Informasjonshefte
Camembert´n Kanvas-barnehage

Om barnehagen

Camembert’n Kanvas-barnehage skal være en trygg og god læringsarena hvor alle barn skal få mulighet til lek og læring, medvirkning og utvikling etter alder og interesser, forutsetninger og behov.

Barnehagen er organisert i to baser, en småbarnsbase med 27 plasser og en storebarnsbase med 46 plasser. Begge basene er igjen organisert med aktivitetsrom, som formingsrom, konstruksjonsrom, grovmotorisk rom, rollelek rom og lekegang med scene. Midt i barnehagen har vi et stort kjøkken. Vi har aldersinndelte grupper og vi legger vekt på å tilby aktiviteter etter modenhet.

Vi har delt gruppene inn i 5 grupper, og alle gruppene har selvfølgelig ostenavn. 

Myser 1 åringer, Snøfrisker 2 åringer, Salutter 3 åringer, Riddere 4 åringer, Royaler 5 åringer

Barnehagen har et stort og variert uteområde som gir mulighet til grovmotorisk utfoldelse – Vi har utetid hver dag. Vi har flotte turområder i umiddelbar nærhet med egen Lavvo og egen gapahuk.

Vi har fokus på et sunt og variert kosthold og vi serverer lunsj, frukt og ettermiddagsmat i barnehagen hver dag.

Ny i barnehagen

Før oppstart

Før barnet begynner i barnehagen mottar de foresatte en sms med beskjed om å registrere barnet og foresatte i kommunikasjonsplattformen MyKid. I MyKid skal dere fylle ut kontaktinformasjon og andre opplysninger som er viktig for barnets opphold i barnehagen, blant annet et samtykkeskjema og en egenerklæring om barnets helse.

Foreldre som ikke bor sammen skal fylle ut hvert sitt skjema.

Opplysninger om barnets helse er taushetsbelagt og det vil være begrenset tilgang til informasjonen i barnehagen.

 

Alle foresatte blir invitert til foreldremøte for nye foresatte i juni. På dette møtet vil vi gå igjennom praktisk informasjon, gi informasjon om hvordan vi ser for oss tilvenningen og vi har en omvisning i barnehagen. 

 

Tilvenning

Les mer om tilvenning her: Tilvenning i barnehagen – Kanvas

Tilvenning i Camembert'n Kanvas-barnehage er forankret i forskning om tilknytning og tilvenning, og baserer seg på teori fra Trygghetssirkelen (cos) og Jåttåmodellen. I tilvenningsprossenen får foresatte tilbud om å komme på et foreldremøte i Juni hvor vi snakker mer om dette. Vi inviterer foresatte og barn til besøksdager i barnehagen i forkant av oppstart. 

Vi ønsker at dere setter av minst 5 dager til tilvenningen. Vi har fokus på å bli kjent med barnet gjennom dere foresatte, og dere vil i de første dagene i barnehagen ha ansvar for å gi barnet mat, skifte bleier, legge barnet for soving osv. Vi skal gjennom denne prosessen bli kjent med barnet gjennom dere som foresatte. 

Startsamtalen

Om startsamtalen i Kanvas: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Under de første dagene i tilvenningsperioden vil pedagogisk leder sette av tid til startsamtale. Denne samtalen vil foregå i barnehagen og det er flott hvis begge foresatte har mulighet til å være. Samtalen vil vare i ca en time og vi prøver å få lagt samtalen til tiden hvor barnet ditt sover hvis barnet ditt skal begynne på småbarnsbasen. Er barnet ditt eldre, så legger vi samtalen til en tid hvor barnet er trygg nok til å ha en avskjed. 

 

Praktisk info

Klær og utstyr

Mange lurer på hva som bør finnes av klær og utstyr i barnehagen. Her kommer en liten oversikt:

I den ytterste garderoben:

  • Regntøy – alltid. Det hender at det til og med er mest gunstig om vinteren
  • Gummistøvler om sommeren/vanntette sko om vinteren
  • Parkdress eller foret vinterdress, alt etter årstid.
  • Skotøy skal stå i stativet eller på hylla i yttergarderoben.

