Om Kanvas
Barnehagen drives etter Lov om barnehager med forskrifter, herunder Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Barnehagen er lovpålagt å lage en årsplan som gir informasjon om de overordnede målene i barnehageloven og barnehagens tiltak for å nå disse. Årsplanen er et arbeidsredskap for de ansatte og fastsettes av barnehagens samarbeidsutvalg. Foreldre skal gjennom årsplanen få et godt innblikk i barnehagens arbeid, og se en klar sammenheng mellom de konkrete aktivitetene i barnehagen og de overordnede målene. Barnehagens daglige leder har det faglige ansvaret for utarbeidelse av planene i samarbeid med ansatte og foreldre.
Kanvas` ideelle formål
Stiftelsen Kanvas er en av Norges største private aktører innen utvikling og drift av barnehager. Kanvas driver etter ideelle prinsipper, og overskudd føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Organisasjon og ansatte
Kanvas driver 65 barnehager fordelt på 12 kommuner i Norge. Vi har 1300 engasjerte medarbeidere som har ansvar for 4300 barn.
Kvalitet
For å kunne drive gode barnehager har Kanvas bl.a. valgt å investere i kompetansen til de ansatte. Vi tilbyr opplæringsprogrammer og veiledning for våre ansatte for å sørge for kontinuerlig påfyll av kompetanse. I tillegg er Kanvas involvert i forskningsprosjekter og utviklingsprogrammer for å styrke kompetansen i hele sektoren. Vi arrangerer kurs og konferanser med interne og eksterne foredragsholdere. Slik bidrar Kanvas til å videreutvikle barnehagesektoren.
I Akersveien jobber vi systematisk med kompetanseutvikling både internt i barnehagen og gjennom eksterne kurs.
En av våre pedagogiske ledere har fullført veilederstudie og daglig leder har gått på lederutviklingsprogram på BI i regi av Kanvas.
Vi har en pedagogisk leder som holder på med master i barnehagepedagogikk denne høsten og vi er godkjent lærlingbedrift.
Vi jobber med to fokusområder der 3 og 3 pedledere jobber sammen om å dele kompetanse og kunnskap med hele personalet.For tiden er fokusområdene "bærekraft og mangfold" og "urban pedagogikk".
Ebba er et observasjons- og kvalitetsutviklingsverktøy som vi andvender årlig.
I tillegg har vi opprettet et ressursteam som skal sikre god og tidlig hjelp til barn og familier som trenger ekstra hjelp.
Vi har assistentveiledning for alle assistenter og fagarbeidere.
Vi tilbyr foreldreveiledning i gruppe.
Om barnehagen
Akersveien Kanvas-barnehage ligger idyllisk plassert i et grønt og rolig område rett ved Gamle Aker kirke og Telthusbakken i bydel St.Hanshaugen og har tre avdelinger med barn i alderen 1-6 år. Avdeling Luna har småbarnsplasser med barn fra 0-3 år, Tellus har en kombinasjon med barn i alderen 2-4 år og Solis har storebarnsplasser med barn fra 3-6 år.
Barnehagen har 14 ansatte: En daglig leder, seks pedagogiske ledere med barnehagelærerutdanning,en fagarbeider og seks assistenter. I 2024-25 har vi en lærling. Vi er en engasjert og mangfoldig personalgruppe bestående av fire menn og ti kvinner. Vi har god aldersspredning samt ulike ressurser og interesser som kommer barna til gode.
Vi har tre pedagogiske ledere som er praksislærere for barnehagelærerstudenter og vi er godkjent lærlingebedrift.
Vi har et variert uteområde med klatretre, plantekasser og blomster og vi har vår egen akebakke som er veldig populær om vinteren. Med vår sentrale beliggenhet blir det veldig mange spennende utflukter, og alle barnegruppene bruker nærområdet. Barnehagen har et eget formingsrom som alle avdelingene disponerer.
Kuben er et realfagsområde som alle Kanvas-barnehagene i nærheten kan disponere. Vi er nærmeste nabo og har port direkte til Kuben-området.
