Om barnehagen
Damsgård Kanvas-barnehage har en av Bergens største og mest varierte uteområde som gir barna gode motoriske utfordringer. Barnehagen er arkitekttegnet og vi har mange spennende rom; borgrom, musikkrom, våtrom og amfi. Sovehuset ligger bak barnehagen. Barna ligger i egne vogner og vi har alltid sovevakt.
Vi har et kompetent personalet.Ni pedagogiske ledere, der en er lektor og dyktige assistenter og fagarbeidere på alle avdelinger.Vi har både assisternede daglig leder og daglig leder. Personalgruppen er stabil, dette er viktig for barnas trygghet, for gode relasjoner og tiknytning.
Vår visjon er: En engasajert hverdag!
Barnehagens åpningstider: 0700-1700
Daglig leder: Sissel M. Sandvik mob:98002151/, Asssisternede daglig leder: Sabine Scheidt mob: 93088928
Ny i barnehagen
Før oppstart
Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.
Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.
Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.
Tilvenning
Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas
Dere bør være sammen med barnet i barnehagen til barnet er blitt godt kjent med minst én av de ansatte. Dette kan variere fra noen dager til flere uker. Følgende plan for tilvenning kan anses som et utgangpunkt som vi tilpasser til ditt barn:
1. dag i barnehagen:
Den første dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er et par timer på besøk på formiddagen, sammen med mor eller far. Da kan vi snakke litt sammen, barnet kan begynne å utforske barnehagen og delta i de aktivitetene som han/hun ønsker.
2. dag i barnehagen:
Den andre dagen i barnehagen anbefaler vi at barnet er på besøk et par timer på formiddagen, men denne dagen kan mor eller far forsøke å la barnet være litt alene hvis barnet er klar for det. Det er stor forskjell på barn, og det er viktig at det gjøres en vurdering utfra det enkelte barn. Erfaringen vår er at tilknytningen går best når vi går forsiktig frem.
3. dag i barnehagen:
Hvis det gikk greit å la barnet være litt alene dagen før, anbefaler vi den tredje dagen at mor eller far er litt i barnehagen sammen med barnet, før han/hun sier «ha det» og går. Tanken vår er at vi denne dagen skal forsøke å få barnet til å leke og sove i barnehagen, i 2-3 timer. Dersom barnet blir urolig før mor eller far kommer tilbake, ringer vi og ber en av dere om å komme og hente barnet ganske raskt. Det er viktig at en av de foresatte er tilgjengelige og i nærheten av barnehagen slik at barnet kan hentes raskt hvis det er behov for det. Dersom vi opplever at barnet ikke er komfortabel med å være alene i barnehagen, vil vi diskutere med dere hvordan vi skal gå frem med videre tilknytning.
4. dag i barnehagen:
For de barna som var komfortable med å leke og sove dagen før, pleier det den fjerde dagen å gå greit å være uten foreldrene i 4-5 timer.
5. dag i barnehagen:
Den femte dagen utvider vi dagen ennå litt til og foreslår at barnet er alene opptil 6 timer.
De første ukene etter at små barn har begynt å være alene i barnehagen, synes å være særlig krevende for dem. I denne perioden vil vi ha fokus på rolige og forutsigbare aktiviteter der det å bli kjent vektlegges. Vi vil ikke planlegge mange voksenstyrte aktiviteter, prosjekter eller turer i starten, men heller være sensitive og engasjerte sammen med barna og delta i deres lek. På den måten blir vi kjent med hverandre på barnas premisser. Vi vektlegger kvaliteten på kontakt, hverdagsrutiner og lek det første halve året.
Vi gjør også oppmerksom på at helger, ferier og sykdom kan kreve en ny tilknytningsperiode.
Startsamtalen
Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Praktisk info
Klær og utstyr
Klær etter alle årstider er viktig. Rådfør dere med personalet på avdeling om dere er usikker på hva behovet til ditt barn er.
Alle barn trenger et skiftetøy på plassen sin i garderoben, i tilfelle de blir våt eller veldig skitten.