 

I den innerste garderoben:

  • Ekstra skift: bukse, genser, t-skjorte, truse, sokker og stillongs.
  • Ullsokker –  Pass på å kjøpe ullsokker med minimum 65 % ull.
  • Votter
  • Jakke mot vind evt. en genser er grei om sommeren.
  • Ullundertøy (eller superundertøy) om høsten/vinteren/våren.
  • Ullklær eller fleece som mellomlag.
  • Merk alle klærne! Sjansen for å finne igjen klærne er mye større hvis det er merket. Merkelapper til klær fås kjøpt hos blant annet http://www.navnelapper.no
  • Sjekk at det er strikker under bena på parkdresser og regnbukser. Sy i nye dersom de er ødelagte.
  • Bruk ikke skjerf på barna. Halser og halsluer er mye bedre. Det kan være farlig å bli hengende fast i skjerfet.

Bringe og hente

Bringe:

Vårt mål er at barna skal få en best mulig start på barnehagedagen. Vi har frokost på de ulike basene  fra kl 07.00 og frem til kl 08.30. Vi ønsker å være tilgjengelige for å ta imot informasjon eller beskjeder når dere kommer i barnehagen, men det er også fint om dere kan legge beskjedene på mykid, så får vi det skriftelig av dere, og infoen er tilgjengelig for alle ansatte med en gang.

Hvis dere leverer etter kl 9.30 så er det fint om vi får beskjed om dette. På turdager forlater vi barnehagen ca 9.30.

Noen ganger kan det være vanskelig for barn å komme inn i leken dersom de blir levert lenge etter at de andre barna har kommet i gang med dagen. Vi vil da alltid gi dere beskjed om det og ha en dialog om hvordan vi sammen kan jobbe for å gi barnet gode barnehagedager.

Hente:

Vårt mål er at barna skal få en best mulig avslutning på barnehagedagen. Vi ønsker i størs mulig grad å få gitt dere en tilbakemelding på dagen, men det er mange som kommer å henter på samme tid, samtidig som vi er færre voksne på jobb ved stengetid. Vi er opptatt av å se dere og dere må alltid gi beskjed til de ansatte når dere henter, slik at vi får krysset barnet deres ut. Dette er viktig i forhold til sikkerhet. Dere kan alltid ​hendvende dere til barnehagen enten pr telefon eller mail når det er ting dere ikke har fått tilstrekkelig svar på eller dersom noe er uklart. Det er også lettere for oss å kunne sette av litt tid til dere neste dag enn å ta ting på sparket med flere barn til stedet hvis det skulle være noe.

Barnehagen stenger kl 17.00 og da er også personalet ferdig på jobb. Det betyr at dere må være i barnehagen senest kl 16.45 slik at det er tid for barnet å avslutte dagen på en god måte og tid for å gi dere beskjeder og informasjon om dagen.

Mat og måltider

I Kanvas følger vi Helsedirektoratets retningslinjer for mat og måltider i barnehagen.

Les mer om mat og måltider i Kanvas-barnehagene her: Sunn mat i barnehagen – Kanvas

 

Barn spiser mange av sine måltider i barnehagen og disse måltidene er derfor av stor betydning for barns utvikling og helse. I Kanvas-barnehagene settes det av god tid til måltidene for å gi barna god tid til å spise seg mette, og for å gi dem en god måltidsopplevelse. Måltidet i Kanvas er en viktig læringsarena hvor barn og ansatte samtaler om ulike tema, og hvor barns deltagelse og nysgjerrighet står sentralt. Når barn spiser sammen med voksne som er gode rollemodeller, vil det kunne bidra positivt til barnas spisevaner – som å kjenne etter om man er mer sulten, og å smake på nye matvarer. Spisevaner etableres ofte tidlig i livet og har en tendens til å vedvare. Tilrettelegging for sunne spisevaner og et variert kosthold i barnehagen bidrar til å dekke barnas behov for næringsstoffer, samtidig som det bidrar til å legge et godt grunnlag for god helse.

Med dette som utgangspunkt har Kanvas-barnehagene følgende overordnede retningslinjer for måltidene:

  • Det skal tilbys et sunt og variert kosthold til barn og ansatte
  • Maten skal «fargelegges» med grønnsaker, frukt og bær
  • Kaker, kjeks og liknende, samt søte drikker, bør unngås

I Camembert'n Kanvas-barnehage har vi fokus på matglede. Det vil si at vi har fokus på atmosfæren rundt bordet når vi spiser, å spise i barnehagen skal være hyggelig. Vi har fokus på variasjon i maten og vi fargelegger maten med grønnsaker og frukt. Vi ønsker å skape et avslappet og positivt forhold til mat. Vi unngår å servere mat som inneholder mye sukker. Vi oppfordrer også foreldrene til å tenke på dette når de lager matpakker til barna. Barna trenger sunn og nærigsrik mat for å få gode dager i barnehagen.

