Informasjonshefte
Den blå appelsin Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Den blå appelsin Kanvas-barnehage åpnet i 2007, og har plass til 12 barn under 3 år og 49 barn over 3 år. Vi har 50% barnehagelærere, og sammen med våre dyktige og engasjerte assistenter og fagarbeidere sørger vi for å gi barna de beste lærings– og utviklingsmuligheter, og har fokus på læring gjennom lek.

Barnehagen er en sone barnehage, inndelt i to soner; Lille Persille og Stor sone.

Lille Persille: De 12 yngste barna i barnehagen kaller vi for Lille Persiller. Sammen med to barnehagelærere og tre fagarbeidere/assistenter fyller de hverdagene med gode opplevelser, nærhet, trygghet, forutsigbare rutiner og nysgjerrighet.

Stor sone: De 49 eldste barna i barnehagen går på stor sone, og er delt inn i team etter fødselsår. På stor sone jobber 4 barnehagelærer, 1 fagarbeider, 3 assistenter og en lærling. Alle team har faste voksne som følger de opp gjennom barnehagedagen for å skape trygghet og forutsigbarhet.

Åpningstid: 

Banehagen er åpen fra 7.30-17.00. 

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Alle barna inviteres til besøksdag i forkant av oppstarten. Vi ser på dette som en del av tilvenningen og vi håper at foreldrene prioriterer å delta på dette.

  •  De yngste barna inviteres til 4 besøksdager i juni, mens barna på stor sone inviteres til en besøksdag sammen med alle andre nye på det teamet de skal starte.

På besøksdagen får barna mulighet til å bli litt kjent med barnehagen og møte de ansatte som jobber i barnehagen. Det er lagt opp til en liten samling i starten etterfulgt av lek.  

 

Alle foreldrene blir også invitert til et informasjonsmøte i midten av juni hvor de får informasjon om tilvenning, trygghetssirkelen og praktisk informasjon om barnehagen. 

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Tilvenningsmodellen vår er hentet fra Liten og ny i barnehagen og vi har 5 dagers tilvenninger for både små og store. 

Mer informajson om tilvenning blir sendt ut til foreldrene før oppstart. 

 

 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldrene inviteres til en startsamtale i løpet av tilvenningsuken. På stor sone blir datoen sendt ut på e-post med informajson om tilvenningen, mens på Lille Persille avtaler de tidspunkt med forledrene i løpet av tilvenningsuken. 

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Hva trenger barna å ha i barnehagen?

Vi er ute alle dager, uavhengig av vær. For at dette skal være hyggelig for barna er det helt nødvendig at de har nok egnende klær i barnehagen. Her kommer en oversikt over hva barna trenger å ha i barnehagen. Heng den gjerne opp!

Høst / vinter

Vår / sommer

Ullundertøy

Vindtett jakke

Ullgenser / fleecegenser

Regntøy og sydvest (hvis barnet ikke har sydvest må regnjakken ha hette. Vi anbefaler sydvest – lettere å leke i)

2 par Ullsokker

Overtrekksbukse (når det er fuktig på bakken med ikke regner)

Lue / hals / votter (både varme votter og regnvotter)

Shorts

Ullbukser / fleecebukser

Solkrem

Innesko

Utesandaler

Regnklær

Parkdress

dress

Støvler

Støvler / cherrox

Ullsokker

vintersko

Solhatt

 

Regntøyvotter / Tynn lue / hals

 

Ullgenser og ullbukse /fleecegenser og fleecebukse til å ha under regntøy

 

Skiftetøyboksen

2 par underbokser, 2 stilongs,  2 t-skjorter , genser, bukse, 2 par sokker

Regntøy og dress

Todelt regntøy med høy bukse er det beste. Da kan man bruke gummibuksen hvis det er vått ute. Husk at regntøyet skal passe over dressen og være stort nok (ellers blir støvlene fylt med vann eller snø) . Strikk under støvelen må det alltid være. Dressen bør være vanntett eller vannavstøtende og vindtett. Viktig også at den også er stor nok.

Klær

Vi anbefaler ull som det innerste laget. Ull har god isolerende evne selv om det skulle bli vått og leder ikke varme bort fra kroppen. Vi fraråder bomullsplagg da disse er lite isolerende.

Mellomlaget bør bestå av ull eller fleece.