Barn som bruker bleier tar med det til barnehagen. Barn som sover har med egen vogn, smokk og kosedyr etc som barnet har som trygghet når det skal sove. Barna har med egen vannflaske. Husk å merke alle eiendeler med navn. Alt vått tøy taes med hjem hver dag.
Barn skal ikke ha med private leker i barnehagen, dette handler om sikkerhet i forhold til småleker som kan settes fast i halsen til mindre barn som kan finne dem å spise på de.
Bringe og hente
Ved bringing og henting i barnehagen utveksles nyttig informasjon om barnets dag i barnehagen og barnets dag hjemme. Det er viktig at dere tar kontakt direkte med personalet på barnets avdeling. Her er en god mulighet for å bygge relasjoner, som er viktig for samarbeidet for barnets beste.
Mat og måltider
I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.
Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas
Hos oss betaler alle 590 kr i matpenger pr.mnd.
Barna vil da få varmmat fra matibox hver tirsdag og torsdag. Vi serverer brødmat med sunt pållegg, frukt eller grønt til hvert måltid.
Til mellommåltid klokken 1430 serveres det knekkebrød og frukt.
Barna må ha med egen matboks til frokost, vi anbefaler sunn mat som ikke inneholder sukker.
Tur
Hver avdeling har en tur dag i uken. Det kan være korte turer eller lange turer. Turene blir tilpasset barns behov og alder.
Bursdagsfeiring
Hvis dere inviterer hele barnegruppen som er født samme år som ditt barn, kan dere dele ut invitasjonene i barnehagen.
Tips om lån av lokale er: fysak som er nabobygget.
Feriestengt og -avvikling
Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.
Barnehagen holder feriestengt tre uker i juli: Uke 28,29 og 30.
Barnehagen har redusert åpningstid i romjulen: 0800-1600.
Samtykker
Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.
Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.
Personvern
Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.
Samtykke
Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.
Barnemapper
Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.
Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.
Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.
Trygg håndtering av digitale enheter
Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.
Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle.
Bilder av barn – retningslinjer for ansatte
Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.
Bilder av barn – retningslinjer for foresatte
Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/
-
Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.
-
Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.
-
Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.
Sikkerhet/HMS
Vi har gode rutiner for helse, miljø og sikkerhet.
Utelekeplassen og inneareal blir sikkerhetsjekket hver dag, vi har gode tellerutiner med sjekklister på MyKid.
Unngå at barna ders bruker hettegensere,drikkeflasker med løse snorer på grunn av kvelningsfare. Sykkelhjelmer og ryggsekker settes øvers på barnets plass, slika at de ikke er tilgjengelig for barna i garderoben.
Sykt barn
Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.
Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.
Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.
Medisiner
Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i MyKid.
Jodtablett ved atomulykke:
Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.
Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.
Fravær og vikarer
Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.
Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.
Vi anbefaler dere å registrere når barnet ditt er borte fra barnehagen, slik at vi kan tenke på en bærekraftig økonomi og ta inn vikar når det er flest barn tilstede.
Forsikring
Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen.
Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.
Foreldrebetaling
Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.
Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.
Barnehagehverdagen
Foreldresamarbeid
MyKid
Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.
Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter
Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.
Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.
Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.
Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas
Barnehagen bruker Mykid som et felles kommunikasjonsverktøy. På Mykid blir det lagt ut bilder av barna (portretter blir tagget), det blir skrevet dagen i dag, nyhetsbrev etc. På kalenderen blir det skrevet hva som skjer de ulike dagene. På Mykid legger også foresatte inn om barnet er sykt, har fri eller ferie. Beskjeder mottas gjerne på Mykid og det sikrer at alle ansatte på gruppen får beskjeden.
Barnehagen forventer at foresatte følger jevnlig med på Mykid, slik at viktig informasjon blir mottatt.
Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)
Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).
Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.
Su i Damsgård Kanvas- Barnehage er:
Ramona Mork og Kurt Bergset – foreldrerepresentanter
Eli Marthinussen og Hege A. Pisani – ansatterepresentanter
Sabine Shceidt og Sissel M. Sandvik – eierrepresentanter
Foreldreundersøkelsen
Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage.
Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar.
Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.
Årshjul
Planleggingsdag
Planleggingsdag
Planleggingsdag