Informasjonshefte
Kjenndalslia Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Kjenndalslia Kanvas-barnehage er en fire avdelings barnehage med plass til 60 barn i alderen 0-6 år.

På småbarnsavdelingene, Hulen og Smauet jobber en pedagoger og to fagarbeidere/assistenter og på store barns avdelingene, Kroken og Tunet jobber en/to pedagoger og to/en fagarbeidere/assistenter pr. avdeling.

Vi har fine turområder i nærheten av barnehagen som benyttes jevnlig. Vi har egen parsell på Bergendal Gård hvor vi dyrker bær og ulike grønnsaker. Vi dyrker også krydderurter og litt grønnsaker i barnehagen. Barnehagen fikk nytt uteområde sommeren 2023.

Barnehagen ligger nær busstopp for 16E bussen til- og fra sentrum. Bussen benyttes både av foreldre som skal på jobb, og barna som skal på ulike utflukter i regi av barnehagen.

Åpningstid: kl. 07.15.-16.30.

Det betales 450 kr. i kostpenger pr. måned som inkluderer frukt til barna hver dag.

Vi har fem planleggingsdager i løpet av barnehageåret og har sommerstengt 3 uker i juli måned.

Telefonnummer til barnehagen/daglig leder Marit Hundvin: 40630391/90103560

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Dere vil få et skriv fra barnehagen der vi inviterer til besøksdag med barn en stund i forkant av oppstart. Dere vil også motta en del informasjon fra avdelingen barnet skal gå på, samt hvem av personalet som skal være mest sammen med med barnet i starten. Hvis mange nye barn som skal begynne i barnehagen, inviterer vi til et møte med foresatte for mer informasjon om barnehagen, i starten av juni måned.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Oppstartdato står vanligvis i tilbudsbrevet. Men denne kan og avtales individuelt, alt etter hvilke behov foresatte har.

Vi setter av fem dager til tilvenning og lengden på disse vil variere noe, alt etter barnets behov. Men det er fint at barnet har korte dager i starten. De fleste barna er i barnehagen alt fra to-fem timer de første dagene. 

Vi ønsker at det bare er en foresatt med på tilvenning pr. dag.

Første dag er det fint om man tar med vogn så kan barnet sove i når det har behov. Bleier og noe ekstra tøy kan også være fint  ta med, samt eventuelle smokker og kosedyr.

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Startsamtalen finner sted like etter at barnet har begynt i barnehagen. Noen ganger kan den også gjennomføres i forkant av oppstart. Det er barnehagelærer på avdelingen som gjennomfører disse samtalene. Vi setter av en times tid til samtalen.

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Det kan være lurt å ha med følgende til barnehagen:

  • Bleier 
  • Smokk/kosedyr til soving
  • Egen vogn til  å sove i – etterhvert tenker vi at barna skal sove i senger i sovehuset
  • Innesko/tøfler
  • Ekstra tøy – gjerne to skift som kan ligge i barnehagen
  • Yttertøy som jakke, dress etter årstid, sko, støvler og regntøy. Støvler og regntøy bør være tilgjengelig i barnehagen hver dag.
  • Dere vil få beskjed om at det kan være lurt å ha med ulltøy, varmt mellomlag, luer, votter og skjerf/hals etter været og årstid.
  • Barna har med egen flaske som brukes i løpet av dagen i barnehagen.
  • Barna har med egen solkrem til barnehagen
  • Husk å merke/navne alle klær, flasker, smokker, solkrem etc.

Bringe og hente

Barnehagen åpner kl. 07.15.

Vi prøver å møte de fleste barna i garderoben om morgenen. Dette er avhengig av om vi kan gå fra de barna som er kommet, og at det eventuelt er flere av personalet som er på jobb. Vi har bare en voksen pr. avdeling på tidligvakt og seinvakt.                                         

Barna spiser vanligvis frokost etter hvert som de kommer til barnehagen. De yngste barna har gjerne felles frokost rundt kl. 08.00. Dersom vi har satt oss til bordet er det fint om du følger barnet ditt inn på stuen.

Dersom dere har informasjon eller viktige beskjeder dere ønsker at barnehagen skal vite om, kan disse gis ved levering av barn eller skrives på MyKid. Vi ønsker at dere melder fra om sykdom, eller at barnet har fri, eller kommer senere, at dette blir gjort før kl. 08.15. Dette kan også meldes dagen før eller enda tidligere dersom har planlagt f.eks. ferie litt frem i tid.

Det blir litt det samme rundt hentesituasjonen på ettermiddagen. Kom gjerne inn å snakk med oss om barnets dag i barnehagen før dere går hjem dersom vi ikke kan komme ut i garderoben. Dere må alltid gi beskjed om at barnet er hentet før dere forlater barnehagen. Det er også viktig at vi får beskjed dersom det er andre enn mor eller far som skal hente den dagen.

Barnehagen stenger kl. 16.30.

Dersom det skulle skje at dere blir forhindret fra å hente før kl. 16,30. må dere ringe barnehagen og gi beskjed om dette. Vi ringer og etterlyser dere dersom vi ikke har hørt fra dere innen kl. 16.25. Må personalet stå over med et barn som ikke er hentet før vi stenger, utløser dette overtid for den ansatte.

Det er greit at dresser og regntøy tas med hjem når det er skittent, eller når fredagen kommer dersom det har vært i bruk.

