Om Kanvas
Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.
Kanvas` ideelle formål
Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Organisasjon og ansatte
Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.
Kvalitet
For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.
Om barnehagen
Naturskjønne og rolige omgivelser
Karisletta Kanvas-barnehage åpnet 1989, og vi har tre aldersinndelte avdelinger. Barnehagen ligger i naturskjønne omgivelser, og det er kun en kort spasertur til idylliske Bugårdsparken. Vi har også turområdet Briske i umiddelbar nærhet.
Sunt kosthold
I Karisletta vektlegger vi et sunt og variert kosthold. To dager i uken serverer vi et varmt måltid. Vi varierer mellom havregrøt, fisk, kjøtt og vegetariske retter. Vi tilbyr frukt og grønnsaker til alle måltider. For barna på Regnbuen og Stjernestua serverer vi maten som buffet der barna selv kan komme å spise når de selv ønsker mellom kl. 10:15 og 12:00. Vi kaller det Barnas kafe'. Barna på Solstua (1-2 års avdeling) spiser på avdelingen.
Aktive voksne i møte med barns lek, læring, omsorg og danning
Barnehagen har en engasjert og reflektert personalgruppe. Personalet er mangfoldig når det gjelder kjønn, utdanning og erfaring. I Karisletta Kanvas-barnehage er 36 % av de ansatte menn. Vi er opptatt av å bidra i utviklingen av barnas sosiale og emosjonelle kompetanse. Det å kunne mestre samspill med andre barn og kunne forstå og regulere egne følelser gir et godt grunnlag for trygghet, mestring og trivsel i barnehagen, men også videre i livet.
Kanvas’ målhierarki
Kanvas’ pedagogiske plattform
Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper, pedagogiske delmål og didaktisk modell.
Kanvas’ menneskesyn
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.
- Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne.
- Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
- Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.
Kanvas’ kjernebegreper
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:
- Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.
Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger. - Lek er barns viktigste aktivitet.
Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk. - Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt.
Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter. - Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere.
Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.
For å sikre at vi jobber med kjernebegrepene og rammeplanens fagområder, jobber vi temabasert. Temaene velges ut fra observasjon av barnegruppa og refleksjoner over personalets dokumentasjoner. På denne måten vil barna medvirke i det pedagogiske innholdet i hverdagen. Temaene kan være små og store tema, tidsaspektet for et tema kan variere fra en dag til flere uker, eller måneder og etter hvor mange som deltar. Det er barnas tanker og interesser rundt temaene som styrer prosessen i temaene.
Personalet reflekterer systematisk over sine relasjoner med barna og lager handlingsforpliktelser for å sikre utvikling og opprettholdelse av en god relasjon med barna. De gode relasjonene må være på plass før læringen vil bli god.
Gjennom temaarbeid vil vi at barna skal tilegne seg kunnskap, få gode opplevelser, bruke fantasien og utfolde seg kreativt. Personalet skal være engasjerte og hele tiden være på leting etter nye inntrykk som de vil gjøre barna oppmerksom på. Vi i Karisletta Kanvas-barnehage bruker Kanvas sin didaktiske planleggingsmodell. Denne hjelper oss med å jobbe etter Rammeplanens kjernebegreper og fagområder.
Kanvas’ pedagogiske delmål
Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.
Barnehagens arbeid med Kanvas’ delmål
Vi i Karisletta Kanvas-barnehage arbeider med å styrke vårt psykososiale barnehagemiljø og det fysiske barnehagemiljøet.
Vi har høyt fokus på matglede og tilbyr mat i tråd med Helsedirektoratets anbefalinger.
Karisletta Kanvas-barnehage er en lærende organisasjon med fokus på systematisk kunnskapsdeling, refleksjon og individuelle handlingsforpliktelser og utvikling gjennom praktisk arbeid. Alle ansatte i Karisletta har blitt tildelt roller og ansvar ut i fra interesser og faglig styrke.
Kanvas’ didaktiske modell
Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.
I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.
Personalet i barnehagen jobber systematisk med vurdering, refleksjoner og planleggingsarbeid gjennom ukentlige refleksjonsmøter. Her reflekterer vi over hvordan vi har jobbet siste periode. Vi vurderer og reflekterer over hvordan vi har jobbet med våre dokumentasjoner og observasjoner og hva vi har oppnådd med periodens pedagogiske planer med lærings- og erfaringsmål. Vi gir hverandre tilbakemeldinger på våre væremåter i relasjoner med barn, ansatte og foreldre.