Votter / lue / hals

Vi vil ikke ha skjerf i barnehagen, så alle barna må ha hals. Husk at luen må tilpasses årstiden og beskytte ørene. Det er fint med votter som lar barnet holde i leker. Ullvotter med tommel og regnvotter over er en god løsning vår og høst.

Sko

Gummistøvler krever ullsokker! Barna blir veldig fort kalde på føttene. Det går an å kjøpe ullsåle og ha i både støvler og cherrox – anbefales! Barna skal ha innesko på i barnehagen.

Bringe og hente

Barnehagens åpningstid er 7.30-17.00.

På morgenen gjør de voksne klar lekekroker slik at dere kan levere barna rett inn i lek. Lille Persille barna leveres på Lille Persille på morgenen og barna på Stor sone starter dagen i amfiet. På stor sone åpner vi opp mer og mer av barnehagen etter hvert som de voksne kommer på jobb. De voksne fordeler seg rundt i barnehagen og setter i gang aktiviteter. 

Vi ønsker at barna er på plass i barnehagen til kl.9 slik at vi får startet dagen. Hvis dere leverer etter kl. 9 vil vi gjerne ha beskjed om det i Mykid. Noen ganger kan det være vanskelig for barn å komme inn i lek dersom det ofte blir levert lenge etter at de andre barna har kommet i gang med dagen. Vi vil da alltid gi dere beskjed om det og ha en dialog om hvordan vi kan jobbe sammen for å gi barnet gode barnehagedager. På turdagene går vi som regel kl. 9.00 og hvis barnet kommer senere på turdagen må barnet eventuelt leveres på turstedet. 

Barnehagen stenger kl. 17 og da er også personalet ferdige på jobb. Det betyr at dere må være i barnehagen senest kl. 16.50 slik at det er tid for barnet til å vise noe eller fortelle noe fra dagen og tid for personalet å gi dere beskjeder og informasjon om dagen. 

 

Parkering: 

  •  Rygg inn på plassen når dere parkerer.
  •  Prøv å unngå parkering langs høyre side på parkeringsplassen slik at fotgjengere og syklister kan bruke denne side til å trygt komme seg inn og ut av parkeringsplassen.
  • Vi oppfordrer alle som har mulighet til å levere og hente uten å bruke bil gjør det. 
  • Hvis det er fult på parkeringsplassen så må dere parkere langs med Nordseter Terrasse, ikke press inn enda en bil på en overfyllt parkeringsplass. 

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barnehagen har et stort ansvar for å bidra til etablering av gode kostvaner, og dette er noe vi i Den blå appelsin Kanvas-barnehage tar på alvor og ønsker å gi barna et godt tilbud innenfor de økonomiske rammene vi har. Vi har gjort en del endringer i mattilbudet i barnehagen de siste årene og vi er opptatt av å kunne gi barna et råvarebasert kosthold, med minst mulig ultraprosesserte produkter.

Vi følger retningslinjene på måltider for barnehagen Mat og måltider i barnehagen – Helsedirektoratet, i tillegg til Kanvas sin måltidsstrategi «Matglede» som dere kan lese mer om i barnehagen sitt informasjonshefte som ligger på Mykid.

 

Frokost:

Det er mulig å spise medbrakt frokost i barnehagen mellom 7.30 og 8.45. Barnehagen serverer også litt grønnsaker ved frokostbordet.  

 

Lunsj: Barnehagen severer lunsj og barnehageåret 2024-2025 ser det ut på følgende måte: 

Havregrøt

Brødmåltid

Suppe

Varmmat

Mandag:

 

Havregrøt: Vi tilbyr enten revet eple, banan, bær eller kanel og rosiner til grøten. Grøten blir kokt på melk, og et tiltak for å få brukt opp melken vi har igjen fra forrige uke.

 

Tirsdag og onsdag:

 

Brødmåltid: Til brødmåltidene serverer vi bl.a. følgende pålegg; makrell i tomat fra boks, ost, salami, skinke, grov leverpostei, kaviar, fiskekaker, pesto, peanøttsmør og egg. I tillegg serverer vi grønnsaker til brødmåltidet.

 

Torsdag:

 

Suppedag: Vi rullerer mellom tre forskjellige supper; Lavasuppe (tomat), Hulkensuppe (spinat) og blomkålsuppe.

 

I tillegg serveres hjemmelaget brød.