Barna får servert et måltid hver dag, samt frukt og grønt. Måltidene varierer mellom varm mat, kjøleskapsgrøt, smøremåltid og yoghurt med korn. Vi er opptatt av at maten skal være sunn, god og variert. Barna spiser også ett matpakkemåltid hver dag.
Kanvas’ målhierarki
Kanvas’ pedagogiske plattform
Kanvas pedagogiske plattform består av menneskesyn, kjernebegreper, pedagogiske delmål og didaktisk modell.
Vi i Akersveien Kanvas-barnehage ser på relasjonsarbeidet som det viktigste vi gjør i barnehagen. Vi jobber kontinuerlig med å heve kompetansen vår på dette området. Det gjør vi ved å reflektere sammen rundt temaet, jobbe med case, oppgaver og fremheve viktigheten av de voksne som rollemodeller.
I Akersveien jobber vi med å vurdere kvaliteten på samspill, kommunikasjon og de ansattes relasjonskompetanse. Vi reflekterer i samtaler med barna og i avdelingsmøter, ledermøter og personalmøter. Observasjon er ofte grunnlaget for refleksjon.
Vi ønsker å bruke den pedagogiske dokumentasjonen til å reflektere sammen med barna og at barna får medvirke til å prege og planlegge videre arbeid. I hver periodeplan er det en vurdering av det pedagogiske arbeidet fra forrige periode og i juni hvert år har hele personalet en sluttvurdering av årsplanen.
Kanvas’ menneskesyn
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas.
- Barn og voksne er likeverdige, der ansvaret for relasjonen ligger hos den voksne.
- Mennesket har iboende muligheter til å utvikle seg selv i samspill med omgivelsene.
- Alle skal bli møtt med respekt og har rett til å bli hørt.
Vi jobber aktivt for at barna skal lære å være handlende i fellesskapet, for at alle skal finne og ta plass i fellesskapet. Barns medvirkning gjenomsyrer praksisen vår. Vi vil at barna skal øve seg i å handle hensynsfullt og solidarisk med hverandre.
Kanvas’ kjernebegreper
Vårt menneskesyn, sammen med Lov om barnehager og Rammeplanen, danner grunnlaget for alt pedagogisk arbeid i Kanvas. I vårt arbeid med de fire kjernebegrepene i rammeplanen; omsorg, lek, læring og danning er vi særlig opptatt av at:
- Omsorg er relasjoner preget av lydhørhet, nærhet, innlevelse og evne og vilje til samspill.
Vi skal verdsette og anerkjenne barnets egne omsorgshandlinger. - Lek er barns viktigste aktivitet.
Lek er grunnlag for barns utvikling, sosialt, emosjonelt, kognitivt og motorisk. - Læring skjer gjennom deltakelse i sosial praksis og bruk av språk, verbalt og ikke-verbalt.
Barns nysgjerrighet, interesser og spørsmål danner grunnlag for læringsprosesser og aktiviteter. - Danning handler om at barnehagen skal bidra til at barn blir modige, selvstendige og ansvarlige samfunnsdeltagere.
Barnehagen skal støtte barns evne til å tenke kritisk og verdsette ulikheter.
Kanvas’ pedagogiske delmål
Her kan du lese om Kanvas' pedagogiske delmål.
Fysisk barnehagemiljø: Vi er opptatt av å tilpasse barnehagens rom til den aktuelle barnegruppa. Vi ønsker fleksible rom som kan brukes på mange ulike måter. Vi har mål om å øke mengden gjenbruksmaterialer.
Psykososialt barnehagemiljø: Vi deler barna i mindre grupper flere ganger i uka, og følger med på hva som blir sagt og gjort blandt barna. Vi ber foreldre gi beskjed til oss dersom de observerer noe de reagerer på.
Inkluderende språkmiljø: Vi setter barnelitteratur høyt og har et bredt utvalg bildebøker i ulike sjangre tilgjengelig for alle aldersgrupper. Vi har sanger som er felles for alle avdelinger. Vi anerkjenner nonverbale uttrykk. Småbarnsavdelingene jobber systematisk med tegn-til-tale.
