vi i personalet opplever at de som kommer ikke kan gi dette vil vi ha en dialog med dere foreldre for å finne frem til en god løsning, til det beste for barna.
Det som i bringe- og hentesituasjonen kan vanskeliggjøre foreldresamarbeidet er vår taushetsplikt. Denne plikten gjør at vi ikke kan dele personopplysninger med andre enn foreldrene til det enkelte barn. Personopplysninger er all informasjon og vurderinger som kan knyttes til en bestemt enkeltperson. Fordi det i bringe- og hentesituasjon ofte er andre barn, ansatte og foreldre rundt er det begrenset hva vi kan gi og motta av opplysninger. Noen foreldre kan derfor oppleve at vi ikke gir eller tar imot like mye informasjon som dere har behov for. Det er det mange barn som kommer eller blir hentet samtidig. Dette er særlig utfordrende før kl. 08.30 og etter kl.16.00, da det er færre ansatte på jobb. I tillegg til å snakke med dere foreldre må personalet ivareta de barna som allerede har kommet eller ikke er hentet. Dette gjør at vi ikke kan snakke så lenge med hver av dere. Er det spesielle ting dere ønsker å ta opp eller snakke med oss om, så be om en samtale. Denne samtalen vil bli avholdt på et tidspunkt hvor vi er nok personale til å ivareta alle barna på en god måte. Spørsmål som "Hva vil jeg at andre skal vite om mitt barn?" eller "Hvem ville jeg likt at visste dette om meg?" kan være gode rettesnorer på hvilke opplysninger man bør gi og få i disse situasjonene.
For å ivareta barna på en trygg og god måte i disse situasjonene er det viktig at de som henter gir tydelige signaler til personalet om at barna er levert eller hentet, og at de lukker portene ordentlig etter seg. På den måten hjelper dere oss å ivareta alle barna.
Vi minner også om at barnehagen har vi kjernetid fra kl. 09.30- 14.00. Dette er tiden vi bruker til å holde på med planlagte aktiviteter eller å gå på tur. Dersom barnet kommer senere eller skal hentes tidligere, vil vi at dere gir oss beskjed.
Vi ønsker at alle foreldre legger bort mobilen når dere leverer og henter barna. Denne hindrer kommunikasjonen mellom foreldre og barn, og foreldre og ansatte.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Dersom barnet ønsker å spise frokost i barnehagen må barnet komme før klokken 08.15. Når avdelingene spiser lunsj vil variere ut fra barnets alder og behov. Dette måltidet ordner vi i barnehagen fire dager i uka. Vi har varmmat (catering) en dag i uka, resten av uka serverer vi brødmat. På turdager må dere ha med matpakker til lunsj. Hvilke dager dette gjelder vil de ulike avdelingene gi informasjon om. Til frokost og ettermiddagsmat tar dere med matpakke til barnet. Barna får servert frukt og/eller grønnsaker hver dag, og vi serverer hovedsakelig mat bestående av fisk eller vegetarretter.
Vi har valgt å begrense inntak av sukker og usunn mat i barnehagen. Til bursdager har vi frukt- eller grønnsaksfest. Når det gjelder matpakkene til barna ber vi om at de ikke inneholder fritert mat, mat hovedsakelig laget av hvetemel, søt yoghurt, søtt pålegg, søt frokostblanding eller juice og saft. Barna får ikke i seg nok næringsstoffer av denne typen mat, noe som kan påvirke deres helse, utvikling og muligheter for lek og læring. Vi ønsker isteden at barna har med grove produkter og mat med høyt næringsinnhold.
Vi i barnehagen kommer til å sende hjem igjen juice, saft, sjokolade og kaker som er i matpakkene. Når det gjelder mat vi opplever ikke følger Helsedirektoratet sine kostholdsråd vil vi gå i en dialog med foreldrene, slik at vi sammen kan gi barna best mulig vilkår for vekst og utvikling.
Tur
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Alle avdelinger har en turdag i uka. Denne har de siste årene vært på torsdager.
På turdager må alle barna:
- Ha med matpakker til alle måltider.
- Ha med klær etter forholdene.
- Være i barnehagen senest kl. 09.30.
- De som ønsker det kan ha med varm saft, kakao eller te. Dere foreldre må ta ansvar for at denne drikken ikke er så varm at barna brenner seg. Barn brenner huden ved 60 grader.
Bursdagsfeiring
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Vi i barnehagen feirer bursdagen til alle barna. Denne dagen har vi en samling for barnet, og serverer frukt.
