
Toddler-konferansen 2021 – utsettes, ny dato kommer!
Målet med konferansen er å heve kompetansen om toddlere gjennom å belyse tidsaktuelle tema. Vi vektlegger forskningen som gjøres på området og knytter denne opp mot relevante eksempler fra praksisfeltet.
Praktisk informasjon
Dato: 24. mars 2020
Tid: 10.00-14.00
Pris: kr 600,- per person
PROGRAM
Påmeldingsfrist: 17. mars 2021
Se våre avmeldingsregler
Toddler-konferansen 2021 arrangeres digitalt. Du må være påmeldt for å følge konferansen og vil få tilsendt en lenke til arrangementet i forkant. På denne måten kan du følge hele sendingen fra egen skjerm uavhengig av hvor du bor i landet. Du får anledning til å stille spørsmål til foredragsholderne via chatfunksjonen under sendingen. Ett opptak av konferansen vil gjøres tilgjengelig for alle påmeldte i en tidsbegrenset periode i etterkant.
Du vil få høre om:
«Kvalitet i barnehagen – vår viktigste investering?»
De senere årene har det stadig dukket opp diskusjoner om varierende kvaliteten i norske barnehager. I tillegg har det en rekke ganger blitt hevdede at de første leveårene er de viktigste i barnas liv og at ansatte i barnehagen ønsker mer kompetanse om denne gruppen. Dette danner grunnlaget for foredraget som vi gå nærmere inn på følgende temaer:
- Hvorfor er kvaliteten i barnehagen så viktig for de yngste barna?
- Hvordan ser god kvalitet ut i praksis
- Gode eksempler på systematisk arbeid med kvalitetsarbeid i norske småbarnsavdelinger
Ratib Lekhal, førsteamanuensis – Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo
«Hvor tidlig bør barn begynne i barnehagen?»
Stadig flere barn starter i barnehagen før de er 2 år gamle, men hvordan påvirker det deres sosiale og kognitive utvikling? Gir tidlig barnehagestart fordeler som barna kan dra nytte av videre inn i skolen? Og hvilken rolle spiller kvaliteten på barnehagetilbudet? I dette foredraget forsøker Erik Eliassen å besvare disse spørsmålene ved å presentere resultater fra to av de største barnehageforskningsprosjektene i Norge: GoBaN og MoBaKinder.
Erik Eliassen, Postdoc, Ph.D, Folkehelseinstituttet
«Lek påvirker kognitiv utvikling!»
Spedbarn utforsker sine fysiske omgivelser gjennom å gripe og strekke seg etter ting. I dette innlegget vil du få tre eksempler på at dette også påvirker kognitiv utvikling:
- Barn lærer å tolke og forutsi andres handlinger gjennom å herme
- Barn utvikler evnen til å planlegge og tenke langsiktig gjennom motorikk og lek
- Barn lærer om grunnleggende matematikk gjennom lek med former og geometri
Alle disse evnene krever en måte å lagre og hente frem informasjon på som oppnås gjennom handling og aktiv utforskning.
Gustaf Gredebäck, Professor i utviklingspsykologi for Uppsala Barn- og BabyLab ved Uppsala Universitet
«Bruk av digitale verktøy med de yngste barna i barnehagen»
I foredraget får du eksempler på hvordan digitale verktøy kan brukes i det pedagogiske arbeidet for å skape varierte lekmiljøer og for å gi de yngste barna estetiske opplevelser.
Ved hjelp av projektor, iPad og PC åpner det seg nye muligheter for å endre rommet og skape magi i hverdagen.
Hovedfokus er bruk av digitale verktøy for å endre rommet:
- Hva skjer med kommunikasjonen blant barna underveis?
- Hvordan kan dette bidra i arbeidet med å skape et fellesskap hos de yngste barna?
Cathrine Fragell Darre, daglig leder i Bjerkealléen Kanvas-barnehage og kursholder for Kanvas kompetanse.