Overgang mellom barnehage og skole: All deltagelse i barnehagelivet er skoleforberedende, men arbeidet med overgangen til skole intensiveres det siste året før skolestart, med ekstra fokus på selvstendighet, sosial kompetanse og skolebesøk.
Barn med særskilte behov: Barnehagen har et eget ressursteam og samarbeider med andre instanser i bydelen.
Kanvas’ didaktiske modell
Kanvas’ didaktiske modell tar opp to viktige sider ved det pedagogiske arbeidet i barnehagen – det å planlegge for læring, samtidig som barns medvirkning har innflytelse på innhold og metoder. Den didaktiske modellen bidrar til et systematisk og reflektert pedagogisk tilbud i barnehagen i tråd med Kanvas’ pedagogiske plattform og mål for læringsarbeidet.
I Kanvas handler didaktikk om den læring, verdiformidling og sosialisering som skjer i barnehagen i henhold til det pedagogiske mandatet vi har gjennom Lov om barnehager og Rammeplanen. Didaktikk handler både om de planlagte læringsaktivitetene og om hvem de ansatte skal være i møte med barn, kolleger og foreldre. Det handler om å jobbe med medvirkning, lek, omsorg og toleranse, slik at barnehagen bidrar til å utvikle demokratiske borgere.
Psykososialt barnehagemiljø
«Møter jeg et barn, så møter jeg et menneske»
Anne-Cath Vestly
I Kanvas skal vi bidra til at alle barn som går i barnehagen, får en god barndom preget av trivsel, vennskap og lek. Det er voksnes ansvar at alle barn får mulighet til å være sammen med jevnaldrende og utvikle vennskapsrelasjoner. I Kanvas-barnehagene undersøker vi årlig, systematisk barns trivsel. Lek er den viktigste arenaen for etablering av vennskap. I Kanvas skal vi fremme et inkluderende miljø der alle barna og voksne kan delta i lek og erfare glede i lek. Vi skal veilede barna hvis leken medfører uheldige samspill, og vi skal bidra til at alle kommer inn i leken. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. I Kanvas skal vi styrke barnets selvfølelse. Det gjør vi blant annet gjennom å være bevisste på hvordan vi anerkjenner og roser barn. Barnehagen skal bidra til at alle barn føler seg sett og anerkjent for den de er, og synliggjøre den enkeltes plass og verdi i fellesskapet. Samtidig er det forpliktende å være en del av et fellesskap. Et godt psykososialt miljø innebærer at barn gradvis forstår at alle er forskjellige og at i et fungerende fellesskap må man ta vare på hverandre, ta hensyn og inngå kompromisser.
Kapittel VIII Psykososialt barnehagemiljø
§ 41.Nulltoleranse og forebyggende arbeid: Barnehagen skal ikke godta krenkelser som for eksempel utestenging, mobbing, vold, diskriminering og trakassering. I dette kapittelet finner vi bestemmelser som skal sikre at alle barn har et godt og trygt psykososialt barnehagemiljø. Barnehagen skal arbeide kontinuerlig for å fremme helsen, trivselen, leken og læringen til barna.
§ 42. Aktivitetsplikten
Formålet med aktivitetsplikten er å bidra til at alle barnehagebarn opplever at barnehagen er et sted der det er trygt og godt å være, og et miljø der de opplever tilhørighet, mestring og trivsel. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. Aktivitetsplikten består av fire delplikter:
-
Følg med
-
Meld fra
-
Undersøk
-
Sett inn tiltak
Alle som arbeider i barnehagen, skal følge med på hvordan barna i barnehagen har det. Ved mistanke om eller kjennskap til at et barn ikke har et trygt og godt barnehagemiljø, skal barnehagen snarest undersøke saken. En enkeltstående hendelse vil ikke nødvendigvis utløse aktivitetsplikten.
