Årsplan
Kladden Kanvas-barnehage

Om Kanvas

Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.

 

Kanvas` ideelle formål

Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.

Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.

Organisasjon og ansatte

Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.

Kvalitet

For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.

Om barnehagen

 

 

Kladden Kanvas-barnehage åpnet i 2006 med en nytenkende arkitektur for fremtidens barnehage. Vi er organisert i 3 hjemområder der barna er inndelt i årskull med faste tilhørende voksne. Vi ligger idyllisk til med gangavstand til flotte turområder som benyttes ofte. Vi har også et stimulerende utemiljø som gir mulighet for variert motorisk lek.

Vi vektlegger at alle barn skal ha et trygt og godt miljø som fremmer barnas utvikling, lek og læring. Vi har et kompetent og engasjert personale som gir god omsorg og skaper trygghet ved å se barnet og barnets behov. Hos oss skal barnet kjenne seg inkludert og oppleve seg som en viktig del av fellesskapet. Alle barn får tildelt en primærkontakt og primærpedagog som følger spesielt opp barnet og samarbeidet med familien.

Hvert barn er unikt og som foresatt er du ekspert på ditt eget barn. For oss er det viktig med et godt foreldresamarbeid der du som foresatt opplever at dine meninger er viktig, og at du har mulighet til å medvirke. Personalet i barnehagen har bred erfaring og kompetanse innenfor ulike områder og vi ser for oss foreldresamarbeidet som et likeverdig partnerskap til beste for barnet.

Vi er en mangfoldig og dyktig personalgruppe bestående av 50% barnehagelærere og 50% fagarbeidere og assistenter. Vi har blant annet personale med ekstra kompetanse i flerkulturelt arbeid, småbarnspedagogikk, friluftsliv, pedagogisk ledelse, språk, tekst og matematikk, organisasjon og ledelse og spesialpedagogikk. 

Kladden er miljøfyrtårnsertifisert og barna deltar aktivt i miljøarbeidet.

Kanvas’ målhierarki

Kanvas’ pedagogiske plattform

Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper,  pedagogiske delmål og didaktisk modell.

Kanvas’ menneskesyn

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.

  • Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne. 
  • Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene. 
  • Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.  

Kanvas’ kjernebegreper

Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:  

  • Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.  
    Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger.   
  • Lek er barns viktigste aktivitet. 
    Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk.  
  • Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt. 
    Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter.  
  • Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere. 
    Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter. 

Kanvas’ pedagogiske delmål

Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.

Kanvas’ didaktiske modell

Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.

I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.

Psykososialt barnehagemiljø

«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly

I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn.  Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. 

Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø 

§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.  

§ 42. Aktivitetsplikten 
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel.  Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:  

  • Følg med  

  • Meld fra  

  • Undersøk  

  • Sett inn tiltak  

Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten. 

Om mobbing og krenkelser 

Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene. 
 

  1. Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020). 

  1.  Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014). 

Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen

Barnas psykososiale miljø har stor prioritet i vårt arbeid og er ett av våre fokusområder. Gode relasjoner og en trygg tilknytning er avgjørende for at barn skal trives og utvikle seg positivt. Vi har faste voksne på barnegruppene som jobber med relasjoner, som observerer og  som følger med på barns utvikling og trivsel i barnehagen. Vi har nulltoleranse for mobbing og krenkelser og jobber forebyggende ved blant annet å veilede barn i samspill med andre og være tett på barnegruppen. Vi tar barn på alvor og dersom barnet signaliserer ved språk eller atferd at han/hun ikke har det bra i barnehagen, så setter vi igang tiltak i samarbeid med foreldre. Voksne er bevisst sin funksjon som rollemodeller for barna. Vi jobber etter trygghetssirkelen (Cos og "se barnet innenfra").