 

Fredag:

 

Varmmat: vi rullerer mellom 4-6 varmmatsretter. 1 kyllingrett, 2 fiskeretter og 2 vegetarretter. Menyen for barnehageåret 2024-2025 blir sendt ut mot slutten av august.  

 

 

 

Vi har erfart at noen barn kan oppleve måltider stressende hvis det stadig er nye matretter som blir presentert for dem, og har derfor valgt å ha tre forskjellige supper og fire-seks varmretter som vi tilbyr på rullering slik at barna venner seg til den maten som serveres i barnehagen. Når vi har planlaglegger menyen prøver vi å inkludere noen råvarer «alle» barn liker i alle retter, og vi serverer varmmaten som buffet noe som ufarliggjør maten.

Drikke: Vi serverer melk 1 gang om dagen, og ut over det har barna tilgang på vann.

 

Matpakkemåltid:

Vi anbefaler at dere gjør matpakken enkel; brødskive med pålegg og fargelegg med grønnsaker. Hvis dere trenger inspirasjon til matpakke, finner dere noen tips i barnehagen sitt informasjonshefte på Mykid og i tillegg finner man masse gode tips bare gjennom å søke på «matpakke» på eksempelvis Instagram.

 

Frukt: Barnehagen serverer frukt til barna på ettermiddagen.

 

Søtsaker i barnehagen:

Vi ønsker at dere ikke har med kjeks, boller, søte drikker og lignende i matboksene til barna. Vi har opplevd at dette skaper en diskusjon kring sunn/usunn eller bra/dårlig mat blant barna, og dette er en diskusjon som vi ikke ønsker i barnehagen og det kan bli en veldig ubehagelig opplevelse for barnet som blir i sentrum av denne diskusjonen.

I Kanvas sine retningslinjer på kosthold i barnehagen står det at vi bør unngå søtsaker i barnehagen. Barnehagen serverer smoothie til bursdagsfeiringer, og vi har laget smoothie-is eller frossen vannmelon om sommeren. I desember har vi valgt å bake pepperkaker til nissefesten og lussekatter til Lucia markeringen.

Tur

I barnehagen mener vi at det er en viktig del av vårt pedagogiske arbeid å ta med barna på tur. Det er positivt at barna blir kjent med steder utenfor barnehagen sammen med de andre barna og de ansatte. Barnehagen har skriftlige rutiner for tur, disse finner du som vedlegg til dette heftet.

Alle team har en fast dag i uken når de går på tur. Turene er anpasset etter barnas alder, med varierende turmål. På turdagen må barna være i barnehagen senest kl. 9.00 med mindre annen beskjed er gitt. Barna skal alltid ha med sekk med mat og drikke. Under punktet om mat finner du mer informasjon om mat og drikke på tur.

 

Inspirasjon til turmatpakken:

Vi får mange spørsmål om matpakker så her kommer noen tips og forhåpentligvis inspirasjon til varierte og sunne matpakker. Matpakken bør vare sunn og sammensatt av det barnet trenger. De har en aktiv dag i barnehagen, og dersom ”batteriene” går tomme er det greit med et måltid som ”fyller” opp igjen.

 Her er noen tips om hva dere kan ha i matpakken:

·       Brødskiver med forskjellig type pålegg

  •    Pastasalat, Kyllingsalat, Tunfisksalat
  •    Pølser, fiskekaker, kylling nuggets
  •   Wraps, pizzasnurrer
  •   Middagsrester, varm suppe i termos
  •   Grønnsaker, frukt, bær
  •  Skyr, smoothie
  •  Rosiner, tørket frukt, nøtter
  •  Varm saft eller kakao​
  • F.eks. boller og sjokoladekjeks hører ikke hjemme i matpakken. Det kan nytes hjemme 🙂

 

Bursdagsfeiring

I Den blå appelsin Kanvas-barnehage så har vi en felles bursdagssamling på fredager for alle barna som har bursdag den uken. Sammen med bursdagsbarna planlegger personalet en bursdagssamling som vi holder i amfiet. Det blir smoothie som bursdagsdessert den dagen 😀 De yngste barna på Lille Persille har sin egen bursdagsfeiring inne på Lille Persille på høsten og etterhvert når barna blir større blir de også med på feiringen i amfier. 

 

Det er lov å dele ut invitasjoner til bursdager i barnehagen, men da er det viktig at man inviterer enten hele teamet eller kun alle jentene/guttene. Slik at ingen føler seg utelatt. 