Om mobbing og krenkelser
Mobbing i barnehagen kan skje på flere ulike måter. Det kan være handlinger fra andre barn eller voksne som gjør at barnet ikke føler at det hører til eller er en del av fellesskapet. Det kan være at barn gjentatte ganger opplever at det ikke får være med på leken eller samtalen, at ingen vil holde barnet i hånden eller sitte ved siden av barnet. Konflikter er en naturlig del av den sosiale utviklingen som skjer i barnehagen og det er viktig å skille mellom enkelthendelser, naturlige konflikter og krenkelser av barn. I Kanvas har vi valgt at de to følgende definisjonene skal støtte barnehageansatte i å gjøre disse vurderingene.
-
Mobbing og krenkelser er handlinger fra barn/voksne som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning. (Ingrid Lund et al., 2015; I. Lund & Helgeland, 2020).
-
Mobbing og krenkelser er gjentatt negativ adferd (for eksempel aggresjon, nedsettende bemerkninger, utestengelse, avvisning) fra en eller flere barn/voksne rettet mot et barn. Det er adferd som barnet har vanskelig for å forsvare seg mot (Helgesen, 2014; Roland, 2014).
Dersom du som forelder har mistanke eller kjennskap til at ditt barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, så ta kontakt med pedagogisk leder på avdelingen. Dersom du opplever at dette ikke fører til bedring, så ta kontakt med daglig leder i barnehagen. Dersom du opplever at barnehagen ikke følger opp sin aktivitetsplikt kan du ta kontakt med barnehagefaglig rådgiver i Kanvas, Pia Katarina Halvorsen
Vi arbeider med lek og vennskap hele året. Vi har tro på at tilrettelegging for lek og et personal med kompetanse om lekens betydning for barns oppvekstsvilkår er styrende, og en forebyggende arbeidsmetode, for at alle barn skal oppleve at det psykososiale barnehagemiljøet i Akersveien er trygt og godt.
Vi tar i bruk følgende verktøy og metoder for å kartlegge og følge med på barnas trivsel i barnehagen.
• Vi har et tett foreldresamarbeid, både ved henting og levering, digitalt og ved samlinger og arrangementer.
• Vi har årlig samtaler med barna med temaet blant annet er barnets trivsel
• Vi bruker relasjonsbarometeret systematisk
• Vi har jevnlige observasjoner av enkelt barn, både systematisk og spontant.
• Veiledning for personalet basert på praksisfortellinger og observasjoner av barns trivsel
Barnehagens fokusområder
Med utgangspunkt i Kanvas’ strategi utvikler barnehagen egne fokusområder. Det kommende barnehageåret er barnehagens fokusområder:
Bærekraft og mangfold
Mandat: Vi skal legge til rette for at barnehagen jobber bærekraftig med det fysiske og psykiske lekemiljøet.
2024/2025: Styrke samarbeid og samhold mellom avdelingene for å bidra til effektiv ressursbruk.
2025/2026: Rette oppmerksomhet mot felles praksiser, f.eks i form av gjenkjennelige grenseobjekter. Det kan foreksempel være en felles sang som alle avdelinger synger.
2026/2027: Vurdere alle nyinnkjøp av lekemateriell med tanke på varighet og fornybarhet, samt redusere bruk av plast.
Urban pedagogikk
Mandat: Finne, prøve ut og dele praksiser i bymiljø
2024/2025: Oppdage og gjøre oss kjent med naturen i byen.
2025/2026: Besøke et sted i byen flere ganger og bli kjent med hva det stedet har å tilby.
2026/2027: Få erfaringer med å flytte seg rundt i byen med kollektivtilbudet.
Rammeplanens fagområder
Barnas lek danner et viktig grunnlag for arbeidet med fagområdene. Barnehagen skal se fagområdene i sammenheng og alle fagområdene skal være en gjennomgående del av barnehagens innhold. Alle barna skal kunne oppleve progresjon i barnehagens innhold, og barnehagen skal legge til rette for at barn i alle aldersgrupper får varierte leke-, aktivitets- og læringsmuligheter. Personalet skal utvide og bygge videre på barnas interesser og gi barna varierte erfaringer og opplevelser. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Barn skal få utfordringer tilpasset sine erfaringer, interesser, kunnskaper og ferdigheter.