Vår målsetting for det psykososiale miljøet er at alle barna skal;

  • ha en opplevelse av at å gå i barnehagen er positivt
  • ha en opplevelse av å være betydningsfull for fellesskapet
  • ha en opplevelse av trygghet
  • ha en opplevelse av å være inkludert 

Vi jobber med det psykososiale miljøet på følgende måte;

  • Vi tilrettelegger for et godt lekemiljø (lekesoner, lekematerialer, vennskap)
  • Vi støtter oss på nyere forskning og jobber ut ifra trygghetssirkelen (trygg base, trygg havn) der vi prøver å «se barnet innenfra». Trygghetssirkelen viser hvordan vi voksne kan gi god omsorg for barn ved å skape trygghet, vise godhet, regulere barns følelser og hjelpe til i lek og vennskap.
  • For å følge tett opp har vi faste voksne på gruppene som aktivt jobber for å skape gode og trygge relasjoner med barn, og barn imellom. 
  • Refleksjoner: Voksnes holdninger, kunnskap og handlinger i møte med barn er sentrale for bygging av et inkluderende miljø, og vi reflekterer mye rundt voksenrollen og hvem vi er i møte med barn.  
  • Vi observerer barns miljø systematisk og setter igang tiltak dersom barn ikke trives eller har det godt i barnehagen
  • Vi benytter verktøyet EBBA (En bedre barnehage for alle) som egenvurdering av barnas miljø
  • Vi skal delta i forskning knyttet til barns trivsel i barnehagen (Læringsmiljøsenteret)
  • fokus på gode overganger når barn bytter hjemområde
  • Barnets opplevelse skal være i sentrum
  • Barnet skal bli sett og møtt på en god måte 
  • Vi skal ha voksne som ser og handler
  • Vi utvikler jevnlig vår kompetanse på hva som fremmer og hemmer et godt psykososialt miljø
  • Vi skal være godt kjent med aktivitetsplikten og handle etter denne
  • Vi reflekterer rundt egen praksis
  • Vi jobber med holdninger, kunnskap og handlinger i møte med barn, ansatte, foreldre og andre samarbeidspartnere
  • Vi lager handlingsplan i samarbeid med foresatte dersom vi opplever at et barn ikke trives eller opplever et godt miljø
  • Vi skal ha en organisering av hverdagen til beste for barn 
  • Våre pedagogiske planer og aktivitet skal fremmer inkludering
  • Barn skal ha mulighet å medvirke i hverdagen
  • Vi har fokus på å være en helsefremmende arbeidsplass og å ha et godt arbeidsmiljø. 
  • Foreldre er en ressurs og vi legger til rette for et godt samarbeid
  • Vi jobber med temaet på planleggingsdager, møter og refleksjoner i hverdagen

Barnehagens fokusområder

Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:

Foreldresamarbeid:

I 2024 startet vi et utviklingsarbeid med tema  "foreldresamarbeid som partnerskap". Dette handler om at foresatte og personalet i barnehagen er likeverdige, og at vi sammen skaper den beste barndom for barnet. Den gode dialogen i hente-og bringesituasjon er en av våre viktigste arenaer for informasjonsutveksling, og vi skal dermed ha et spesielt fokus på denne. I hente-og bringesituasjonen utveksler vi informasjon om blant annet hvordan dagen har vært, viktige beskjeder og andre saker knyttet til barnets trivsel og utvikling. I vår organisering kan det være at du på slutten av dagen møter en voksen som ikke har vært så mye med akkurat ditt barn. Vårt mål er at du uansett skal oppleve at du får god nok informasjon gjennom uken, og at skal kjenne deg trygg på at vi ser ditt barn hver dag. Den viktige dialogen handler også om hvordan vi kan ivareta hvert enkelt barn sine unike behov. Som foresatt er du ekspert på ditt eget barn, og personalet har mye erfaring og kompetanse innenfor ulike områder. Sammen finner vi ut av hva ditt barn trenger, og hvordan individuelle behov kan ivaretas innenfor fellesskapet og de rammene vi har. 

Se mer informasjon under punktet "Samarbeidmed barnas hjem".

 

Psykososialt miljø for barn:

I Kladden skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. En opplevelse av trygghet er avgjørende for at barnet skal leke og utvikle seg best mulig, og barna skal kjenne seg inkludert og betydningsfull for fellesskapet. 

Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser. Mye av denne øvingen og læringen ligger i leken, og lek er barnets viktigste aktivitet. Vi veileder barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi bidrar til at alle har noen å leke med. Hos oss er barna delt i grupper etter alder, slik at de har mulighet å utvikle vennskapsrelasjoner med jevnaldrende. 