 Vi tilbyr barna Smoothie eller fruktspyd/fruktsalat til markering av bursdager.

Frokost: Vi har frokost på grupperom fra kl 07.0-08.30. Dere har med matpakke til barnet

Lunsj: Barnehagen serverer lunsj kl 10.30/11.00. Vi har brødmåltid med variert pålegg og frukt/grønt mandag, tirsdag og onsdag. Torsdager har vi varmmat levert i fra barnehagematen.no og på Fredager serverer vi grøt.

Ettermiddagsmåltid: Barnehagen serverer ettermiddagsmåltid Kl 13.30/14.00. Vi serverer frukt/knekkebrød /brød til dette måltidet

Vi serverer melk/vann til alle måltider. Vi har også barn med forskjellige allergier som vi tilrettelegger for.

Tur

Alle barnegruppene har en fast turdag. Mer inforasjon om hvilke dager dette er finner dere inne i kommunikasjonsplattformen vår Mykid. 

Vi bruker nærmiljøet i rundt oss, og gapahuken, bjørnehjørnet og Skansen er steder vi besøker ukentlig. Vi prioriterer å bli kjent på uteområdet med de minste barna.

 

Bursdagsfeiring

Bursdag er en stor dag i alle barns liv. Vi i Camembert'n Kanvas-barnehage gjør vi ekstra stas på barnet denne dagen.

Vi henger opp flagg, lager krone, vi synger bursdagssang i samling, vi fyrer opp raketter og bomser. Etter lunsj serverer vi smoothie til alle barna som er på samme gruppe som bursdagsbarnet. 

Etterhvert som barna vokser til så ønsker de å invitere til bursdagsfest. Vi har laget noen retningslinjer vi ønsker at dere som foresatte tar hensyn til. Retningslinjene er laget for å inkludere og forhindre utenforskap:

1. Når dere planlegger bursdagsselskap, inkluder alle jentene/guttene i samme årskull. Ønsker man å invitere andre også, så er dette selvfølgelig helt i orden. Bare sørg for at alle som naturlig skal inkluderes, blir invitert.

2. Når invitasjonen er sendt ut, send en sms eller en mail til foreldrene om at den er sendt ut og be om svar innen en frist. Er det svært få – eller ingen som kan, så gir dette en anledning til å kunne endre dato i god tid før selve dagen.

3. Når dere får en bursdagsinvitasjon, så er det veldig viktig å takke for invitasjonen og svare på om dere kan komme eller ikke.

4. Ikke aksepter utsagn fra ditt barn som «vil ikke invitere hun/han fordi hun/han er så bråkete/kjedelig/stille/slem» osv som unnskyldning for å ikke be, eller ikke å gå i noens bursdag, uten å sjekke opp hva som ligger til grunn for disse uttalelsene. Prioriter bursdager.

5. Våg å ta kontakt med andre foreldre om ditt eller andes barn utelates. I noen tilfeller vil man finne ut av at det ligger misforståelser til grunn. I andre tilfeller er det konflikter som trenger vokseninvolvering.

 

Feriestengt og -avvikling

Kanvas-barnehagene holder stengt jul- og nyttårsaften, onsdag før skjærtorsdag og 5 planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Barna skal i tillegg ha fire ukers ferie i løpet av barnehageåret. Barn som skal slutte i barnehagen må avvikle ferien før 1. august.

Barnehagen har stengt i romjulen og virkedagene i påskeuka.

Vi har også stengt to uker om sommeren. Dette pleier å være de to siste ukene i Juli. 

I tillegg har barnehagen stengt fem planleggingsdager i løpet av barnehageåret. Vi prøver så godt vi kan å følge Blaker skole sine planleggingsdager, slik at foresatte som har barn i både barnehage og skole skal få færrest mulig planleggingsdager å forholde seg til.