Kommunikasjon, språk og tekst
Gjennom arbeid med fagområdet skal barnehagen bidra til at barna får utforske og utvikle sin språkforståelse, språkkompetanse og et mangfold av kommunikasjonsformer. I barnehagen skal barna møte ulike språk, språkformer og dialekter gjennom rim, regler, sanger, litteratur og tekster fra samtid og fortid. Barnehagen skal bidra til at barn leker med språk, symboler og tekst og stimulere til språklig nysgjerrighet, bevissthet og utvikling.
KOMMUNIKASJON, SPRÅK OG TEKST
I Akersveien er vi språkmodeller for barna. Vi har fokus på et variert ordforråd i både leke- og hverdagssituasjoner. Det språklige mangfoldet i barnehagen blir syngliggjort.
Mål for arbeidet 2024/2025:
– barna jobber med ulike tekster
Mål for arbeidet 2025/2026:
– kommunikasjonen med og mellom barna preges av anerkjennelse
Mål for arbeidet 2026/2027:
– vi leker med rim, regler, rytmer, lyder og ord
Kropp, bevegelse, mat og helse
Barnehagen skal legge til rette for at alle barn kan oppleve bevegelsesglede, matglede og matkultur, mentalt og sosialt velvære og fysisk og psykisk helse. Barna skal inkluderes i aktiviteter der de kan få være i bevegelse, lek og sosial samhandling og oppleve motivasjon og mestring ut fra egne forutsetninger. Barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser.
KROPP, BEVEGELSE, MAT OG HELSE
I Akersveien jobber vi med det fysiske miljøet og rommet som en tredje pedagog, i tråd med Reggio Emilias filosofi. Vi ser mat og måltidet som en kilde til næring, men også sanseopplevelser og sosialt fellesskap.
Mål for arbeidet 2024/2025:
– barna bidrar i matlaging
Mål for arbeidet 2025/2026:
– barna blir kjent med egen kropp og respekterer andres integritet
Mål for arbeidet 2026/2027:
– barna mestrer og har glede av risikolek
Kunst, kultur og kreativitet
I barnehagen skal barna få estetiske erfaringer med kunst og kultur i ulike former og organisert på måter som gir barna anledning til utforsking, fordypning og progresjon. Barna skal støttes i å være aktive og skape egne kunstneriske og kulturelle uttrykk. Barnehagen skal legge til rette for samhørighet og kreativitet ved å bidra til at barna får være sammen om å oppleve og skape kunstneriske og kulturelle uttrykk.
KUNST, KULTUR OG KREATIVITET
I Akersveien har vi et eget formingsrom og det er instrumenter tilgjengelig på alle avdelinger som brukes i arbeidet med kunst, kultur og kreativitet. Vi er opptatt av at barna skal få sette sitt preg på den skapende virksomheten og har fokus på prosessen i arbeidet. Vi besøker kunst- og kulturinstitusjoner i nærmiljøet.
Mål for arbeidet 2024/2025:
– vi lærer å ta i bruk gjenbruksmateriale for å skape nye uttrykk
Mål for arbeidet 2025/2026:
– barna kan håndtere og ta vare på barnehagens instrumenter
Mål for arbeidet 2026/2027:
– vi inspirerer barna i dramatisk lek og rollelek
Etikk, religion og filosofi
Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har egenverdi. Barnehagen skal skape interesse for samfunnets mangfold og forståelse for andre menneskers livsverden og levesett. Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft.
ETIKK, RELIGION OG FILOSOFI
I Akersveien er vi opptatt av at de voksne stiller åpne spørsmål og undrer seg sammen med barna. Ved hjelp av kontaktskapende kommunikasjon anerkjenner vi alles rett til å tenke og føle som de gjør.
