Informasjonshefte
Hompetitten Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Hompetitten Kanvas-barnehage ligger på en høyde øverst i Gaustadveien, men en fantastisk utsikt over Oslo. Hele året kan vi nyte synet av solen som stiger opp over horisonten når været tillater det. Barnehagen har et stort og innbydende uteområde som vi deler med Eplehagen Kanvas-barnehage. Her har barna muligheter til å bevege seg i variert og kupert terrreng, med gress, sand og asfalt om sommeren og akebakker og skiløyper om vinteren. Høsten 2024 får vi ny grillhytte på området vårt. I tillegg har vi flotte turmuligheter i umiddelbar nærhet.

Her i Hompetitten Kanvas-barnehage har vi et trygt og godt miljø der alle blir inkludert og respektert for sin individuelle historie og personlighet. Vi er en stabil personalgruppe med nærværende voksne som evner å se hvert enkelt barn med varme og omtanke. Vi ønsker å gi barna daglige opplevelser av mestring og glede, derfor lar vi barna påvirke aktivitetene våre i barnehagen og lar dem ta egne avgjørelser innenfor trygge rammer.

Vår visjon er "Høyt under taket med rom for alle".

 

Vi har 4 avdelinger, hvorav to avdelinger for barn 0-3 år og to avdelinger for barn 2-6 år. Vi har 50% barnehagelærere og 50% andel menn. Barnehagen har en godt etablert praksis med samarbeid på tvers av avdelingene. 

 

Åpningstider: 07:00-16:45.

 

Kontakt oss:

Daglig leder: 

Kari-Anne Skarpaas 94092981

Avdelingene:

Blå (0-3 år): 94086745

Grønn (0-3 år): 94086457

Gul (2-6 år): 94081619

Rød (2-6 år): 48393750

 

 

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Før oppstart vil avdelingen ta kontakt med dere og invitere dere til å komme på besøk, så dere og barnet kan få se barnehagen og hilse på de voksne og noen av barna. 

Vi anbefaler dere å lese igjennom informasjonsheftet og årsplanen på forhånd. Ta gjerne kontakt med oss om dere har spørsmål.

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Når dere får tilbud om plass hos oss, får dere også tildelt en startdato. Pedagogisk leder på avdelingen vil ta kontakt for å informere om hvilken avdeling barnet skal gå på, og for å invitere dere på besøk før banret starter. Dere avtaler tidspunkt for oppmøte første dag med pedagogisk leder.

Den første dagen i barnehagen er dere, både barn og foresatt, på besøk noen timer. Dere vil ha mulighet til å snakke med kontaktperson, stille spørsmål, utforske og bli kjent med avdelingen og de andre barna og voksne som jobber her. Hold deg nært til barnet og vær tilgjengelig slik at barnet kan gå til og fra deg etter eget behov. 

De neste dagene avtaler man oppmøte med kontaktperson. Det vil variere fra barn til barn hvor mye tid man trenger. Mange foreldre har bare 3-4 dager fri fra jobb, mens andre har god tid.

Den andre dagen kan dere la barnet være litt alene dersom det er klart for det. Her er det stor forskjell på barn og det gjøres en vurdering av hvert enkelt barn og hvor klar barnet er.

Tredje dagen avtales med personalet med utgangspunkt i hvordan de første dagene har gått. Når barnet er alene i barnehagen, er det viktig at en av de foresatte er tilgjengelig og i nærheten av barnehagen, slik at barnet kan hentes ved behov. Vi ringer dersom barnet blir urolig før mor eller far er tilbake.

Om man har mulighet anbefaler vi å ha kortere dager i begynnelsen, selv om barnet ser ut til å takle den nye hverdagen fint. Det er mange inntrykk og nye barn og voksne og forholde seg til, så barna blir slitne. Dette er også en tilvenning for foreldre, og noen kan finne det vanskelig å gå fra barnet i barnehagen. Vi er opptatt av at dere har tillit til at vi ivaretar barnet i deres fravær og dere er velkommen til å ta kontakt med oss om alt dere lurer på.

Det er svært viktig at dere tar avskjed med barnet før dere går, ikke snik dere ut. Samtidig er det viktig å gå når dere har sagt ha det, ikke nøl og kom tilbake selv om barnet gråter. Gråt er en naturlig reaksjon på avskjed med barnets nærmeste omsorgspersoner, og barnet skal venne seg til å la seg trøste av de voksne i barnehagen. Ta gjerne kontakt med oss etter dere har gått om det har vært en vanskelig avskjed.

De første ukene etter at små barn har begynt å være alene i barnehagen, synes å være særlig krevende for dem. I denne perioden vil vi ha fokus på rolige og forutsigbare aktiviteter der det å bli kjent vektlegges. Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser. 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Praktisk info

Klær og utstyr

  • Innesko
  • Skiftetøy 
  • Evt bleier
  • Uteklær etter sesong (jakke, dress, votter, lue, hals, solhatt, regntøy, støvler, osv)
  • Drikkeflaske med vann hver dag, denne ber vi dere om å ta med hjem hver dag for å vaske
  • På turdager: Sekk barnet kan bære selv og sitteplate
  • Evt kosedyr, koseklut, smokk til soving (og til trøst den første tiden)
  • Avdeligen gir beskjed om det skal tas med vogn eller annet til soving
  • Husk å merke alt av klær og utstyr
  • Private leker ber vi dere om å la ligge igjen hjemme

Vi har et ønske om å holde orden i garderoben og på plassene til barna. Da blir det lettere for barna, oss og dere å finne klær og utstyr. Vi ber om at dere også hjelper oss med å holde orden på plassene og at dere minst en gang pr uke sjekker at barnet har det som trengs av klær og som er relevant for årstiden.

