
Stiftelsen Kanvas’ redegjørelse i henhold til Åpenhetsloven §5 per 30. juni 2023
Om Kanvas
Kanvas er Norges største barnehagestiftelse med ideelle formål, stiftet som et foreldreinitiativ i 1986. Per 30. juni 2023 drifter vi 66 barnehager i 11 kommuner i Norge. Vi har ca. 1300 ansatte, med ansvar for ca. 4200 barn.
Vi ser på vår organisasjon som en forvalter av fellesskapets midler, og midlene vi får i offentlig støtte skal komme barna og barnehagesektoren til gode. Eventuelt overskudd som genereres føres i sin helhet tilbake til virksomheten og til det beste for barna.
Kanvas’ ideelle formål er todelt. Vi skal på ideelt grunnlag bidra til å bedre barns oppvekstsvilkår og foreldrenes hverdag gjennom drift av gode barnehager. Samtidig skal vi øke kvaliteten og statusen i barnehagesektoren gjennom nytenking og kompetanseutvikling som deles internt og eksternt.
Forankring i styret
Styret i Kanvas Vedtak vedtok på styremøtet 24. april 2023 en plan for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger, og at en redegjørelse for aktsomhetsvurderingene offentliggjøres innen 30. juni 2023, i henhold til lovens retningslinjer.
Lovkrav, retningslinjer og rutiner
Kanvas har følgende retningslinjer og rutiner for å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i egen virksomhet og i stiftelsens leverandørkjeder.
Egen virksomhet
Barn:
Kanvas-barnehagene etterlever følgende lovkrav og retningslinjer for å sikre at barna i våre barnehager får sine grunnleggende menneskerettigheter ivaretatt:
- Barnehageloven
- Forskrift om miljørettet helsevern for barnehage og skole
- Kanvas’ pedagogiske rammeverk
- Kanvas’ etiske retningslinjer
Kanvas-barnehagenes etterlevelse av disse lovkravene og retningslinjene evalueres og kontrolleres fortløpende gjennom barnehagens planer, samt evalueringer og internkontroll av barnehagelov og miljørettet helsevern.
Ansatte:
Kanvas etterlever følgende lovkrav og retningslinjer for å sikre at de ansatte får sine grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold ivaretatt:
- Arbeidsmiljøloven
- Internkontrollforskriften
- Gjeldende tariffavtale og særavtaler
- Kanvas’ personalpolitikk
Kanvas’ etterlevelse av lovkrav og retningslinjer evalueres og kontrolleres gjennom inngåelse av ansettelsesavtale med tilhørende etiske retningslinjer, ved systematisk internkontroll og årlig medarbeiderundersøkelse og ved leders systematiske oppfølging av ansatte. Bedriftsdemokrati sikres ved ansattrepresentanter i styret, verneombud og tillitsvalgte.
Leverandørkjeder
I Kanvas gjøres innkjøp av produkter og tjenester i tråd med:
- Kanvas’ innkjøpsveileder, som blant annet gir oversikt over rammer for innkjøp, krav til innkjøper og leverandører, miljøhensyn, samt foretrukne leverandører
- «Påse-plikten», ref. Allmengjøringsforskriften
- Vikarforskriften ved innkjøp av vikartjenester, ref. Kanvas’ vikarpolicy
Kanvas gjennomfører årlig en risikoanalyse som inkluderer leverandører av varer eller tjenester for over 300’ der risiko for brudd på menneskerettigheter og/eller anstendige arbeidsforhold vurderes som middels/høy. Der det avdekkes høy risiko for brudd, vil Kanvas be om dokumentasjon fra leverandør på at grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold overholdes i alle ledd i leverandørkjeden.
Økonomisjefen i Kanvas har operativt ansvar for at kravene i Åpenhetsloven og Kanvas’ retningslinjer for innkjøp blir fulgt, og at aktsomhetsvurderingen blir gjennomført, og at ledergruppen, daglig ledere/assisterende daglig ledere i alle Kanvas’ barnehager, samt ansatte i administrasjonen med innkjøpansvar, er kjent med loven og rutinen.
I de tilfellene der det oppdages avvik skal Kanvas bidra til å:
- Stanse, redusere eller forebygge negativ skade
- Sørge for gjenoppretting og erstatning der det er påkrevd
Kanvas vil vurdere om samarbeidet med leverandør skal fortsette for best mulig påvirkning, eventuelt midlertidig avslutte eller trekke seg helt ut av samarbeidet basert på hvilke negative sosiale og økonomiske konsekvenser det vil få.
Aktsomhetsvurdering per 30. juni 2023
Det er ikke avdekket faktiske brudd, eller vesentlig risiko for brudd, på grunnleggende menneskerettigheter eller anstendige arbeidsforhold i vår aktsomhetsvurdering. I arbeidet med Åpenhetsloven har vi imidlertid avdekket at det er størst risiko for brudd på menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeder med underleverandører fra andre land. Vi har derfor revidert vår innkjøpsveileder, der vi presiserer rammer for innkjøp, og krav til innkjøper og leverandør, og gir en oversikt over foretrukne leverandører som kan dokumentere kontroll med sine leverandørkjeder. Høsten 2023 vil vi sørge for at alle innkjøpere i Kanvas er godt kjent med både lovverket og retningslinjer for innkjøp.
Kontakt
Dersom du ønsker mer informasjon, eller vi gi oss innspill, kan du sende oss en e-post på db@kanvas.no.