Mål for arbeidet 2024/2025:
– vi gjør oss kjent med ulike religioner og livssyn
Mål for arbeidet 2025/2026:
– vi inviterer til å stille spørsmål
Mål for arbeidet 2026/2027:
– vi fremhever forskjeller som noe positivt
Nærmiljø og samfunn
Barnehagen skal bidra til kunnskap om og erfaring med lokale tradisjoner, samfunnsinstitusjoner og yrker slik at barna kan oppleve tilhørighet til nærmiljøet. Kulturelt mangfold, ulike levevis og ulike familieformer er en del av fagområdet. Gjennom lek og varierte aktiviteter skal barna få erfaring med å lytte, forhandle og diskutere og få begynnende kjennskap til menneskerettighetene.
Fagområdet skal omfatte kjennskap til samisk språk, kultur og tradisjon og kjennskap til nasjonale minoriteter.
NÆRMILJØ OG SAMFUNN
I Akersveien jobber vi med å gi barna like muligheter uavhengig av kjønn, levesett og etnisitet. Vi ser barn som medborgere og ønsker at de skal oppleve å delta i et demokratisk barnehagesamfunn.
Mål for arbeidet 2024/2025:
– vi får kjennskap til FNs menneskerettigheter, spesielt barnekonvensjonen
Mål for arbeidet 2025/2026:
– vi blir kjent med ulike levesett og boforhold
Mål for arbeidet 2026/2027:
– vi kan ferdes trygt i det traffikerte nærmiljøet
Natur, miljø og teknologi
Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider.
Barnehagen skal legge til rette for at barna kan få et mangfold av naturopplevelser og få oppleve naturen som arena for lek og læring. Barnehagen skal legge til rette for at barna kan forbli nysgjerrige på naturvitenskapelige fenomener, oppleve tilhørighet til naturen og gjøre erfaringer med bruk av teknologi og redskaper.
NATUR, MILJØ OG TEKNOLOGI
I Akersveien ønsker vi at barna skal få erfaring med ulike uteområder og dets mangfold gjennom ulike årstider, og at de lærer seg å ta vare på miljøet. Vi gir barna tilgang til teknologi.
Mål for arbeidet 2024/2025:
– barna blir kjent med digitale verktøy
Mål for arbeidet 2025/2026:
– barna blir kjent med et skogområde
Mål for arbeidet 2026/2027:
– vi får kunnskap om dyr og dyreliv og viser respekt for alt liv
Antall, rom og form
Fagområdet handler om å oppdage, utforske og skape strukturer og hjelper barna til å forstå sammenhenger i naturen, samfunnet og universet. Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved selv å være kreative og skapende. Arbeid med fagområdet skal stimulere barnas undring, nysgjerrighet og motivasjon for problemløsing.
ANTALL, ROM OG FORM
I Akersveien ønsker vi å bruke barnas nysgjerrighet og vitebegjær som drivkraft når vi jobber med antall, rom og form. KUBEN er nærmeste nabo og vi bruker den i arbeidet med realfag. Vi tar initiativ til matematisk refleksjon sammen med barna.
Mål for arbeidet 2024/2025:
– Vi jobber med antall, telling og romforståelse
Mål for arbeidet 2025/2026:
– Vi er kjent med ulike matematiske begreper
Mål for arbeidet 2026/2027:
– Vi spiller ulike spill
Barnehagen som lærende organisasjon
Barnehagen skal være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen. Planlegging av det pedagogiske arbeidet sikrer både forankring i lovverket, samt at arbeidet er systematisk og langsiktig. Planlegging skal også bidra til kontinuitet og progresjon. Barnehagen vurderer jevnlig sitt pedagogiske arbeid. Vurderingsarbeidet skal bygge på refleksjoner som hele personalgruppen er involvert i. Felles refleksjoner over det pedagogiske arbeidet kan gi personalet et utgangspunkt for videre planlegging og gjennomføring. Det kan også bidra til en åpen diskusjon om barnehagens formål, innhold og oppgaver. Faglige og etiske problemstillinger skal inngå i vurderingsarbeidet. På denne måten kan personalet lære av egen praksis og bidra til å utvikle barnehagen som pedagogisk virksomhet. Dokumentasjon handler om å synliggjøre og vurdere pedagogiske prosesser som foregår i barnehagen. I Kanvas-barnehagene har vi ulike møtearenaer for å jobbe med planlegging, dokumentasjon og vurdering, samt en rekke metodiske verktøy som for eksempel didaktisk modell og Kanvas’ modell for lærende organisasjon.