Les mer om vårt arbeid under punktet "Psykososialt barnehagemiljø".

 

Inkluderende språkmiljø

I Kladden skal vi sikre et tilpasset og inkluderende språkmiljø for alle barn. Vi støtter barnets språkutvikling gjennom dialog, samspill og tilrettelagte aktiviteter.  Dette arbeidet handler ikke bare om å lære barna ord og setninger, men også om å skape et inkluderende miljø der barnas ulike kommunikasjonsuttrykk verdsettes. Vi anerkjenner barnets morsmål som en viktig del av barns identitet, samtidig som vi gir støtte til å lære norsk. For barn som har utfordringer med verbal kommunikasjon, er det avgjørende at vi som voksne er kjent med og bruker alternative kommunikasjonsformer, ASK (eks. bruk av bilder, symboler, tegn til tale). 

Språk og kommunikasjon er brobygger for lek og aktivitet, og dermed avgjørende for å kjenne seg inkludert. Alle barn skal ha mulighet til å bli sett, hørt, delta i fellesskapet og uttrykke seg utifra alder, funksjonsnivå, modning og språklig bakgrunn.

Mål:

  • Et tilpasset og inkluderende språkmiljø for alle barn

Tiltak:

  • Se under fagområdet "språk, tekst og kommunikasjon"
  • Her vil det komme flere tiltak

 

 

Rammeplanens fagområder

Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter. 

Kommunikasjon, språk og tekst

Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling. 

I Kladden jobber vi må følgende måte;

  • Vi arbeider aktivt for å utvide barnas ordforråd
  • Vi leser for barna og har gode samtaler i lesestund og rundt bøker
  • Personalet er bevisste at de er språkkmodeller for barna
  • Vi benevner begreper ved å sette ord på handlinger i samspill med barna
  • Vi bekrefter barnas språklige initiativ og utvider disse
  • Vi leker med språket og undrer oss sammen med barna
  • Barna får benytte digitale verktøy og vi følger nasjonale retningslinjer for skjermbruk for små barn
  • Vi kommenterer tekst og bokstaver i omgivelsene sammen med barna
  • Vi legger til rette for gode samtaler ved måltid
  • Vi er språklig støtte i lek, aktivitet og ved konfliktløsning
  • Vi spiller ulike spill sammen med barna
  • Vi legger til rette for bruk av ellinger, rim og regler 
  • Vi knytter språk til kroppslige erfaringer, følelser og naturen
  • Vi markerer verdens bokdag (noen grupper)
  • Vi legger til rette for et godt språkmiljø for alle barn (inkludering av minoritetsspråklige )

 

 

Kropp, bevegelse, mat og helse

Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser. 

I Kladden jobber vi må følgende måte;

  • Motoriske utfordringer er tilpasset utvikling og modenhet
  • Vi tilbyr gode og varierte aktiviteter ute – vi har et 
  • Vi legger til rette for risikolek i trygge omgivelser
  • Vi har fokus på å lære om egen kropp og benytter verktøyet "snakk med barn"
  • Barnas kjøkken – barna skal ha mulighet til å delta i tilberedelse av helsefremmende mat (hovedsak for barn over 3 år)
  • Vi har et bevisst forhold til bruk av sukker i barnehagen (eks. tilbyr godteri/is bare ved spesielle anledninger som nissefest, karneval, påskeharen og markering av 17 mai). Ved fering av bursdag skal barn ikke ha med kaker, men vi har fokus på barnet og den spesielle dagen.
  • Vi serverer middag 1 dag i uken og smørelunsj 4 dager i uken med enkelt varmt tilbehør en av dagene.
  • Barna lærer å bruke sanser som å lukte, smake og føle
  • Barna får mulighet til ro og hvile (ved behov, noen har hvilestund, andre trenger bare å sette seg et rolig sted og lese en bok o.l.)
  • Barna blir bevisst på valg av klær utfra værforhold
  • Vi har et samarbeid med barnehage/hjem om gode kostholdsvaner
  • Vi bidrar til at barn utvikler gode vaner for hygiene med fokus på håndhygiene
  • Fokus på et trygt og godt psykososialt miljø for alle barn 
  • Vi har fokus på imnkludering og tilrettelegger for at barna skal mestre utifra egne forutsetninger
  • Livsmestring (hjelpe barn til å utvikle grenser, positive selvfølelse, selvstendighet og robusthet)

Kunst, kultur og kreativitet

I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk. 

