Informasjonshefte
Hasselkroken Kanvas-barnehage

Om barnehagen

HASSELKROKEN KANVAS-BARNEHAGE

Antall barn : ca 80

Avdelinger: 6

Åpningstid: 7.00-16.45

Sommerstengt: 3 uker i juli

Matpenger: 600 kr.

Adresse: Ullernchausseen 72, 0379 Oslo

Epost: hasselkroken@kanvas.no

Telefon: 45519665

 

Hasselkroken ble åpnet i 1979 som personalbarnehage for Radiumhospitalet. 1.januar 2009 overtok Stiftelsen Kanvas driften av barnehagen og i 2014 kjøpte de barnehagen. Hasselkroken er en barnehage med fortrinn for OUS-ansatte, men har også mange barn fra bydelen. Barnehagen tilbyr om lag 80 plasser fordelt på 6 avdelinger: Tommeliten, Knerten og Kanutten (0-3 år). Askeladden, Tyrihans og Vesefrikk (2-6 år). Barnehagen har 21 ansatte. Hasselkroken ligger rett ved siden av Radiumhospitalet med fine turområder i nærheten. Barnehagens uteområde har variert naturtomt og grenser til Mærradalen. En to km tursti går fra barnehagen og opp til Gardeleiren ved Huseby. Vi trenger ikke gå langt før vi er inne i en skog som tar oss med frisk luft av skogbunn og kking fra bekken. På vei til Gardeleiren har barnehagen satt opp en gapahuk som brukes aktivt av førskolegruppen. 

 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Viser til artikkel om tilvenning på hjemmesiden

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Vi har skrevet en artikkel med informasjon som liggger på hjemmesiden.

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Kanvas har laget et startsamtaleskjema som taes i bruk under eller etter tilvenningen. Foreldresamtaler avtales to ganger i året eller ved behov. På forldremøtene har vi tema ut i fra behov og ønsker. 

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Avdelingen informerer om klær og utstyr. 

 

Bringe og hente

Barnehagen åpner 7 og stengert 16.45. Dagen starter med frokost som varer frem til kl.8.30. Fint om barna hentes 10 minutter før stengning slik at informasjon kan utveksles. 

 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

I Hasselkroken har vi catering 3 dager i uken, en dag med grøt og en med enkel varm mat. I tillegg serveres det frukt og grønt til et eller to av måltidene. Frokost og ettermiddagsmat tar de med hjemmefra. I forbindelse med fødselsdager tar foreldrene med noe hjemmefra. Vi ønsker fokus på sunn bursdagsfeiring, dvs. smoothie, fruktspyd, sunne vafler, bakst og is uten sukker. Barnehagen er opptatt av matglede og har en egen fokusgruppe.

 

Tur

Avdelingene bruker Mærradalen og nærområdet flittig. arnehagen har egne sikkerhetsrutiner i forbindelse med tur.

 

Bursdagsfeiring

Til barnas fødselsdager har foreldre med noe å spise. Vi anbefaler sunn bursdagsfeiring med f.eks. smoothie, fruktsalat, fruktspyd, sunne vafler e.l. Barna får samling på avdelingen og bursdagskrone.

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen har stengt 3 uker i juli. I forbindelse med jul og påske vurderes kortere åpningstid.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Barnehagen har sikkerhetsregler inne, ute og på tur. I forbidelse med soving følges barna opp med hyppige besøk og babycall. Uteområdet sjekkes daglig. Vinterstid sjekkes uteområdet i fohold til om det er forsvarlig i forhold til is og aking.

 

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Barnehagen åpner kl. 7. Dagen starter med frokost. Etter det er det lek eller aktiviteter inne eller ute. Mellom 11 og 11.30 er det lunsj. Etter lunsj er det soving for småbarna. Lek eller aktiviteter inne eller ute. Dagsrytmen er ulik fra avdeling til avdeling og på småbarnsavdelingene vil det også være barn som sover på formiddagene. Vi er opptatt av å tilrettelegge til det beste for barna og et innebærer bl.a. at de får sove når det er trette og spise når de er sultne. 

 

Bemanning

Vi har et tredelt vaktsystem. Tidligvakten jobber fra kl 7-14.30, mellomvakten fra 8 (varierer ved behov)-16.30 og senvakten fra 9.15-16.45.

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

Avdelingene legger ut nyhetsbrev/månedsbrev og bilder fra ulike aktiviteter i hverdagen. Meny fra cateringen legges ut i MyKid. I tillegg informeres det om sovetider og man kan ha påmelding til ulike aktiviteter. Fravær og barnas oppholdstider legges også inn av foreldre i MyKid.

Vi har en forventning om at foreldre er regelmessig inne og sjekker om det ligger nye planer eller beskjeder i MyKid.

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

Vi har  av praktiske årsaker valgt å ha med en foreldrerepresentant fra hver avdeling i Samarbeidsutvalget. 

 

Dugnad

I Hasselkroken pleier vi å ha dugnad to ganger i året, en  på høsten og en i mai. I tillegg pleier Hasselnøttene, førskolegruppa, å ha dugnad i gapahuken ved oppstart på høsten.

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

At foreldre tar seg tid til å besvare brukerundersøkelsen  er av stor betydning for oss.  På den måten får vi en pekepinn om hva vi gjør bra og som vi bør fortsette med. Vi ser også hva vi kan bli bedre på. Resultatene kommer i form av en rapport til hver enkelt avdeling og vi får også en samlet rapport for barnehagen. Avdelingenes resultater blir gjennomgått og diskutert på refleksjonsmøter med daglig leder, og den samlede rapporten for hele barnehagen blir tatt opp og diskutert på personalmøte. 

 

Årshjul

9. apr 2025

Påskefrokost for Tommeliten, Kanutten og Tyrihans

10. apr 2025

Påskefrokost for Askeladden, Knerten

3. jun 2025

Solsikkedagen. Foreldre kan his de ønsker det gi at frivillig bidrag til barnehagens fadderbarn i SOS-barneby i Bangladesh

20. jun 2025

Regnbuefest. Vi feirer mangfoldet, at alle er forskjellige