Film om barnehagen som lærende organisasjon
I Akersveien har vi refleksjonsmøter annenhver uke med hver avdeling. I tillegg har vi ledermøte med refleksjon en gang i måndeden og alle ped.lederene har møte sammen hver 6. uke. Høst 2024 går vi igang igjen med veiledning for assistenter en gang i måneden. Vi bruker planleggingsdagene til refleksjon i små grupper og i plenum samt i felles personalmøter i løpet av året. Vi har gjennomføring av Ebba to ganger i året der resultatet blir lagt til grunn for planlegging, dokumentasjon og vurdering.
Samarbeid med barnas hjem
Kanvas-barnehagenes samarbeid med foreldre bygger på innsikt om hvilken rolle hjemmet og barnehagen hver især spiller i barnets liv. Samarbeidet tar utgangspunkt i en grunnleggende respekt for foreldres kompetanse som foreldre, og den rett og det ansvar de har for å oppdra sine barn på den måten som er riktig i forhold til deres tradisjoner, normer og vurderinger.
Trygg tilknytning og barns emosjonelle utvikling danner grunnlaget for hvordan barnehagen jobber med barns tilvenning til barnehagelivet, både for første gang og i nye grupper i barnehagen.
Tilvenning
For de fleste barn er det en stor overgang å begynne i barnehagen. Målet for oss i Kanvas er at barnet ikke skal oppleve barnehagestarten som et brudd, men at barnet skal oppleve at det finnes en sammenheng mellom hjem og barnehage. Like fullt er det en løsrivelsesprosess for både barn og foresatte. Les mer om hvordan vi jobber med tilvenning i Kanvas-barnehagene
For å sikre samarbeid med barnas hjem og foreldrenes medvirkning på barnehagens samlede virksomhet, skal hver barnehage ha et foreldreråd og et samarbeidsutvalg. Foreldrerådet består av alle foreldre/foresatte. Samarbeidsutvalget består av foreldre/foresatte og ansatte i barnehagen, slik at hver gruppe er likt representert. Samarbeidsutvalget skal være et rådgivende, kontaktskapende og samordnende organ.
I barnehagen medvirker foreldrene gjennom:
- startssamtale i tilvenningsperioden
- overgangssamtale hvis barn bytter gruppe eller avdeling
- foreldresamtaler, tilbys to ganger i året
- foreldreråd
- samarbeidsutvalget (SU)
- foreldremøter
- årlig brukerundersøkelse
- daglig dialog
- foreldrearrangementer
Hver høst har vi valg av SU-representanter på foreldremøte i oktober. Vi sørger for at minst to avdelinger er representert, både fra foreldregruppen og ansattgruppen. Vi har 2-3 SU-møter i året og ellers e-postmøter ved behov. SU godkjenner 3-årsplan og årsplan før ferdigstilling, de er med å planlegge dugnad og de får en generell oppdatering gjennom året på hva som foregår rundt personalsituasjonen, arbeid rundt nærvær, prosjekter, planlagte utbedringer av barnehagen osv. Det blir sendt ut referat til alle foresatte fra møtene.
Foreldre i barnehagen har tatt initiativ til å opprette et FAU. De arrangerer samlinger for foreldre, barn og ansatte.
Vi har to foreldremøter i året og vi arrangerer av og til kurs for foreldre. Vi bruker ofte møtene til refleksjon rundt fastsatte temaer. Vi har ellers oppstartsamtale med nye foreldre og tilbyr to foreldresamtaler i løpet av et år, eller flere ved behov. Ellers deltar foreldre på Luciafeiring, gul frokost, dugnad, "17.mai-tog" og sommerfest.