 

Samtykker

Foreldre fyller ut et samtykkeskjema i MyKid før barnet starter i barnehagen. I dette skjemaet fyller dere ut om dere f.eks. tillater at det tas bilder av barnet, og om dere tillater at barnet kan bli med på tur med offentlig transport.

Foreldre kan gjøre endringer i samtykkeskjemaet gjennom året.

 

Personvern

Alle barnehager har en lovpålagt plikt til å sørge for at personopplysninger er tilfredsstillende sikret for å unngå krenkelser av personvernet til ansatte, barn og foreldre. Barnehagen skal gjennom planlagte og systematiske tiltak sørge for tilfredsstillende informasjonssikkerhet med hensyn til konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet ved behandling av personopplysninger. Personopplysninger skal ikke lagres lenger enn det som er nødvendig.

Samtykke

Lagring av personopplysninger om barn og foresatte forutsetter at samtykkeskjema er fylt ut og signert. Dette gjøres på MyKid.

Barnemapper

Hver barnehage har et digitalt barnemappearkiv der all dokumentasjon om barn som går i barnehagen arkiveres. Daglig leder i barnehagen, eller stedfortredende, er ansvarlig for tilgangskontroll. Kun ansatte som jobber med barnet har tilgang til mappen.

Foresatte har normalt tilgang til informasjonen i barnemappen, for eksempel startsamtale og oppfølgingssamtaler. Dokumenter som er utarbeidet for eventuell intern saksforberedelse kan unntas fra innsyn. Barnets foresatte har som hovedregel rett til innsyn i alt som omhandler sitt barn. For å vurdere krav om innsyn skal barnehagen motta skriftlig henvendelse som vil bli besvart skriftlig. E-posthenvendelse regnes her som skriftlig henvendelse. Eventuelle kopier av dokumenter fra barnemappen skal leveres direkte til den som har fått tillatelse til innsyn.

Når barnet slutter i barnehagen, vil opplysningene som hovedregel enten overføres til foresatte eller bli slettet av barnehagen. Unntak fra dette kan være barnehagens behov for å dokumentere saksbehandling i en konkret sak knyttet til et barn, for eksempel en barnevernssak.

Trygg håndtering av digitale enheter

Av personvernhensyn skal ikke digitale kommunikasjonsmidler (eks. smartklokke, mobiltelefon e.l.) medbringes barnehagen.

Alle digitale enheter som benyttes i jobbsammenheng, som PC, nettbrett og mobiltelefon, skal være passordbeskyttet. PC og nettbrett skal oppbevares nedlåst etter åpningstid. Personlige enheter skal som en hovedregel ikke benyttes i jobbsammenheng. To-faktor autentisering ved pålogging må benyttes der enhet benyttes til annet enn nødstilfelle. 

Bilder av barn – retningslinjer for ansatte

Det kan kun tas identifiserbare bilder av barn som er godkjent for fotografering, og bildene kan kun deles etter godkjenning fra foresatte – ref. samtykkeskjema. Alle Kanvas-barnehager utarbeider egne retningslinjer for håndtering av bilder av barn.

Bilder av barn – retningslinjer for foresatte

Det skal ikke deles bilder av andres barn uten samtykke fra barnas foresatte. Det gjelder alle arrangementer tilknyttet barnehagen, inkludert det som skjer utenfor barnehagens område. Dette baseres på personvernloven og Datatilsynets retningslinjer for personvern i barnehagen, samt deres veileder om bilder av barn. Se folderen «I beste mening» om bilder av barn her: https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/skole-barn-unge/bilder-av-barn-pa-nett/

  • Hovedregelen er at du alltid skal be om samtykke fra alle som direkte eller indirekte kan gjenkjennes på et bilde før det publiseres. Hvis de som er avbildet er under 15 år, må også de foresatte samtykke til publiseringen. Hvis du deler bilder uten lov, vil du i verste fall kunne havne i straffansvar. Dette gjelder enten bildet skal deles åpent på en nettside, på en lukket Facebook-side eller via epost.

  • Vi må være særlig bevisste på reglene i situasjoner hvor også andres barn kommer med på bildene som tas, for eksempel på en Lucia-frokost i barnehagen. Der er det lett å få med andre barn på bildet. Da er det viktig at vi spør de foresatte om lov før det deles. Vi vet aldri hvilke situasjoner andre mennesker er i, og mange kan ha gode grunner til å ikke ha bilder av seg selv på nett. Dessuten er det et godt nok argument rett og slett å ikke ønske en slik tilstedeværelse.