I kladden jobber vi på følgende måte;

  • Vi legger til rette for at alle barn skal få mulighet til å utfolde seg kreativt gjennom ulike formingsaktiviteter (vi har variert materiell tilgjengelig)
  • Vi har fokus på prosess (ikke produkt) og barn skal medvirke i prosessene
  • De voksne anerkjenner og er nysgjerrige
  • sanseopplevelser gjennom bruk av ulikt materiale (eks. vi er kreative med materialer vi finner i naturen)
  • Vi har fokus på bruk av gjenbruks materiell i aktiviteter
  • Barnas kunst og uttrykk er synlig i barnehagens rom
  • Vi markerer norske høytider som jul og påske, men markerer i tillegg andre høytidsdager representert av barn i gruppen (eks. id)
  • Vi lar enkelte barnegrupper opptre ved foreldresammenkomster (eks lucia og sommerfest)
  • Utkledningsutstyr og annet materiale er tilgjengelig
  • Barn får erfaringer med bruk av instrument (kan variere fra gruppe til gruppe)
  • Sang og musikk er en naturlig del av barnas hverdag

 

Etikk, religion og filosofi

Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft. 

I Kladden jobber vi på følgende måte;

  • Voksne er nysgjerrig sammen med barn og lytter til det de tenker på (eks. lar barn få være med å finne svar på ting)
  • Vi legger til rette for undring og filosofiske samtaler
  • Vi markerer ulike høytider knyttet til religion/livssyn/kultur som finnes i gruppen
  • Voksne er rollemodeller
  • Gjennom felles aktiviteter, konfliktløsning, lek og ulike samlingspunkt (eks. samlinger) fremmes toleranse, interesse og respekt for hverandre
  • Vi lærer barn ulike handlingsalternativ ved konflikter
  • 4 års-gruppen besøker kirken i forbindelse med påske
  • Vi jobber med etikk knyttet til bærekraft 

 

Nærmiljø og samfunn

Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene. 

Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.  

I Kladden jobber vi på følgende måte;

  • Barna får aktivt medvirke i egen hverdag og vi bidrar til en begynnende forståelse for demokrati (barnet skal bli sett, hørt og anerkjent)
  • Barna får bli kjent i nærmiljøet
  • Personalet har kunnskap om og er bevisst sin forbildefunkjson for holdninger og atferd knyttet til kropp og kjønn
  • Gutter og jenter skal ha like muligheter
  • Lek i naturen gir mindre fokus på typiske "gutte" og "jente" leker
  • Vi markerer ulike tradisjoner og høytider som gjenspeiler det kulturelle mangfoldet i barnehagen 
  • Vi markerer FN dagen og 17 mai
  • Vi reflekterer jevnlig rundt holdninger og verdier og hvordan vi kan fremme demokrati
  • Fokus på et inkluderende fellesskap 
  • I lek og aktivitet har vi voksne som legger til rette for at barna får erfaring med å lytte, forhandle, diskutere og løse konflikter og utfordringer
  • Vi gjør barna kjent med samisk kultur (alderstilpasset)

Natur, miljø og teknologi

Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider. 

Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper. 

I Kladden jobber vi på følgende måte;

  • Vi bidrar til at barn opplever glede og positive holdninger til å være ute og å ferdes i naturen. Barna skal få en begynnende kunnskap om hvordan vi kan ta vare på miljøet.
  • Fra 2 års alder går vi ukentlige turer som bidrar til at barna får gode opplevelser med friluftsliv gjennom hele året. 
  • Vi har vår egen gapahuk i nærmiljøet som brukes aktivt 
  • Barna erfarer alle årstidene
  • Vi har filosofiske samtaler med barna på tur og undrer oss over naturen og naturfenomen
  • Om våren går 3 åringene på Fløyen, 4 åringene på Lyderhorn og 5 åringene på Ulriken
  • Barna deltar i miljøarbeidet i barnehagen (se avsnitt om hvordan vi jobber med bærekraft)
  • Barna deltar i miljøarbeid på tur (fokus på kildesortering i naturen)
  • Vi benytter digitale verktøy og andre redskap for å fremme barns nysgjerrighet (Ipad, data, mikroskop og ulike verktøy)
  • Vi har bærekraft som fokusområde

Antall, rom og form

Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing. 

