I Kladden skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. En opplevelse av trygghet er avgjørende for at barnet skal leke og utvikle seg best mulig, og barna skal kjenne seg inkludert og betydningsfull for fellesskapet.
Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. Mye av denne øvingen og læringen ligger i leken, og lek er barnets viktigste aktivitet. Vi veileder barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi bidrar til at alle har noen å leke med. Hos oss er barna delt i grupper etter alder, slik at de har mulighet å utvikle vennskapsrelasjoner med jevnaldrende.
For å skape et godt barnehagemiljø har vi stort fokus på trygge relasjoner, og støtter oss på nyere forskning. Vi jobber ut ifra trygghetssirkelen (trygg base, trygg havn) der vi prøver å «se barnet innenfra». Trygghetssirkelen viser hvordan vi voksne kan gi god omsorg for barn ved å skape trygghet, vise godhet, regulere barns følelser og hjelpe til i lek og vennskap. For å følge tett opp har vi faste voksne på gruppene som aktivt jobber for å skape gode og trygge relasjoner med barn, og barn imellom. Voksnes holdninger, kunnskap og handlinger i møte med barn er sentrale for bygging av et inkluderende miljø, og vi reflekterer mye rundt voksenrollen og hvem vi er i møte med barn.
Språk og kommunikasjon er brobygger for lek og aktivitet, og er avgjørende for å kjenne seg inkludert. Alle barn skal ha mulighet til å bli sett, hørt, delta i fellesskapet og uttrykke seg utifra alder, funksjonsnivå, modning og flerspråklig bakgrunn.