 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barna har med seg frokost dersom de ikke de har spist hjemme. De blir servert melk/vann til drikke. Dere velger selv hva dere lager til i matboksen, men skiver av grovt brød, eventuelt litt frukt/bær/nøtter er noe de fleste har med seg. Vi lager grøt til de aller yngste barna som ikke har begynt å spise brødmat enda. Kommer barnet ditt i barnehagen etter kl. 08.45. regner vi med at hen har spist frokost hjemme.

Til lunsj serveres enten brødmat med variert pålegg, hjemmebakte rundstykker, grove vafler, grove wraps, ostesmørbrød m.m. Når vi baker er det alltid grovbakst med lite salt og lite/uten sukker. Vi har også en dag i uken der det blir servert varme fiskekar eller fiskepinner som pålegg. Det serveres frukt/grønnsaker til alle måltider. Det serveres også varme måltider som ulike typer gratenger med fisk eller kylling/skinke, supper laget fra bunnen, ulike pastaretter etc. med jevne mellomrom. De eldste barna har egne fruktstunder to ganger om dagen, de yngste barna har stort sett ett fruktmåltid pr. dag. Barna spiser gjerne knekkebrød, grovt brød eller rester fra egen matboks under fruktmåltidet om ettermiddagen.

Vi har et bevisst forhold til bruken av ultraprossesert mat og prøver å bruke mest mulig rene produkter når vi tilbereder maten. Vi prøver også unngå matsvinn så rester fra bla. havregrøten brukes i rundstykkene/vaflene som blir bakt neste dag.

Vi serverer havregrøt en gang i uken. 

Vi drikker stort sett bare vann eller melk og kjøper saft bare ved helt spesielle anledninger. Det være seg Luciamarkering i barnehagen og sommerfest for barna. Eller tar med varm solbærsaft på kalde dager når vi skal på tur.

Barnehagen handler inn frukt til alle barna. Kostpenger pr. måned er kr. 450. Dette kommer i tillegg til vanlig foreldrebetaling.

Vi legger vekt på matro og matglede under måltidene og oppfordrer barna til å smake på ulike retter/sorter mat. Selvstendighet er også en viktig del av måltidet, samt det å vente på tur, sende til hverandre, be om hjelp etc.

Vi markerer barnets bursdag med sang, musikk, fortelling, krone m.m. Ingen kaker eller andre søtsaker.

 

Tur

De eldste barna har fast turdage en dag i uken. De benytter mye skogen på andre siden av veien ved barnehagen. Her er det flere steder som kan være aktuelle turmål. Barna går også på lengre turer, blant annet for å besøke/jobbe på parsellen ved Bergendal Gård. Barna drar jevnlig på bytur med bussen for å besøke teater, konserter, museer etc.

Vi har med egen turmat og drikke fra barnehagen. Noen ganger lager vi mat på bål.

Det er viktig at barna møter til en bestemt tid når de skal på tur/utflukt. Dette vil bli meldt på MyKid senest dagen før.

Barna må ha klær etter været, og ull er godt som undertøy/mellomlag på kalde dager. det samme gjelder støvler, regntøy, dress, lue, hals, votter m.m. Dersom barnet skal bruke støvler er det fint med tykke labber i støvlene når det er kaldt ute.

Vi risikovurderer alltid hvor mange barn vi skal ha med på tur avhengig av hvor mange voksne som skal være med, og ikke minst hvor vi skal dra. Vi har egne turprosedyrer der telling av barn er en viktig faktor. Vi kan dra på korte og lengre turer enten med hele barnegruppen eller deler av barnegruppen.

 

Bursdagsfeiring

Når et barn har bursdag henger vi opp flagg ved porten til barnehagen. Det blir egen bursdagsamling for barna med sang, fortelling, krone m.m.

Bursdagsinvitasjoner blir delt ut hjemme. 

Vi anbefaler at man inviterer enten gruppen sin eller alle jentene eller alle guttene på gruppen/avdelingen. Dette for å unngå at noen barn blir stående utenfor når det arrangeres bursdag. 

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen er stengt 3 uker i juli måned.

Vi har begernset åpningstid fra kl. 08.00.-16.00. i romjulen, de to dagene i påskeuken og første uken etter sommerstengt barnehage.

Vi ber om tilbakemelding på MyKid på hvem barn som kommer eller skal ha fri i romjulen eller påskeuken, samt uken før og etter sommerstengt.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Bemanning

Vi har vanligvis en tidligvakt, en mellomvakt og en seinvakt på hver avdeling. Alle ansatte har 7,5 timers arbeidsdag. Kroken og Tunet har avdelingsmøter tirsdager fra kl. 09.00.-11.00. Hulen har avdelingsmøte onsdager fra kl. 11.45. – 12.30. og Smauet har sine avdelingsmøter torsdager samme tid som Hulen. Vi har barnehagelærermøter tirsdag ettermiddag 2-3 ganger i måneden og avvikler også en del assistent/fagarbeidermøter samme dag. Sistvnevnte møter er planlagt 1 gang pr. måned.

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

13. des 2024

Luciamarkering med foresatte

31. jan 2025

Planleggingsdag

24. mar 2025

Planleggingsdag

30. mai 2025

Planleggingsdag

7-25. jul 2025

Sommerstengt i uke 28, 29 og 30