I Kladden jobber vi på følgende måte;

  • Vi legger til rette for konstruksjonslek med ulike klosser
  • Vi tilrettelegger for matematikklæring gjennom lek, undring og utforsking.
  • Barna møter matematikk i aktiviteter og får erfaringer i ulike situasjoner.
  • Barna erfarer matematikk gjennom hele hverdagen. Når vi lager mat, dekker bord, rydder og sorterer, finner ut hvor mange dager det er til karnevalet, eller hvor mange barn som er i rommet, hvor mange bein edderkoppen vi fant på tur har, møter barna matematikk i naturlige sammenhenger.
  • De yngste barna får utforske verden gjennom kroppen 
  • Vi bruker matematiske begreper
  • Vi bruker muligheten i hverdagen til å fremme matematikklæringen og la barna erfare at matematikk er gøy.
  • Tilpasset alder  erfarer barna praktisk matematikk i hverdagen og på tur

 

Barnehagen som lærende organisasjon

Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.  

Film om barnehagen som lærende organisasjon

Vi har til enhver tid til hensikt å utvikle oss kvalitetsmessig og tilpasse oss nye forventninger nasjonalt og lokalt. Vi har fokus på barnehagebasert kompetanseutvikling der hele personalet involveres i felles utviklingsarbeid (eks. kurs). Møter på dagtid, personalmøter og planleggingsdager blir brukt til utviklingsarbeid og planlegging og evaluering av vårt pedagogiske arbeid. 

Gjennom å vurdere arbeidet vårt skal vi sikre at alle barn får et tilbud i tråd med barnehageloven og Rammeplan.

I Kladden vurderer vi arbeidet vårt på følgende måte;

  • Vi reflekterer jevnlig over egen praksis – Vi bruker tid på etasjemøter og fagmøter/refleksjonsmøter. I tillegg settes det av tid på personalmøter og planleggingsdager (skriftlig).
  • Tema og arbeidsmåter vil variere etter behov og hvor vi er i ulike prosesser
  • Temaplaner vurderes og justeres i gruppene underveis (skriftlig).
  • Øyeblikks vurderinger (her og nå, eks. organisering av hverdagen ved sykdom, behov for endringer i rutiner, dagsrytme m.m)
  • Vi evaluerer fokusområdet halvårlig og justerer og endrer underveis ved behov (skriftlig)
  • Foreldre bidrar i vårt vurderingsarbeid ved å gi tilbakemeldinger og å delta i brukerundersøkelser. Resultater danner grunnlag for hva og hvordan vi arbeider videre.
  • Barnehageåret 2024-2025 skal vi ta i bruk Ebba som verktøy for egen vurdering av kvalitet i barnehagen. Vi skal også delta i et forskningsprosjekt i regi av læringsmiljøsenteret. Prosjektet skal gi ny og bedre kunnskap om barns trivsel i barnehagen, deres opplevelse av egen barnehagehverdag, og om barnehagemiljøet.

 

Dokumentasjon av arbeidet vårt;

Det er et mål for oss at dokumentasjon og vurdering av det pedagogiske arbeidet skal skje i samarbeid med barna.

  • Bilder legges på Mykid og barn tagges slik at bildet bare er synlig for foresatte av de barna som er med på bildet (personvernloven)
  • Temaarbeid knyttet til miljø og bærekraft dokumenteres gjennom bilder på Mykid og månedlig nyhetsbrev til foresatte
  • Dokumentasjon fra de ulike gruppene er synlige i barnehagens rom 
  • Gruppene skriver en kort oppsummering fra "dagen i dag" på Mykid
  • Bilder som legges på Mykid kan lastes ned av foresatte og vil bli slettet ved overgang til nytt barnehageår og når barnet slutter
  • Alle møter referatføres
  • Oppsummering/referat fra foreldresamtaler legges på Mykid og er synlig for foresatte

 

Samarbeid med barnas hjem

Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.

Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen. 

Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene

For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.