Ønsker dere foreldre å dele ut bursdagsinvitasjoner i barnehagen skal disse sendes på mail til daglig leder, sammen med en liste over hvilke barn som skal ha invitasjonene. Daglig leder sender deretter invitasjonene videre på mail til foreldre.
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Barnehagen har sommerstengt uke 28-31 hvert år. I tillegg har vi redusert åpningstid til jul og påske. Da er åpningstiden kl. 08.30- 16.30.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Barnehagen har ulike rutiner for å begrense smitte, og vi følger Folkehelseinstituttet (FHI) sine anbefalinger. Vi vasker blant annet ulike kontaktpunkt, leker og utstyr regelmessig. Vi har også fokus på håndvask både for barn og voksne gjennom dagen.
Vi ønsker at alle som kommer inn i barnehagen vasker hender. Dette gjelder også foreldre eller andre som henter og leverer barna.
Det er viktig at dere noterer på Mykid eller på annen måte gir barnehagen beskjed hvis barnet er sykt. Hvis barnet har en sykdom eller tilstand som kan smitte videre til andre er det avgjørende at barnehagen får beskjed På den måte kan vi sette inn tiltak som begrenser smitte og eventuelt gi beskjed til andre foreldre om at de må være ekstra påpasselige. Når vi gir slike beskjed vider vil vi ivareta taushetsplikten og ikke informere om hvilke barn, foreldre eller ansatte som er syke.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Hos oss må alle søke om redusert betaling til bydel Alna. Det kan du gjøre på denne lenken
Barnehagehverdagen
Dagsrytmen
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Frokost:
Hos oss spiser Maurtua og Humlebolet frokost sammen. Det samme gjør Bjørnehiet og Bikuben. Frokosten består av barnas egne matpakker, og avsluttes kl. 08.30.
Soving:
De som sover, må ha med egen vogn og sovetøy. Vi anbefaler at vognen tas med hjem hver fredag.
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
MyKid er for oss en viktig informasjonskanal, og vi vil at dere logger inn hver dag. Det er viktig at dere oppdaterer adresse, telefonnummer og epostadresse på MyKid. Trenger dere hjelp til dette, si fra til avdelingen.
Avdelingene legger ut informasjon, periodeplaner, evalueringer og bilder på MyKid. I tillegg vil det komme informasjon fra daglig leder og Kanvas her. For å holde dere oppdatert om hva som skjer i barnehagen er mykid.no en god informasjonskanal.
Vi vil også at dere registrer når barna skal ha fri og ferie på MyKid. Bemanningen i ferieperioder beregnes ut fra hvor mange barn som kommer hver uke/dag. Det er tendens til at foreldre melder inn at barnet skal være i barnehagen uten at de møter opp. Dette fører til at vi har for mange ansatte på jobb i forhold til antall barn. Hvis det settes opp for mange ansatte i forhold til det reelle antall barn, vil dette gå ut over bemanningen på andre tidspunkt på året, fordi personalet har krav på ferie.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Hos oss holdes det et foreldremøte på høsten, hvor det gis informasjon om planer og legges opp til åpne diskusjoner og meningsutvekslinger om barnehagens innhold. Gjennom samtaler med SU vurderes det om det er ønskelig med et foreldremøte på våren 2025.
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Hos oss består SU av to foreldrerepresentanter og to representanter fra personalet, samt daglig leder. Daglig leder har ikke stemmerett.
Vi avholder 2-4 SU møter i året. På høsten har vi ett møte for å bli kjent og etablere det nye SU. På våren har ett møte for blant annet å godkjenne årsplanen. Utover dette har vi 1-2 møter, avhengig av antall saker og behov.
Dugnad
Informasjon om dette punktet fra Lindebergstua Kanvas-barnehage
Barnehagen har Foreldretreff to ganger i året, i barnehagens åpningstid. På dette treffet gjør barn, foreldre og ansatte praktiske oppgaver sammen. Målet er i skape samhold, tilhørighet og få eierskap til det som skjer i barnehagen.
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Lucia m/foreldre
Nissefest
Plandag-barnehagen stengt
Plandag-barnehagen stengt
Samenes dag
Morsmålsdagen
Strømløs dag
Plandag-barnehagen stengt
Redusert åpningstid kl. 08.30-16.30
Påskestengt
Foreldretreff kl. 15-17
17. mai feiring. Frokost og tog med foreldre fra kl. 09.00.
Plandag-barnehagen stengt
Sommerfest med foreldre kl. 16-17.30
Sommerstengt