  • Unntak: På noen bilder er det selve situasjonen, eller aktiviteten, som er hovedtema. Hvilke personer som er på bildet er da mindre viktig. Dette kan for eksempel gjelde avstandsbilder av et 17. maitog. Slike bilder kan deles uten tillatelse fra de avbildede så lenge bildene er harmløse og ikke på noen måte kan føles krenkende for de som er avbildet. Ha likevel som hovedregel alltid å spørre alle på bildet før det deles for ikke å trå feil. Det er dessuten en høflig gest å spørre dem det gjelder før bildet i det hele tatt tas, så langt det lar seg gjøre.

 

Sikkerhet/HMS

Vi tar barnas sikkerhet på alvor og ber om at alle følger følgende retningslinjer:

  • Bruk buff eller hals i stedet for skjerf
  • Barnas barnehagesekker skal ha to snorer, ikke en løkke, klipp løkken og knyt to knuter istedet.
  • Unngå hettegensere eller andre plagg med fastsydd hette. Det meste av parkdresser og regntøy har hetter med glidelås/knapper som løsner om barna blir hengende fast i noe
  • Unngå drikkeflasker med snorer til å henge rundt halsen
  • Fjern snorer fra barnas klær hvis de kan utsette barnet for kvelningsfare
  • Ikke heng sykkelhjelmer tilgjengelig for barn i garderoben
  • Ikke ta med tau, hoppetau eller hoppestrikk hjemmefra
  • Husk alltid å lukke porten når du kommer og forlater barnehagen.
  • Rygg alltid bilen på plass på parkeringsplassen, da har du god oversikt både når du kommer og når du skal forlate barnehagen.
  • Kast aldri snus eller sigarettsneiper inne på barnehagens uteområde.

Parkering:

Vi oppfordrer alle til å rygge bilen på plass når de kommer til barnehagen. På denne måten har dere god oversikt over parkeringsplassen når dere kommer og når dere skal forlate parkeringsområdet. Vis hensyn, kjør forsiktig, vi har mange små barn på området.

Sykt barn

Kanvas følger folkehelseinstituttets retningslinjer for syke barn.

Det er barnets allmenntilstand som avgjør om barnet kan gå i barnehagen eller bør være hjemme. Som hovedregel bør barnet være friskt nok til å kunne delta i normale aktiviteter i barnehagen, og barnet skal ikke ha feber.

Barn med akutt diaré kan komme tilbake til barnehagen 2 døgn etter at de har blitt symptomfrie.

Vi ønsker at dere registrerer om deres barn er sykt på Mykid. Skriv gjerne kort om hva som er barnets sykdomsbilde. Det kan være fint for oss å få en følelse med om det er noe smittsomt som er på gang. Hvis barnet ditt blir sykt i løpet av dagen, så vil dere som foresatte bli kontaktet. Husk alltid å gi personalet oppdatert informasjon i fht nye telefonnummer både privat og på jobb.

​Vi har ulike tiltak for å begrense smitte i barnehagen. Et av tiltakene er at barna vasker seg på hendene i barnehagen hver morgen ved levering. Det er viktig å huske at det er mye mer krevende for et barn som ikke er helt i form å være i barnehagen enn å være hjemme. Barn med kroniske lidelser samarbeider vi med foreldrene om.

Medisiner

Legemidler til barn skal, så langt det er mulig, gis utenom barnehagetiden. Dersom legemidler må gis i barnehagen, skal foresatte fylle ut flere skjemaer som blant annet bekrefter type legemiddel, riktig dose og hvem som kan gi medisiner. Disse skjemaene finnes i  MyKid.

Jodtablett ved atomulykke:

Jodtabletter er lagret i barnehagen. Barnehagen vil gi barna jodtablett hvis Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler at jodtabletter skal brukes. Ved en atomulykke kan det være viktig at barn og unge får jodtabletter raskt. Du som foresatt må gi beskjed til barnehagen v/daglig leder, hvis du ikke ønsker at barnet skal få jodtablett.   