Gjennom pedogogisk dokumentasjon får personalgruppen mulighet til å utforske og undre seg over kompleksiteter av teorier og praksiser som både dannes og finnes i barnehagen. Dokumentasjoner fra hverdagen danner kunnskapskilder som kan belyse både teorier og praksiser. I pedagogisk dokumentasjon blir personalet utfordret til å gå inn å vri og vende på glimt fra hverdagen, og til å sammen utforske hvordan hvert enkelt element samtidig kan omfatte både logistikk, pedagogikk og etikk. Vi bruker følgende elementer:
Observasjon: legge merke til og bli interessert i noe
Dokumentasjon: stoppe opp og dokumentere glimt fra hverdagen
Refleksjon: bringe til kollektiv drøfting, deling, dveling og kritisk refleksjon
Nye tanker og tolkninger: skape nye ideer, perspektiver og interesser
Nye planer: gjøre på nytt og på nye måter
Psykososialt barnehagemiljø
«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly
I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Aktivitetsplikten
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:
-
Følg med
-
Meld fra
-
Undersøk
-
Sett inn tiltak
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten.
Om mobbing og krenkelser
Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene.
-
Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020).
-
Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014).
Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen
I Karisletta Kanvas-barnehage legger vi stor vekt på at barna skal møte inkluderende lekemiljøer der barnas behov og uttrykk er med på å forme hvordan vi utvikler rommene de møter.
Det å legge til rette for et lekende læringsmiljø i endring utfordrer både personal og barn. Hva trenger barna i leken? Når trives de best? Hva beriker leken og hva begrenser den? Og hva er vesentlig for å gi barna muligheten til å forme hverdagen og leken sin? Vi er opptatt av fleksible lekemiljøer som hele tiden er i bevegelse, og der lekematerialene i hovedsak består av udefinerbart- og gjenbruksmateriell.
Å hele tiden reflekter rundt disse spørsmålene og legge lekemiljøet til rette etter dette, mener vi gir en helhetlig tilnærming til rammeplanens fagområder og danning av et godt psykososialt barnehagemiljø.
Barnehagens fokusområder
Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:
1. Psykososialt barnehagemiljø og rommets utforming.
Denne faggruppen skal utvikle personalets kunnskap og kompetanse for å skape et trygt og inkluderende barnehagemiljø.
Denne faggruppen skal også sette mål for Karisletta Kanvas-barnehage og utvikle personalets kompetanse innenfor:
- Bruk av rommet som et psykososialt læringsmiljø i Karisletta Kanvas-barnehage.
- Kapittelet Livsmestring og helse i Rammeplan for barnehagen.
2. Pedagogisk dokumentasjon
Denne ansvarsgruppen skal sette mål for Karisletta Kanvas-barnehage og utvikle personalets kompetanse innenfor:
- Dokumentasjonsarbeid
- Refleksjonsarbeid
- Planleggingsarbeid
3. Bærekraftig utvikling
Denne ansvarsgruppen skal sette mål for Karisletta Kanvas-barnehage og utvikle personalets kompetanse innenfor:
- Hvordan jobbe med bærekraftig utvikling i barnehagen
- Matglede.
Rammeplanens fagområder
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
I Karisletta Kanvas-barnehage skal vi:
– Lese for alle barn, fortelle eventyr, synge og bruke rim og regler
– Vi spiller språkstimulerende spill
– Sette ord på hva barna gjør rundt matbord, i påkledning osv.
– Ha et tydelig kroppspråk og mimikk
– Bruke digitale verktøy
– Leke med språket i dagligdagse situasjoner
Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
I Karisletta Kanvas-barnehage skal vi:
– La barna møte ulike matkulturer og smaksopplevelser
– Legge til rette varierte, deltagende og sunne måltider
– Legge til rette for både fin- og grovmotoriske aktiviteter
– Gå på turer i skog og nærområde
– Legge til rette for at barna får hvile
– Gi barna trygge rammer for risikolek
– Bli kjent med egne grenser og kropp
– Lære om god hygiene
Kunst, kultur og kreativitet
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
I Karisletta Kanvas-barnehage skal vi:
– Jobbe med ulike formingsaktiviteter
– Jobbe med ulike materialer
– Bli kjent med ulike uttrykksformer som dans, sang, skuespill, eventyr osv.
– Bli kjent med ulike kulturer gjennom prosjektarbeid og arbeid med internasjonal uke
– Bruke gjenbruksmaterialer bevisst i lek og forming
– Introdusere barna for ulike redskaper og teknikke som de kan uttrykke seg med
Etikk, religion og filosofi
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.
I Karisletta Kanvas-barnehage skal vi:
– Markere jul og påske, samt andre høytidsdager som er representert i barnehagen
– Markere FN-dagen
– Bli kjent med ulike kulturer, familieformer og levesett
– Fremme demokrati og likestilling
– Forebygge mobbing og utenforskap
– Bidra til å utvikle selstendige individer i et fellesskap
Nærmiljø og samfunn
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.