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehageåret 2024-2025
Planleggingsdager: 
2.9-3.9.2024
02.01.2025
30.05.2025
13.06.2025

Redusert åpningstid: kl.8.00-16.00
Påsken 14.4 og 15.4
Uke 27 og uke 31

Barnehagen er feriestengt:
Påske onsdag 16.4
Romjul (27.12 og 30.12)
Sommerstengt uke 28, 29 og 30

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi tar alltid barnas sikkerhet på alvor og ber om at alle følger følgende retningslinjer:

  • det skal ikke være noen snorer i hetter / jakker (unngå fastsydde hetter også)
  • på barnas sekker skal det være to snorer, ikke en løkke, klipp og løkken og sett to knuter i steden for
  •  bruk alltid kjetting på porten
  • ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barna
  • barna skal ikke ha flasker eller smykker eller andre snorer rundt halsen i barnehagen
  • ikke ta med tau, hoppestrikker eller hoppetau hjemmefra
  • i barnehagen bruker vi buff eller hals, ikke skjerf

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Vi ønsker alltid beskjed dersom barnet er sykt og ikke kommer i barnehagen. Helst før kl. 8.00 slik at vi kan planlegge dagen. Sykdom registreres inn på MyKid. 

 

Vi har ulike tiltak for å begrense smitte i barnehagen. Et av tiltakene er at barna skal vaske hendene i barnehagen hver morgen ved levering. Det er viktig å huske at det er mye mer krevende for et barn som ikke er helt i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barn med kroniske lidelser samarbeider vi med foreldrene om. Ved mage – og tarminfeksjoner skal barna alltid være hjemme minimum 48 timer etter at de er symptomfrie. Når det er flere tilfeller av smittsomme sykdommer i barnehagen blir dette informert om på MyKid.

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Dagsrytme på Lille Persille (de yngste barna i barnehagen)

07.30 Barnehagen åpner. De som vil spise frokost tar med matpakke

09.00 Sangsamling

09.15 Lek i mindre grupper ute og inne

10.15 – 11.00 Måltid. 

Barna sover når de har behov for det

13.30 Måltid. Barna har med matpakker

Lek i mindre grupper ute og inne

17.00 Barnehagen stenger

 

Dagsrytme på stor sone: 

7.30-9.00 Levering 
 
9.00 Tur/ Teamtid (Lekegrupper)
 
10.30-11.00 barnas pause/hvilestund
 
11.00-12.00 Lunsj
 
Lek inne/ute
 
13.30-14.30 Matpakkemåltid
 
Lek inne/ute
 
15-17 Henting

Bemanning

På stor sone jobber 4 barnehagelærer, 3 assistenter, 1 fagarbeider og en lærlig

På Lille Persille jobber 2 barnehagelærere, 2 fagarbeidere og i assistent i 45% stilling.

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

I Mykid får foreldre Informajson om hva som skjer i barnehage. Det lastes opp bilder, skrives dagen i dag og legges ut månedsbrev og invitasjoner til arrangement. 

Vi forventer at foreldrene følger med på beskjeder som kommer i Mykid Postit, e-poster som sendes ut og påminnelser i kalenderen. 

 

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Påmedlig til foreldresamtaler blir sendt ut via Mykid. 

 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

I Den blå appelsin Kanvas-barnehagen består SU av en foreldrerepresentant og en ansatt fra Lille Persille og en foreldrerepresentant og en ansatt fra stor sone i tillegg til daglig leder. SU-representantene sitter i 2 år. Vi velger alltid en ny foreldrerepresentant på foreldremøtet i september. 

SU har to faste møter hvert barnehage år, og setter opp fler møter ved behov.

 

Dugnad

Barnehagen inviterer til dugnad i begynnelsen av mai hvert år. 

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

2. des 2024

Julegrantenning (kun barna)

13. des 2024

Lucia med foreldre

17. des 2024

Nissefest i barnehagen

24. des 2024 – 1. jan 2025

Barnehagen er feriestengt

2. jan 2025

Planleggingsdag

6. feb 2025

Samefolketsdag

13. feb 2025

Karneval

21. feb 2025

Mormålsdagen

10. apr 2025

Påskesuppe m. foreldre

6. mai 2025

Dugnad i barnehagen

30. mai 2025

Planleggingsdag

3. jun 2025

Sommerfest m. foreldre

13. jun 2025

Planleggingsdag

16-20. jun 2025

Stolthetsuken