Kompetanse og holdninger hos personalet
Å ta i bruk et verktøy om dette temaet krever forkunnskap og forberedelser av personalet i barnehagen. Det er viktig at styrer/daglig leder tar ansvar for at hele personalgruppen har kunnskap og kompetanse om hvordan man kan møte og forstå barns seksualitet, samt forebygge vold og overgrep. Se oversikt over anbefalt litteratur om temaet.
Begynn med deg selv
Diskuter egne holdninger til kropp og seksualitet, og hvordan barnehagen best kan beskytte barn mot vold og overgrep. Hvis du selv opplever at dette er skamfullt og vanskelig må du bearbeide dette slik at du kan møte barns seksualitet på en positiv og trygg måte. En måte å begynne med dette på kan være å spørre seg:
- Hvordan fikk jeg kunnskap om kropp og seksualitet da jeg var barn/ung?
- Var det tilstrekkelig og god kunnskap for å mestre egen seksualitet og pubertet?
- Hva synes jeg nå er skambelagt og vanskelig å snakke om?
Hent gjerne inn ekstern kompetanse for å styrke egen og foreldrenes kunnskap på området. Voksne trenger kunnskap for å være trygge overfor barna, og barn trenger kunnskap og støtte fra trygge voksne.
Felles refleksjon i personalgruppen
I en personalgruppe kan det være mange ulike holdninger til kropp og seksualitet, for noen kan temaet være uproblematisk, for andre ganske krevende. Likevel må en personalgruppe diskutere seg frem til felles holdninger som baserer seg på kunnskap om barns beste og et profesjonelt syn. En god måte å starte en prosess med økt bevissthet og åpenhet på, er å få til en drøfting og refleksjon i personalgruppa om ulike problemstillinger knyttet til kropp og seksualitet.
Drøftingsoppgaver
Barns seksuelle lek vil ofte foregå i mindre rom eller litt mer skjulte arenaer. Drøft hvordan det er fysisk tilrettelagt for skjermet lek i barnehagen.
Personalet i barnehagen skal trygge barna i deres seksuelle lek, gi dem en frihet og rom for lek og utforskning. Hvordan sikrer vi vårt behov for kontroll samtidig som vi imøtekommer barns rett til denne leken?
Barn trenger å lære seg presise begreper på kjønnsorganene, som penis, vagina og skjede. Det kan føles fremmed og ubehagelig som barnehageansatt å ta i bruk de riktige begrepene. Snakk om begrepene i personalgruppen og hvordan dere kan gi barn et konkret språk for å benevne kjønnsorganene.
Eksempler på problemstillinger som kan gi oss en økt bevissthet på egne holdninger og praksis:
- Hvor og når kan barna være nakne i barnehagen?
- Hvordan skal vi forholde oss til barn som vil leke doktorlek i barnehagen?
- Hva skal vi svare barn som spør om hvordan barn blir til?
- Hva skal vi si når barn sier «fitte» eller «pule»?
- Hvis et barn er svært intim i berøring, kosing med en ansatt, hvordan skal hen forholde seg?
Verdispill
Verdispillet kan brukes til å reflektere over vår rolle i møte med barn. Det skal bidra til at voksne blir tryggere på å snakke med barn om et vanskelig tema, og kan brukes med både personalet og foreldrene. Les mer om verdispillet her
Plikter
Ansatte i barnehagen har lovfestet taushetsplikt. Det er finnes dog begrensninger i taushetsplikten som gjør det mulig å samarbeide med andre for å følge opp barn man er bekymret for. Enten ved at man drøfter saker anonymt eller ved at man innhenter samtykke. Slike samtykker må være skriftlige.
Som ansatt i barnehagen har du også opplysningsplikt til barnevernet dersom de ber om opplysninger (barnehageloven §22) og meldeplikt (ved mistanke om omsorgssvikt eller overgrep. Videre har ansatte i barnehagen også avvergeplikt (straffeloven §196). Les mer på plikt.no.