I Karisletta Kanvas-barnehage skal vi:
– Arrangere Kids of Rock
– La barna få medvirke til sin hverdag
– Gå på turer og bruke nærmiljøet vårt
– Besøke og lære om ulike bedrifter/yrker
– Lære om hva et demokrati er
– Lære oss å ferdes i trafikken
– Markere ulike merkedager
– Fremme likestilling og likeverd
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
I Karisletta Kanvas-barnehage skal vi:
– Gå på utforskende turer i naturen
– Ta vare på naturen gjennom å rydde opp etter oss
– Alltid forlate et tursted i bedre stand enn når vi kom
– Kildesortere
– Minimere matsvinn
– Lære og utforske om dyr, planter og alt som fins i naturen
– Bruke og ha et bevisst forhold til digitale verktøy
– Fremme gjenbruk og naturmateriell i lek og forming
Antall, rom og form
Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
I Karisletta Kanvas-barnehage skal vi:
– Spille spill
– Leke med former, mønster, bokstaver og tall
– Bruke matematiske begreper (f.eks. over, under, større, mindre osv.)
– Tilby ulike konstruksjonsmaterialer
– Sortere og sammenligne
– Bruke rim, regler og eventyr
– Jobbe med barnas romforståelse
Det å se lek som verdifull i seg selv, fremfor kun et middel for å oppnå læring, handler om respekt for barns skapende prosesser. Vår jobb er å anerkjenne lekens betydning, vise interesse for det som foregår i den, bistå med nødvendig støtte, skjerme der det er nødvendig og legge til rette for at leken kan blomstre i gode lekemiljøer. Dette er ikke mulig uten et personale som er tett på leken, bevisste i sin rolle som voktere eller begrensere, og som er villige til å reflektere over egne holdninger og lekemiljøene de tilbyr.
Barns rett til å leke er kompasset i planleggingen og organiseringen av det pedagogiske arbeidet i Karisletta Kanvas-barnehage. Barnehagen skal legge til rette for psykososiale lekemiljøer, gi impulser, observere hva barna er opptatt av, lytte til deres innspill og uttrykk, og reflektere sammen om veien videre, slik at vi kan ha en helhetlig tilnærming til fagområdene.
Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.
Samarbeid med barnas hjem
Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.
Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen.
Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene
For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:
- startssamtale i tilvenningsperioden
- overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
- foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
- foreldreråd
- samarbeidsutvalget (SU)
- foreldremøter
- årlig brukerundersøkelse
- daglig dialog
- foreldrearrangementer
I Karisletta Kanvas-barnehage er vi opptatt å legge til rette for et godt foreldresamarbeid og god dialog med foreldre. På individnivå skal vi legge til rette for at foreldrene og personalet jevnlig kan utveksle observasjoner og vurderinger knyttet til enkeltbarnets helse, erfaringer, utvikling og læring. Samarbeidet skal sikre at foreldrene får medvirke til den individuelle tilretteleggingen av tilbudet. Både foreldrene og personalet i Karisletta må forholde seg til at barnehagen har et samfunnsmandat og verdigrunnlag som det er barnehagens oppgave og forvalte.
I starten av barnehageåret, har alle avdelingene et overgangsobjekt som bli presentert for barna under tilvenning til andre avdelinger eller ved besøksdager for nye barn. Dette er for å skape noe kjent som barn og voksne kan samles om og ha til felles ved oppstart.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.
Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.
I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.
For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.
I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.
Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.
Drageklubben
De eldste barna i Karisletta Kanvas-barnehage, har en egen klubb som vi kaller "Drageklubben". Her skal barna få mulighet til å glede seg til å begynne på skolen og oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Barnehagelærerne som har ansvaret for "Drageklubben" legger her til rette for at de eldste barna har med seg erfaringer, kunnskaper og ferdigheter som kan gi dem et godt grunnlag og motivasjon for å begynne på skolen.
Drageklubben jobber med årsplanens fagområder og mål for læringsarbeidet i Kanvas, der vi jobber spesielt med sosial kompetanse, vennskap, psykisk helse, selvfølelse og selvstendighet. Vi øver på å være i krysningspunktet mellom å være en del av et fellesskap, og å være et selvstendig individ. Vi gir barna gode erfaringer med å ta hensyn til hverandre, øve på å samarbeide og å gi hverandre rom til å delta i aktiviteter. Vi gir rom for å utvikle nye vennskap og videreutvikle gamle vennskap. Vi legger til rette for at barna for økt forståelse for hvordan man bidrar til et godt sosialt fellesskap og at man gjenkjenner gode sosiale ferdigheter i samspill med andre barn.
Barna skal oppleve mestringsglede og økt selvstendighet gjennom delaktighet i planlegging av klubbdagene, og skal i stor grad være en aktiv deltaker i aktiviteter i gruppen.
Det er et mål for drageklubben at det siste året i barnehagen ikke er et overgangsår, hvor man venter på å begynne på skolen, men at året er selve spydspissen for livet i barnehagen. Barna skal få utspring for alt de har opplevd i sin tid i barnehagen, bygge videre på tidligere erfaringer og oppleve motivasjon til å tilegne nye ferdigheter ved å bygge videre på de gamle.
Drageklubben er noe man har sett opp til, og gleder seg til å være med på, og skal derfor også svare til barnas forventninger om at man gjør noe mer enn man har gjort før.
Årsplanen er godkjent av Samarbeidsutvalget 14.10.24