I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:

  • startssamtale i tilvenningsperioden
  • overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
  • foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
  • foreldreråd
  • samarbeidsutvalget (SU)
  • foreldremøter
  • årlig brukerundersøkelse
  • daglig dialog
  • foreldrearrangementer 

Foreldresamarbeid i Kladden

Vårt utgangspunkt er at foresatte og personalet i barnehagen er likeverdige, og at sammen skaper vi den beste barndom for barnet. Som foresatt er du ekspert på ditt eget barn, og personalet har mye erfaring og kompetanse innenfor ulike områder. Sammen finner vi ut av hva ditt barn trenger, og hvordan individuelle behov kan ivaretas innenfor fellesskapet og de rammene vi har. 

Den gode dialogen i hente-og bringesituasjon er en av våre viktigste arenaer for informasjonsutveksling. I hente-og bringesituasjonen utveksler vi informasjon om blant annet hvordan dagen har vært, viktige beskjeder og andre saker knyttet til barnets trivsel og utvikling. I vår organisering kan det være at du på slutten av dagen møter en voksen som ikke har vært så mye med akkurat ditt barn. Vårt mål er at du uansett skal oppleve at du får god nok informasjon gjennom uken, og at skal kjenne deg trygg på at vi ser ditt barn hver dag.

Mål: 

  • Alle foresatte skal oppleve mulighet for medvirkning rundt sitt barn
  • Alle foresatte skal oppleve god informasjon om sitt barn og barnehagedagen

Tiltak:

  • God dialog i hente og bringe-situasjon der man utveksler informasjon om barnet og barnehagedagen
  • Alle foresatte får tilbud om foreldresamtale høst 24 og vår 25
  • Kort informasjon om "dagen i dag" på barnets gruppe på mykid
  • Foreldremøter med mer involvering og mulighet for medvirkning for foresatte
  • Samarbeid med Su og FAU
  • Vi setter oss både felles og individuelle mål i personalet
  • Nyhetsbrev fra gruppen hver måned (hva har vi gjort og hva skal vi gjøre videre?)
  • Alle barn har en primærkontakt og/eller primærpedagog som følger barnet spesielt godt opp og sørger for god informasjon til foreldr
  • Vi ønsker gjensidig utveksling av informasjon og vurderinger av barnets helse, trivsel, erfaringer, utvikling og læring. Primærkontakt og primærpedagog følger dette speielt godt opp
  • Barnehagen inviterer til foreldremøte 1 gang i året og kan legge til rette for temakvelder for foreldre i samarbeid med SU/FAU
  • Foreldrepresentanter skal ha reell innflytelse på barnehagens planer (årsplan godkjennes av SU)
  • Daglig leder kaller inn til SU møter 2 ganger i året og eventuelt ved behov.
  • Samarbeid om tilvenning for nye barn, overgang fra småbarnsgruppe til storbarnsgruppe og overgang til skole.
  • Vi inviterer foreldre til Lucia feiring i desember (førskolebarn). Vi samarbeider med SU/FAU om andre foreldresammenkomster (eks. eventuell sommerfest)
  • FAU arrangerer juletrefest

 

Tilvenning i barnehagen

Å begynne i barnehagen for første gang eller bytte barnehage er en stor overgang både for både barn og foreldre. Vi er opptatt av at denne tiden skal være så bra som mulig for alle parter. Et hvert barn er unikt, og vi kan ikke forutse hvordan tilvenningen i barnehagen vil være. Det er foreldre som kjenner barnet best og vi ønsker å ha en åpen dialog om hva dere tenker er riktig. Mange foreldre får gjerne bare 3 dager av sin arbeidsgiver, men i samarbeid med foreldre finner vi den beste løsningen for hvert enkelt barn. Tilvenningsperioden er godt planlagt og forberedt og barnet vil få en primærkontakt (tilknytningsperson) som skal følge barnet og familien spesielt godt opp. Ansatte som er i tilvenningen skal kjenne til småbarns forskning, ha relasjonskompetanse og være sensitive voksne.