Hvorfor jodtablett: Hvis det skjer en atomulykke i Norge eller i nærheten av Norge, kan radioaktivt jod bli spredd gjennom luften i så store mengder at det er fare for at dette stoffet blir tatt opp i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod i skjoldbruskkjertelen. På denne måten beskytter jodtabletter mot radioaktivitet og gjør at det er mindre risiko for at kreft i denne kjertelen. Derfor anbefaler norske myndigheter at barn og unge under 18 år får en jodtablett hvis det skjer en atomulykke som utsetter dem for radioaktivt jod. Det er meget sjelden at noen får bivirkninger etter å ha fått jodtablett én gang. Ved tvil bør du snakke med barnets lege.

Fravær og vikarer

Ved behov benytter barnehagen seg av vikarer. Vi holder foresatte oppdatert om fravær blant ansatte og om eventuell bruk av vikar.

Alle vikarer må levere politiattest før oppstart, slik øvrige ansatte gjør. Nye vikarer går ikke yttervakter og er heller ikke alene med barna. Vi etterstreber å ikke bruke nye vikarer sammen med de minste barna.

Forsikring

Barn som går i en Kanvas-barnehage er forsikret i KLP Skadeforsikring. Forsikringen gjelder innenfor barnehagens område, og på utflukter, reiser og lignende som arrangeres av barnehagen. I tillegg er barnet forsikret på direkte reise til/fra barnehagen. 

Vi gjør oppmerksom på at skadeforsikringen kun gjelder personskader knyttet til ulykker. Eiendeler er altså ikke dekket av denne forsikringen. Dersom man har dyre eiendeler i barnehagen, som briller, vogn el., anbefaler vi at dette inkluderes i foresattes egne forsikringer.

Les mer om forsikringen her.

Foreldrebetaling

Maksimalgrensen for foreldrebetaling for et heldags ordinært barnehagetilbud er 2000 kroner per måned fra 1. august 2024.

Kanvas følger maksimalgrensen for foreldrebetaling.

Barnehagehverdagen

Dagsrytmen

Dagsrytmen i barnehagen:

​07.00              Barnehagen åpner

07.00-08.30     Frokost på grupperom

07.00-09.30     Lek på grupperom/basen

​09.30              Turer, planlagte aktiviteter, lek

​10.30/11.00     Lunsj

11.30               Utetid, hviletid

​13.30/14.00     Ettermiddagsmat

​14.00-17.00      Lek inne/ute

17.00               Barnehagen stenger, husk å være her i god tid før 17.00 slik at barnet får en god avslutning på dagen

Bemanning

De ansatte går i vaktsystem og har vakter som starter kl 07.00 og frem til 09.30. Kjernetiden vår er mellom kl 09.30 og 14.30.

På småbarnsbasen er det 9 ansatte som går i vaktsystem og på storebarnsbasen er vi 9-10 som går i vaktsystem, dette er inkludert ekstrabemmaning for barn med særskilte behov. 

 

Foreldresamarbeid

MyKid

Kanvas-barnehagene benytter seg av kommunikasjonsportalen MyKid.

 

På Mykid legger vi ut bilder av det indre livet i barnehagen. Der kan foresatte også finne oversikt over viktige datoer, månedsbrev, kvartalsplaner og referater inneværende barnehageår.

Vi ønsker at foreldrene i størst mulig grad legger inn beskjeder angående sitt barn på Mykid, slik at personalet får rask tilgang til informasjon vi trenger.

Vi ønsker også at foreldrene legger inn om barnet er sykt, skal ha fri eller ferie. Dette vil være med på å skape en god oversikt for de ansatte i barnehagen. Det er viktig at foresatte er jevnlig på på kommunikasjonportalen, da dette er informasjonskanalen vi i barnehagen fortrinnsvis bruker.

Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter

Kort tid etter barnehagestart gjennomfører vi en startsamtale der formålet er å bli bedre kjent med barnet og familien.

Etter startsamtalen tilbys foresatte en foreldresamtale 2 ganger per år. Hensikten med foreldresamtalen er å få til en god dialog om barnets trivsel og utvikling hjemme og i barnehagen, for å kunne legge til rette for en god barnehagehverdag og videre utvikling for barnet, og et godt og konstruktivt foreldresamarbeid.

Kanvas-barnehagene gjennomfører også foreldremøte én eller to ganger i året.