Siste fredag i måneden vaskes garderobeplassene til barna. Da tas alt av klær som henger på plassen og i yttergangen hjem.

Dresser / regntøy som er våte / sandete tas med hjem for å vaskes og tørkes.

Bringe og hente

Vi holder åpent kl. 07:00-16:45.

Personalet jobber tredelte vakter, dvs. 07:00-14:30, 08:30-16:00 og 09:15-16:45. Kl. 16:45 skal alle store og små være ute av barnehagen.

De barna som ønsker det, kan spise frokost av medbakt matpakke. Frokosten avsluttes kl. 09:00.

Om barnet har fri eller er syk, ønsker vi beskjed om dette. Dere kan enten registrere dette i MyKid eller ringe/sende oss en sms. Vi ønkser også at dere registrerer i MyKid tider for når dere planlegger å levere og hente barnet 

Gi oss gjerne beskjed ved levering om det er ting vi trenger å vite eller spesielle hensyn som bør tas for å sørge for at barnet får en fin dag i barnehagen. Vi vil, så langt det går, gi dere informasjon ved henting om hvordan dagen har vært. Av og til kan dette være krevende å få til når senvakten er alene mellom kl. 16:00-16:45, avhengig av antall barn som er tilstede. Tilstedeveærelse på avdelingen vil være den voksnes prioritet. Vi vil uansett bestrebe oss på å gi dere informasjon som er av betydning (spesielle hendelser e.l.).

Ved henting ber vi om at dere tar med våte og skitne klær, også yttertøy som er synlig skittent og vått. Dette vaskes og tørkes hjemme før det tas med tilbake dagen etter. 

 

 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Vi har følgende mattilbud her i Hompetitten:

  • Varmmat 2 dager pr uke. dette leveres fra Matibox. Menyen finner dere i kalenderen i MyKid.
  • Smøremåltid 2 dager pr uke. Dette består av grovt brød, ost, ulike typer kjøttpålegg, egg, grønnsaker + melk.
  • Varme fiskekaker og brød 1 dag pr uke.
  • Barna får servert frukt hver dag.

Måltidet er en viktig læringsarena, i tillegg til at barna skal få i seg nok næring og med det energi til å delta i alt som foregår iløpet av en dag i barnehagen. De lærer å forsyne seg selv, smøre maten selv, smake nye smaler, hjelpe hverandre, vente på tur, samtidig som de deltar i det sosiale fellesskapet. 

Barna har med egen matpakke til ettermiddagsmåltidet og eventuelt frokost. Ettermiddagsmåltidet er et mellommåltid og vi vil oppfordre dere til å tenke "enkelt" når dere lager matpakke til barna. Jo flere valg barnet ha i matboksen, jo vanskeligere blir det å velge ut hva det skal spise. Om der eer usikker så ta gjerne kontakt med oss.

Bursdager feires uten ekstra matservering, men bursdagsbarnet får krone, sitte på bursdagsstol, og blir gjort ekstra stas på.

 

 

Tur

Alle avdelingene går på tur hver uke. De går mest i nærmiljøet, men av og til på lengre turer. Vi går for det meste på tur avdelingsvis og noen ganger i aldersdelte grupper. Avdelingene gir nærmere beskjed om oppmøtetid og hva barna skal ta med seg.

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Vi holder stengt 3 uker sommerferien. Som regel er dette de siste 3 ukene i juli. Hvilke uker dette er kommuniseres ut i begynnelsen av barnehageåret. 

I romjulen, samt mandag og tirsdag før påske har vi redusert åpningstid.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Her i Hompetitten tar vi barnas sikkerhet på alvor. Vi har rutiner for å ivareta sikkerheten til barna blant annet i inne- og utelek, samt på tur og under soving. Vi gjennomgår rutinene hver høst og ellers ved behov.

Vi har noen retningslinjer for hva som bør unngås av klær og utstyr i barnehagen for å ikke utsette barn for kvelningsfare:

  • Bruk buff eller hals istedenfor skjerf.
  • Unngå helst hettegensere eller andre plagg med fastsydd hette. Det meste av parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barna blir hengende fast i noe.
  • Unngå drikkeflasker med snorer til å henge rundt halsen.
  • Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare.
  • Ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barna i garderoben.
  • Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra. Her i barnehagen får barna kun leke med tau når det er voksne tilstede.

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Ved omgangssyke skal barnet være hjemme 48 timer etter siste utbrudd av oppkast eller diare. Dette er for å hindre smitte til andre barn og voksne.

Ta gjerne kontakt med oss om dere er usikre. 

 

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Vi skriver på MyKid oppslagstavlen når ansatte er borte og det er vikarer. Vi håper samtidig på forståelse for at det i en hektisk hverdan kan glippe. 

 

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

18. nov 2024

Planleggingsdag

29. nov 2024

Julegrantenning (for barna)

11. des 2024

Nissefest på formiddagen med samling og nissegrøt.

13. des 2024

Luciafeiring på morgenen (med foreldre og barn)

3. feb 2025

Planleggingsdag

6. feb 2025

Vi markerer samefolkets dag.

7. mar 2025

Karneval

10. apr 2025

Påskefrokost for barn og foreldre

16. apr 2025

Dagen før skjærtorsdag. Barnehagen stengt.

16. mai 2025

17.maifeiring i barnehagen

30. mai 2025

Planleggingsdag

7-27. jul 2025

Barnehagen har sommerstengt.