Foreldre vil motta mer informasjon om tilvenning og praktiske opplysninger i forkant av barnehagestart

  • På våren inviterer vi alle nye foreldre og foresatte på foreldremøte – her får man informasjon om barnehagen og tilvenningsperioden.
  • Vi fordeler oppstart på høsten på ulike dager slik at vi tar imot få barn om gangen
  • Bruk av overgangsobjekt/grenseobjekt for de minste (eks. Bablarna)
  • Besøksdag for nye barn mai/juni
  • Hvert barn/familie får tildelt en primærkontakt som tar imot barnet og familien
  • Det sendes ut velkomstskriv til foreldre og barn med informasjon om primærkontakt, primærpedagog og tilvenning
  • Etter hvert som barnet er trygg på en voksen, utvides relasjonene til å gjelde flere (triangulering).
  • Tilvenning avtales med foresatte. Vi har 5 dager som er satt opp i starten, men barn er ulike og har ulike behov og tilvenning avtales underveis. Vi oppfordrer foreldre til å la barnet har kortere dager i starten (dersom de har mulighet)
  • I løpet av de første dagene/ukene inviterer vi til startsamtale.

 

Overganger i barnehagen

I Kladden er det ulike overganger for barn i barnehagen. Det kan være fra småbarngruppe til storbarnsgruppe, bytting av hjemområde, bytte av personale eller overgang til førskolegruppe.

I Kladden gjør vi følgende for å sikre en god og trygg overgang;

  • Overganger i barnehagen er tema på møter hver vår (fokus på trygg overgang for barna, relasjonsarbeid og voksenrollen)
  • På småbarngruppe legges det til rette for at barn som skal bytte team får mulighet til å bli mer selvstendig i eksempelvis måltid og påkledning
  • Vi legger til rette for ay barn blir kjent på nye hjemområder (eks. lek, aktivitet, måltid)
  • Nye primærkontakter blir avklart så tidlig som mulig på våren og man kan starte samarbeid med foresatte om overgangen.
  • Ny primærkontakt prøver å hospitere på aktuelle grupper for å bygge relasjon og skape trygg tilknytning
  • Om ønskelig er det mulighet for foreldre å ha en samtale med ny primærpedagog
  • Primærkontakt og primærpedagog har spesielt fokus på relasjonsbygging (invitere barnet med i lek og aktivitet inne og ute allerede før sommeren)
  • Primærkontakt og primærpedagog følger spesielt opp barnet videre 
  • Overføringsssamtaler (viktig informasjon om barnet) mellom barnehagelærere
  • Tema i juni er relasjoner og overganger i barnehagen (andre temaarbeid utgår)

Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole

Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.

Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.

Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.

I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.

For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.

I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.

Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.

Mål for det siste året i vår barnehage:

  • Barna trives og opplever glede og mestring og å være inkludert i fellesskapet
  • Barna kjenner seg trygge på overgangen og til forventninger de vil møte i skolen
  • Barna opplever mestring knyttet til praktiske oppgaver, hverdagsrutiner og er selvstendige i forhold til påkledning
  • Barna tar avskjed med barnehagen på en god måte
  • Barna er entusiastisk og gleder seg til skolestart

 

Tiltak:

  • Foreldremøte høst med tema overgang barnehage skole
  • Barnehagen har egen førskolegruppe med fokus på inkludering og fellesskap
  • Vi snakker positivt om skolen og ønsker at foresatte gjør det samme
  • Samtaler med barn underveis om skole (eks. hva de lurer på, gleder seg til, bekymringer)
  • tilpasset overgang for barn med særlige behov og sårbare barn (samarbeid barnehage, skole ,hjem)
  • Vi legger til rette for aktiviteter som fremmer lese og skriveopplæring (eks. bli lest for, tegne)
  • Fokus på lek – Barna lærer seg sosiale ferdigheter som bidrar til å mestre å være del av en større klasse (vente på tur, dele, konfliktløsning, selvhevdelse – spør om hjelp, inkludering, vennskap)
  • Barna lærer å ta ansvar for egen hygiene knyttet til toalettbesøk og måltid
  • Barna lærer å kle på seg og vurdere hvilket tøy som er hensiktsmessig å kle seg i 
  • Et godt foreldresamarbeid der vi har en felles forståelse for hva som skal være fokus siste året i barnehagen
  • Skolebesøk på aktuelle skoler
  • Vi har overføringsmøter med skolen
  • Ebba – kartlegging av barn sin trivsel