Samarbeid og sammenheng mellom barnehage og skole
Barnehagen skal i samarbeid med foreldre og skolen legge til rette for at barna kan få en trygg og god overgang fra barnehage til skole og skolefritidsordning. I Kanvas ønsker vi at de eldste barna skal glede seg til å begynne på skolen og at de skal oppleve at det er en sammenheng mellom barnehagen og skolen. Det siste året i barnehagen skal oppleves som meningsfylt, spennende og ekstraordinært.
Vi har som mål at barna skal møte skolen med nysgjerrighet og tro på egne evner.
Leken skal stå sentralt også i barna sitt siste år i barnehagen, fordi vi vet at barn først og fremst lærer gjennom lek. Barna skal få både tid og rom til å leke og utvikle vennskap. Lek og vennskap er grunnleggende for barns trivsel, noe som igjen påvirker læringsevnen. Samtidig som leken er spontan og egenmotivert så handler leken i aller høyeste grad om å lære og mestre noe som har stor betydning for barna, både her og nå, og resten av livet. Leken gir barna allsidig læring, den gir barna en forståelse av seg selv og andre og den gir rom for utforskning og utfoldelse.
I Kanvas-barnehagene mener vi at barna er de beste bærerne av sammenhenger. Derfor skal barna være med å utforme både det siste året i barnehagen og bidra til å skape egen mening i overgangen til skolen. Dette gjør vi blant annet gjennom at barna skal være aktive deltakere i utforming av mål og metoder, samt samtaler med barna.
For at barna skal oppleve sammenheng i overgangen mellom barnehage og skole er samarbeid med foresatte viktig. Et av våre mål er at vi gjennom dialog, forventningsavklaring og et nært samarbeid med foreldrene til de eldste barna skaper en felles forståelse av det siste året i barnehagen og overgangen til skolen. Informasjonsdeling er et viktig ledd i å sikre en best mulig overgang. Opplysninger om enkeltbarn blir aldri delt uten samtykke fra foreldrene.
I Kanvas forplikter vi oss til å delta på ulike typer samarbeidsmøter og andre initiativ som har som mål å støtte opp om overgangen til skole.
Vi skal ta initiativ til et samarbeid med skolene om grenseobjekter, dersom det ikke allerede eksisterer. Grenseobjekter er noe barna kan stifte bekjentskap med i barnehagen og senere møte i skolen. Dette kan f.eks. et spill, en lek, en bok eller en arbeidsmetode. Dette skal bidra til å skape en sammenheng for barna i overgangen, samtidig som det gir barna noen felles erfaringer når nye relasjoner skal etableres.
I Akersveien skal vi tilrettelegge for et pedagogisk innhold som både ivaretar enkeltbarnets behov og de eldste barnas behov for å forberedes til skolestart. Det pedagogiske innholdet skal være tilpasset skolestarterne på en måte at det skapes en helhet og sammenheng i opplæringsløpet fra barnehage til skole. De pedagogiske lederne skal observere og tilrettelegge slik at overgangen til skole blir god.
I Akersveien har vi gode rutiner for å skape god sammenheng mellom barnehage og skole:
- Fra august har skolestarterne skoleforberedende aktiviteter 1 gang i uka.
- Foreldresamtalen har fokus på barnets ståsted før skolestart på høsten. Samtalen skal bidra til god og tett oppfølging av barnet det siste året i barnehagen.
- Foreldre blir innkalt til foreldremøte for skolestarterne i bydelen.
- Informasjonskjema sendes til skolen på våren.
- Overgangsmøter med skolen ved behov.
- Skolestarterne inviteres til besøksdag på skolen før sommeren.
- Skolestarterne er på overnatting i barnehagen.
- I oktober blir skolestarterne som har begynt i 1. klasse invitert til å komme på besøk i barnehagen.
- Skolestarterne deltar på skilek hver vinter.
- Høytidlig avslutning på sommerfesten.