Les mer om startsamtalen, foreldresamtalene og foreldremøtene her: Startsamtale, foreldresamtaler og foreldremøter – Kanvas

Foreldremøter: 

Foreldremøtene i Camembert'n Kanvas-barnehage er en viktig samarbeidsarena mellom barnehage og hjem. Vi holder ett foreldremøte per semester der vi gir dere innsikt i hvordan vi blant annet tenker og jobber i hverdagen. Det legges opp til åpne diskusjoner og meningsutvekslinger om barnehagens planer og innhold. Enkelte ganger benyttes også møtene til å leie inn eksterne forelesere.
  Vi har også et foreldremøte for nye foreldre før oppstart i barnehagen (i juni) hvor vi forteller om barnehagen, har forventingsavklaringer og de foresatte får hilse på personalet i barnehagen.

Foreldresamtaler:

Pedagogisk leder inviterer til foreldresamtaler en gang pr halvår. Det er også mulighet for å ha hyppigere samtaler ved behov, og har vi særskilt oppfølging så vil det bli samarbeidsmøter med andre instanser i tillegg. 

Foreldrerådet og Samarbeidsutvalget (SU)

Foreldrerådet består av de foresatte til barna i barnehagen. Foreldrerådet skal fremme foreldrenes fellesinteresser og samarbeide med barnehagen om et barnehagemiljø for barna. Foreldrerådet velger foreldrerepresentanter til samarbeidsutvalget (SU).

Alle barnehager er pålagt å ha et samarbeidsutvalg. SU skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ, og består av foresatte og ansatte i barnehagen. Foreldrerådet og samarbeidsutvalget skal bli forelagt, og har rett til å uttale seg i, saker som er viktige for foreldrenes forhold til barnehagen. Samarbeidsutvalget skal med utgangspunkt i rammeplanen vedta en årsplan for den pedagogiske virksomheten. Informasjon om hvilke foreldre som er valgt som SU-representanter, samt kontaktinformasjon til disse, deles på MyKid.

I Camembert'n Kanvas-barnehage har vi et FAU og et SU. I FAU sitter 8 foreldrerepresentanter, disse blir valgt inn for to år om gangen for å skape kontinuitet.

FAU har ansvar for ulike sosiale tiltak for at foresatte og barn kan bli bedre kjent.

I vår barnehage har vi tradisjon for at FAU arrangerer Lucia når denne dagen faller på en Lørdag eller Søndag, Juletrefest og sommerfest for barn, foresatte og ansatte i barnehagen.

Det er opp til det sittende FAU og bestemme aktiviteter. 

I SU sitter Leder og nestleder i FAU og to ansatterepresentanter, daglig leder i barnehagen er også deltaker på SU-møter, men som sekretær, Daglig leder har ingen stemmerett i dette fora.

Dugnad

I samarbeid med FAU inviterer barnehagen til to dugnader i løpet av barnehageåret. Vi pleier å ha en dugnad tidlig i Mai og en dugnad i September hvor vi gjør klar uteområdet og turstedene våre til de ulike årstidene. 

 

 

 

Foreldreundersøkelsen

Kanvas-barnehagene deltar årlig i den nasjonale foreldreundersøkelsen. I foreldreundersøkelsen får foresatte si sin mening om barnehagetilbudet, barnas trivsel og samarbeidet mellom hjem og barnehage. 

Undersøkelsen gjennomføres mellom 6. januar og 31. januar. Resultatene blir tilgjengelig i februar. 

Resultatene fra foreldreundersøkelsen brukes av barnehagen som en hjelp til å vurdere og utvikle barnehagetilbudet. Vi oppfordrer alle foreldre til å delta på undersøkelsen.

 

Årshjul

13. des 2024

Lucia

18. des 2024

Nissefest

27-31. des 2024

Juleferie

2. jan 2025

Planleggingsdag

3. jan 2025

Planleggingsdag

6. feb 2025

Samefolkets dag

26. feb 2025

Karneval

18. mar 2025

Foreldremøte

31. mar 2025

Eid muslimsk høytid

10. apr 2025

Påskefrokost

14-16. apr 2025

Påskeferie

28. apr 2025 – 2. mai 2025

Uteuke

30. mai 2025

Planleggingsdag

3. jun 2025

Foreldremøte for nye foresatte

5. jun 2025

Royalfest (avslutningsfest for skolestarterne)

12. jun 2025

Sommerfest i barnehagen

16. jun 2025

Foreldremøte for snøfrisker (overgang fra småbarn til storebarn)